העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
[מוזיקה] רוב דף יח עמוד ב שורה שביעית מלמעלה ונסיים רק את הסוגיה שהיינו באמצע מחלוקת ממה אדם ממה נוצרה חווה הקדוש ברוך הוא עשה תרדמה לאדם הראשון ויוון את הצלע נחלקו רב ושמואל האם זה פרצוף או זנב אומרת הגמור למנדה אמר פרצוף אי מנ סגי ברש לפי המנדה אומר ש חווה נבראה אחורי האדם הראשון מי הלך הראשון האם אדם הראשון הלך הראשון וחווה מאחוריו או לא אומר רב נחמן בר צחוק מסתבר זוכר סגי בריש מסתבר שאדם הראשון הוא הלך הראשון וחווה מאחוריו ולא להפך שחווה עלך ואדם מאחוריו דתני לא ילך אדם אחרי אישו בדרך ואפילו ישתו אסור לאדם ללכת סתם אחרי אישה כיוון שיכול להגיע לעירור ואפילו היש תומ רשי כיוון שזה גנאי האדם הגדול הוא הולך תמיד הראשון ולכן הזכר ילך קודם נזדמנה לו על הגשר סלקן לה הצדדין שילך בזריזות כך שהוא יעקוף אותה ויוכל להיות הראשון מכל העובר אחורי אישה בנהר כיוון שהם לפעמים מקפלים את בגדיהן כדי לחבש בנהר או כדי לא להתרטב אז אם הוא הולך אחוריה ויכול להגיע לידי אירור ולוף אין לו חלק לאלו מבור תונו רבונו ונביא כעת ברייסה באותו עניין המרצה מאות אישה מידו לידה או מידה לידו בשביל שיסתכל בה או שהוא מקבל ממנה מאות או שהוא נותן לה מאות אבל הוא עושה את זה בשביל מטרה אחת כדי שהוא יוכל ליהנות מהסתכלות בה אפילו דומה למשה רבנו שקיבל טירו מהר סיני גם אם הוא אם הוא דומה למשה רבינו כביכול ש משה רבינו היה גדול שקיבל אפילו ויר מסיני לא ינקה מדינה של גיהנום ועליו הכו וב אמר יד ליד לא ינקה רע לא ינקה מדינ של גיהנום דהיינו אדם שמרצה מאוד מיד ליד אז אפילו אם ה גדול כמו מושה שקיבל תורה מיד ליד מיד של הקדוש ברוך הוא לידו שלו לא ינקה רע שרע זה גיהנום אומר הרב נחמן נמשיך עם העניין של מי הלך הראשון שאמרנו שהזכר לא ילך אחרי הנקבה מנוח המורס היה שנאמר מנוח אבי שמשון הגיבור הוא היה ה מורץ שנאמר ויקום ויילך מנוח אחרי אשתו ממה שמע שהוא לא נהג להקפיד כפי שראיינו קודם לא ללכת אחרי אשתו מהתקף לו רב נחמן בריסו מעטו ג באל כונו דכתיב וילך אל כונו אחרי אשתו אונמי שכתוב אצל אל כונו שהוא כן היה מוכז כצדיק כחכם האם גם שמה נבאר הכוונה שאחרי אשתו שהוא הלך אחרי אשתו ונמר שהוא המורת וג באליש דכתיב ויקום ויילך אחריה אונמי אלא אחרי דבריה והצתה אונמי אחרי דבריה והצתה כשכתוב אחרי זה לא בפועל שהוא הלך אחריה אלא הכוונה הלך אחר דבריה ואם כן אין כושיה ממו נוח ואין ראייה שהוא היה ה מורץ אומר רב עשי ולמד אומר רב נחמן מנוח המור היה לפי מה שרצינו לומר שמח היה ה מורץ כיוון שהוא הלך אחרי אשתו אז לא סתם שהוא היה ה מורץ שלא הכיר את דברי חזל אלא גם פסוקים מהתורה הוא לא ידע אפילו ב רב נעמי לא יקור כתיב וקום רבקו נרסו ותקנו על הגמלים לחנו אחרי האיש ולא לפני האיש אז כבר בפסוקי התורה רואים שיש עניין שהאישה תלך אחרי האיש ולא לפני ואם כן על הצד ש על הב מנה שרצי לומר שמחם הארץ כול לומר שאפילו המרץ של פסוקים הוא לא ידע ומסקנת הגמרא כפי שראינו שהכוונה היא אחרי הצתה ולא אחריה בפועל אומר רבי יחנון הדירוג של האדם איך ללכת אחרי הרי ולא אחרי אישה אדם יש לו אפשרות ללכת או אחרי הרי שזה סכנה או אחרי אישה שיכול להגיע לניאוף אחרי אישה אז עדיף שיילך אחרי הרי אם יש לו או אחרי אישה או אחרי אודס כרכובים אחרי אישה ולא אחרי אודס כובים שמ הוא יבוא לעבוד עבדת כוחבים אחורי עבדת כוכבים ולא אחורי בית הכנסת בש ש ספלין כיוון שאז הוא דומה כמי שכופר בקדוש ברוך הוא שהוא לא בא להתפלל יחד עם הציבור זה יותר גרוע מאשר ללכת אחרי הבוד קחוב ומרבי בן נוז אגב שהבנו ממרה של רבי רמיה בן אלזור כאן נביא כעת כמה וכמה ממרס של הרבי רמי בן אלזור בהקשר לנושאים שונים כל אותן השנים שהיו אדום ראשון בן ושד ן שמ ד צלצל כשהוא התחיל ללדת ילדים כתוב דמוס ובצלמו שעד עכשיו הוא הוליד גם אבל לא דמוס ובצלמו אלאר וש הגמרא כתוב ב ה ר כיון שרש נס מוד 130 130 ש ז ששונו הוא נהג בשלושה דברים כנגד שלושה דברים שקראו לו הוא כנס מטה על ידו כנגד כך שכל העולם נכנסה מיטה על ידו הוא ישב בתענית 130 שנה כנגד מה שהוא אכל מץ הדת והוא פירש מן האישה כנגד מה שהוא שמע להצתה לאכול מעץ הדת ואלזר זה תנים על בשרו 130 שנה אז אם כן אנחנו רואים שלכאורה כן הוא העלה חגורות על בשרו כנגד מה שאמרנו שהם היו התפו בת ולכאורה רואים שהוא היה שגם לפני כן 130 שנה הו בכלל פירש מן האישה אז איך אנחנו אומרים שהוא הוליד רוחין ולין כי כמרי הוא בשכבת זרע דחו לאונס אנמי לא מדובר שהוא הוליד כביכול עעם אשתו אלא הכוונה ש בשכבת זרע שהוא ראה לאונצו מזה נוצר וחים ושדים לילן בעולם ממי נוספת ומבי מבן לוזר מקצת שבחו של אדם אים בפני בפונו מצד ש בפניו ת כצ לפני בד הזה אז רואים שכש הקדוש ברוך הוא מדבר עם נוח הוא אומר רק ביטוי של צדיק אבל כשההוא דיבר שפ כ ש צו כאן מבואר גם שבח נוסף שהוא היה תמים ועל זה לא נאמר בפו אז רואים ש בפונו אומרים כולו ישבח אבל בפו אומרים רק מקצ זז בפיו לכאורה היונה היה להלה מזונות בתיבה של נוח ואילו כשהוא שילח אותה היא חזרה עם מלא זית התורה באה ומפרטת לנו גם איזה הלה לא סתם שהי את המציאות שהיא חזרה עם הלה אלא הא חזרה עם הלה של זית בפיה אמרה ינו דורש רב בן כך אמרו ינו לפני הקדוש ברוך הוא רב שזור כז מסור בות ולכן התורה מדגישה זית אני מעדיפה את העלה של זית אבל ביות ו מתוקן כדבש הלוים ד בסוב אדום ולא מתוקן כדבש שעוד אמורים שנתן להם בתיבה ותלויים בידי בוס אדום סיבו טור יבוסם טיפני לחם חוקי אז מלשון עלזה ה טורף שהיא מבקשת את הפרנסה שלה מה שהיא צריכה לאכול בצורה כזאת מהקדוש ברוך הוא כמו העלה זית שה הביעה למרות שזה מר זה עדיף לה מאשר משהו מבוס עבודו ואמר לוזו כל בית שנשמעים בו דברי תור בלילה שונו נח שנאמר ומר היה אלוס שאדם לא יאמר איפה הקדוש ברוך הוא למה הוא לא שמר על ביתי שנחרב נותן זמיש בליו מ מי לא יאמר כך דהיינו איזה בית של אדם לא יחרב מי שנותן זמיש בלילה שזה חוזר על דברי תו י בן אלזו מיום שקדוש ד ששת שנאמר כל הנשמות תהלל איך הנשמה תהלל על ידי כו הללו על ידי הק מספיק ולא צריך את הקוק ז נתקללה הבבל תקללו שכניה תקלה ון תברחו שכניה כשהצדיק כשהרשע נענש אז אוי לרשע אוי לשכנו גם הם נענשים אבל כשהצדיק נענש אז השכנים שלו לא נענשים התקלה ב תקללו שכינה דכתיב ושמתי ל מורש כיפות ואגמי מים כתוב שבוב יהפך להיות מקום ביצות ועל ידי זה יסתובבו שמה כל מיני חיות רעות ומסוכנות והם יגיעו גם לשכניה תגלה שומרון בברכו שכינה דתי ושמתי שומרון לאי הסודה למת הי קרב אני אחריב את שומרון לא יהיו שם בתים אבל מה כן יהיה שמה מתי קרם אז אדרבה ה שכניה יהנו מכך אז אם כן ראינו כאן לגבי הפרצוף מי הלך הראשון עוד דומור ישון כיוון שאסור ללכת אחרי אישה אמרנו שמי שמצא מעות מידו ליד אישה כדי להסתכל בה לא ינקה מדינה של גיהנום ואמרנו במינ רב נחמן אמר שהמנוח היה מ אורץ אבל רבשי אמר שהכוונה ויילך אחרי הוסו כמו שאנחנו כך אומר רב נחמן צחוק שהכונה ה אחרי הצו כמו שמצינו אצל אל קונו ואצל אשו רבשי אומר שלפי המינה הוא גם לא ידע פסוקים של התורה שכתוב קם רבקה נרות רכבנו על הגמולים ותלך נ אחרי האיש מה שמע ולא לפני האיש רבי יוחנן הביא שסדר הדברים עדיפויות אחרי מי ללכת הוא שאחרי ארי ואחרי זה אחרי אישה ואחר כך אחרי אבד ס קחוב ואחר כך אחורי בית הכנסת זאת אומרת האחרון אחרון חמור יותר שאחורי בית הכנסת הוא הכי חמור שאז הוא נראה ככופר בקדוש ברוך הוא כביכול חס לשלם ממרי נוספת של רבי מיה בן אלזור שהאדם הראשון בשנים שלפני שהוא היה עם חבו 130 שנה הוא כנס את עצמו לא להיות עם חבו ומשזה שהוא ראה באונ סוי כך ישבנו מזה הוא ראה רוחין ושדיים וללין שהוא ליד בעולם אמרנו ממרה נוספת של רבי ימי בן אלזור שבפני אדם לא אומרים את כל שבחו רק מקצתו כמו שהקדוש ברוך הוא אמר על נוח שהוא צדיק אבל שלא בפניו הוא אמר צדיק תמי אמרנו שהנה עלה זת רב הפיה שהכוונה שהיא אומרת אני מעדיפה להיות תלויה בידי הקדוש ברוך הוא גם אם זה מר האוכל שלי ולא בידי בסב אדון גם אם זה מתוק אמרנו כל בית שנשמעים בדברי תור בלילו אז הוא לא ירב ולא יאמר היה אלוה אויס ו שמיום שלח בס מקדוש מספיק לנו כדי לשבח את על ידי כו יק ולא צריך את כל השם המלא אמר שקללה בבל תקללו שכניה נתקללה שומרון אז כשהצדיק תקלל אז הם יתברכו שכניה וכמו שכתוב שמה שהם נהפכו לשומרון נהפכה למקום קרמים שעל ידי זה שכניה הרוויחו ונהנו מהקרם שיש בשכנות [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה