העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד ב
[מוזיקה] ר דף רופ מוד ביס בשורה השנייה מלמעלה אומר רבי זר ומדי בקרפ שנפרץ במלאו לחצר שאסור ראינו בעמוד א שרב זר אומר מה הדין אדם שיש לו רפף של שלוש סעין שלא הוקף לדירה אסור לטלטל שם הוא הלך ועשה תקרה על גבי סעה האם התקרה השטח של ה שתחת הקירוי נחשב כעת ל בפני עצמו וממילא השטח של הקרפ הוא רק בסס ויהיה מותר לטלטל שם כדין ססים שלא הוקף לדירה או לא אומר רב זיר אסור אומר רבי זרי הו מודינה בקרפ שנפרץ במלאו לחצר שאסור מה הדין אדם שהיה לו קרפף של ביסוסים ומצומצם בדיוק והיה הקיר שהפריד בין הקרפ לחצר שהחצר הוא תשמיש הדירו ברגע שנפרץ הקיר אומר רב זרי אסור לטלטל שם תימה הועיל ואביר חצר מי טרוי כעת אני מחשיב את המחיצות שמקיפות גם את ה קרפב וגם את החצר לאחד וממילא יש פה שטח של ססים ולכן זה נחשב ששטח שלא הוקף לדירה ויהיה אסור תקיף לוב יוסב מחי אווירה מותר לו אוס רוי זאת אומרת רב יוסף אומר וכך מבאר רשי זה וודאי לא לא מקובל עליי לומר שהחצר הזאת שהיא תשמיש הדירו היא בעצם מחוברת לבית שנמצא בסופו זה ודאי לא ייתכן שזה יחשיב את הקרפה שצמוד לו כעת אחרי שנפל המחיצה שביניהם זה יחשיב את הקרפה ליותר מבססים שלא הוקף לדירה כיוון שממון אפשור אם אתה מחשיב את החצר חלק מהקרב אז זה הוקף לדירה ואם אתה מתייחס לזה שזה הוקף לדירה אז זה לא מחשיב זה לכאורה לא יוכל לגרום שהקרב יהיה יותר מבססים שלא הוקף לדירה השטר הזה של החצר הוא כן הוקף לדירה אלא מה נאמר אולי יש פה בעיה נוספת שזה פרוץ במלו למקום שאסור לטלטל אליו יש דין כפי שהזכרנו את זה לאיל גם שני חצרות שתי חצרות צמודות זה לזה שלא ירבו שתי החצרות יחד אם נפל הקטל שביניהם יהיה אסור לטלטל אתכל חצר בפני עצמה ולמה כי היא פרוצה לחצר לרשות שאסור להעביר את החפץ לרשות השנייה ויש חשש שאם נתיר לו לטלטל בתוך החצר הוא יבוא להעביר לחצר השנייה שכעת פרוצה אליו אז אם ככה אומר רב יס גם זה לא יתכן וכי אוויר ה מותר לו וסרו הרי זה אוויר שהוא מותר לו ולמה כיוון שמציין רשי אנחנו הולכים כאן כרב שימן כפי שהגמרא תביא בעוד שורה אנחנו הולכים כאן כרב שימן שסובר שאחד חצרות אחד רפיפות אחד גגות כל הדברים האלו שהשימוש דירה הם לא תדירים שמה זה לא כמו חצר זה לא כמו תשמיש דירה עצמה שהשימוש ממש נדירים כל הרשויות האלו נחשבות גם אם זה שייך לכמה בעלים נחשבות לרשות אחת ואם מותר לטלטל מאחד לשני את החפצים שנמצאים שמה ממילא אומר רבי יוסף מותר לטלטל מחצר קרפף אז כעת שנפל הקוטל שביניהם אתה אומר שאסור לא ייתכן וכי אווירה מותר לו שמותר לטלטל ממנו אליו הוא זה שיגרום לו להיות אסור אומר להבא כמן כרבי שמעון אתה הולך בשיטת רב שמן שמותר לטלטל מקרפ לחצר לרב שמעון נמי אוי כאוויר מקול מחיצות נכון שהיה מותר לטל קרפף לחצר דרך המחיצה אבל המקום של המחיצות עצמן זה מקום שהוא לא היה משויך לא לחצר ולא לקרפ כעת כיוון שהיה פה בסוסים מצומצם מדויק ונפלו המחיצות אז השטח הזה של מקום המחיצות הוא לא נחשב לשטח של חצר והוא מצטרף כן לשיעור של קרפף ועכשיו יש פה יותר מבין שויים של קרפף ש לא הוקף לדירה דאום הרב חסדה איפה מצינו שאומרים שהמקום של המחיצות גורמות לאיסור קרפב שנפרץ במלאו לחצר רב חסדה מביא מקרה אדם שיש לו קרפף צמוד לחצר נפרץ הקוטל ש בקרפ במלואו לחוצה חצר מותרת בכפף אסור חצר מה הייתה ממרת דסלי גי פופי מבארת הגמרא הקרפ נפרץ במלו החצר היה רחב יותר מהקרב ממילא נשארו לוקט משני צדדי הפתח אז אתה אומר שהחצר לכאורה מותרת כיוון שיש לזה גי פופי הכתלים האלו כביכול הם סוגרים ומגדרים את החצר שה לא תחשב לפרוצה לתוך הקרפ ואילו הקרפ אסור כיוון שהוא פרוץ במלו וזמני ד משקר ל יפחה איך רב חסדה בא ומביא הלכה כזאת בפשיטות בסתימות בלי לפרט הוא אומר קרפף אסור חצר מותר והוא מעמיד במקרה שהר הוא צר יותר והחצר הוא רחב יותר הרי ייתכן גם מקרה הפוך שהחצר הוא יהיה צר והקרב יהיה לו גי פופי ואז אם כן אם זה הסיבה שפה יש את הגידור על ידי גי פופי ופה זה פורץ במלאו אז לא נכון לתלות בחצר קרפף אלא משום דאמרינן זה אוויר מחיצת מתוי וזה איין אויר מחיצת מתוי בהכרח שרב חיזה דיבר לשיטת רב שימן שמצד הרשויות שנפרצו אחד לשני אין לנו בעיה כיוון שאחד חצרות ואחד קרפפן מותר לטל מאחד לשני ממילא אין לי בעיה שיפרצו אחד לשני במלא הבעייה היא שצריך לומר שהיה פה בקרפ בס מדויק וכעת שנפרץ במלאו אז מקום המחיצות גורמות קרפף להיות יותר מבססים ואז יש לנו פה בעיה של יותר מבוסים שלא הוקף לדירה אומרת הגמורה ההו בוסנה ד וסומך לגוד פדנה היה איזשהו מקום של נטיית אילנות שדה עם אילנות שהיה בסמוך לגוד דב בסמוך לכל קותל של ארמון בית יפה שהיה ממוקם בסוף הפרדס וההיקף הקיף את כל השדה ובסוף השדה בצד אחד של השדה היה בית עם ארבע מחיצות נופה לשיט בריסה פדנה התמוטט הקוטל החיצוני שחוצץ בין הבית לפרדס סוב הרב הרב ביבי למימר סמו הגוד גבסה עדיין יש לנו כאן מחיצות כיוון שיש את הקטל הפנימי של הבית כביכול מה שמקיף מבחוץ הכותל השני של הבית לא זה שסמוך ממש לשדה הוא נפל אבל יש את הצד השני שלו את ההמשך של הבית והכותל הזה יהווה המשך של מחיצה ויהיה מותר לטלטל גם בפרדס אומר לרב פופי משום דוסו ממולו כיוון שאתם מגיעים ממולו אומר רשי מקוטעים מביס אילי אז אתם אומרים מיל מוליסה ביסלי הרי היו מתים קודם זמנם צעירים אז לכן הם אומרים דברים קטועים ולא מבוארים הרי אנוח מיצס לגבו יבי דון לברי לא יבי דון אתה רוצה היום להסתמך ולטלטל בכל הפרדס על סמך המחיצות של הבית הפנימיות שלו זאת אומרת אלו שמובילות לרחוב ולא אלו שהיו עד עכשיו שהם היו צמודות בין הבית לפרדס המחיצות האלו החיצוניות של הבית הם בעצם מחיצות שנעשו רק בשביל הבית הם לא נעשו כדי להפריד בין הבית כדי להקיף גם את הפרדס ולכן זה לא יועיל לא יועיל כעת להיות מחיצות לפרדס ואי אפשר להתיר הסמח זה להגדל להחשיב את המקום הזה אומר רשי נעי ד פרצו ליק נכון זה לא פרוץ אבל הקף דירה מוליסה בפרדס דוס מסוסים וממילא כיוון שכך אי אפשר להחשיב את זה כמקום שמוקף למחיצות ולכן לכן אנחנו לא וכל להתיר עלל סמר זה וכמו שעד עכשיו זה היה מקום של יותר מבססים היה בו פתח פתוח לצד פרדס כמו שעד עכשיו ומה שעד עכשיו התרנו זה היה על סמך המחיצות שנעשו לשם דירה אבל כעת אי אפשר להחשיב את זה ולכן אי אפשר להסתמך על המחיצות האחרות אז אם כן היה לנו כאן בעמוד ראינו לגבי רב זירה שהוא מודה במקרה שהר בו לחצר שאסור ולמה רב זר בפשטות הבנו כיוון שאוויר חצי חצר מטרו אבל רב יוסף לא הסכים עם זה שהאוויר של החצר יגרום לקרפ להיות יותר מבסס כי החצר עצמו הוא לשם דירו ולא משום שפרוץ למקום האסור לו ליב רב שימן שזה לא נחשל למקום שאסור לטלטל אליו כי זה רשות אחת אלא משום שמקום המחיצות גורמות להיות יותר מביס וסים אז רק במקרה כזה זה יעשר כאשר יש בדיוק ביסוסים ועכשיו נהיה על ידי מקום המחיצות יותר מבסס הביאנו רה לקח ממאמר של רב חיז שבהכרח צריך לבאר שזה הסיבה ששם סרנו את זה הבנו מיסה עם בוסנה שהיה סמוך לגוד דפנה סמוך לקוטל של ארמון והקול נפל ואי אפשר להסתמך על הכתלים הפנימיים של הבית אלו שצד השני של הבית כיוון שעל ידי זה אנחנו הבית הזה הכתלים האלו נעשו רק בשביל הבית ולא בשביל הפרדס ולכן הם יכולים להחשיב את כל הפרדס כל כמקום מוקף לדירה ולכן יהיה אסור לטלטל שם [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה