העמוד היומי מסכת עירובין דף כ עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף כ עמוד ב
[מוזיקה] מסיעת דשמיה עירובין דף כ עמוד ב נתחיל בסוף העמוד הקודם ראינו במשנה שאותו מקום שקראנו לו בין הפסים יינו שהדיונים ייצרו מסביבות הבור מקום שנחשב בשו ה יוכי כדי שאני אוכל להוציא מים מתוך הבור ולתת את הפרה מלמעלה ולא יחשה של וצם מרשו לשוס המקום הזה חייב להיות מינימום הגודל שלו כדי שפרה תוכל לעמוד שמה בבטחה ולשתות מה הכוונה שהפרה מקצה ראשה עד רובה של הפרה יהיה בתוך התחום אבל אם הפרה תבלוט רובה של הפרה יבלוט מחוץ לתחום אני ו מחוץ לתחום המתחם הזה של בין הפסים אני חושש למכשול בהמשך של אוצה מרשות לרשות ובזה הגמרא עכשיו דנה דנתם לא יעמוד אדם ברשות רבים וישתה ברשו ס ה יוכית אדם אומר ברשו הרבים ומוציא את פיב לתוך השוס ה יוכית לתוך בור מים או אותו דבר ברשו יוכית ושה ברשו רבים למה אני חושש אלא אם כן מכניס ראשו ורובו למקום שהוא שותה אני חושש שהוא יקח מים מהמקום מהרשות השנייה ולא יבלה אותם עדיין אלא יוציא אותם החוצה לרשות כמ שאין ראשו ורובו עומדים באותו מקום יוציא אותה לרשות השנייה ונמצא מוצאים רשות רשות וכן בגת גת מדובר בקשר לפירות שעדיין חיוב המאשרות עליהם הוא רק באכילת קבע אבל לא באכילת הראי ולכן אם השמן שעושים אותו בגט נמצא עדיין בתוך הגט מותר לי לשתות ממנו במקום הזה כמו שזה נחשב אכילת הראי וזה מותר רשי מביא פה את הגמרא שאפילו אם הוא יעשה את זה במים חמים שזה כבר אכילה יותר קבועה עם הכל אם הוא שותה את זה בתוך הגט זה נחשב כ אכילת הריי והוא כרגע לא חייב במעשרות גם גבי אדם האמר דבי ראשו ורובו שמה גבי אדם ששותה מתוך הגת צריך שראשו ורובו יהיה בתוך הגת אחרת אם רובו של האדם יהיה מחוץ ממקום הגת חיי שינה שמה יוציא ויאכל בחוץ ונמצא אוכל ללא מעשה גבי פרה השאלה שלנו גבי פרה במשנה שלנו מבין עלה ראשה ברובה או לא האם אני צריך שראשה ורובה יהיה בתוך התחום בתוך בין הפסים או לא כל אחד קנה כי תמנה הי מדובר שאדם שואב עם כלי מתוך הבור מביא לפרה לשתות הוא מחזיק את הכלי בודה שותה מתוכו כל אחד קנה תמנה שהוא מחזיק את הכלי בידו ולא נ קטלה הוא לא מחזיק באסר שבראשה כדי למנוע ממנה מסתובב לא תיבי לך דב ראשה ורובה מלגב החשש הוא חשש רציני מאוד אני חושש תוך כדי שתייה הפרה תסובב את ראשה והוא ימשיך עם הכלי לכיוון ראשה נמצא שמוציא את זה מחוץ לבין הפסים מחוץ לתחום מוציאים מרשות לרשות כתיבא אליך איך הדנ תמנה הוא מחזיק את הכלי אבל במקביל ונ קטלה הוא מחזיק גם את ראשה של הפרה כדי שלא תסתובב מי המלת ניתו למדנו ב שנה בפירוש ובלבד שתהה הפרה ראשה ורובה מבפנים ושותה במשנה אנחנו מוגבלים בפירוש שהפרה תעמוד רושה ורובה בתוך התחום מיליו דנקיט לה ונקט מנ בפשטות הבריתה המשנה מדברת שהוא מחזיק את הכלי וגם מחזיק את הפרה ואנחנו רואים שגם במצב הזה אנחנו צריכים לחשוש לתזוזת הראש של הפרה אנחנו צריכים לדאוג שהפרה תעמוד ראשה ורובה בתוך המקום המותר דיינו בין הפסים לא דנקיט מנה ולו נקת לה הוא מחזיק את הכלי אבל את הפרה עצמה הוא לא אוחז חנקית מנה ולו נקת משרי האם בכל אש אפשרות להשקות בהמה בצורה הזאת ותניה לא ימלא אדם מים וייתן בשבת לפני בהמתו אלא אבל ממלא הו ושופך ישותה מאליה זאת אומרת הברייתא שנמצאת בעמוד הבא ומתייחסת למשנה שלנו ומדברת הברייתא בהתאם להמשך המשנה שלנו שמדובר שהפרה נמצאת ראשה ורובה בתוך המקום בתוך בין הפסים ועם כל זה בא התנה ואומר בברייתא שאסור לתת לפרה לשתות באמצעות שאני נותן כלי ואני מחזיק לה אלא אני שופך את המים והפרה תיקח מעצמה באיזה מקרה מדובר אם מדובר שמה שנקט לה ונקי ביידה ואם כל זה התנה עושר התנה של הבריתה אז מה הצורך שהפרה תעמוד ראשה ורובה בפנים בין כך ההיתר שחז נתנו זה רק בצורה שהוא שופך את המים והוא לא נותן לה אז מה המגבלה של ראשה ורובה בתוך בתוך בין הפסים הרי אם הוא שופך על הרצפה והמים זורמים והפרה לוקחת את זה משמה גם אם הושב ורובה לא גם אם היא מסתובבת גם אם תיקח את המים ותצא מחוץ לבין הפסים גם לא תהיה לי שום בעיה אלא ודאי הסתירה בין הבריתה למשנה אני צריך לישב בצורה הזאת במשנה שיש ל מגבלה שראשה ורובה מדובר שהוא נקת לה ונק גם לכלי גם לה צריך חושה ורובה מה שאיין כן בברייתא שכתוב לכמן שאין התר כלל לתת לבהמה בצורה של השקייה ידנית מדובר שזה לא נ קטלה לכן בא התנא בברייתא ואומר אין בכלל היתר להשקות אם אתה מחזיק את הכלי ולא את הפרה אין יתר לחלוטין מה אנחנו רואים שהמשנה שלנו שמדברת כמו שאמרנו לישב את ש את הסתירה בין הבריתה למשנה המשנה שלנו שמדברת בנקט לה נקת לכלי ונקט לה אני אומר ש במקרה דנן צריך חושה ורובה נפשט לנו הספק שגם במקרה שהוא מחזיק באפס של הפרה צריך חושה ורובה בתוך ה בין הפסים אומרת הגמרא לא אמר לי תנוע לא לא דנקי תמנה ו ושרת אדם ויתן בשבת לפני בהמתו אומרת הגמרא הת מרלה שהמהלך שתן אומר בברייתא לקמן שאסור להשקות רק בצורה ש לשפוך על הרצפה בכלל מדבר על דין אחר לג גמרי הרית מרלה אומר הבי אחה באבוס עומד ברשות הרבים גבוה יו טפחים ברוחב ד וראשו אחד נכנס לבין הפסים הכוונה היא כזאת בהמה עומדת בבית יש שמה חלון שדרכו היא אוכלת מהיבול החלון האבוס דינו קרשו היוקד כמה שהוא גבוע עשרה טפחים ורוחבו ד' טפחים ממילא הפרה יכולה לאכול ללא שום בעיה מתוך האבוס אי ברשו יוכית ובוס ברשו יוכית קצהו השני של האבוס נכנס לתוך השטח של בין הפסים עכשיו מוציא אדם מים מבין הפסים ורוצה עם הדלי להביא את זה לפיה של הפרה איך הוא מבלי הרי משני צידיו של האבוס מדובר ברשו רשו הרבי י הוא הוציא את זה מרשו יוכי הוא מוליך את זה מעל האבוס וכאן בלם שיכול אדם ללכת ברשו שרבים כשהוא מחזיק את החפץ מעל רשו שיוכי ויכול ככה לטלטל אותו כמו שהחפץ נמצא במקום שנחשב ר שוסה יוכית לכאורה מן הדין היה ראוי לעשות כן ויהיה מותר אבל חזל חששו תוך כדי המעבר שאדם יקח את המים מאותם בן הפסים מעל האבוס הוא יראה איזשהו תקלה ביבוס הוא יניח את הדלי יתקן את התקלה ואחרי זה יחזיר את זה מרצפת את רשו רבים ש מצידי האבוס לתוך האבוס ולכן חזל גזרו שלא יתירו לטלטל את זה בצורה כמו שאמרנו לטלטל זה מעל האבוס אח באבוס העומד בשו הרבים גבוה היו טפחים ברוכב ד' האבוס מקום האבוס השוס היכת גמורה בראשו אחד נכנס לבין הפסים גזירה דיל מחזי לבוס ד מקלקל באחד מצידו של היבוש יראה שיש קלקול ואת לתיקוני ודר לדבלה בעדי הוא יניח את הדבלה את הכלי השקיה יניח בצד לדקה וקמה תק אחר זה מרשו היוקד לשוס הרבי אומרת הגמרא אתה חושש למהלך הזה כגב מחייב אם הוא יעשה את זה באמת כפי החשש הוא יעבור על איסור תורה ואומר רב ספר אומר רב מומר רב יוחנן ה מפניך פצב מזוית לזביית נמלח לן והוציא פטו שלא הייתה הכירה משעה הראשונה לכך בשבת יש לנו דין של מלאכת מחשבת אדם צריך לעשות את כל הפעולות שלו במחשבה תחילה אם הוא תכנן לקח את התלי הזה מבן הפסים ולהעביר אותו מעל האבוס ובאמצע הוא ראה ת הקלה בייבוס ולכן הוא הניח את הכלי האם זה יחשב קוצ משות כשות הרי זה לא הייתה התוכנית שלו לכתחילה אלא זד מתקן אני לא חושש מההנחה של הדיה לרצפה שהיא תחשב כהוצאה מהבן הפסים לתוך רשו רבי אלא אני חושש לשלב של אחר כך אלא ז ד מתקן ל ואדר מאלי וכ מאל מרשו שרבים מרשו שיוכית למסקנה המשנה שלנו שמדברת על על הצורך שהפרה תהיה ראשה ורובה בתוך התחום הזה של בין הפסים הגמרא חשבה שמדובר פה באמת במקום שנקט לכלי למן וגם נ קטלה רואים שיש צורך במקום שראשה מרובה בין הפסים לא אומרת הגמרא יתכן בהחלט שמדובר בנקי למנה ולא נקיית לה את הפרה עצמה הוא לא אוחז ולכן יש צורך באמת במקום שהפרה תעמוד רושה ורובה אבל אם הוא אוחז באפס של הבהמה ומונע ממנה את הסיבוב מונע ממנה את טיפוח הראש במקרה דנל ייתכן שלא יהיה צורך למרקו רחב שהפרה תוכל לעמוד שמה בביטחה ראשה ורובה איק דמרי שהספק של הגמרא היה באופן אחר גבי אדם אקמי דסגי בראשו ורובו לגבי אדם לגבי לשתות לעמוד ברשו הרבים ולשתות ברשו היוקד ראינו שאם הוא מת ראשו ורובו בתוך השוס השנייה הוא יכול לשתות גבי פרה מיסה גילה בראשה ורובה או לא השאלה היא לא אם צריך אלא אם זה יועיל רושה ורובה איך דנק תמנה ונ קטלה לא תיבא לך סגלה ורושה ורובה הרי זה המשנה שלנו כנראה רואים שזה מועיל אלא כי תיבלה דנקי תמנה ולא נקת לה יתכן שבמצב הזה לא יועיל גם אם הפרה תעמוד רושה רובה ברשון בין הפסים מה הי המלת ניתוח ובלבד שת פרה ורושה ורובה מבפנים בשוה מיליו דנקיט מנה ולא נקת לה הוא לא וכס באפשר שלה בפשטות זה המקרה רואים שגם במקרה שהוא לא אוחז בבהמה עצמה ה הצבא של הבהמה במקום שראשה ורובה בתוך בין הפסים מונע את החשש של וצה מרשות לרשות לא דנ קית מנה ונ קטלה וחינמי מסברה מדובר במשנה שלנו שהוא אוחז בבהמה די נתמנה ולא נתלה משרי בכלל מותר ותנ בבריתה דלקמן לא ימלא אדם מים ויתן לפני בהמתו אבל ממלא ושופך ושותה מאליה אז שם אנחנו רואים שיש איסור לפי הברייתא בכלל לתת לבהמה באיזה מקרה מדובר אם מדובר שוך הפרה ומדובר במקרה שהפרה ראשה ורובה בתוך בן הפסים כמו שזה הרי הברייתא מתייחסת למקרה של המשנה שלנו רואים שמדובר רושה ורובה בין הפסים ועם כל זה בא תנה דברייתא ואסר באיזה מקרה מדובר כנראה מדובר במקרה שלא נקת לה מה אנחנו רואים שמה שהתורה מה שהמשנה התירה בראשה ורובה מדובר דווקא שנ קטלה ונק לבנה אבל באמת אם לא נ קטלה הברייתא תנה של הבית הס סובר שלא יועיל אפילו ראשה יובה זה הסיבה שומרת אפשר לשפוך לפניה אבל לא לתת לה לשתות ביד וכה הגמרא הבריתה מדברת על דבר אחר לגמרי הית מרלה אומר הביה אחה באבוס עומד ברשות הרבים גבוה עשרה טפחים כמו שראינו מקודם ברוחב ארבעה ואדם תכנן להוציא מים מתוך בין הפסים ולהעביר אותם מעל הבוס כפי שקן בנם שמותר לאדם ללכת ברשו הרבי ולטלטל חפץ מעל רשו יוחי זה התוכנית שלו הייתה וראשו נכנס לבין הפסים מה הסיבה שחז סרו לחזי דזי דחזי לאבוס ל מקלקל הוא רואה באחד הפינות של האבו שהוא מקולקל ואתי לתיקוני ודרי דבלה בעדי הוא יוריד את הדלי מידיו ויניח אותו על הרצפה והרצפה כמובן הקרקע מסביבות האבוס היא קרקע של רשו הרבים וכמה פיק מרשו היוכל רשו הרבי כי הגב נמי מחייב הרי זה לא הייתה תוכניתו הראשונה הוא אמר סרב אמר רבי יוחן מפנ פצה מזווית לזווית ונמלך לי וצין פטור שלא הייתה הכירה מישה ראשונה ואין פה אין פה חיוב של מעשה מחשבת מלכת מחשבת כך אלא זמד מתקן אני לא חושש על ההנחה שהוא יניח על הקרבים אלא אחרי שהוא יניח ויתקן את האבוס וגביע חזרה ויכניס את זה לתוך האבוס וזה כבר כן מחשבתו לכך אז מתק דר מ רבוי לפי האקד ולפי הלשנה השנייה אנחנו מחמירים הרבה יותר יצא שבזמן שנקט במנה ולא נקיט לה לכאורה סברה לישנה ההוכחה תחתה אבל לכאורה סברה לישנה השנייה שיהיה אסור בכלל גם הפתרון של ראשה ורובה ברשו יוכי לא יעזור בתוך ב בני הפסים לא יעזור כדי להתיר השקייה על זה אמר הברייתא ברייתא לקמן שאסור להשקות בכלל אלא רק שופך והיא שותה מעצמה לפי הלשנה הראשונה במקום של יש נה קטלה נקת מנה בנ קטלה יתכן ולא צריך שייה לפי ספק ייתכן ולא צריך ושה ברוב בתוך פן הפסים אבל לפי הלשנה השנייה כשלא נקת לה לא יועיל ראשה ורובה וכש נקת לה אז יש צורך בראשה ורובה בין הפסים תושמע גמל שראשו ורובו מבפנים ובסין אותו מבפנים ובסין הכוונה היא אדם שרוצה לצאת עם הגמל שלו למהלך ארוך במדבר והוא חושב שלא יהיה לו מזון שם במדבר אז הוא מאכיל את הגמל מעבר לרגילות אופסין בשביל לעשות עובשים צריכים להחזיק את ראשו של הגמל וככה מלעיטים אותו באוכל אז גמל שראשו ורובו מבפנים ובסין אותו מבפנים ובוס כמן דנקיט מנה נקת להדמייה כמ שבשביל להביס אני חייב להחזיק בראשו של הגמל וכ בעינן ראשה ורובה אנחנו פושטים את הספק שגם במקום שנ קטלה זה הספק של הלשנה הראשונה גם במקום שספק ג במקום שיש נקיית למנה ונקתה אני צריך גם רושו ורובה אומר רבח רבונה רב ששת שני גמה אלו צברו ארוך שמה אחיזת האוסר של ראשו לא יעזור למה כמה שהגמל ראשו ארוך מי לא יכול לסובב את ראשו משום זה גם כשההוא אוכל ברשה בראשו של הגמל הוא צריך ראשו ורובו בתוך הבן הפסים תושמע בהמה שראשה ורובה בפנים ובסין אותה מבפנים ובוס כמו שאמרנו כמ דנק מ ונקלה ובינן ראשו ורובה פרובו י במנ מדקתני גמל מה שכתוב פה במה מדובר בגמל שראשו ארוך תניה בהמה ניה גמל דג בד תניה זה שתי ברייתות שלא נכתבו ביחד ופה כתבו בהמה פה כתבו גמל אבל התכוונו לאותו בהמה דן אל מאחי רבי ליזר עוסר בגמל הועיל וצוו ארוך לכן גם שהוא נקת מנה נקיט לה לבהמה עצמה בגמל זה לא יעזור והוא יצטרך להעמיד את הגמל בראשו ורובו בתוך המקום המותר בתוך השוס יוכי כיוון שבגמר גם אם הוא אוחז באפשר בצווארו בצבר ארוך הוא יכול לגמל לסובב את ראשו ולהגיע לראשו הרבים לכן שמה צריך להעמיד את ראשו ורובו בתוך רוס היו [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה