העמוד היומי מסכת עירובין דף כד עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף כד עמוד ב
[מוזיקה] רובן דף כד עמוד ב נתחיל בעמוד לשורה החמישית מלמטה אנחנו ממשיכים עם העניין של קרפף שראינו שעד בי ססים לא צריך שיהיה מוקף לדירה יותר מביסים צריך שיהיה מוקף לדירה קרפף יותר מבי ססים שהו כף לדירה ונתמלא מים מה הדין אם הקרפ הזה הוצף במים האם זה מאבד את שם ה תשמיש הדירו בשטח של הקרפ או לא יש פה שטח של יותר מב וסיים שמלא במים סובו רבון לממר כזרים דומי ווסו רבון רצו לומר שכמו שראינו לגבי אדם שזרה את השטח של הקרפ שלו שגם אם זה הוקף לדירה זה מופקע ונאסר בטלטול כיוון שזה לא תשמיש דירו כך גם פה אדם לא גר בתוך ים בתוך בתוך הצפה של מים ממילא זה מאבד את השם של שי ש דירו זה לא ראוי לשימוש אמר לו רב אבה אבוד רב ברידר משרשי אומרי משמי דרו מים כנים דומו הו שורי זה לא דומה לזרעים זה דומה לאילנות אנחנו ראינו לגבי אדם שנתה אילנות שזה כן נחשב לתשמיש דירו וזה לא מפקיע מזה את השם של תשמיש דירו כיוון שאנשים גרים במקומות עם אילנות ואם כן גם כאן אנשים גרים במקומות עם מים ככה יש להם מים להשתמש בו וזה לא מפקיע את השם של תשמי דירו אומר הממ וד החזן לתש מישת מדובר שהמים ראויים לשתייה אבל לא חזן לתש מישת אם זה מים שאינם ראויים לשתייה לא אז זה לא אין לזה שם ש תשמיש דירו ושמה אנחנו לא נאמר שזה כמו אילנות אלא זה כמו זרעים אומר רבשי עוד אחד תשמיש תנמ לאמור נלה שאין בעומקו יותר מבססים אבל אם יש באמקו יותר מבססים אסור עוד תנאי אני רוצה להוסיף אומר ושי שבמקום שהוא עמוק עשור פוכים צריך שלא יהיה יותר מבססים אבל אם זה יותר מב סים מקום שהוא עמוק סורת פוכים זה לא רגילות לעשות את זה תשמיש אדירו אדם שגם אדם שרוצה שיהיה לו בחצר איזהשהו בור של מים או אפילו שטח של מים שיכול להוציא משם מים לשתייה הוא לא רוצה שזה יה עמוק עשור פוכים במקום שזה עמוק עור פוכים זה לא ראוי לשימוש ואם יש פה יותר מ בסים בגובה של עשור פוחים זה מאבד מזה שם של תשמיש הדירו וזה יסור אבל דוכה גמור את דברי רב ש מסד קר י דפרי דהיינו כמו שמצינו בערימה של פירות רשי מביא שני פירושים או הרימה של פירות שעמוק הרבה מאוד נוטלים מהם בשבת אז רואים שמשתמשים בזה גם כשזה עמוק אז וא הדין כאן גם ש המי שתייה נמצאים במקום עמוק עדיין זה ראוי לתשמיש של דירו הוא מוציא משמיים בשבת וממילא זה לא מאבד שם של דירו או פירוש ראשון מביא רשי שכמו קרי של פירות גבוה עשרה ורוחב כרוחב בית קור לא בטלה תורש דירו משם אדם ימלא את החצר שלו לא משנה גם בגודל של קור שלם 30 שעה שטח של ימלא בפירות זה לא מבטל את השם של תשמיש של דירו כי יש לו פה איזשהו חפץ איזשהו פירות שנמצאים בשטח זה לא מאבד את השם של השטח שהוא מיועד לדירה שיש לו שם בתוך השטח כך גם פה המים גם אם עמוקים עשור פוחים ביותר מסוסים זה לא מאבד את השם של של תשמיש הדירו אז הדבר היחיד שצריך שהמים יהיו ראויים לשתייה רחובו וכעת אנחנו חוזרים בעצם לנושא שראינו בו עמוד א' איך אפשר לתקן מקום קרפף שהוא כף שלא לשם דירו יותר מבססים ראינו בעמוד א שהפתרון הפשוט הוא לפרוץ יותר מ-10 אמות בגדר ואז אחרי שהוא בנה את הדירה יחזור ויגדור אותה ואז ממילא זה נחשב הוקף לדיו כאן מדובר באדם שקשה עליו הנושא קשה עליו לפרוץ לגדור 10 אמות אבל הוא רוצה כן להכשיר את זה הי רחובות ד אבוי בפום נרי היייתה רחבה שאין שמה דיורין לא גרים שם אנשים אבל היא יותר מבססים ממילא אסור לטלטל בהיקף של המחיצות שם כי יש לזה דין כמו קרפף שלא הוקף לדירה שביותר מבססים עסור בטלטול הרחבה הזאת דחד גיסה ופתיח למוסה צד אחד היה פתח למבוי שהוביל לתוך העיר ח גיסה ופתיח לשביל של קרמים וצד אחד היה פתוח לשביל שבין הקרמים ושביל של קרמים סוליק לגוד דינרי ובסוף השביל היה שפת נהר בגובה עשרה טפחים ממילא יוצא שמצד עצמם המקומות של המבוי הוא מותר בטלטול כי יש לו שלוש מחיצות יש לו תשורת הפתח בפתח המבוי לכיוון סוף המבוי רשו סורבי יש לו את שתי המחיצות מצידו כל הבעייה היא שהוא פרוץ לרחבה שהרחבה אסורה בטלטול אז ה במלואה לרשות שאסור בטלטול לכן המבוי אסור וצריך לו תיקון השביל של כרמים גם יש לו שלוש מחיצות יש לו משני צדדיו ויש לו גם את הגוד דנרה מהצד השלישי שזה בעצם מחיצה לכל דבר מדין גוד אסיק מתייחסים למחיצה של הנהר כאילו היא עולה למעלה בגובה רה טפחים אז איך הוא יכול להכשיר את המקום כדי שיוכל לטלטל מהרחבה ברחבה ומה רחבה אומר הביה איך הינ אבד לאבד למחיצה הגוד דנרה הוא כעת לא רוצה לפרוץ יותר מ1 רמות ולתקן הוא רוצה למצוא פתרון לבנות גדר במקום אחר ועל ידי זה יחשב להיקף שנעשה לשם דירה עד עכשיו לא השתמשו ברחבה הזאת לדיור לתשמישי דירו מעכשיו בני העיר רוצים כן להשתמש ברחבה הזאת לתשמיש הדירו אז ממילא כעת אם הוא יבוא ויגדור איזשהו סגירה נוספת זה יחשב וקף להיקף שבא לשם תשמיש הדירו וזה יתיר את כל השטח בטלטול אבל אומרת הגמורה אומר הביה איך הוא יעשה אם הוא יעשה מחיצה בשפת הנהר על גבי פת הנהר אין עושים מחיצה על גבי מחיצה אנחנו ראינו שהתיקון הוא על ידי שפורצים גדר יותר מ10 אבל אם הוא יקבי הגדר של 10 תפוחים ל-20 תפוחים זה לא יכשיר זה לא יחשב שהוא גדר כעת לשם דירו כיוון שכבר יש מחיצה ואין שם של מחיצה על גבי מחיצה וממילא פה בשפת הנהר יש כבר מחיצה של עשרות פוחים לא יועיל לעשות שם מחיצה על גבי שפת הנהר וליד ליצור הספ פומד בשבי של קרומים אולי שיעשה צורת הפתח בתחילת השביל של הקרומים שמתחבר עם הרחבה ואז מיגו שזה מועיל לעניין השביל של הקרומים זה יועיל גם לעניין הרחבה אושו גם לש דינלי הגמלים שגם ככה השו של הקרמים צר להם שהם הולכים לשתות מהנהר הם פשוט ישברו את הצורת הפתח שמקטין להם עוד יותר את השביל אז זה לא פתרון אלא אומב לאבד לכי הפתחי לשביל של קרומים שיעשה לכי על הפתח של השביל של הקרמים דיגו דמני לשביל של קרומים מנינ מל הרחבה ככיוון שזה מועיל השליל של הקרומים ולמה כי מצד אחד יש את הגוד דינרי אז יש פה שלוש מחיצות ומהצד השני זה כבר לא פרוס במלואה לרחבה שאסורה בטלטול כיוון שיש לחי הלחי מת זכר אותו לא לצאת לרחבה אז זה לא נחשב פרוץ במלוה ממילא מיגו מתוך שזה מועיל לשביל של קרומי ומכשיר את זה בטלטול זה יכשיר גם את הרחבה אומ לרוב אם כן יאמרו לך מועי לשביל של קרבים דלמה מה יקרה אנשים יראו את השביל של הקרמים יראו כביכול מבוי שהוא מפולש כיוון שלא יאחזו ששפת הנהר גם משמש לגדר יחשבו שהוא מפולש משני צדדים ואיך התירו טלטול כאן או הרי פרוץ לרחבה על ידי לכי יבואו לומר אפשר לטלטל על ידי לכי במבוי מפולש אלא אומרו ובדי לכי לפתח דמוס אי אפשר לתקן את השבי של קרמים בגלל החשש הזה אבל כן אפשר לתקן את המבוי לעיר על ידי זה שהוא ישים לכי בפתח של המבוי דיגו דני לכי למוסה מנינה מ לרחבה זה הרי מכשיר את המבוי כיוון שהמבול לו שלוש מחיצות צורת הפתח ועוד שתי מחיצות מצידה וכעת יש לו לכי שגורם לו לא להיות פרוץ במלו לרחבה אז מיגו שזה מועיל לשביל של קרמים אז למרות שאיין פה גדר אמיתית יש פה בסך הכל עשיית לחי שהיא בעובי כלשהו אבל מתוך שזה מועיל למבוי זה יועיל גם כן לרחבה וזה יחשב שיש פה גידור חדש וכאילו הוא גדר את הרחבה מחדש לצורך דירה אלכ לטולה במוס גופה שורי כשהוא יעשה את התיקון הזה אז טלטל במבוא מותר זה כבר לא פרוס במלו טלטול ברחוב הגוף השורי על ידי המיגו זה יחשב לגדר הזה גדר את זה אחרי שהוא עשה דירה השאלה מה קורה ממוסה לרחבה ו מרחבה למוסה האם הוא יכול לטלטל ביניהם או לא זאת אומרת לטלטל כל רשות בפני עצמה הוא יכול בתוך המבוי או בתוך הרחבה מותר לו כפי שביארנו השאלה אם הוא יכול להעיר גם מהמבוא לרחבה או לא לי גבור אוח ורבין אחד עשר ואחד שורי מן ד שורי דוליק דיורי כיוון שברחה אמרנו שלא גרים שמה ממילא אין פה רשויות של בעלים אחרים אז אין איסור לטלטל מהמבוא שזה שייך לאנשי החצר החצרות שפתוחים למבוי לבין אין איסור לטלטל לרחבה כי ברחבה אין בעלים אחרים זה לא נחשב לשתי רשויות ומזור סלטו מי שאוסר הוא גוזר כיוון שיכול להיות מצב שיהיה רחבה עם דיורים והוא לא ידע להבדיל את זה הוא יבוא לטות ויחשוב שגם שם מותר להעביר מהמבוא לרחבה והרי אסור כיוון שה מבוי שייך לבעלים והרחבה היא לבעלים אחרים אלה שגרים שם ברחבה והם צריכים להערב ביניהם ולא ירבו ממילא ללכן יהיה אשור לטלטל מהמבוא לרחבה ולהפך גם במקום שהרחבה אין דיורים אז אם כן היה לנו כאן לגבי קרפף שהוצף במים אמרנו שזה לא מבטל מזה שם של דירה אבל דווקא אם זה ראוי לשתיית בני אדם רבשי רצה לומר שצריך שלא יהיה בעומק של ע פוכים יותר מבססים אבל דחינו את זה כיוון שסוף סוף זה גם עדיין תשמיש דיר גם אם זה עמוק יותר מעשור פוכים הבאנו את הסיפור עם הרחבה שהיא לא מיועדת לתשמיש דירו והקפה יותר מבס ש וכעת עשור לטלטל גם ברחבה כי זה שטח האסור יותר מבססים שלא הוקף לדירה גם בשליש של הקרמי שפתוח לו למרות שיש לו שלוש מחיצות כיוון שפרוץ במלואה לרחבה שהיא רשות ה האסורה בטלטול וגם למבוי שפתוח אליו גם לטלטל למרות שיש שם שלוש מחיצות כיוון ש המבוי גם פתוח במלאו לרשות של הרחבה שהיא רשות שאשו לטלטל בה מה הפתרון איך הוא יכול לגדור את זה אז כמובן אם הוא יפרוץ יותר מ-10 ברחבה ויגדור אותה שוב מצויין כעת שהוא מחליט החליטו בני המבוי כן להשתמש ברחבה זה נחשב מקום שמיועד לדירה והוא בא וגדר מחדש זה בסדר אם הוא לא רוצה לעשות את זה אז אמרנו לעשות תצורת הפתח לשביל של הקרמים מלים יפילו את זה לעשות מחיצה על גבי שפת הנהר זה מחיצה עעל גבי מחיצה לא מועיל הביה אמר שייעשה לכי על הפתח של השביל של הקרמים ומגו שזה מועיל השביל של הקרמים להתיר כיוון שזה אז זה נהה שזה לא פרוש במלו כי יש פה לכי אז זה יועיל גם לרחבה כאילו יש פה גדר חדשה ואילו עובה אמר שיבואו ליטות ולאמר שזה מועיל גם במבוי מפולש כי לא יחזו שיש פה את שפת הנהר שזה גם מחיצה ולכן לא לא נתיר את השבי של הקרמים על ידי לכי מה שכן נוכל להתיר זה את הרחבה והמבול ידי שישים לכי בפתח המבוי ומתוך שזה מועיל המבוי שהוא לא פרוץ במלאו לרחבה זה הועיל גם לרחבה להחשב כגדר מה קורה לטלטל מהמבוא לעיר מבואי לרחבה מחלוקת האם גוזרים שמה יהיה מצב שיהיה דיורים ברחבה והוא יבוא להתיר גם בכל אופן למרות שזה רשויות שונות ויהיה צריך לעשות עירוב ביניהם אז האם לחשות או לא לחשוש בזה נחלקו האם להתיר לטל מהמבוא להרחבה או שאסור וכל אחד יכול לטל לעצמו בתוך המבוי מותר ובתוך הרחבה מותר אבל לא מאחד לשני [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה