העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
[מוזיקה] דף יח עמוד ב תקשיבו ציטוט נפלא מהעמוד שלנו תנו רבנן המרצה לאישה מידו לידה או מידה לידו בשביל שיסתכל בה זאת אומרת שאדם שנותן כסף לאישה בקיצור מתעסק איתה בשביל להסתכל בה אפילו אם הוא דומה למשה רבנו שקיבל תורה מהר סיני לא ינקה מדינה של גיהנום ואני שואל מה דומה בן אדם למשה רבנו אם הוא מתעסק עם נשים ריבונו של עולם אתה רוצה להגיד לי שהוא צדיק אז איך הוא מתעסק עם אישה מה הדמיון שלו למשה רבנו תקשיבו דבר נפלא חשבתי משה רבנו הרי הוא קיבל את התורה והוא היה העסקן מספר אחד והתלמיד חכם מספר אחד וכולם הגיעו ללמוד והוא יכל לעשות את הכי הרבה עיגולי פינות ולהגיד מה אפשר לעשות אין לי בריירה רבים צריכים לי אני צריך להורות לעם תורה וללמוד אני צריך וללמד אני צריך היה לו תמיד תירוצים היה לו תמיד עיגולי פינות ואפילו אם בן אדם דומה למשה רבנו שיש יש לו אלף תירוצים לאו דווקא בעניין ש להסתכל או להתעסק עם נשים גם בכל דבר אחר תשמע אני צריך לקרב רחוקים תשמע אין לי ברירה זה לצורך פרנסה תשמע לכן אומרים לו אדוני היקר משה רבנו תאמין לי היה הכי צריך את הכל את כל היתרים וכל הקולות וכל העיגול פינות ובכל אופן הוא שמר על עצמו והיה קדוש מכל אדם היה הכי קדוש שיש הכי נשגב שיש אותו דבר אומרים לבן אדם אפילו אם אתה דומה למשה רבינו בהצטרפות שלך בבקשה תלמד ממנו ואל תגל פינות ואל תגיע לידי תירוצים אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו ממשיכים עם המחלוקת בעצם עוד לפני המחלוקת בוא נראה דבר נוסף על אדם הראשון וחווה דף יח עמוד ב למעלה והביאה אל האדם הקדוש ברוך הוא לאחר שהוא יוצר את חווה הוא מביא אותה לאדם הראשון מלמד שעשה הקדוש ברוך הוא שושבינות לאדם הראשון הוא שימח אותו הוא היה כמו שושבין בחופה שלו הוא דאג לו הוא הרי היה יחיד בעולם והוא דאג לו מכאן לגדול שיעשה שושבינות לקטן ואל יראה לו שאדם לא ירגיש פחיתות כבוד שהוא משמח מתעסק ב דברים שאדם פחות ממנו כי אם הקדוש ברוך הוא עשה את זה לאדם הראשון בטח שאדם ככל שהוא חשוב בעיני עצמו יכול להוריד מכבודו ולא ירגיש בזה פחיתות כבוד בעצם ראינו אתמול מחלוקת האם אדם הראשון וחווה נבראו יחד שני פרצופים אחד מקדימה אחד מאחור של אדם זכר ונקבה והקדוש ברוך הוא ניסר אותם חילק אותם או שהיה איבר מיותר קראנו לזה אתמול זנב והקדוש ברוך הוא מאזנה יצר את האישה שואלת הגמרא ולמן ד אמר פרצוף אי מנ סגי ברשע האם הזכר הלך וגרה אחריו את הנקבה או שמה להפך אמר רב נחמן בר יצחק מסתבר זכר סגי ברשע הזכר הוא זה שהלך בראש ד תניה לא יהלך אדם מאחורי אישה בדרך ואפילו היא אשתו כן אדם לא יהלך בדרך אחורי אישה כיוון שזה גנאי לא כיוון שהוא עלול להגיע לעירור וכדומה כמו שרואים אפילו אם זו אשתו זה עניין של גנאי נזדמנה על הגשר סלקן עלי צדדין וכל העובר אחורי אישה בנהר שזה כבר עניין של צניעות כי היא מרימה את בגדיה והוא עלול להסתכל בבשרה אין לו חלק לעולם הבא תנו רבנן המרצה מאות לאישה מידו לידה ומידה לידו הוא נותן לה כסף בשביל שיסתכל בה זאת אומרת הוא מתעסק איתה באיזשהו עסק והמטרה שלו היא כדי להסתכל בה אפילו דומה למשה רבנו שקיבל תורה מהר סיני על פי פשט הוא מלא בצדקות מלא במעשים טובים לא ינקה מדינה של גיהנום הוא יענש על כך ועליו הכתוב אומר יד ליד לא ינקה רע אדם שמיד ליד מתעסק איתה וכדומה בשביל מטרה כזו לא ינקה רע לא ינקה מדינה של גיהנום יד ליד גם יותר מכך אפילו אם הוא קיבל את התורה מידו של הקדוש ברוך הוא זאת אומרת דרגתו גבוהה כמו משה רבנו בכל אופן לא ינקה מדינה של גיהנום אמר רב נחמן דיברנו שאסור ללכת אחורי אישה מנוח ם הארץ היה שנאמר ויקם כן מנוח בעצם אביו של שמשון שקיבל את הבשורה דרך אשתו ראו מלאך ואז הם קיבלו את הבשורה לעדת שמשון ואייך בדיוק להתנהל איתו אומר המרץ היה שנאמר ויקם וילך מנוח אחרי אשתו והוא לא ידע מה שאמרו חכמים שלא ילך אדם אפילו אחרי אשתו שואלת הגמרא מה פתאום מתקיף לב נחמן בר יצחק אלא מעתה גבי אלקנה אבא של שמואל הנביא דכתיב הלך אל קנה אחרי אשתו אך הנמי שתאמר לי שהוא הלך אחריה לא ייתכן רשי אומר הוא נקרא איש האלוקים הוא נקרא נביא לא יתכן שהוא עשה מעשים שיש בהם פחיתות כבוד שהוא יקרע מהארץ אותו דבר לגבי אלישה דכתיב ויקם ויילך אחריה אחרי האישה השונמית שארכה אותו היה שם מעשה שלם הבן שלה הבן שלה בעצם מת והיא קראה לו והוא הלך אחריה אחן אמי גם תאמר כפ ותו שהוא הלך אחריה זה כבר יותר מכך זה לא אשתו זה אשת איש לא יתכן שהוא הלך אחריה אלא מה הפירוש אחריה אחרי דבריה והצתה אך הנמי כשנאמר על מנוח שהוא הלך אחרי אשתו אחרי דבריה והצתה אבל אל תוכיח שהוא היה עם הארץ אמר הושי אמנם עכשיו סידרנו שבאמת לא חייבים לומר שמנוע היה עם הארץ כי ייתכן שאחריה פירושו אחרי הצתה אבל לפי הפירוש המקורי בעצם לפי האמרה המקורית למד אמר רב נחמן שמנוע חם הארץ היה לא רק שהוא לא ידע מה שחכמים אמרו אלא אפילו דברים בסיסיים יותר פסוקים שכל תלמיד יודע כל דרדק לומד את זה בבית רבו גם את זה הוא לא ידע אפילו בעירו נמי לא קרא דכתיב כתוב קם רבקה ונערותיה ותרכובות נ אחרי האיש עכשיו לא צריך את זה לפשוטו כי כבר כתוב שם שהאיש שאליעזר לקח את רבקה ואת הגמלים למה מודגש כאן פסוק נוסף כדי לומר לי ותלכנה אחרי האיש ולא לפני האיש אתה רואה שכבר מהתורה אנחנו רואים פסוקים שמלמדים אותנו את אותו דבר שלא ללכת אחרי אישה אמר רבי יוחנן אחרי ארי ולא אחרי אישה עדיף לבן אדם ללכת אחרי אריה עליו שזה מסוכן מאשר ללכת מאחורי אישה למה כי הוא יכול חלילה לחטו בארייה מקסימום אם יהרוג אותו הוא יהרוג אותו בעולם הזה אבל אם חלילה הוא יכשל באישה הוא הוא יפסל הוא יתבטל הוא ימות מהעולם הבא אותו דבר עדיף ללכת והוא מוסיף ואומר אחורי אישה ולא אחורי עבודת כוכבים כי אדם שחוטא באישה עוד יכול לעשות תשובה אדם שחוטא במינות בעבודת כוכבים זה מושך אותו קשה מאוד לשוב משם ועדיף אחורי עבודת כוכבים ולא אחורי בית הכנסת בשעה שמתפללים אדם שעובד עבוד דת כוכבים עדיין ייתכן שזה בשיתוף יחד עם הקדוש ברוך הוא ואילו אדם שעובר מאחורי בית הכנסת כשהציבור מתפללים והוא מראה בעצמו שהוא אותו זה לא מעניין זה לא מדבר אליו כאן כבר יש כפירה בעיקר וזה הדבר החמור ביותר ואמר רבי ירמיה בן אלעזר כל אותן השנים שהיה אדם הראשון בנידוי רשי אומר 130 שנה לאחר שהוא אכל מעץ הדעת והקדוש ברוך הוא נידה אותו זרק אותו מגן עדן אומר רבי ירמיה בן אלעזר הוליד רוחין ושיין ולילי נולדו ממנו כל מיני מזיקים ש נאמר ויחי אדם 30 ומעת שנה ויולד בדמותו כצלמו אז נולד לו בדמותו כצלמו מכלל מכאן אני רואה דעד הידנה עד לאותו זמן לאו כצלמו הוליד אלא כל מיני יצורים שדים רוחים כל מיני מזיקים רוחניים שלא היו בצלמו לא היה להם צלם לא היה להם צורה גשמית הם רק היו מזיקים רוחניים שלא היה להם צורה מתיו שואלת הגמרא מה פתאום לאדם הראשון כלל לא נולדו ילדים באותם שנים היה רבי מאיר אומר אדם הראשון חסיד גדול היה כיוון שראה שנכנסה מיטה על ידו כמו שכתוב ביום החל ממנו מעץ הדת מות תמות אז הגיע מיטה לעולם ישב בתענית 130 שנה ופרש מן האישה 130 שנה ואלה זרזי תאנים על בשרו ענפי תאנים דוקרניים 130 שנה הוא הסתגל בכל אותם שנים כתוב במפרשים שזה היה מידה כנגד מידה כיוון שנכנסה עליו מיטה והוא קיבל את העונש הוא חטא באכילה לכן הוא ישב בתענית כיוון שהאישה היא זו שעשיתה אותו היא זו ששכנעה אותו הוא פירש מן האישה וכיוון שמה שהוא חטא בו אמנם לא לשיטת רבי מאיר אלא לשיטות אחרות היה עץ תאנה בזה הוא חטא לכן הוא העלה נפי תאנה דוקרניים על בשרו ואם כן אתה רואה מפורש שהוא פירש מן האישה אז איך אתה אומר לי שהוא הוליד בשנים אלו רוחין ושדיים וללין ובכלל לא בעל אשתו עונה הגמרא כי קמרין נהו בשכבת זרע ד חזל ונסי שכבת זרע שהוא ראה לאונסו מזה נוצר כל הרווחיים ודין וללין מביאה הגרא אמרה נוספת של רבי ירמיה בן אלעזר ומה רבי ירמיה בן אלעזר מקצת שבחו של אדם אומרים בפניו וכולו שלא בפניו כשאדם אומר שבח מלא בפני בן אדם נראה כאילו הוא רוצה להרוויח מממנו אייזה דבר וכדומה ולכן ממידת דרך ארץ לא לומר הכל ואת כולו תאמר רק שלא בפניו והוא מביא לכך מקור פרשת נוח מחומש בראשית מקצת שבחו בפניו דכתיב כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה שים לב הקדוש ברוך הוא קורא לו רק צדיק ואילו כולו שלאו בפניו דכתיב נח איש צדיק תמים היה בדורותיו הוא קורא לו צדיק תמים שלאו בפניו ובפניו הוא אומר רק מקצת שבחו וקורא לו צדיק ואמר רבי ירמיה בן אלעזר מהי כתי נה עלי זית רף בפיה כשנוח משלח את היונה היא חוזרת אליו ומראה לו שכבר מתחיל להיות ישוב בחוץ יש כבר עצים היא מביאה לזית הרף בפיה למה דווקא את זה אמרה יונה לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם זה מלמד אותנו כך יהיו מזונותי מורין כזית אבל ומסורים בידך עדיף לי כך מאשר ולי היו מתוקים כדבש ותלויים ביד בשר ודם הייתי בתיבה נתנו לי אוכל אולי זה היה מתוק כדבש אבל זה היה בעד בן אדם עדיף לי להיות תלוייה בך ועליו שהיו מזונותי מרוין כזית מיפה אנחנו רואים שטרף מה קשור עיני עלי זית טרף טרף זה לישנא ד מזוני זה לשון של פרנסה אומרת הגמרא כתיב אחת טרף וכתיבתם הטריפני לחם חוקי אתה רואה שטרף זה עניין של פרנסה ואמר רבי ירמיה בן אלעזר עמרה נוספת כל בית שנשמעים בו דברי תורה בלילה שוב אינו נחרב שלומדים בלילה וזה נשמע למרחוק הבית הזה לא יחרב שנאמר ולא אמר היה אלוקה אוסיי נותן זמירות בלילה אותו אחד שנותן זמירות בלילה שמזמן בלימודו הוא לא יאלץ להתאונן ולומר היל אלוקי עוסי איפה הקדוש ברוך הוא שישמור עליי כיוון שהבית שלו ישכון בטח ואמר רבי ירמיה בן אלעזר עמרה נוספת בשמו ביום שחרב בית המקדש דיול העולם שהשתמש בשתי אותיות זאת אומרת לא שם המפורש לא שם של מב אותיות ולא של הארבע אותיות אלא מספיק שני אותיות שנאמר כל הנשמה תהלל קהל אלוקה לומדים לכולם מספיק להשתמש יש אומרים שלומדים מכל הנשמה לשון שהעולם שמם בלי בית המקדש משתמשים ביק ולא בכל שם השם ואמר רבי ירמיה בן אלעזר נתקללה בבל לא רק שהיא נתקללה אלא תקללו שכניה הקללה של בבל פגעה גם בשנותיה בארצות השכנות אבל נתקללה שומרון עלף שהיא נתקללה נתברכו שכניה כל הישוב ליד התברך נתקללה בבל נתק תקללו שכניה דכתיב ושמתיה ל מורש כיפות ואגמי מים זה נהיה מקום שממה מגיעים לשם חיות רעות שגם כל הארצות ליד סובלות ואילו נתקללה שמון תברכו שכניה כי נשארו שם יהודים באותו זמן דכתיב ושמתי שומרון לאי השדה ו למתא ים כל האזור שמה באמת נהיה שממה לא היה שם מישוב אבל זה הפך למקום פורא למקום דשן ששמה היה גידולים וקרמים מה ראינו היום דבר ראשון ראינו שוביה אל האדם מלמד שהקדוש ברוך הוא עשה שושבינות לאדם ומכאן לימוד לגדול שלא התבייש להתעסק עם הקטן לגבי פרצוף מי הלך בהתחלה ברור שהזכר כמו שראיינו שלעולם לא יהלך אדם אחורי אישה ואפילו היא אשתו על הגשר סלקן על הצדדים העובר אחורי אישה בנהר אין חלק לעולם הבא מרצה אפילו אם כמו משה רבנו ראינו לא ינקה מדינה של גיהנום מנו בהתחלה אמרנו העם הארץ היה כי הלך אחרי אשתו לאחר מכן אמרנו יתכן כמו אלישה ואלקנה שזה אחרי הצתה אם תאמר לי שה הם הארץ אפילו דברים פשוטים לא ידע כמו שכתוב התר כבנ על הגמלים ותלכנה אחרי היש ולא לפני אחורי הרי ולא אחרי אישה אחורי אישה ולא עבודת כוכבים אחורי עבודת כוכבים ולא אחורי בית הכנסת ראינו שכל אותם השנים שבעצם בוא נתחיל כך אדם הראשון ישב בנידוי 130 שנה ופירש מאשתו ואלזר ז תנים על בשרו מה שראיינו שהוליד שדין רוחין וללין זה היה במה ש בשכבת זרע שהוא רה לאונסו מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו לומדים את זה מנוח דבר נוסף שלומדים שהיונה בתיבה הביאה עלי זית האף בפיה שמוטב יהו מזונות מורין כזית ביד הקדוש ברוך הוא ולא מתוקין כדבש ביד בשר ודם וד דמרה שרבי ירמיה בן אלעזר בית שנשמעים בו דברי תורה בלילה אינו נחרב ח בית המקדש משתמשים רק באותיות י וה מתוך כל שם השם ונתקלה בבבל נתקללה שכניה מה שאין כן נתקללה שומרון נתברכו שכניה בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה