העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד ב
[מוזיקה] בסיעתא דשמיא עירובין דף כה עמוד ב ראינו בעמוד הקודם מחלוקת בין רבא לרב זירה בקשר לקרפ בין שלוש שסעים שקירו שעה מתוכו האם הקירוי הזה של סעה מתוכו לקש עצמו הקירוי לא בעצם משנה את הדינו של אותה סיעה כמו ש הקירוי לא גורם לו להחשב כמקום דיורים אבל האם אני בא ואני אומר שהכירו יש לו דין של פי תקרא יורד וסותם ממילה הוא נחשב כ מגודר כמבודד מהשני סאים נשאל לנו בשטח של הקרפ אף רק שני שסעים וממילא על אף שהם לא נעשו לשם דיורים זה מותר בת שעים ומטה דהיינו השעה הזאת מתנתקת משום הדין של פי תקרא יורד וסותם או שלא ראינו מחלוקת רבא ורב זירה נסתר הגמרא לדמות את זה לרבי שמואל מחלוקת קדמונית האם פי תקרה יורד וסותם או לא הבדיל הגמרא בין שני המקרים רבי שמואל מדברים בפי תקרא שהסיומת שלו היא סיומת ישרה מאונכת שמה אני בא ודן האם פי תקרא יורד וסותם או לא רבא ורב זרה דיברו בסיומת משופעת אלכסונית שמה רבא סובר על אף ששיטת רב שבכל מקום אומרים פתקה יורד וסותם פה גם רב יודע שלא אמרינן כמה שהסיומת היא משופעת לומת זה רב זירה אמר שגם בסיבת משופעת גם אומרים פי תקרא יורד וסותם ולכן מנתקים את אותו שטח המקורה של השעה משאר הקרפ ונשאר לנו קרפף שהוא רק בית סעין ומותר אומר רב זירא ו מודינה על אף שבעמוד הקודם רב זירה אסר בקיר ו מודינה בקרפ שנפרץ במלואו לחצר שעשו קרפף שכל צידו האחד פתח לכולו לתוך חצר אצל החצר זה לא במלואה החצר יש בה גיפופים מהצד אבל הקרפ הוא במלואו נפרס לתוך צר שאסור לכאורה למה מדובר בקרפ שהוא בית שעתיים בדיוק או בית שעתיים קצת ומטה אין סיבה לאסור אותו על אף שהוא לא מקום דיורים בצעתי מותר מהי תימה הועיל ואוויר חצר מיתרו השטח של החצר אנחנו מחשיבים אותו כמתווה לשני השיעים של הקרפ ממילה נחשב הקרפ כיותר מבית שעתיים והוא נאסר אמר להמר מתקיף לרב יוסף וכי אווירה מותר לאסרו אין שום סיבה בעולם לאסור את הקרפ באמצעות התוספת של החצר כמ שהחצר לקשה עצמה היא מקום דיורים ידוע חצר היא נקראת מקום דיורים גמור ממילא להחשיב את המקום כמקום שיותר מבית שעתיים קודם המה בת שעתיים עכשיו נחשב כיותר כמה שהוא הצטרף אליו מקום שמותר לא מצטרף להגדיל את המקום הייסורין הראשון נחשב כבית שעתיים ולא נחשב כיותר גדול אלא מה אולי יש צד לאסרו מסיבה אחרת כידוע מחלוקת רב שמי ורבנן כבר ראינו את לאל האם חצר וקרפ נחשבים כשתי רשויות שונות לגבי טלטול מאחד לשני או לגבי אם הם נפרצו אחת לשנייה האם אחת אוסרת את הטלטול בשנייה או לא אז לכאורה רצית לבוא ולומר ככה בהתקפה שהחצר אין צד אין שום צד שתאסור את הקרפה לכאורה למה כ שאמרת שליטר את הקרפ זה לא מייתר כמ שהחצר עצמו הוא שטח מקום מגורי ממילא מקום מגורי לא לא מוסיף לא מהווה תוספת למקום שאינו מגורי אבל יש אולי סיבה אחרת החצר הוא חצר והקר ף הוא קרפף לפי רבונו אסור לטלטל מאחד לשני ואם קרפף נפרץ במלאו לחצר יש סיבה לאסור את הקרפ למה כמו שהוא נפרץ למקום שאסור לו חצר וקרפ על פי רבון הם שני דברים שונים אם ככה מה היייתה המתקפה שלכאורה אין שום צד לבוא ולומר שהחצר תאסור את הקרפ כנראה אתה הולך בשיטת רב שימל שרב שימן סובר שחסר ו קרפף הם רשות אחת זאת אומרת הם נחשבות כרשות אחת ממילא הטלטול מאחת לשנייה מותר אז גם פה אין נחזור שוב למתקפה אין שום צד לבוא ולומר שהחצר תאסור את הקרפ לא מחמת יתור לא מחמת שהיא מגדילה את מקום קרפף כמשל חצר לק ש עצמו הוא מקום שאין בו בעיה של יתר מבץ עתיים הוא מקום דיורי וגם בתוך חצר קרפף שנפרץ לחצר ובגלל זה לאסור את הקרפ זה גם אין סיבה למה כמו שבטח כנראה השאלה הייתה על פי רב שמעון ורבי שמעון עובר שקרה וחצר דינם ש שווה הם נחשבים כרשות אחת ממילא אין שום בעיה מ לטלטל מאחד לשני וגם אין לי שום בעיה כמקום אחד נפרץ לשני אומר להבי כמן כרב שימעון זה שקבעת שהחצר לא יכולה לאסור את המבוי את הקרפ זה בגלל רב שימ לרב שי מנמי האיקה אוויר מקום מחיצות ברגע שהקרב נפרץ כולו לתוך החצר והגדר שהייתה ביניהם חוצצת בין שניהם נפלה המקום של הגדר הקדומה שהייתה נחשבת מקודם אולי חציה או ככולה שכת לחצר נחשבת עכשיו כמשיח לקרפ וממילא הקרפ חצה באמצעות השטח הקטן הזה את כבול הבית שעתיים ולכן הוא נאסר זאת אומרת המקום הזה שנחשב עכשיו כפתחו של הקרפה ומקודם הייתה בו גדר שמפרידה בינו לבין החצר אבל הגדר נפלה המקום הזה משייכים אותו לק פף קרפף עכשיו נהיה ביצתיים ומעלה קצת למעלה זה הסיבה מאיפה אני לוקח את הרעיון לרב שמעון עמי היק העביר מקום מחיצות דומר רב חיסלה קרפף שנפרץ במלואו לחצר יש לנו קרפף הוא נפרץ במלואו זאת אומרת כל צידו האחד של הקרפ שהיה עד עכשיו מגודר בינו לבין החצר נפרץ לתוך החצר אבל לא כל צד החצר נפרץ שני צידי הפתח של הקרפ אליה יש שמה גיפופים אז קרפף שנפרץ במלאו לחצר חצר מותרת וקרפ אסור למה הקרפ אסור כמה שהוא נפרץ בם לא החצר מותרת כמה שהחצר לא נחשבת כקרב שפרץ אליה כמ שיש לה גיפופים מבחינתה היא חסומה מפריצת של הקרפ הקרפ לא נקרא כפרץ אליה כמו שמי שעומד בתוך החצר רואה גיפוף במשני צידי הפתח הפריצה ממילא אני בא ואני אומר שהחצר נשארת מותרת והקפה נאסר לכאורה מה הסיבה שהקפה נאסר כנראה על פי רבון שרבונו סוברים שקרפרה שתי מקומות שונים עסור לטלטל ממקום אחד למקום שני ממילא כשקר נפרץ כולו לחצר הפריצה הזאת גורמת קרפף לאסר אם ככה למה רב חסדה נקה דווקא באופן שקרפרה במלאו לחצר מה מפריע לבוא ולומר מקרה אפו הפוך שחצ נפרצה במלואה ל קרפף המקום הסיפור הזה יכול להיות בדיוק כמו קרפף שנפרץ במלו לחצר יכול להיות שתהייה אפשרות שחצ נפרצה במלאו ל קרפף למה דווקא הוא נקט את הלשון הזאת אם הסיבה שאחד עוסר על השני זה מחמת ההלכה קרבונן שקרפרה שתי עולמות וכל מי שנחשב כפרוס שמישהו נפרץ אליו זה עוסר אז למה דווקא הו נקת מקרה ש קרפף נאסר כמ שהוא פרוץ לא יכל לנקות את אותו דין במקרה הפוך חצר שנפרצה במלואה לקרפ והחצר נאסרה כמה שהיא פרוצה לקרפ ויש חיסור בין כפף לחצר אלא ודאי הסיבה היא אחרת חצר חצר מותרת בכפף אסור יכל להגיד אותו דבר מהמה הי תמה מותרת דאית לגי פופי למה החצר נהית מותרת כמ שהיא לא פרוצה במלוה קרפף כמו שיש לגי פופי ואז אמד משכחת להיפך המקרה יכול להיות בדיוק גם הפוך א הסיבה היא לא משום שלח קרבונן שחסר וקפ הם שתי מקומות שונים ואי אפשר להעביר מאחד לשני אלא משום דאמרינן זה אוויר מחיצות מיתרו וזה אין אוויר מחיצות מיתרו הסיבה שהקפה נאסר פה זה לא בגלל שהוא נפרץ במלאו לחצר כן שבעצם היחסים בין חצר כפף לא אוסרים מאחד לשני את הטלטול אלא הסיבה שהקפה נאסר ברגע שהוא נפרץ במלואו השטח הזה שהגדר החוצצת ביניהם הייתה נמצאת צ שם מקודם הגדר הזאת נפלה ממילא השטח הזה מתווסף לקרפ והקרב שהיה מקודם בת שעתיים במדויק או קצת פחות מקבל שטח של עוד תוספת והתוספת הזאת גורמת שהוא נהפך למקום שלמעלה מבת שעתיים בחצר אני לא יכול להגיד את זה כמו שהחצר לקש עצמה היא מקום דיורי גם אם תגדיל את גודלה של החצר גם אם שטח החצר יעבור את הבית סתיים זה לא יאסר מה כמו שמקום דירו לא נאסר גם אם הוא למעלה מבית שעתיים רק בקרפ שייך לומר שהמקום הגדר שנפל מגדיל את שטחו של הקרפ והוא עובר אבל לא זה לפי רב שימן למה כ שלפי רב שימון הקרפ והחצר הם שתי מקומות שמוותרים בטלטול אחד לשני הם לא נחשבים כשתי רשויות שונות ממילא כשהחרדים אין יחסים של איסור אלא מה התווסף שטח לחצר זה לא מפריע לי כמה שהחצר נחשב כמקום מגורים לעומת זה אם נוסף שטח לקרפ זה וסר אותו וזה הרעיון שאמרנו מקודם שרב זירה אמר קרפף שנפרץ במלאו לחצר מתווסף לא אותו שטח קטן ששימש מקודם כמקום הגדר שהפרידה ביניהם וממילא הקרפ עבר את הסף של השתי שעים ממילא הוא נאסר ההו בוסטה בוסנה זה נקרא פרדס מקום ש אילנות דאב סמך לגוה פדנה הוא היה מוקף משלושת מחיצות משלושת צדדיו אבל צד אחד היה לו גדר שלא גדר הייתה לו קיר שהקיר הזה שימש כדופן לבניין לארמון לארמון גדול שהיה בצידו ה אחד נפל השיטה ברייתא פדנה הקיר הזה שהבדיל בין הפרדס לבין הבית הקיר הזה נפל עכשיו כל הזמן הזה הפרדס יכלו להשתמש בו יכלו לטלטל בו למה כומר שהקיר ששימש בעצם לשני תפקידים גם כקיר עבור הבית אבל מאחר והיה לו פתח לקיר הזה לכיוון הפרדס הוא משמש גם כקיר עבור הפרדס כמה שדרך הקיר הזה נכנסו לפרדס והקיר הזה הרי נבנה לשם מגורים כממה שלצידו האחד זה וודאי בית ממילא זה נחשב שהפרדה קיר אחד מארבעת קירותיה נחשב כבנו לשם מגורים והפרדס הזה היה מותר בטלטול אבל יום אחד הקיר הזה נפל ממילא אין לנו את הקיר שנחשב כקיר למגורים עבור הפרדס רצו לאסור אבל בא מישהו ואמר נפל השיטה ברייתא דפד סבר הביב למימר לסמוך אגודה גביתה אומנם הקיר החיצוני של הבית ששימש כ מבדיל בין הפרדס לבין הבית נפל אבל יש קירות פנימיים יותר בתוך הבית שהם ודאי גם משתמשים משמשים כקיר מגורי הקיר המגורים הזה גם עכשיו הוא מבדיל בין הפרדס לבית למה לא תחשיב אותו כגירוי עבור הפרדס אמר לרב פפי משום דעתו ממולי היות שאתה בא מבני אלי אמרי תו מיל מולית בני אלי הרי התקצרו ימיהם הם נחשבים כקטע אז גם אתה אומר סברות קטועות כמי שקטו רגליים אנח מחיצות לגבי אבידן לברי לא אבידן הקיר המקורי של פעם היה נחשב אמנם גם כקיר עבור הבית אבל גם כקיר עבור הפרדס כמה שהיה בו פתח לפרדס ממילא הוא נחשב כקיר גם זה גם עבור זה וגם עבור זה והוא קיר מגורי כמו שהוא שימש הרי לבניין והם הינו עכשיו כקיר מגורי גם עבור הפרדס אבל הקירות הפנימיים של הבית לא נעשו כלל וכלל לשם הפרדס הרי בהתחלה היה שמה קיר שחצה בין הבניין לפרדס הקירות הפנימיים בכלל לא ראו את הפרדס לא היה שום קשר בינם לבין הפרדס ממילא עכשיו להחשיב את הקיר הזה כקיר שהוא בעצם גדר מחיצה עבור הפרדס אתה לא יכול הקיר הזה נעשה עבור הבית לחלוטין ולא נעשה מעולם עבור הפרדס לכן הפרדס יהפך למקום שעשו בטלטול כמ שאין לו אף מחיצה שנעשתה לשם [מוזיקה] מגורים א
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה