העמוד היומי מסכת עירובין דף לה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף לה עמוד ב
[מוזיקה] רובן דף ל עמוד ב נתחיל בעמוד בשורה האחרונה אוי ניסר טרומה וניטס המשנה הביאה ארבע דוגמאות הבאנו צריכו על שני הדוגמאות הראשונות על נתגלגל חוץ לתחום ועל נפל עליו גל כעת נביא צריך וסה על שתי הדוגמאות הנוספות נשרף או טרומה וניט מס שעל זה כתוב שאם זה היה מבעוד יום אין עירוב או עירוב לא מולי למה צריך להביא את שתי הדוגמאות האלו תנה נשרף לא דיח הכח דרבי יסי תנה תרומה תמס לא דיח הכח דרבי מאיר דהיינו כתבנו את הדוגמה של סרף שזה לא קיים בכלל בעולם לחדש שאפילו אוכי אומר רבי יוסי הולכים אחרי חזוקה וחס קס קיום של העירוב אומר לי שזה כנראה קרה אחרי בן השמו שויס למרות שאיין פה עיר וביום כלום נשרף בכל אופן אפשר לומר בזה חזוקה ואת התרומה טמס לחדש לנו את שיטס רבי מאיר שסובר שלא הולכים אחרי חזוקה ולכן אפילו שהתרומה נמצאת כאן כיום וכל השאלה האם היא נטמעה לפני בן השמוש שסו אחרי אומר רבי מאיר אין עירוב או עירוב ולא ילכו אחרי חסקס תיירי שואלת הגמורה כעת על עצם דינו של רבי מאיר רבי מאיר אמר בעצם שמסופק אנחנו מחמירים ואין ערו בוארו סוב רבי מאיר ספיקה לחומרי האם רבי מאיר סובר שבספק הולכים להחמיר ואות נן תמה שירד לטבול הוא ודאי ירד לטבול ספק טבל ספק לא טבל אבל אנחנו לא יודעים הוא מסתפק אולי היה איזשהו חציצה ולא כל גופו היה בתוך המים ואפילו טבל ספק טבל ב4 סעור ספק לא טבל ב4 סעור אנחנו מסתפקים האם כשהוא טבל היה 4 סעור במקווה וכן שני מקוות באחת יש ב-40 שיער בחת אין ב-40 שער וטבל באחד מהם וא לא יודע באיזה מהן טבל הוא לא יודע אם הוא טבל במקווה הכשרה שיש בסו ספיקו טומ מסופק אני אומר הוא טממ ד אמורים בומו חמורו באופן שיש פה טומה דוריסה אז ממ סופק דוריס להחמיר אבל בתומו קלו אם זה טומה רק מד רבון כגון שאכל אוכל טמן ושותה משים טמאין שזה תומס של יכ דוב שגזרו על זה שמובא במסכת שבס אז כיוון שזה רק תומ דרבון וב וש ורובו במים שהובן שזה גם תו רב שנופל על רוש ובלוג מים שובן כל זה מהדברים שגזרו ביח סדוב מסכת שבזו דרבון וירד לטבול סופק טובל סופק לא טובל ואפילו טוב סופק טובל ב סופק טוב סור וכן שני מקו באחד יש ב סור ואחד אין ב סור ובל באחד מהם ואלא יודע באיזה מט אבל ספיקו ת כאן אנחנו אומרים כיוון שזה סובק דרבון אז ספיקו ת רבי יזי מתמי רבי יושי מתמ גם בספק תומ דרבון בכל אופן אנחנו רואים כאן שרבי מאיר סובר ספיקר בתו דרבון ואילו כאן רו חומ זה גם דרבון אז למה רבי מאיר מחמיר מסופק כמו ששם לכאורה מה שהוא מתאר זה בגלל חסקס טיירה כך גם כאן יש חסקס טיירה של ה טרומה שכנראה היא נטמאה טלה שהיא נטמאה אחרי בן השמוש סבר רבי מאיר תחומין דאורי סנו מתרץ את הגמורה רבי מאיר סובר שתחומי זה דוריסה כמו שאנחנו מכירים שיטס בכיב שעירב תחומי מדורסה אל יצא איש ממקומו מזה אומר רבי קיבה תחון דוריסה ממילא זו שיטת גם רבי מאיר ולכן מסופק מחמירים סוב רבי מאיר תחומים דאורי זה שואלת הגמרא מיד הרי ותנן אם אין יכול לאבוי יש דין שאיך מודדים את ה-2000 אמו על ידי שרשראות של 50 אמה אבל מקום שיש אר אני לא לוקח את ה שיפוע של ההר ואת הירידה מההר כשטח ישר וחשיב את השיפוע אחרי זה נחשיב את ההר אלא לוקחים שטח אווירי של 2000 אמה איך מעודדים את זה כתוב על ידי מקדרים על ידי שמבלי את זה על ידי שהוא הולך בצד של ההר ששמה איין הר שם זה מישור ושם הוא ממשיך למדוד וזהו אמר אבדי סטאי הרשמה קורה במקרה שהוא לא יכול להבליע את זה הר הוא רחב מאוד ארוך מאוד אין אפשרות להבליע מהצד ולמדוד כמה שטח אבירי יש פה כנגד ההר אמר דסט ינה משום רבי מ שמעתי ש מקדרים בהורים אפשר למדוד את זה בשיט בשיטה של כידור שזה נעשה על ידי שני בני אדם עם חבל של ארבע עמות אחד עול קצת בשיפוע של ה רגליו כנגד ראשו של הראשון ואז ככה הם מעודדים בעצם לא את השיפוע אלא רק את השטח האווירי כיוון שזה על ידי חבל קצר אז הם מודדים בעצם רק את השטח של הר כמה הוא לוקח בלי למדוד את השיפוע שלו זה בעצם כולה במדידה הזאת ויסל כדי ו דורסה מי מקדרים האם מקלים להקל בידור אם זה דוריסה וומר רב נחמן אומר ברבו הן מקדרים לא בהר מקלות לא במדידה של הורי מקלו שאנחנו מודדים איזה עיר קרובה אליו ולא בעג לו רופו שמודדים מי זאת העיר שקרובה אל המת מפני שהן של טויו במדידות דוריסה לא מתיירים למדוד על ידי קידו אז איך בעירו תחומין התיר רבי מאיר למדוד על ידי קידו בהכרח שהוא סובל שעירו תחום זהד רבון אז אך אנחנו אומרים כעת שרבי מ סובל עירוב תחום מ דוריסה לא הק שודו דרבי אנמי הוא בעצמו סובר שזה דוריסה מה שהוא אמר מה שהוא אמר שזה דרבון שמקרין זה רק בשם רבו ד כנמ דקטו בזו אמר סתי בי משום רבי מאיר שמעתי שמקדים בורים שמ מינו אז אם כן אנחנו אומרים שזה רק רבו של רבו ולא שיטתו שלו עצמו הוא באמת סוב שערב חומן דוריסה ואם כן מיושב למה כאן בערוב תחומין סובר רבי מ שסופק מחמירים שואלת הגמור ורומי דוריס ורומי דוריס דוריס לכאורה יש לנו אנחנו רק סים מה שרשי פה מביא מה מדייקים מהלשון שומתי רבי מאיר קמרלי מ שומתי כלמ שומתי מרבו ס ודי סביר זאת אומרת הסטורי בריני מצטט בשם רבי מאיר את הלשון הזאת שמעתי שמקרים בורים זאת אומרת שרבי מאיר אומר שמעתי אבל לא שהוא עצמו סובר כך כעת שואלת הגמור סתירה מדורסה על דוריסה ברבי מאל כאן אמרנו רחו מדאורי ולכן מחמירים בטומה נראה כעת שרבי מאל סובר להקל אפילו ש דוריס תנ נגע באחד בלילה ואינו יודע אם חי אם מת אדם נגע במישהו באמצע הלילה הוא לא יודע אם בזמן שהוא נגע בו הוא היה חי או מת מה הוא כן יודע ולמוח יש כ ממצו אמת בבוקר הוא ראה אותו מת אבל בלילה שהוא נגע בו הוא לא יודע אם הוא כבר היה מת או שהוא עדיין היה חי והוא לא נטמע אז הוא ספק תמי אותו אדם וזה תו יסה תומס מס רבי מאיר מתאר וחומים מתמיד שכל הטווס כשעת מציאון כל הטומאות הם כמו שעד מציאתם כך סוברים חכמים ועכשיו שמצאנו את האדם הזה בבוקר הוא היה מת אז אני טולה שהמצב הזה הלך ונעשה כבר קודם וממילא בח כשהוא נגע בו בלילה אני טולה שהוא היה מת אמר רבי אז אם כן רואים שרבי מאיר מקל ומתאר למרות שזה דוריסה למה כאן בב תחומים שזה דוריסה אנחנו אמרים שהוא מחמיר אומר רבי רמיה משנתנו שהיה עליה השרץ כל בין השמו שוס אצלנו בתחומן מדובר בטומה תמס כאשר היה שרץ כל הבן השמו שויס וממילא לכן אנחנו אומרים שזה ודאי טמא אי אוכי בולמ רבי יוסי סופק רו כושר אם זה ככה אז אין פה סופק למה רבי יוסי אומר סופק כושר אומר טופס יכולנו לשאול גם בשיטת רבי מאיר עצמו יוחי למה הוא קורא לזה סופק עירוב וש טומ למה הוא מטמא מסופק למה הוא לא מטמה מודא אם היה מדובר בשרץ שנמצא עליו כול בן השמו שס אבל קושייה יותר חזקה זה לשאול מרבי יוסי שמכשיר אם זה ד היתומה אז איך רבי יוסי מכשיר ורבי יסי דמ רב אשתי די מכינה אחת אומרת מבעוד יום טמאה ואחת אומרת משרש יכו מדובר שעומדות שתי כיתי עדים וכל אחת מכחישה את השנייה אחת אומרת התרומה הזאת של הערב תחומין הטמעה מבעוד יום אחת אומרת מש חשכו ממילא סובר רבי ברגע שיש לנו כת דים שאומרת שזה מבעוד יום אי אפשר לבוא ולטהר כנגד הכת למרות שיש כת אחרת שסותרת אותה אבל כבר אי אפשר לבוא ולומר בוא נעמיד על חזוקה והתרומה תהיה טהורה ונטלה שבין השמוש היא הייתה טהורה לכן סובר רבי מרי כאן לתמות מה שאין כן שם בנגע באחד בלילה ושם אין כיתי עדים שם אני אומר חזוק לטאר לכן רבי מאיר מתאר אפילו בדוריס זה תירוץ אחד תירוץ שני רוב אומר אוסטרי חזוק לכולה ווך אחד חזוק לכולה דהיינו גם בנגע באחד באמצע הלילה אנחנו לא יודעים אם הוא היה מת או חי באותו זמן שהוא נגע בו אפשר לומר שגם היה שתי כיטי דים אחת אומרת שההוא היה בזמן הזה חי ואחת אומרת שהוא היה מת ואם כן למה רבי מאיר מתאר כי שם יש לנו תרי חזוקה לכולה שתי חזוס שאומרות לנו שכנראה שהוא טהור למה גם ה חסקס טיירה של אותו אדם שנגע שהיה טהור קודם אני אומר בוא נעמיד את האדם על חז קס טיירה שלו וגם החזוי על אותו אדם שהוא היה חי בתחילת הלילה אז נעמיד אותו חסקס חי כמו שהיה בתחילת הלילה לכן מקום שיש לי שתי חזוקה זה מועיל גם כנגד כת יידים שאומרת שהוא היה מת באותו זמן אבל אצלנו יש רק חזוקה אחת כיוון שאנחנו לא יודעים האם התרומה הזאת נטמאת לפני תמתה לפני בן השמו שסו אחרי חזוקה אומרת לנו שזה קרה אחרי חזוקה אחת לא מועילה כנגד כת הדים ללכן כאן אומר רבי מרי להחמיר אז אם כן ראינו כאן צריכו לגבי נשרף ו תרומה ונת מת אמרנו שלמעשה רבי מאיר סובר להחמיר בעירוב תחומין כיוון שעירו תחומין דוריסה ואילו מה שהובא בשם לגבי מקדרים בורין שמ שמה שמקלים כמו בד רבון זה רק רבו של רבי מאיר אבל לא רבי מאיר בעצמו רבו סובר זהד רבונו אבל רבי מאיר סובר שזה דוריסה ולכן בתומה דרבון סובר רבי מאיר הולכים אחרי חזק סתר להקל אבל בעירוב תחומים דוריסה להחמיר מה שמצינו בנגע באחד בלילה שכן שכן מקלים גם בתומת דורזה הולכים אחרי חזוקה או בגלל שכאן יש שתי כ אז אי אפשר לומר כך כשיש שתי כתי דים לבוא וללכת אחרי חזוקה או בגלל שיש פה רק חזוקה אחד מדובר שיש שתי קיטי עדים בשתי המקומות רק כאן יש חזוקה אחד ושם יש שתי חזו קס לטאר לכן בטומה סובר שנקל ונטר על ידי שתי הח זוקס אבל כאן הוא סובר שלא אי אפשר על שמח הזו כי אחת לטאר במקום שיש שתי קייטנים שיש פה קת אחת שאומרת נתמ מבעוד יום אז אם כן שיטס רבי מאיר שבדור גם הולכים אחי חזוקה אבל אם יש תי כיתי יידים אז לא הולכים אחרי חזוקה או שתמיד לא הולכים אחרי חזוקה או רק במקום שיש חזוקה אחת לא הולכים אבל בשתי חזוס כן ילכו תלוי בשתי התירוצים של רבי ורב יוסף ושל [מוזיקה] רובה ש
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה