העמוד היומי מסכת עירובין דף יט עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף יט עמוד א
[מוזיקה] דף יט עמוד א' השקר הוא אפל ויש לו הרבה הרבה פנים מה שאין כן האמת היא אחת יציבה בטוחה היום בעמוד שלנו אנחנו נראה כמה מדורים יש לגיהנום וואו כמה פתחים יש לגיהנום וואו לגן עדן יש פתח אחד אנחנו לא יודעים בדיוק איפה הוא אבל יש לו פתח אחד וזה מלמד אותנו דבר נפלא תמיד הרוע הוא מסובך הוא אפל הוא מלא שכבות הטוב הוא אחד ויציב התפקיד שלנו אולי הוא לגלות אותו התפקיד שלנו הוא לחפש אותו לבקש אחרה ולמצוא אותו היצר הרע מגיע באינספור פנים מאינספור וריאציות מכל מיני מקומות ותמיד הוא ישכנע אותך וישחט אותך למה הדרך הזו נכונה אנחנו צריכים לא להתפתות לא ללכת אחריו לדעת שכל זה זה הבל הבלים כל זה זה שקר לחפש אחר האמת האחת היחידה והיציבה לכן הפתח של גיהנום וואו פתח כאן פתח שם כל מיני פתחים הפתח של גן עדן הוא יחיד ואנחנו לא יודעים בדיוק איפה הוא זה התפקיד שלנו למצוא אותו זו השליחות בעולמנו יהי רצון שנזכה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף יט עמוד א' ואמר רבי ירמיה בן אלעזר בעצם אתמול פתחנו בכל מיני דרשות של רבי ירמיה בן אלעזר והיום אמרה שמינית בשמו ואמר רבי ירמיה בן אלעזר בואו ראה שלא כמידת הקדוש ברוך הוא מידת בשר ודם מידת בשר ודם אם אדם מתחייב אדם הריגה למלכות כיוון שגם המלך עצמו יודע שיתכן שהדין שלו הוא לא דין אמת מטילין לו חכה לתוך פיו שמים לו איזה ו או רשי אומר חתיכת עץ שמים לו בתוך פה בתוך הפה משאירים את הפה שלו פתוח שהוא לא יוכל לדבר ולקלל כדי שלא יקלל את המלך מידת הקדוש ברוך הוא אדם מתחייב הריגה למקום שותק הבן אדם שותק כי הוא עצמו יודע שזה דין אמת שנאמר לחד ומיה תהילה שוקים כשהקדושים בדומייה וזו התהילה שלך ולא עוד אלא שמשבח שנאמר תהילה אדם משבח ומצדיק עליו את הדין ולא עוד אלא כשאדם מקבל את זה באהבה שדומה לו כאילו מקריב קורב שנאמר הולך ישולם נדר רואים מכאן את מידת הקדוש ברוך הוא שהי הרבה יותר ממידת בשר ודם למה כיוון שהבן אדם עצמו יודע שזה דין אמת מה שאיין כן מבשב אדם שהמלך עצמו יודע שאולי הוא טועה בדין ואדם עצמו גם יודע שהדין מגיע לו ועל כן יש קללה הוא רוצה לקלל אומנם הוא לא יכול כי יש חכה בפיו אבל זה מה שמונע ממנו לקלל מה שאיין כן באדם שנידון בדין של הקדוש ברוך הוא שמשבח ונחשב לו כאילו הוא מקריב קורבן אומרת הגמרא הרעיון הזה שרואים שהרשעים גם האלה שדונים משבחים את הקדוש ברוך ה אפשר לראות אותו מפסוק נוסף הנו דמה רבי יהושע בן לוי מי דכתיב עוברי בעמק הבכה מעיין ישיתו גם ברכות יתם מורה הפשט של הפסוק הולך על אולי רגלים שילכו בדרך לבית המקדש ויעברו דרך מקום שבעיקרון שומם ויהיה להם שם מעיין מים בדרך נס והם יברכו את המורה ברכות יתי מורה הם יברכו את מורה הדרך שהביא אותם לשם דורשת הגמרא ואומרת עוברי אלו בני אדם שעוברי על רצונו של הקדוש ברוך הוא והם יהיו בעמק שמעמיקים להם גיהנום הם ימצאו הם יהיו בעומק הגיהנום הבכה ששם בעומק הגיהנום בוכין ומורידים דמעות כמעיין של שיטין כמו השיטין שבעצם מנסחים על גבי המזבח ויורד שם לשיט מים וויין ככה הם יבכו שם ויורידו דמעות גם ברכות יעת מורה שמצדיקים עליהן את הדין את המורה את הקדוש ברוך הוא ואומרים לפניו ריבונו של עולם יפה דנת יפה זיכית יפה חייבת יפה תיקנת גיהנום לרשעים וגן עדן לצדיקים מכאן אנחנו רואים גם כן את אותו רעיון שאילו שנידונה של הקדוש ברוך הוא שדק ועוד מעללים ומצדיקים עליהם את הדין שואלת הגמרא איני מה פתאום ואמר רבי שמעון בן לקיש אתה אומר לי שהרשעים מודעים ומציקים עליהם את הדין הרי רבי שמעון בן לקיש אומר רשעים אפילו על פתחו של גיהנום אינם חוזרים בתשובה הם נמצאים בפתח הגיהנום הם רואים לאן המעשים הרעים שלהם מובילים אותם ועדיין הם לא חוזרים בתשובה שנאמר וייצאו וראו בפגרי אנשים הפושעים בי לא כתוב שפשעו לא נאמר אלא הפושעים שפושעים והולכים לעולם ועדיין אחרי המוות הם רואים כבר את התוצאות ההרסניות הם כבר מגיעים לגיהנום ועדיין הם פושים ואם כן אך כן שאתה אומר שהם מצדיקים עליהם את הדין שהם מעללים ומשבחים לקדוש ברוך הוא עונה הגמרא לו קשיה אב פושי ישראל כל מה שאמרנו שמצדיקים עליהם את הדין ומשבחים זה פושי ישראל א מה שאמר איש לקיש פושי עובדי כוכבים שהם באמת ממשיכים לדבוק בכל האבלות שלהם בכל האבלות והעוולות שהובילו אותם למקום הזה ועדיין הם לא חוזרים בתשובה אח הנמי מסתברא דם כן אם תאמר לי שרש לקיש עצמו מדבר על פושי ישראל שהם לא חוזרים בתשובה כש דרש לקיש דרש לקיש על אמרח אחרת בשמו דמר יש לקיש פושי ישראל אין הוא גיהנום שולטת בהם והוא מוכיח את זה כל וחומר ממזבח הזהב כמו מזבח הזהב שעליו הקטירו קטורות בבית המקדש מה מזבח הזהב שאין עליו אלא עובי דינר זהב הציפוי זהב היה ממש דק בעובי של דינר ובכל אופן עמד כמה שנים עמד הרבה שנים ולא שלטה בו האור האור של הקטורת לא שלטה בו אפילו בציפוי שלו ואם כך מושי ישראל שאין להם רק כעובי דינר זה ולה הרבה יותר מכך פושי ישראל שמלאים מצוות כרימון שנאמר כפ רימון רקתך ואמר רבי שמעון בן לקיש אותו אחד שאומר את האמרה הזו אל תקראי רקתך אלא רקתך אפילו ריקנים שבך פושי ישראל שהם ריקים מלאים מצוות כרימון כמו גרגרי רימון על אחת כמה וכמה ואם כן אנחנו רואים במפורש שרש לקיש אומר שפשה ישראל אש של גינם כלל לא שולטת בהם ואם כן זה סותר את מה שהוא אומר קודם הפושים בי שפושעים ועומדים לעולם אלא חייבים באמת לטרס כפי שטרס שמה שהוא מדבר שמה מדובר בפוש עובדי כוכבים שהם ממשיכים ודבקים ואפילו על פתחו של גיהנום לא חוזרים בתשובה ואילו פושי ישראל כלל לא נידונים בגיהנום כמו שאנחנו רואים כאן שאין אור של גיהנום שולטת בהם שואלת הגמרא איך זה ייתכן הרי ראינו דרשה שההוא כן שולטת בהם והם נמצאים בעומק הגיהנום אלא אד כתיב עוברי בעמק הברכה שאמרנו שהם אומנם משבחים ומצדיקים את הדין אבל נמצאים בעמקי הגיהנום איך זה מסתדר אונה הגמרא ההוד מחי וישתה בגיהנום הם כן נמצאים באופן זמני בגיהנום ואתי אברהם אבינו ה מסיק להו מקבל וא מעלה אותם מהגיהנום חוץ את מ את מי הוא משאיר שם בר מישראל שבעל בת עובד כו ים הוא נשאר שם דמשה אור לתו ולא מבש קרלי ואז אברהם אבינו לא מזהה אותו הוא לא רואה שהוא מזו שהוא נמול והוא נשאר שם אבל כל השער הוא מוציא אותם ומעלה אותם למקומם בגן עדן ובאותו זמן עד שאברהם אבינו מגיע ואז באמת הם נמצאים בעמקי הגיהנום אז הם ודים ומשבחים ומצדיקים עליהם את הדין שואלת הגמרא רגע אתה רש לקיש בעצם אמרת אמנם אמרת שמדובר על פושי עובדי כוכבים אבל מהמילה הפושעים בי אמרת שהם פושעים לעולם ועדיין ברגע זה זאת אומרת גם לאחר המוות גם אחרי שהם רוא לאן הם הגיעו ולאן הובילו אותם ההחלטות השגויות שלהם הם עדיין דבקים ולא חוזרים בתשובה למה כי כתוב הפושעים שפושעים ועומדים לעולם שואלת הגמרא אם כך באופן מלא כל פעם שכתוב את בלשון ציווי לדוגמה המוציא המעלה הפירוש שלו שכל הזמן לעולם מתקיף לרב קנה אשת דאמרת הפושים פירושו דפש ואז שהם ממשיכים לפשוע אלא מעתה דכתיב המוציא השם מקדשכם המוציא אתכם מארץ מצרים המעלה כתוב אני השם המעלה אתכם מארץ מצרים דמסיו הפיקו ברוך שלא זה לא לעולם אני מוציא אותכם ממצרים ברוך השם אנחנו כבר לא שם אלא ד הסיק והפיק חייב להיות שזה לשון עבר הקדוש ברוך הוא שהוציא אותכם ממצרים שאלה אותכם ממצרים אם כך אחנה מדפ שהו גם כאן ייתכן שהפושע לא יתכן חייב להיות שהפושע לא פירושו שהם ממשיכים לפשוע אלא שהם פשעו קודם ולכן יש כאן שאלה באמת על דבריו של רש לקיש ולא בהכרח לללמוד שהפושעים שעדיין על פתחו של גיהנם לא חוזרים בתשובה ממשיכה הגמרא עם האמרות של רבי ירמיה בן אלעזר ואמר ר ירמיה בן אלעזר שלושה פתחים יש לגיהנום אחד במדבר ואחד בים ואחד בירושלים זה בעצם בכל חלקי העולם אדם שחתך לילה נגד הקדוש ברוך הוא אין לו לאן לברוח ביה במדבר ביישוב בכל מקום יש דין ומביאה הגמרא מקור לכל פתח במדבר דכתיב וירדו הם במחלוקת של קורח דתן ואבירם וכל עדתו שהם חלקו על משה כתוב שהאדמה פתחה את פיה ותפתח את פיה וירדו אם וכל אשר להם חיים שאולה שאול זה שם של גיהנום זה היה במדבר אם כן אנחנו רואים שיש פתח גיהנום במדבר שבים כתוב דכתיב מבטן שאול שבעתי שמעת קולי שוב שאול זה שם של גיהנום יונה הנביא היה בתוך מאי הדגה כן כשהוא ברח מהקדוש ברוך הוא לא רצה לבוא ולנבא לננה כולנו אומרים את זה בהפטרה של יום הכיפורים זרקו אותו לים דג בלה אותו ואז הוא משווה על הקדוש ברוך הוא ואומר מבטן שאול שבעתי אנחנו רואים שגם בים יש פתח לגיהנום בירושלים דכתיב נאום השם אשר אור לו בציון ותנור לו בירושלים ותנ דבי ישמעאל אשר אור לו בציון זו גיהנום ותנור לו רושלים זו פתחה של גיהנום שנמצאת בירושלים אם כן אנחנו רואים שגם במקום ישוב בירושלים יש פתח לגיהנום שואלת הגמרא ותו לקה האם אין עוד פתחים לגיהנום ואמר רבי מריון אמר רבי יהושע בן לוי ואמרי לתן ה רבא בר מריון בדו רבי יוחנן בן זכאי שתי תמרות יש בגי בן אנום זה עמק שנמצא ממש סמוך לירושלים ועולה השם מביניהן וזוהי ששנינו עליהם נאמר בגמרא סוכה צינר הברזל כשרות וזוהי פתחה של גיהנום בעצם שם גדל ב סוג מיוחד של אולב שעליו נאמר מסכת סוכה שהוא כשר ושמה זה פתח הגיהנום ואם כך אתה רואה שיש פתח נוסף אומרת הגמרא דילמה היינו דירושלים זה סמוך מאוד לירושלים והפתח שאמרנו שנמצא בירושלים זה אותו פתח של גי בן אנום אז ראינו ששאול זה אחד מהשמות של הגיהנום מביאה הגמרא את שער שמותיו אמר רבי יהושע בן לוי שבעה שמות יש לגיהנום ואלו הן שעול ואבדון ובאר שחת ובור שעון ותטא יוון וצל מוות וארץ התחתית והגמרא מביאה מקור לכל אחד מהשמות שאול דכתיב מבטן שבעתי שמעת כולי אבדון דכתיב הסופר בקבר חסדך אמונתך בעבדון אבדון זה עוד מקום אחד מהשמות של גהנום באר שחת כתיב כי לא תעזוב נפשי לשאול לא תיתן חסידך לראות שחת שוב לראות שחת זה שם של גיהנום ובור שעון ותי היבן דכתיב הילני מבור שעון מתית היבן זה עוד שתי שמות וצל מוות דכתיב יושבי חושך וצל מוות וארץ התחתית גמרא הוא זה כבר המקור של זה מהגמרא אין לנו מקור מהפסוק שואלת הגמרא זהו רק שבעה שמות ותו אין עוד וייק גיהנום את השם עצמו גיהנום אותו לא מנית בשבעת השמות עונה הגמרא גיהנום זה רק מתאר איך זה נראה בדיוק ולמה מגיעים לשם אבל זה לא שם נוסף גיי ש עמוקה כ גיהנום כאותו גי בן הנום שדיברנו למעלה היא עמוקה כמו אותו עמק וגם פירוש נוסף שהכל יורד לה סקי עינם כולם מגיעים לשם לסקי חינם על הריות אומר רשי שזה באמת בחינם זה עניין של שו עניין של אבל אבלים ואנשים מגיעים לשם בגלל זה שואלת הגמרא שם נוסף ויק תפת כתיב כי הרוך מאתמול תת שם גם מופיע בפסוק שגינו נבראה עוד לפני בריאת העולם כמו שכתוב מאתמול עוד לפני שנברא פה הכל כבר תופת הגיהנום היייתה מוכנה וארוחה ואם כן יש לנו שם נוסף אומרת הגמרא זה גם כן תואר זה לא מקום מסוים אלא זה מתאר איך נראה את הגיהנום ולמה ההוא שכל המתפתה ביצרו ייפול שם אזה השם תואר לגיהנום אבל זה לא אחת משמותיו גן עדן בעצם דיברנו עד עכשיו על הגיהנום איפה פתחיו שואלת הגמרא איפה נמצא הפתח של גן עדן אמר יש לקיש לגן עדן יש ח אחד אנחנו לא יודעים איפה הוא אם בארץ ישראל הוא בית שען פתחו כי בית שען זה המקום הכי פורא הכי מניב בארץ ישראל יש שם את הפירות הכי מתוקים חייב להיות ששם זה פתח הגן עדן ואם בערביה בית גרים פתחו גם זה היה מקום משובח ואם בין הנערות מסכנין פתחו שגם כן היה נהר מאוד מיוחד ואם זה בבבל הב משתבח בפרא ד מעבר ימינה ששם זה המקום שם זה הפרות הכי משובחים ורבם ישתבח בפרא דפניה הוא אמר שמה זה המקום שם זה הפתח סיימנו עם כל האמרות עם כל האגדות ואנחנו חוזרים למשנה ראינו במשנה שלגבי פסי ביראות ביניהם יהיה קמלו שתי רווקות של בקר ראינו השאלה אם יש בהם שלושה בקר שלושה פרות בכל אחד או ארבעה ואמרנו שדרך המדידה שהם קשורות ולא מותרות כדי שיהיו צמודות נמדוד אותם ממש ככה באמות בתפוחים מצומצמים שואלת הגמרא מה זה הכפל הזה לומר לי קשורות ולא מותרות פשיטה כיוון דתה ליד קשורות אבו ענני דינ דלאו מותרות למה צריך בעצם הדגיש את זה אומרת הגמרא מה הודת מה קשורות כאין קשורות שיעמדו צמודות אבל לא צריך ממש לקשור אותם זאת אומרת לא ממש ממש צמודות לחלוטין אלא עומדות אחת ליד השנייה אבל ממש לא כמה שמלן ולא מותרות אל תאמר לי כאין קשורות אלא תקשור אותם בפועל וככה תמדוד ראינו שהשתיקה הללו של הפרות הם נמדדות שאחת ס נכנסת ואחת יוצאת זאת אומרת קצת יותר מרווחות אם שניהם הולכות לכיוון אחד שני הצמדים הללו הרביעיה והרבייה או השלישיה והשלישיה זה יותר צמוד מאשר אם כל אחת הולכת לכיוון אחר תנא רבקה נכנסת ורבקה יוצאת אל תאמר לי בכל צמד בעצם בכל שלישיה ו ברביעייה שפרה אחת נכנסת אחת יוצאת אחת נכנסת אחת יוצאת שאז זה יותר מרווח כי אני צריך ממש לתת רווח לכל אחת שיהיה למקום לעיל לצאת תחשבו לעצמכם ברכבים כשרכב נכנס רכב יוצא צריך יותר רווח מאשר ששניהם עומדים באותו כיוון ונכנסים אז הצמדים עצמם יש לנו כאן צמד שכולו לכיוון אחד וצמד שכולו לכיוון ההפוך זה מה שאנחנו גישים ואל תגיד לי שבתוך הצמד הרחבים הפרות הם עצמם לכיוונים מנוגדים שזה עוד רחב יותר בואו נסתכל מה ראינו דבר ראשון המשכנו בדבריו של רבי ירמיה בן אלעזר ראינו את האמרה שלו שהוא אומר לא כי מידת הקדוש ברוך הוא מידת בשב ואדם הדין שלו הוא דין אמת ולכן בבשר ואדם צריך כל מיני טקטיקות ורעיונות איך הבן אדם לא יקלל את המלך הרי הוא עומד פה באמת ככה לפני הישורת האחרונה לפני ש שהורגים אותו הוא יכול לקלל אז תוקעים לו כל מיני דברים בפה אבל אחד שנידון על ידי הקדוש ברוך הוא הוא שותק משבח ומקריב קורבן הוא לומד את זה מולך דומיית תהילה הוא לך יש שולם נדר אותו רעיון רבי יהושעה בן לוי לומד מעוברי בעמק הבכה מעיין ישיתו גם ברכות יתם מורה שמצדיקים את הדין אותם רשעים שנמצאים בגיהנום מה שאמר רבי שמעון בן לקיש הוא לומד מהאנשים הפושעים בי שהם אפילו על פתחו ש גהנום לא חוזרים בתשובה וראינו בהמשך שזה לא לימוד מוכרח כי אותו מה תאמר לי על המעלה והמוציא שזה עדיין לעולם ברור שלא זה לשון עבר אותו דבר הפושים זה לשון עבר אבל גם לפי מה שנאמר פה בדרשה זה נאמר על פושי עובדי כוכבים וחייבים לומר אכך כי על פושי ישראל בכל רבי שמען בן לקיש אמר שהם לא נידונים בגיהנום כיוון שהיא לא שולטת בהם והוא לומד אתזה קל וחומר ממזבח הזהב ששמה יש עובי דינר זהב והור לא שלטה בטח פושי ישראל שמלאים מצוות כרימון ומה שרואים שהם כן נמצאים ב בגיהנום זה רק באופן זמני עד שמגיע אברהם להוציא אותו משם חוץ מאדם שבעל בת עובד כוכבים הוא אברהם אבינו לא מזהר אותו משכה עורלת לא רואים שהוא מעול והוא נשאר שם ראינו שלושה פתחים בגיהנום במדבר בים בירושלים שאלנו מה קורה עם גי בן אנום אמרנו יתכן שזה ח של ירושלים שבעה שמות לגיהנום ראינו את כולם מה שכתוב גיהנום זה רק תיאור שזה עמוק כמו גי בן הנם בן הנום ו שמגיעים לשם לסקי חינם על הראיות תופה זה עניין ש שתפתה נופל שם גן עדן אם זה ארץ ישראל בת שען ם רביעה כל מקום ראינו המקום המשובח אולי אפילו בבבל ושתי רווקות קשורות ולא מותרות אז אמרנו דבר ראשון להדגיש שהיו קשורות בפועל ואחת נכנסת ואחת יוצאת זה לא פרה כך פרה כך אלא צמד כך וצמד כך בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה