העמוד היומי מסכת עירובין דף לז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף לז עמוד א
[מוזיקה] רוי לז עמוד א נתחיל בלו עמוד ב שורה שלישית מלמטה אדרבי אמרנו בשם רב שהמשנה שלנו שהביאה בשם רב יוד שיש בררה היא דוי היא לא נכונה בגלל הברס שבי ששם מבוא שרבי סובר שאין ברר שואל את הגמור אדרבי ליסה לד מניסים אם יש לנו משנה מול ברייסה המשנה הרבה יותר מבוססת ונכונה וניתנת לסמוך עליה מאשר ברייסה אז צריך רב לומר שהביסה לא נכונה בגלל המשנה אבל לא שהמשנה לא נכונה בגלל הברייה אומרת הגמ לא יסל כדי תך שמנ רבי יהד בררה יש לנו משנה נוספת שם מבואר שרבי יהודה חולק על בררה ולכן ביחד המשנה עם הבריה שבשני מבואר שרבי ברירה אנחנו דוכים את המשנה שלנו לומר שהיא לא נכונה תנן איזה משנה הלוקח יין מבין הקוים אדם קונה יין מבין הקוים ואומר ר שמדובר לפני שגזרו על ינם וסתם קוים לא מפרישים תרומה ואין לו כלים כעת להפריש את התרומה בפועל את התרומות ומעשרות יש לו רק כלי אחד עם יין אז מה הוא עושה הוא יכול לעשות תנאי או עם הר ומה הסדר בעצם של הדברים שהוא צריך להרים יש אם יש פה 100 לוגין של יין אז הוא צריך להרים אחד אחד מ-50 לתרומה שזה הולך לכהן בעצם שני לוגים לתרומה ויש אחד מ-10 ללתת את זה למיס ראשון שזה הולך לליבי ויש עוד מיסר שני שזה בעצם נותנים 10 מתוך ה מה שנשאר אחרי זה בשנים של מסר שני מחללים את זה על מהות ואפשר לאכול את זה בכל מקום אחרי זה ממות קונים בירושלים דבר מאכל אז כתוב הלוקח ייד מבנ אקוטים הוא צריך להפריש תרומות ומעשרות אז ואיין לו כהילים אחרים להפריש לתוכן אז עושה תנאי אומר שני לוגים שאני עתיד להפריש הרם טומ עכשיו אני רוצה לשתות מהיין ואין לי כלים אחרים להפריש תרומות מעסות אז השניים שאני אפרי בהמשך אחרי שאני אשתה מהכד שניים שאני אפריז בהמשך הם יהיו טרומי סורו רשון רה לוגן שאני אפרי אחרי זה יהיו מיס ראשון ואומר שזה לא בדיוק עשרה זה קצת פחות כיוון שברגע שהוריד שני לוגין לתרומה נשארו לו 98 לוגים 98 לוגין לקחת מזה עשירית זה 9.8 זה לא רה אבל אנחנו מדברים פה על מספרים עגולים ולכן לא דיק ור מריש מה שאני אפרש אחרי זה ע לוגן זה יהיה למס רשן ללוי תשעה מס שני כעת ממה שנשאר הורדנו כמעט רה ואת השני לוגים יש קצת פחות מ-90 אבל שו אנחנו מדברים על מספרים עגולים מ90 שצריך להפריש עירי אז זה 10 למ זה תשעה למסר שני ומיכל את היין של מסר שני הוא כבר מיד אומר אני מחלל את זה עלמות וכך הוא גם לא צריך להפריש את זה אחרי זה ושס מיד הוא יכול לשתות מיד ובסוף הוא ישאיר ידאג להשאיר בחבית בקד כמות כזאת שתספיק לו לשני לוגים של טרומה ולאסור של מסשן ולשעה של מס שני דבר רבי מ רבי וד ורביב שמן או ולכאורה כאן זה חייב לעבוד מדין בררה הרי שותה שותה שותה בסוף מה שהוא משאיר אני אומר מתברר עכשיו שזה מה שהוא הפריש אז לתרומה או למיס רישון חייב לעבוד מדין ברירה ואם נאמר שאין ברירה אז אי אפשר לעשות תניא כזה כיוון שמי אמר שזה התרומה אולי מה ששתית הזה התרומה לכן שכתוב פה הביד וביש סרין אז אנחנו רואים לכאורה שביד סוב שאין ברירה הו אומר הו חולק על רב ואומר ליס סניס לאפ הברי שלה היא לא נכונה בגלל המשנה ובאמת רבי ד סובר שיש ברירה אי אמרנו שיש פה עוד משנה שרבי ד סובר שאין ברה וא דקטו ד ורב ש סרים ולז זוג זוג קטוני וגרס במשנה זוגות זוגות זאת אומרת דברי רבי מאיר ורבי יהודה רבי יסי ורב שרי אז הוא הכניס את רבי יהודה יחד עם שיטת רבי מאיר שמתיר כן לעשות תניא ולשתות כין שרבי הוד סובר שיש ברירה אז אדרבה המשנה מסייעת שיש ברי יש לנו בעצם שתי משניות שרבי ס שיש ברר המשנה כאן והמשנה בתרומה וגם וזה כנגד בריסה שוודאי תדחה הבריה של אוי שאומר שרבי יודה חולק על ברירה שואלת הגמור וסוב רסין ברירה הבנו כעת שרבי יסי ורב שימן אוסרים לכאורה הם סוברים שאין ברירה ותנן רבי יסי שתי נשים שלקחו את כינין בעירוב באו שתי נשים שצריכות להביא קינן שזה שני בני יונה או תור ואחד הולך לחטאת ואחד הולך לעולה באו שניים שכל אחת מהם צריכה להביא אחד לעולה אחד לחטאת וקנ אותם יחד או שנתנו דמי קינן לכהן או שהם הביאו מאות ושמו בשופר בביס ה מקדוש והכהן בא ולוקח מזה קינין כוננה בשבילהם וכעת הוא הולך ומקריב בשבילהם לשמם לכאורה איך הוא ידע איזה מאות שלהם של כל אישה ואישה אולי הוא יקר בטעות המהות שלה וישתמש לקינן למישהו אחר איזה שירצה כהן יקריב אויל לאיזה יצה יקריב חוס מה שהוא רוצה הוא יקריב לאוו מה שהוא יצה יקריב לחוס זאת אומרת מתברר עכשיו שכשהוא יקנה עם המאות זה המאות של האי זה המהות של הוכ יקריב מתוך הכינין שהם הביאו הם הביאו בפועל קינין אז אני אומר מתברר כעת שזה הכינין שלה הלו וחת שלה וזה הלה ואחת השלה ולא אומרים אולי היא קנתה את זה והיא קנתה את זה אז רואים שרבי יסי סובר שיש ברירה אומר רב סם כש שיתנו שם זה לא עובד עם ררה אלא מדובר שהם עשו תנאי שהם קונים יחד וכל כל אחד יכול לקחת ולהשתמש בשל השני לכן הכהן יכול להקריב כי תמיד ברגע שעשו את התנאי אז ממילא זה חל ואפשר לעשות את זה זה לא שייך לה דווקא וכי מ לממר אם כך אמר חידוש ב מ ש שם שם עשו תנאי כמה שכד רב חסדה ומה רב חסדה אין הקן מתפרשות אלא אי בלקיס באילים הי בעסיס כהן מתי מפרשים זו לחטו וזו ולו על הקינן זה או כשקונים את זה שבילים קונים את זה כשהם קונים בעצמם את התור הבן יונו או כשהכול לוקח ועושה אותם ולכן כאן אם לקחו את זה סתם ואחר כך קרה עליהם שם אין השם חל עליהם ויכול הכהן לשנות אותם לכן כאן הוא יכול לבוא ולשנות את לאיזה שירצה ולמי שירצה ולכן איין חשש לא צריך להגיע ל ולא צריך להגיע לברירה רשי אומר שלומדים את זה מפסוקים ולא קחו שתי תיירים או שני בני אונו אחד לאילו ואחד לחד וסיב ג בכהן ועשה הכהן את החד חת חד אוי לו אל מןם אולו חח אלא בלקי אוי בסיה או ב ולקחו או ב ווס הכהן זה הזמנים שאפשר להכיל עלהם את השם ולכן אם היא לא החילה זה שם בשעת הקנייה הכהן יכול לבוא כעת להכיל על זה גם בליבר וזה בעצם משהו שנקנה בסטומה ולכן הוא יכול גם בלי ברי לא צריך להגיע לזה שמתברר שבשעת הקניה זה מה שהיא קנתה לא אלא זה היה בסטומה עד עכשיו רק עכשיו הוא מחיל אתזה אז היה לנו כאן שאלנו למה לא לדחות את ה את הברייה בגלל המשנה אמרנו כי יש משנה נוספת שרבי יהוד סב שן ברירה לגבי שני לוגים שאני עתיד להפריש ששמה רבי יהודי סר אבל הוא גורס שרבי יהודה התיר ולכן הוא דוחה את הברייה של הוי מכמי שתי משניות שרבי יהודה כן סובר ברי המשנה שלנו ביר תחומים והמשנה שם בתרומה רבי ויסי עוסר בגבי תרומה זאת אומרת שהוא לא סובר בררה ואילו בשתי נשים שלקחו קינין הכהן יכול להקריב ן חשה שהוא שהוא יקריב של אחת לש השנייה הבנו שזה מדין ברירה הגמורה דוחה שזה לא יכול להיות שבאמת רבי ישי לא סובל ברירה עשם זה מועד כי זה נמצא במצב של סתומה עד שעה שהכהן יעשה את זה לשם מישהיא ולכן אפשר ולכן אפשר לעשות את זה ו אין חשש שהוא יקח של אחת לשם השנייה כי ברגע שהיא לא פירשה בזמן הלקיחה מה למי אז ממילא היא קנו את זה בסטומה וכך מדובר שמה ולכן הכהן יכול לבוא לפרש את זה כי זה נמצא במצב של סתומה ולא שזה מתברר מה היה בשעת הקנייה אלא אדרבה עכשיו מתברר ועכשיו הוא קובע אזה את השם [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה