העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף כה עמוד א
[מוזיקה] הרוב דף חופי עמוד א נתחיל בשורה השנייה מלמעלה אנחנו ראינו שרף יותר מבססים שלא הוקף לדירה אסור לטלטל שם למרות שיש מחיצות רבונו נסרו מחשש שמ יבואו לטלטל ברשו ורבים אומרת הגמורה מה הדין אדם שיש לו שטח כזה והוא רוצה להכשיר את זה למעט את השטח מה הדרכים שהוא יכול למהט ונראה ארבע אפשרויות קרפף יותר מבססים שלא הוקף לדיו ובו למו מיוי באילנו אפשרות ראשונה הוא שטל שמה אילנות בחלק מהשטח לא יווה מיות כפי שראיינו ליל כיוון שיינות זה דבר שנקרא תשמי שידיו אדם גר במקומות במקום שבחצר גדל שם אילנות ממילא האילנות זה חלק מה ריו של המקום והוא לא מאבד מזה לכן זה לא נחשב למוט בחלל זה משהו שמשתלב עם החלל אז לא יה ב מיוט בנה בו עמוד גבוה עשרה ורחב ארבע הוא בנה עמוד באמצע החלל של הקרפ כדי למד בחלל של הביסוס או מיוט אם זה רחב ארב פוחים אז השיעור חשוב כדי למאט את החלל אם עכשיו אחרי העמוד יש לו פחות מביס וסיים מותר לטלטל פוחס מג לא יהבה מיוט אם העמוד הוא בשיעור של רוחב פחות מג תפוחים לא יב כיוון שזה עמוד שאינו חשוב ולכן הוא בטל שם בחלל מג ועד ד מחלוקת רבי אומר אמיו ורב אמר למיו מבארת הגמרא רבי אומר אמיוקל זה נחשב שיעור חשוב כיוון שאנחנו יודעים ששיעור עד ג זה מצטרף ללוד כל מקום שיש לו חלל של פחות מג אז אומרים שם לווד זה כסוס ומדו מכיוון שזה פתח קטן ומועט ולכן ברגע שזה יותר מג ג ומעלה אז זה כבר יוצא מתור הסלב זה נחשב לשיעור חשוב אומר רבי ולכן זה מספיק לנו רוב אמר לא המיות כיון דלא ומוקם ד' לא מקום חשוב כדי שלא יתבטל בחלל של ביסוסים ויוכל למהט צריך שיהיה לפחות ארבו או פחות מכך הוא לא חשור אפשרות נוספת הרחיק מן הכותל ארבו ועשה מחיצה הרי כמו שאמרנו המחיצה נעשתה שלא לשם דירו הוא הלך ובנה שמה בפנים דירה וכ הוא רוצה להכשיר את המחיצה על ידי זה שהוא בונה מחיצה נוספת במקום לשבור יותר מ-10 אמוס שאז זה נחשב שהמחיר והוא חוזר ובונה אותה כפי שראיינו לאל שזה גם אפשרות להכשיר את זה הוא רוצה לבנות מחיצה נוספת הרחיק מן הקוטל רבו ועשה מחיצה אוי אם המחיצה היא פנימית בשיעור של ארבעות פוכים מהמחילה הקודמת הועיל כיוון שזה נחשב לגידור חדש אבל פס מג אם זה כל כך קרוב למחיצה הקודמת בפחות משלושה טפחים לא הועיל כיוון שזה לא נחשב למחיצה חדשה וכאילו הוא נתן עובי נוסף לכותל הקיים זה לא נחשב אין לזה שם של מחיצה לעצמה מג ועד ד' רבי אומר אועיל רוב אומר אינו מועיל רב אמר אויל דפק למו רוב אמר אנו מויל ככיוון ד לא ימוקם הרבו לא חושים עד כאן זה הלשנה הראשונה רבשי ממתני לכול רב שימי מביא את המחלוקת כאן בצורה מקלה יותר הוא סובר שהמחלוקת נאמרה במקום שהשיעורים הם פחות מג אבל אם זה מג' ועד ד' לכו ןו זה נחשב ל ממעט וזה נחשב לשיעור חשוב כי זה יוצא מתור סלובו השאלה אם גם פחות מג גם יכול למהט ועל זה רבי אומר שזה יכול למהט אפשרות נוספת תח בוי תת ויכול לעמוד בפני עצמו אם הוא לקח את הגדר הקיימת ו הוסיף על זה שכבה של תת כעת החלל מתמד מבסו אז אם יכול לעמוד בפני עצמו זאת אומרת זה שכבה עבה שגם אם הוא יוריד את הגדר המקורית התית יש לו שיעור לעמוד בפני עצמו א ומיו אינו יכול לעמוד בפני עצמו אם זה סתם שכבה שתפילה לגדר עצמה והיא לא יכולה לעמוד בפני עצמה רבי אומר ומיו רב אומר לאומיות רבי אומר רומיות אשת מיו קוי סוף סוף כיום אם אתה מודד את החלל של ביסוסים את החלל בפנים אתה לא מג גע לשיעור של יותר מביסים ולכן זה ממעט רוב אמר לאמיו כיוון ד לא יכול למיקם בפני עצמו לא כלום מכיוון שזה לא יכול לעמוד בפני עצמו ממילא לא לומו אין לזה שם של מחיצה אין לזה שם בפני עצמו כיוון שהתת הזה בטל לגדר שקיימת שם הרחיק מן הטל הרבו ועשה מחיצה מה קורה במקרה אחר הוא גידר מקום שלא לשם דירו בסוסים חלק מהגדר זה על ידי תל שקיים לו בצד הכרפס לקח ארבעה טפחים מהטל ובמקום הזה עשה מחיצה לשם דירה אועיל כמו שאמרנו ברגע שהוא מחיק רבו זה מספיק שיעור חשוב כדי להחשיב כעת גידור מחדש פוחס מג' או על שפת הטל אם זה פחות משלושה מהטל או שהוא בונה את המחיצה על שפת הטל למעלה רב חיזי ורב אמנונה אחד אומר אועיל ואחד אומר לא אועיל תסתיים דרב חיז דה אומר אועיל אומרת הגמורה מסתבר שרב חסדה הוא זה שאמר שהועיל ולמה דאיתמר העושה מחיצה על גבי מחיצה הרי כאן ברגע שהוא עשה את המחיצה על גבי התל יש זה דין של מחיצה על גבי מחיצה הוא לא עשה מחיצה חדשה הוא בעצם הגביע את המחיצה הישנה האם זה נחשב לשם של מחיצה או שלא כיוון שהוא לא עשה מחיצה חדשה אומר רב חסדה בשבס אועיל בניס הגר כנו לגבי שבת זה מועיל וזה נחשב למחיצה אבל לגבי נכסה הגרן לא קנה זאת אומרת אדם שרוצה לקנות קניין בנכסי הגר שמת ואין לו קרובים וכעת על ידי קניין הוא נהיה בעלים של השטח אז נעל גדר פרץ אם הוא גדר את זה בצורה שהוא רק הגביע את המחיצה שהייתה שמה לא קונו זה לא נחשב לקניין ורב שרב בשב נ או אז רואים שרב חסדה תסתיים שרב חסדה הוא זה שאומר ש כיוון שמצינו שהוא זה שסובר מועיל במחיצה על גבי מחיצה אז הוא זה שסובר שגם בפוס מג משפת הטל גם כן זה מועיל ולכן חשב לעניין שבס שכעת זה מגודר לצורך דירה אומר רב חסדה הווד רב ששה מחיצה על הטל שהועיל הועיל באוויר מחינו הודר אם האדם נמצא על גבי התל וכעת הנידון שלו הוא לטלטל על התל עצמו ועד עכשיו לא היה מחיצות על גבי הטל כיוון שהעובי הגובה של הטל עצמו אנחנו אומרים גוד אסיק מחיצת כביכול מסתכלים שהגובה של הטל עולה בתור מחיצה וכאילו יש לו גדר סביב הטל אם הטל הזה היה יותר מבי סוסים וכעת הוא עשה גדר בפועל על הטל בכזה מקרה אומר רב חסדה רב 16 יודע לי שזה מועיל מיתיים הועילו באוויר מחיץ העליון סודר כאן זה כבר חשוב יותר אני לא אומר שזה מחיצה על גבי מחיצה כיוון שסוף סוף החלל שהוא נמצא בו זה במקום הזה שנמצאים המחיצות החדשות בפועל אז עד עכשיו זה עבד מגוד אסיק הוא לא היה בחלל של המחיצות של ה שהיו קיימות עד עכשיו וכעת יש פה מחיצות ששמה הוא נמצא בחלל הזה ממילא לכן זה יועיל כל המחלוקת שרב שס חלק זה במקרה שהוא נמצא למטה הוא נמצא בקרפ שנמצא למטה רק הטל מה וגדר לאחד הצדדים כשהוא נמצא בכפף הוא בעצם נמצא באוויר של מחיצות התחתונות הוא רק הגביע את המחיצה למעלה על זה אומר רב ש אין לזה שם של מחיצה ולכן זה לא מועיל אבל אם הוא גר למעלה כיוון שהוא דר באוויר של המחיצות שהוא עשה כעת זה כן חשוב ועכשיו הוא נחשב למקום מוקף מחיצות לצורך דירה בו ירבה בבר חנה נבלו מחיצות התחתונות והעליונות קיימות מהו מה הדין אם הוא עשה מחיצה על גבי מחיצה כפי שראינו לפי רב שש זה לא מועיל אם עבר זמן ומחיצות התחתונות הלכו ושקעו באדמה כעת איזה מחיצות יש לו כאן רק את המחיצות שנעשו אחרי שהיה כאן דירה המחיצות שנעשו לשם דירה מהוא האם נכשיר את זה למאי שואלת הגמרה לעניין מה אי לנכס הגר היינו דרמי רואמר ארמיי אומר רבודמ דליפ אפילה ד דגר אדם שזרק לפת על סדק שנמצא בקרקע הגר זאת אומרת הוא רצה שיגדל שמה לפת ווס ישראל הכין רופ בפורטי הלך ישרל אחר ועשה שמה איזשהו דפיקות שזה מראה בעלות בתור קניין באסר קוני קם אלו קוני הראשון שבעצם שטל כן לפת הוא לא קנה והשני שדפק אחריו בפטיש על גבי הקרקע הוא כן קנה מה התמה בדנ דוד ל יכו שובך הרי בזמן הזה שהוא זרק את הלפת עדיין לא השביח לוקח זמן עד שיגדל הלפת כי כו שבחו ממילא כומ שבכו מתי זה משביח הקרקע עם הלפת רק אחר כך כשיגדל הלפת ממילא זה כבר עכשיו דבר שנעשה ממילא אני לא מקשר את זה למעשה שהוא עשה שהוא שתלתה ולכן לעניין נכסי הגר זה לא מועיל בתור קניין ממילא רק השני שעשה כן מעשה קניין ופק בפורטה שהוא דפק והתחיל להחליש את הקרקע בשביל לצורך חרישה זה פעולה של קניין וממילא השני קנה ואלא לעניין שבס אלא מה נאמר שנידון הו הספק לגבי שבת האם זה מועיל או מחיצה נעש בשבס לכאורה זה מחיצה שנעשית בשבת ותענה כל מחיצה נעשה בשבס בין מזה שמו מחיצות אז מה הבעיה גם אם זה שקה באמצע שבת עדיין כעת יש לו את המחיצות האלו וזה המחיצה היחידה שיש לו כאן איזה צד יש לך להגיד שזה לא יועיל מצד מחיצה גם אם זה נעשה בש עצמה עדיין שמו מחצו וזה יכול להועיד להביא את מר ללא אומר רב נחמן לשון אלא לזרוק כב לטלטל אסור אומרת הגמורה לא כל מה שכתוב שמו מחיצה רב נחמן אמר הכל רק לעניין להחמיר שאם אדם זרק מרשות ורבים לתוך מקום של מחיצות שנעשו בשבת הוא יהיה חייב מדין זורק לשוס יוכי אבל להקל אני לא מחשיב את המחיצות האלה למחיצות לטלטל בפנים יהיה אסור אז אתה רואה שזה לא מחיצה אז אם כן גם כאן לא נחשיב את זה כמחיצה ואם כן אז אי אפשר לפשוט להחמיר אלא להפך נאמר שזה לא מחיצה אונה גמור כתמ דרב נחמן המזיד תמר מה שרב נחמן אמר שזה לא נחשב למחיצה רק לחומרה ולא לכולה זה הכל לעניין מקרה שהוא עשה במזיד כיוון שהוא בנה מחיצה באיסור שבס ואסור להנות ממיס שבס אז אני אומר המחיצה הזאת לא תתיר לו כלום בשבת עצמה כדי שלא יהנה מדבר שהוא עשה באיסור שבס אבל בשאר הדברים בשג מקרה שהוא עשה את זה בלי ידיה או שזה נעשה ממילא כמו אצלנו אז כל שכן שזה נחשב למחיצה וממילא לעניין ש בזה מועיל אומרת הגמור מביא מסה באותו עניין הבדו מחיו על גבי מחיצה בנכסי הגר היא רצתה להחזיק בנכסי גר שמת והיא עשתה מחיצה על גבי מחיצה אוו גברי אופק בפטה הגיע אדם אחר ועשה שמה קין של חזוקה ולק דרב נחמן אוי כמו ביוד הרב נחמן אמר זה שייך לשני שהוא זה שהחזיק אוס סיי וקצוב חומי הגיעה האישה וצווח לפני רב נחמן אומר לו מה יהיה אבד לוך ד מחזקת כד מחזקי אנ שמה אני יכול לעזור לך סוף סוף לא עשית חזוקה כמו דרך אנשים שעושים חזוקה אלא עשית מחיצה על גבי מחיצה שזה לא מועיל לחזוק ולא נחשב למחיצה ולכן אין לי איך לעזור לך השני הוא זה שזכה ולא את אומרת הגמורה קרפף ב3 וקירה בו ב סעה אפשרות נוספת איך למהט מקרפ שהוא יותר מבססים היה לו קרפף של שלוש סעין כמובן אסור לטלטל שמה זה נעשה שלא לשם דירה הוא הלך ועשה קירוי דהיינו תקרה על גבי בית שעה האם הקירוי הזה מצטרף לשעתיים שאין להם קירוי וזה נחשב יותר מבצ תיים או לא רובה אומר אוויר קירוי מטרו דהיינו גם הש ח שתחת הקירוי עדיין נחשב לחלק קרפף וזה מיטו זה גורם לו להיות יותר מבי סוסים ולכן יהיה אסור ורב זר אומר אין אוויר קרו מטו האוויר שתחת התקרה נחשב לחלק אחר כאילו יש פה מחיצות וממילא יוצא שיש לו כאן רק בסס בחלק שאינו מקורה ומותר למרות שזה נעשה שלא לשם דירהה למוב ורב זרי בפלוק רב ושמואל כו מפלגי תמר לכאורה זה יהיה תלו במחלק רב ושמואל אך סדרה בביקה רב אומר מותר לטלטל בכולה ושמואל אמר אן מטלטלין אלא בד לדמות אדם יש לו ביקה פרוצה שאסור מד רבונו לטלטל שמה הלך ועשה אכסדרה אכסדרה זה מן תיקה שעומדת על עמודים כעת הוא רוצה להכשיר את זה לטלטל באזור האכסדרה תחת האכסדרה אומר רב מותר שמואל אומר אסור רק בד אמות לא הי לו כלום האכסדרה מרת הגמרא ל בכול סו זה דין בלוח למש מסיני שכאשר יש לנו סוף של תקרה אני מתייחס לסוף ואומר גודס מחיץ כאילו אני מוריד את המחיצות והפה של התקרה הסיומת של התקרה יורדת סותמת אז אם כך יש לנו פה סיומת מכל ארבעת צדדי האכסדרה ולכן נחשב שיש פה מחיצות באכסדרה ויהיה מותר לטלטל בכולה ושמ למצ בב אמות לא אמריק אבל שמואל סובר שאסור טלטל רק ב400 וזה לא מועיל למה כיוון שהוא חולק על המושג פי טיקרו ירד וסוסים ולכאורה אומרת הגמורה נטלת המחלוקת של רב זיר ורוב ובמחלוקת של רב ושמואל האם אומרים פייקה יורד וסותם או לא לפי רב זר שאין אוויר קירוי מטו הוא סובר שמה שתחת הקירוי לא מוסיף קרפף כיוון שהוא סובר כדברי רב שמותר לטלטל כי אומרים פי טיקרו אז אם כן המקום שתחת הקירוי נחשב למקום עם מחיצות והוא לא נחשב לחלק מהרף ואילו החולק עליו שזה רובה הוא יסבור כמו שמואל שלא אומרים פייקו כך רוצה הגמורה לומר אומרת הגמרא לא הדיד כיחס אנמי אם זה היה באמת כמו באכ סדרו שהתקרה היא ישרה והסיומת ממילא היא כמו גג שמונח בצורה מאוזנת ויש כאן סיומת רגילה אז יכול להיות שכול המים מודים שאומרים סוסים כדברי רב או מסכן דוב דו קיור זילה מדובר שזה עשוי כמו גג שיפוע כמו גג רעפים בצורה משופעת אלכסון שיורד משני צדדי הגג ולכן יש פה מחלוקת האם בכזה מקרה של אור זילה אני אומר פי טיקרו או לא בזה רב זר ורובן נחלקו אבל אכנ פי טיקרו רגיל יתכן שהם מודים שאומרים אז אם כן היה לנו כאן בעמוד ראינו לגבי יס איך אפשר לתקן את זה באילנות זה לא מועיל בעמוד פחות מג זה לא מועיל מג ועד ד לישנה ראשונה זה מחלוקת וללי שנה שנייה זה לכו עלמה מועיל והמחלוקת תהיה בפחות מג ביותר מד' לכולל מ זה מועיל וזה חשוב למאט מבססים אם הוא הלך וגדר לשם דירה פחות מג זה לא מועיל מ ג וע ד גם לפי לשנה ראשונה אז אנחנו אומרים שזה מחלוקת לשנה שנייה רב שי מי שומ לכולה אז לכולה מזה מועיל בפחות מג נחלקו וביותר מד' לכו למה זה מועיל ונחשב לגידור חדש לשם דירה אם הוא שם תית אז במקרה שזה יכול לעמוד בפני עצמו לכול זה מועיל ואינו יכול לעמוד בפני עצמו מחלוקת האם להחשיב את זה כמחיצה או לא אם הוא החיק מן הטל ועשה מחיצה אז אמרנו מחלוקת האם אם הוא עשה על שפת הטל או פחות מג' האם נחשב מחיצה על גבי מחיצה או לא והבנו ראיה שבחי זה הוא זה שסובר ש מחיצה לגבי מחיצה שמו מחיצה כמו שהוא אמר לגבי שב ש בנכסי הגר זה לא מועיל אבל לעניין שב זה מועיל דלא יק רב שיש סובר שגם לעניין שבה זה לא מועיל אבל מסיים רב חיסה בדבריו שרב ששז גם מודה שאם הדיור הוא על גבי התל שמה יועיל מחיצה על גבי מחיצה כיוון שהוא דר במחי מחיצות העליונות רב בברכה נ הסתפק אם נבלו מחיצות התחתונות וכעת יש רק את העליונות האם כאן זה יועיל או לא אומרת הגמרה לענין הכסה הגר כיוון שזה נעשה ממילא זה כמו אדם שזרע לפת שאמרנו זה לא מועיל צריך מעשה שמיד פועל קניין פועל משהו בקרקע ולא משהו שיקרה רק אחרי שיצמח הלפת לכן גם כאן מה שקרה אחרי זה ששקע שקו המחיצות הראשונות זה לא מועיל להחשיב את המחיצות העליונות לחזוק ואילו לעניין שבס אמרנו שכל מחיצה שנעשית מעליה היא נבת נחשבת למחיצה מה שרב נחמן אמר שזה רק לחומה ולא לכולה זה הכל רק במזיד ולא בשאר המקרים בשגגה ממילא שם זה מועיל וממילא יש פה מחיצה לשם דירו הגמור הביע אם יש קרפף גדול והוא ממעט את זה על ידי קירוי מחלוקת ורצינו לומר שהמחלוקת הם אומרים פיטי קור וסס במחלקת של רב ושמואל בחסדו בביקה אבל הגמורה עמידה ש יתכן שלכול הל באכסדרה בביקה מועיל ואומרים פי תיקרו רק כאן יש מחלוקת מכיוון שמדובר בכיור זילה הוא קירא את זה בצורה אלכסונית האם גם בכזה מקרה שסוף סוף הפלטה של הגג לא עומדת ישר האם גם פה נמר פי טיקרו או לא ועל זה נחלקו רובה ורב [מוזיקה] זרי y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה