העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף יח עמוד ב
[מוזיקה] בסיעת דשמיא רובן דף יח עמוד ב בעמוד הקודם הגמרא דיברה על עניין בריאתו של אדם וחווה כיצד נוצרה חווה מגופו של האדם והגמרא ממשיכה לפרט בנושא הזה שורה רביעית וביאה אל האדם למד שעשה הקדוש ברוך הוא שושבינות לאדם הראשון כמו כל שטחן כמו כל שושבין שמביא את האישה ומציג אותה בפני הבעל הביא אותה לחופה בפני הבעל מכאן לגדול שיעשה שושבינות לקטן ואל ירא לו זה מצווה חשובה ואדם לא צריך להרגיש אם זה לא בנוח כשהוא מביא מקדם אישה לקראת מעמד נישואיה אומרת הגמרא ולמן דמר פרצוף ראינו בעמוד הקודם שחל נחלקו האם ה אדם הראשון לפני לקיחת הצלע היה עשוי משני גופים גוף קדמי גוף אחורי או גוף אחד רק מאחורה היה צלה שאחרי זה לקחו אותה בשביל חווה ולמד אמר פרצוף שגם מאחורה היה פרצוף הי מינ וסגי ברשע כשאדם הלך צד אחד היה זכר צד אחד נקבה מי הלך ברישה אומר רב נחמן בר יצחק מסרבה זכר סגי בריש תניה לא הילך אדם אחורי אישה בדרך ואפילו היא אשתו קצת חוסר צניעות נזדמנה לו על הגשר יסלק לצדדים יעקוף וכל העובר אחרי אישה בנהר אין לו חלק לעולם הבא והסיבה היא כמו שבנר יש מעשים של חוסר צניעות ם אדם עובר שמה כמובן בכוונה או מסתכל אין לו חלק לעולם הבא כמה שהוא מביא על עצמו ערעורים תנו רבוד המרצה מעוות לאישה מידו לידה הוא מתעכב במעמד שלו איתה או מידה לידו בשביל שיסתכל בה הוא מעכב את המעמד ביניהם את הגישה ביניהם כדי שיסתכל בה אפילו דומה למשה רבנו שקיבל תורה מהר סיני לא ינקה מדינה של גיהנום ועליו הכתוב אומר יד ליד לא ינקה זאת אומרת אם ניצלת את המצב להעביר מיד ליד כדי להגיע לידי ערורי עבירה כדי להביט באישה לא ינקה לא ינקה לא ינקה רע לא ינקה מדינה של גיהנום אומר רב נחמן מנוח עם הארץ היה מנוח אביו של שמשון היה עם הארץ למה שנאמר ויקום וילך מנוח אחרי אשתו וכמו שאמרנו מקודם שאדם אסור לו ללכת אחרי אישה ואפילו ה אשתו ואם הפסוק כותב הלך אחר אשתו זאת אומרת זה בא ללמד אותך שמנוע היה מהארץ שהוא לא ידע את הכלל שלמדנו מקודם תקיף לרב נחמן בר יצחק אלא מעתה גבי אלקנה אלקנה היה הבעל של חנה ופנינה שנולד להם שמואל אל קנה כתוב שהוא אחד מעשרה הנביאים וגם הנביא קורא לו איש האלוקים אצל לקנה גם כתוב בפסוק אלא מת גבל קנה דכתיב לחל קנה אחרי אשתו אחי נמי וכי עלה על דעתך להגיד שלקנה גם לא ידע את אותו מאמר דלאל והלך אחרי אשתו וגבי אלישה דכתיב ויקום וילך אחריה החינמי אלישע הנביא החינמי אלא אחרי דבריה והצתה אחנ מי אחרי דברי והצתה אין הכוונה שהוא הלך אחרי אשתו בפועל כמ שבאמת יש איסור וכל האנשים הגדולים האלה לא נכשלו בדבר הזה אלא הוא שמע להצתה אדם צריך לשמוע לצת אשתו להקשיב אומר רבשי ולמה ידמה רב נחמן מנוח הארץ היה דע לך אפילו בירו נמי לא קרה לא רק שהוא לא ידע את מאמר חזל דלאל אלא אפילו בירו פסוק מפורש הוא גם לד דכתיב ותקום רבקה נערותיה ותרבה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש ולא לפ האיש ההקפדה הייתה שאישה תלך אחרי האיש ולא לפניו ולכן אם באמת נבוא נפר שמח הלך אחרי אשתו בפועל ממש נמצא שהוא עבר פה לא רק על דברי חזל אלא גם על הסמכתה מפורשת מפסוק אומר רבי יוחנן אחרי ארי עדיף ללכת לאדם אחרי ארי עם כל הסכנה שבדבר ולא לפני ולא לפני ה אחרי אחרי הרי ולא ולא אחרי אישה כמ שלכת אחרי אישה כמו שאמרנו זה דבר מקולקל אחרי אישה ולא אחרי עבודת כוכבים אם האלטרנטיבה או ה ללכת אחרי אישה או אחרי עבודת כוכבים עבודת כוכבים היא גם דבר גרוע מאוד כמ שיכולה להכשיל אותו יכולה לפתות אותו לעבוד עבודה זרה אז כבר עדיף אחרי אישה אחורי עבודת כוכבים ולא אחורי בית הכנסת בשעה שמתפללים הראשונים ביניהם אתת ספס פה במקום דנים מה הכוונה אחורי בית הכנסת לא נעריך בזה אבל הכוונה היא שלא ללכת בצורה כזאתי עד בית כנסת או מאחורי בפתח או שהוא עומד עם הכיוון הפנים כנגד המתפללים כל צורה שלכאורה מלמדת על זלזול של האדם במתפללים או בלמי שהם מתפללים זה דבר חמור מאוד זה כפירה במלאכות שמיים אם כל הציבור מתפלל לצד אחד ואתה מתפלל לכיוון השני נמצא אתה מזלזל במלכות שמיים לכן צריכים להיזהר מעוד לא לעשות ואומר רבי ירמיה בן אלוז כל אותן השנים שהיה אדם הראשון בנידוי אחרי שהוא חטא בעץ הדעת הקדוש ברוך הוא נידע אותו הוא היה 130 שנה תכף נראה עולי רוחין ושיין לילין שנאמר ויחי אדם 30 ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו זאת אומרת לאחר 130 שנה נולד לו שט רק אז נולד לו בדמותו כצלמו תמות אדם שט מכלל דד אדנה לו בצלמו הוליד כל ה-130 שנה האלה הוא לא וליד בצלמו אבל נשאל את השאלה מיתו היה רב מאיר אומר אדם הראשון חסיד גדול היה כיוון שר שנכנסה מיטה על ידו בגלל עץ הדעת ישב בתענית 130 שנה ופירש מן האישה 130 שנה ואלה זרזי תאנים על בשרו 130 שנה הוא נמנע ממגע עם אישה אז איך נולדו אותם דברים שדין רוחין כי כ אמרינן ההוא בשכבת זרע ד חזה לאונס באמת הוא פרש מאשתו וזה לא היה לרצון אבל לאונסו מחמת אריכות הזמן יצאו מהדברים האלה יצא שדין רוחין ולין ואמר רבי ירמיה בן אלזור מקצת שבחו של אדם אומרים בפניו וכולו שלא בפניו למה אם אתה אומר לאדם מכל שבחו בפניו זה נראה כ מחניף לכן אם אומרים בפניו תעט אם אתה אומר שלא בפניו תיד את כל מה שאמיתי מקצת שחות לפניו דכתיב כי אותך ראיתי צדיק לפניי בדור הזה כולו שלאו בפניו דכתיב נוח יש צדיק תמים היה בדורותיו כשהוא דיבר לנוח הוא אמר צדיק לומר זה כשההוא דיבר על נוח שלא בנוכחותו הוא אמר צדיק תמים ואומר רבי בן לוזו כל המאמרות האלה מי שאמר אותם זה רביב בן אלוז וזה הקשר בין המאמות מי דכתיב והנה לי ז טרף בפיה היונה חזרה אחרי שנח שלח אותה חזרה והנה עלי ז טרף בפיה אמר הנה לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם יהיו מזונותי מרורים כזית זית אומר טיס פס הענפים של זית האילן של זית הם מרים מאוד אז היא אמרה אני מעדיפה לאכול מורין אבל ו מסורן בידך בידו של הקדוש ברוך הוא ול היו מתוקן כדבש ותלויים ביד בשר ודם יונה הבינה שעדיף לקבל מידו הפתוחה של הקדוש ברוך הוא מאשר מידו של בשר ודם וזה מה שכתוב עלה זית רב בפיה במאמרה היא אמרה אני מעדיפה לקבל זית מר אבל לקבל את זה מהקדוש ברוך הוא ישיר כתיב אחה מאיפה אני יודע שמדובר מזנות כתיב אחה טרף וכתיב אתה מטריפ לחם חוקי ואמר רבי רמיה בן אלזור כל בית שנשמעים בו דברי תורה בלילה שוב אינו נחרב הבית הזה זוכה והוא לא נחרב שנאמר ולא אמר איה אלוקה אוסי נותן זמירות בלילה זאת אומרת הבית כביכול בעל הבית לא מתלונן על החורבן שקרה בבית שוא שואל היה אלוקה איך קרה הדבר הזה מי לא מתלונן מי לא מגיע למצב הזה שהוא אמור להתלונן ככה נותן זמירות בלילה מי שלומד תורה בלילה אז רשי אומר מה העניין בתורה בלילה כמ שבלילה התורה נשמעת יותר אין הרעש של היום אין הרעש של גלגל חמה כל דבר שאדם עושה בלילה כולו נשמע למרחוק יותר אבל מה שלא מתכוון לבוא ולומר שהתורה של הלילה יותר חשובה משל היום לעומת זה הרמבם כידוע אומר שתורת הלילה יותר חשוב ששל תורת היום אז מה שכתוב פה באמת דווקא אם הוא לומד בלילה לפי רשי גם אם נלמדים דברי תורה ביום זה גם סגולה של הבית לא יחרב ומר רבי ר בן אוזון יום שחרב בית המקדש דול העולם שהשתמש בשתי אותיות אומר רשי לאפוקי שם המפורש ושם בן ארבע אותיות שם המפורש איננו יודעים שם בן ארבע אותיות לכאורה י כוק כ שבשם דנות אנחנו כן משתמשים עדיף להשתמש בשם אלה אם כן הכהנים בבית המקדש שהשתמשו באמת בשם מפורש אבל אנחנו אמורים להימנע מלהשתמש בשם המפורש בדאי אבל גם בשם בן ארבע אותיות שנאמר כל הנשמה תלל כה ללוכה רק יק ולא שם שלם אומר רבי ירמיה בן נזר נתקללה בן תקללו שכניה נתקללה שומרון תבחו שכניה גם לגבי כללה גם שומרון במצב הקשה שהיא הייתה וה נתקללה כן עם כל זה הקללה שלה היייתה קללה פחותת פחותת מעשה קללה השכנים לפחות נתברכו מה הכוונה נתקלה בול נתקלו שכני כתי ושמתי למור ש קיפות וגמ מים מה קורה באותם אזורים באים חיות רעות אז גם בשכנים נענשים גם הם סובלים מהמצב התקלה שומרון תברכו שכניה דכתיב ושמתי שומרון ליה השדה למטעי קרם סך הכל השכנים היו יכולים להשתמש באותם מטאי קרם זאת א ומרת זכתה שומרון על אף שנתקלה בכל אופן הקללה שחלה עליה הייתה פחותה היייתה חלשה יותר מהקללה שנתקלו אומות העולם כגון בבל [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה