העמוד היומי מסכת עירובין דף יט עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף יט עמוד א
[מוזיקה] בסיעת דשמע יירד פתות עמוד א' תחילת העמוד אנחנו ממשיכים עם המימרות של רמר ן אלזור שבעמוד הקודם ראינו כמה מהם וממשיכים הלאה בוא אומר רבי בן אלזור בוא וראה שלא כמידת הקדוש ברוך הוא מידת בשר דם מדת בשר דם מתחייב אדם הריגה למלכות אדם נענש הריגה למלכות מתילן לו חקה לתוך פיו שמים לו בתוך פה חתיכת עץ זאת אומרת מונעים ממנו את האפשרות לבוא ולקלל את המלך או את השלטון כדי שלא יקלל את המלך מידת הקדוש ברוך הוא אדם השם ישמור חס וחלילה מתחייב הריגה למקום שותק שנאמר לך דומיה תהילה אדם שותק ולא פותח פיו נגד השמיים ולא עוד אלא שמשבח שנאמר תהילה ולא עוד אלא שדומה לו כאילו מקריב ק אם אדם באמת מתנהג באופן הזה השם ישמור מגיע ליו את שרה והוא לא בא בטרוניה כאילו מקריב קורבן שנאמר ולך ישולם נדר הינו דאמר רבי שע בן לוי מדכתיב עוברי בעמק הבכה מעיין ישיתו גם ברכות יתם מורה עוברי אלו בני אדם שעוברים על רצונו של הקדוש ברוך הוא עמק שמעמיקים להם גיהנום הם נענשים נידונים לעונש הבכה שבוכים או מורידן דמעות במעיין כמעיין כמו שאמרנו מעיין בורים דמעות כמו מעיין של שיטין מה הכוונה של שיטין בבית המקדש היה מקום שנקרא השיטין שזה היה מכוון כנגד המזבח ולשמה הדמים היו הנסכים היו יורדים לתוך הבור הבור הזה הבור הדק הזה הגיע עד לתאום זה נקרא השיטים כמו ששמה הושתת העולם זה נקרא השיטים הבור הזה אז גם פה אותם אנשים שנענשו שנדונו לעונש הם בוכים כמו מעיין של שיטים כמו המעיין שנמצא שמה שלתוכו היו כל הדמים יותר נכון הנסכים היו לשמה פונים גם ברכות יתם מורה שמצדיקים עליהם את הדין ואומרים בפניו ריבונו של עולם יפה דנת יפה זיכית יפה חייבת ויפה תיקנת גיהנום לרשעים גן אדן לצדיקים תיקנת את העולם בצורה אנחנו משבחים מעללים את הקדוש ברוך הוא על מה שהוא עשה למרות שזה כולל גן עדן ולעומד זה גיהנום משפכים את הקדוש ברוך הוא על הדבר הזה איני זאת אומרת אותם אנשים שעומדים בפתחו של גיהנום מעללים משבחים איני ואמר רבי שמעון בן לקיש רשעים אפילו על פתחו של גיהנום אינם חוזרים בתשובה שנאמר וייצאו וראו בפגרי אנשים הפושעים בי הפושעים לשון נובה ש פשעו לא נאמר אלא הפושעים שפושעים והולכין לעולם זאת אומרת אתה בא ואומר שם ממשיכים עלא לפשוע רגע אמרת שאדם נשים שנמצאים על פתחו של גיהנום מעללים משבחים מודים פה אתה אומר שממשיכים לפשוע לא קשה בפוש ישראל אב פושי עובדי כוכבים החינמי מסת בריה אם כן קשי דרש לקיש אדרש לקיש לקיש אמר מקודם שאנשים שעל פילות טרם של גנום אינם חוזרים בתשובה לעומת זה מצינו אחרת של רש לקיש כלומר רש לקיש פושה ישראל אין אור גיהנום שולטת בהם כל וחומר ממזבח הזהב מזבח הזהב היה עשוי מעץ ומצופה בזהב כמה היה וביו של הזהב מה מזבח הזהב שן עלו ל כעובי דינר זהב ועליו היו מקריבים את הקטורת הייתה שמה אש אש דולקת מידית עמד כמה שנים ולא שלטה בו האור אז פושי ישראל שמלאן מצוות כרימון שנאמר כפלח הרימון רקתך ומר רב שמעון בן לק של תיקר רקתך אלא רקתך שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון אז אם המזבח שכל כולו מה שחצ בין העץ לבין האש היה זהב בעובי של דינר עם ישראל היהודים הישראלים אם אני אומר מלאים אפילו הרכנה מלאים מצוות כרימון על אחת כמה וכמה שאש של גיהנום לא תפגע בהם הלכת כמה וכמה אם ככה אלד הכתיב אז מה אמרנו מקודם שאותם אנשים פושעים בי מדובר בפוש לא ישראל פוש עובדי כוכבים אבל כתיב עוברי בעמק הבכה כתוב שכן אנשים מגיעים לגיהנום הם כן מתלוננים ההו ד מחי ושעת בגיהנום הם מתחייבים בגיהנום על כל העבירות שעשו אבל ואתי אברהם אבינו ומסיק להו אברהם אבינו מוציא אותם מדינה של גיהנום ו מקבלו בר מקבל כמובן את הישראלים בר מישראל שב על בת עובד כוכבים דמה ור לתו הוא רוצה למנוע את זה שיידעו שהוא יהודי מאול אז הוא עושה את כל ה אפשרויות כדי להימנע כדי לא להיראות כמול ולא מבש קרלי את אברהם אבינו את אותו אדם שמונע מונע את המולות שלו הוא רוצה להסתיר את זה הוא מתבייש בזה הוא רוצה כדי שלא ידעו אחרים אדם הזה אברהם אבינו אם נאמר את זה ככה לא רואה שהוא מעול ממילא הוא לא מציל אותו מדינה של גיהנום מתקיף לרב קנה אשת דרמת הפושים ד פשי ואזלי איך אמרתי מקודם שהפושעים הכוונה הי שם ממשיכים לפשוע אלא מת דכתיב המוציא מארץ מצרים והמעלה האם הכוונה היא ד מסיק וד מסיק הו זה גם עכשיו הוא מוציא זה לשון עבר אלא ד אסיק ואפיק החינם ד פשו אין לך הוכחה מהמילה פושים שממשיכים לפשוע גם על פתחו של גיהנום באמת כמו שאמרנו בהתחלה פצחו של גיהנום אנשים חוזרים בתשובה כתוב בפירוש גם ברכות ית בכל דברים האלה הם מודים ומהללים ומשבחים את הקדוש ברוך הוא אבל מה כתוב בפושעים הכוונה הי פשעו לשעבר אפילו שכתוב לשון נובה הכוונה היא אלה שפשו בעבר אומר רבי ירמיה בן אלוז שלושה פתחים יש לגיהנום אחד במדבר ואחד בים ואחד בירושלים במדבר דכתיב וירדו הם בכל אשר להם חיים שולה בני קורח ירדו הם בכל אשר הם חיים שעולה הפתח של גיהנום שם היה וזה היה במדבר בים דכתיב אצל יונה מבטן שאול שבעתי שמת קולי כתוב מבטן שאול ואיפה ה היה בדגה בים בירושלים דכתיב נאום השם אשר אור לו בציון ותנור לו בירושלים ותן דו רבי שמואל אשר אור לו בציון זו גיהנום ותנור ל בירושלים זו פתחה של גיהנום אז יש שלושה מקומות פתחים יש לגיהנום במדבר בים ובירושלים ותו ליקה אומר רב מריון אמר רבי שע בן לבי ואמרי לתן רבא בר מריון כדב יוחנן בן זכאי בבית המדרש רבי יוחן בן זכאי שנו את הבריתה הזאת שתי תמרות שני הצי תמר יש בגי בני אנום זה אזור ירושלים ועולה השן מביניהם וזוהי ששנינו ציני הר הברזל כשרות יש דין גבי לולב שאפילו שהעלים של הלולב הם קצרים אבל אם העלי התחתון קצהו העליון מגיע לתחילת קצהו התחתון של העלה שמעליו זה כשר שלא יווצר מצב שהשדה עצמה תהיה חשופה אז חזל משתמשים שמה כמו תמרות שנקרא ציני הר הברזל למה מדובר באותם תמרות שהיו בירושלים שככה הם היו נראות וזוהי פתחה של גיהנום אז אנחנו אורים פתח רביעי זה לא בירושלים לא דיל מנוד ירושלים זה ממש אולי לא במרכז ירושלים אבל בכוונה בירושלים לאותו מקום שנקרא גי בן ינום אומר רבי שע בן לוי זהן שמות יש לגיהנום ואלו הן שעול ואבדון ובאר שחת ובור שעון ויט אבן וצל מוות וארץ התחתית שאל דכתיב מבטן שאול שבעה תי שמת כולי אצל יונה עבדון כ כתיב וסופר בקבר חסדך אמונתך עבדון בקבר בגיהנום איין אפשרות כבר לספר בקבר חסדיך באר שחד כתיב כי לא תעזו נפשי לשאול לא תיתן חסידך לראות שחת זה בגיהנום ובור שעון ותי יבן דכתיב ויעל מבור שעון מתית יבן וצל מוות כתיב יושבי חושך וצל מוות רץ התחתית גמרו השם השביעי קיבלנו במסורת וליקה ביק גיהנום השם גיהנום עצמו לא זה לא שם של המקום הזה אלא גי שהמוכר כגה אם הכוונה היא עמוקה מאוד והכל יורד זה פירוש אחד שהכל יורד לה על עסקי אינם אנחנו גורסים חינם שאנשים יורדים לגיהנום בגלל עבירות שהם עשו בחינם והכוונה היא לתאוות שזה נעשה בחינם על זה נאמר זה גיהנום זה גי עמוק נקרא גיהנום למה כמו שאנשים יורדים שמה על קי חינם ויק תופה דכתיב כרוך מאתמול תופה הרו שכל המתפתה ביצרו יפול שם עד לכאן עסקנו בשבע שמות של גיהנום ועכשיו גן עדן גןמר אלקיש אם בארץ ישראל הוא בית שען פתחו ואם בערביה למה תכף נראה למה ואם בערביה בית גרם פתחו ואם בית הנהרות הוא דו מסקין פתחו למה כיון שאם זה בארץ בית שען הפירות בבית שען הם המתוקים ביותר סימן ששמה נמצא נום אם בערביה במדינות רב זה בית גרם ואם בין הנהרות הוא דו מסכין פתחו בבבל איפה זה בבבל הביי משתבח בפיי ד מעבר ימינה הבי טען שהפירות שנמצאים בעבר נר הפרט בדרומו הם הפירות המשובחים ביותר אז כנראה שם נמצא גן עדן רב המשבח בפיירי דפניה בפירות שגדלו במקום שנקרא ארפה למדנו במשנה כמה הגודל שיכול להיות המרווח בין דיומד דיומד אמרנו כדי שעברו ביניהם שתי רווקות וביניהן קמלו שתי רווקות וכולי פשיטה אז כתוב שה רווקות דהיינו שני סטים שני צמדים של שלוש שלוש פרות עוברות אחת נכנסת אחת יוצאת וכל צמת כמובן הוא קשור כתוב קשור ולא מותר אומר פשיטה כי דד קשורות ואו מטרות מה וקשורות כאין קשורות הייתי אומר שהכונה הי שהם צריכים להיות קרובות כי אין קשורות אבל ממש לא לא צריך שהן ממש קשורות כמש מלן ולא מותרות הם צריכים להיות ממש קשורות כלומר כדי לקבוע את הגודל אני צריך למדוד הצמת רווקה של פרות שלוש פרות שהם קשורות כיוון שאז זה הצמדות ביניהם היא חזקה יותר והם יותר נחשבות צפופות אחת נכנסת ואחת יוצאה תן הרווקה נכנסת ורוקה יוצאת פה בעצם חזל קצת התקילו כומר שכדי ליתן מתכום מרווח כדי ש רבקה אחת תוכל לצאת ואחת תיכנס צריכים לצת קצת יותר כפי שאמרנו לאל מדובר בחצי אצבע יתירה על כל מה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה