העמוד היומי מסכת עירובין דף ח עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף ח עמוד ב
[מוזיקה] סיעת דשמיה עירובין דף ח עמוד ב הסוגיה מתחילה בסוף עמוד א' גופה אומר רב ירמיה ברב אומ רב זה ממרה שכבר למדנו אותה בדף הקודם מבוי שנפרץ במלואו כל הצד האחורי של המבוי נפרץ במלואו לחצר נפרצה החצר כנגדו ממול הפרצה של המבוי אל החצר נפרצה החצר בקיר שכנגד אל וסרבי חצר מותרת למדנו לאל הסברנו לאל למה חצר מותרת אין בעצם סיבה לאסור החצר הפתח שלה המגע שלה עם השוס הרבים לא עוסר מגש של פתח מדובר פחות מעה טבחים ממות המגש שלה עם המבוי גם לא אוסר כמ ש המבוי הדורים ש במבוי לא אוסרים את הטלטול בחצר אין פה בעיה של עירוב אין פה צורך בעירוב כמ שאנשי החצר מה הם רואים הם רואים מבוי שנפרץ אומנם כולו של מבואי אבל כלפי החצר זה חלק חלק מהקיר הם רואים בפרצה הזאת משני צידיה רואים גי פופי ממילא מבחינתם יש פה פתח הפתח הזה מבדל אותם מאנשי המבוי אנשי החצר לא צריכים עירוב ממילא אין סיבה לאסור אותם אנשי המבוי נאסרים בטלטול ראינו לאל ונראה לכמ אומרת הגמרא אומר לי רב ברבא ל בראולה לרב ביבי ברב ביה רבי מה החידוש פה לא משנתנו היא זו חצר קטנה שנפרצה לגדולה גדולה מותרת וקטנה אסורה מפני שהיא כ פתחה של גדולה הרי למדנו בפירוש במשנה שה יש שתי חצרות שמגע בין חצר גדולה עם חצר קטנה שצמודות אחת לשנייה החצר הקטנה נפרצה בכל רוחבה לתוך החצר הגדולה החצר הקטנה לא ראה פה פתח כמו שמבחינתה כלל הדופן של נפרצה מה שאיין כן החצר הגדולה היא רואה פתח שבצידו גי פופי לכן החצר הגדולה לא נאסרת מחמת הקטנה אבל הקטנה נאסרת בטלטול מחמת הגדולה היא זקוקה להרב עם השי הגדולה גם פה אותו דבר מה אתה בעצם מחדש לי אתה מחדש לי שאנשי המבוי לא נאסרו אנשי החצר לא נאסרו אנשי המבוי נאסרו בטלטול מה בעצם החידוש הרי אנשי המבוי רואים צ גמורה בפניהם הם לא רואים פתח כמו שכל הדופן שלהם כלפי החצר נפגם נפרץ אם ככה מה החידוש בעצם שאנשי החצר שהם ברי דיור אוסרים על המבוי זה משנה מפורשת אמר לי אתה צודק זה באמת לא נחשב כחידוש זה שאנשי המבוי נאסרו לא כחידוש החידוש הוא שאנשי החצר נשארים מותרים למה אם מתמה ומיני מיליך דלא קדרסי ברבי אנשי הקטנה לא אנשי הגדולה לא נאסרים כיון שהם לא משמשים כמעבר לאנשי הקטנה בינם לבין רשו הרבים שמחוץ לחצר הגדולה חצר הגדולה היא חצר סגורה ללא מעבר בתוכה ממילא אין סיבה לאסור אנשי החצר הקטנה לא אוסרים עליה המגע ביניהם נהפך לפתח מ אבל כאן בא נשכח שהחצר בעצם משמשת כמעבר מרשו הרבים דרך הפרצה שלה לרשות הרבים לתוך המבוי היה הצד לבוא ולומר ל ו בתור מעבר היא מאבדת את השם רשו היכי אם אתמה ומינים לך דלא קדרסי בבי אבל אך קדרסי ברבים אימה אפילו חצר נמי הייתי עושה גם את החצר אב הנמי תנינה גם הדין הזה למדנו חצר שהרבים נכנסים לה בזו ויוצאים לה בזו רשו סרבים לטומאה לגבי דיני טומא כידוע טומא ספק תומא ברשו סרבים טהור רשו יוכי טמא הקביעה אם זה רשו יוכי רשו סרבים כללים כמות ש שעוברת שמה יותר משלושה פחות משלושה זה שרבים עוברים דרך החצר הזאת כמובן מפקיעים ממנה שם רשו שיוכית אלא זה נהפך לרו רבים כמ שרבים עוברים שמה לומדים את זה מדיני של טומאת סוטה זה לגבי טומאה אבל ברשו היוקד לשבס לגבי שבס למרות שעוברים דרכה היא לא לא מפקיעים ממנה שם רשו ה יוכי אז אנחנו ואים את הרעיון מה שאתה רוצה להגיד בדברי רב שזה החידוש רואים את זה שמה אמ הטם אב מינ אנימי לזה שלא כנגד זה שמה בהחלט יתכן לי להעמיד את המשנה שאומרת שרשו יוכית לא מאבדת את השם בגלל המעבר כששת הפרצות שבתוכה זו כנגד זו היא לא ממש זו שכנגד זו הם שניהם כל אחד בכיר שזה כנגד זה אבל הפרצה עצמה לא רב בא לחדש אפילו שהפרצוף הפרצות זות שנ כנגד זו גם החצר לא מאבדת שם חצר ויהיה מותר לטלטל בתוכה אבל זה כנגד זה אימה לא בא רב לחדש שגם במצב כזה גם החצר לא מאבדת שם חצר בגלל המעבר הזה ולרב דאמר זה כנגד זה אסור בעמוד הקודם העמדנו את רבא שרבא אומר שכל ההיתר של פילוש עכשיו דיברנו על הנושא של פילוש אם הפילו עוסר או לא עוסר לגבי אנשי המבוי אמרנו שמדובר שדווקא זה שכנגד זה אז יש צד לאסור פילוש אבל זה שלא כנגד זה אין צד לאסור ממילא עד דרב במי מוקיילה העמדנו בעמוד הקודם באיזה מקרה רב מדבר בזה שלא כנגד זה כמ שאם זה כנגד זה אז רב היה עוסר פילוש ול המסקנה רב הרי לא עוסר פילוש אז אמרנו שמה מדובר בחצר שהפרצוף ככה אנחנו לומדים מהמשנה ש החצר לא מאבדת שם חצר למדנו במשנה שו שרה יוכית לא מפקיעים ממנה את השם בגלל המעבר שמה מדובר אפילו זה שכנגד זה כל שכן פה וזה שלא כנגד זה תרט למה לי אם מנני מ לזרוק המשנה כ שהשאירה את השמר ש וכיד לאותה חצר שמשמשת כמעבר זה לגבי זה שמישהו מרשו רב אם זרק לתוכה יהיה חייב חתס כלומר שלא הפקנו ממנה שם רשו סיוד לגמרי היא נשארת רשו יוחד אבל לגבי ו אולי קצד לאסור אבל לטלטל אימה לא כמש מלן רב בא לחדש שאין גם איסור טלטול ומותר להשתמש בחצר כקד דנה אפילו שהיא נפרצה משני הצדדים והיא משמשת קצת מעבר לאנשים מכאן לשם עד עכשיו דיברנו על ארבעה סוגי מבואי מבואי סתום שרק בראשיתו הוא פתוח לרשות סרבים לכי וקורה זה המשנה זה תחילת המסכת דיברנו על מוה שמפו משני הצדדים רשו סרבים גם צידו האחורי מפולש לשו סרבים שמה ראינו מחלוקת חנניה נקמה חנניה אומר צורס הפסח תקמה אומר צורס הפסח מכאן לכם קורה מכאן חנניה בשם בילל דלת מכאן לכם וקורה מכאן ראינו סוג שלישי בחצר במבוי שפרוץ מצד אחד לרשות סרבים לחם בקורה מצד שני פרוץ לבקעה שמה כול עלמה סוברים גם חנניה מודל את נקמ שמספיק צורס הפסח מצד אחד ולכת בקורה מצד שני ראינו עוד ראינו מבואי שנפרץ מצידו הקדמי הוא פתוח לשוס רבים כרגיל מצידו האחורי פרוץ לחצר אם החצר היא סתומה זה נקרא מבוי סתום אבל אם החצר היא לא סתומה אלא כנגד הפרצה של המבוי לחצר יש ממול פרצה של החצר לרשות סרבים שמה ראינו מחלוק עם פילוש עוסר פילוש לא הוסר בהתחלה הגמרא חשמה מחלוקת רב לשמואל למסקנה פילוש לא עוסר מביאה הגמרא עכשיו פה מקרה שחמישי מבואי שפרוץ מצד אחד רשו הרבים מצידו האחורי פרוץ למבוי אחר הגמרא מביאה מקרה יותר קצת מסובך יש לנו אוסף של מבואות מגבילות אחת לשנייה כולם פרוצות בצידם מאחורי רשו הרבי ומקדימה כולם נפתחות למבוי מאונך להם מבואי מרכזי אחד ארוך שמאגד את כל המבואות הקטנים אליו המבוי הגדול הזה המרכזי הוא נעשה בצורה של ר נ זאת אומרת הוא מעונך לכל המבואות הקטנים אבל הוא מסיים בצידו אחד ברשו הרבים מפולס רשו הרבים אבל בצידו השני הוא מתעקם ומגיע לרוס הרבים אחרת מה הדין של מבואי חזל קוראים לזה מבואי העיסוי כ נדל למה נדל זה סוג של תולעת מרבה רגליים בעצם אם נסתכל על הציור שציירנו מקודם זה מזכיר את אותה תולעת מרבה רגליים איתמר מבוי עשוי כ נדל אומר הבי עושה צורת הפתח לגדול באחד מצידו מאחד מפתחו של המבוי המרכזי שמאגד את כל המבואות הקטנים באחד מפתחו או פה או בצד ה שני עושה צורת הפתח לגדול ואנך כולו כל המבואות האחרים הקטנים שנפתחים לתוך אותו מבוי גדול משטרו בלחי וקורה צידם השני שנפתחים רשו סרבים לכי וקורה זאת אומרת ההסתכלות שלנו על המבואות האלה הקטנים שנפתחים כולם בתוך אותו מבואי גדול כעל מבואי סתום מבוי סתום בצידו האחורי בצידו הקדמי לכי וקורה אומה לרבה כמן כשמואל אמר תורתו כ סתום אתה מסתכל על כל המבואות האלה שנפתחים בצידם מתאגדים כולם ונפתחים כולם לתוך מבוי מבוי שהוא מאונך להם זאת אומרת יש פה ייקום כלפי המבוי ההוא אתם מסתכל עליהם כל מבוי עקום בנוסף גם המבוי המרכזי שכולם מתקדים ונפתחים אליו גם הוא הרי בצורה של ר אמרנו מקודם גם הוא מסתיים בצורה עקומה אתה מסתכל על כל אלה כ סתום זו דעתו של שמואל אמר לכמן כשמואל ד אמר תורתו כ סתום נו כמ שאתה לא דורש צורת הפתח במבואות הקטנים אתה מסתפק בלחי וקורה ההסתכלות שלך על כל המבואות הקטנים כעל מבואי סתום בצידו האחורי שהוא נכנס לתוך המבוי המאונך לו זה נחשב כ סתימה מי אומר ככה שמואל לא צריכים שמה צורת הפתח בחיבור של המבואות למבוא המרכזי הזה כי שמואל אם ככה למה המבוי הגדול כן צריך צורת הפתח שמואל אומר ש מבוא יקום סתום ממילא גם המבוי המרכזי שאליו נפתחים כל המבואות הקטנים האלה לא זקוק בשום צד ממנו לא זקוק לצורת הפתח כמן כשמואל דמר תורתו כ סתום למה לצור ס הפסח במבוי המרכזי ועוד איך אתה פוסק פי שמואל ומתיר את כל המבואות הקטנים על סמך פסיקה כשמואל שהכל נחשב כמה כמבוא סתום ההוא מבואי יקום למדנו לפני כמה דפים מבוא יקום בצורת חט ששמה אנחנו אומנם הפסיקה הי כפי שמואל אבל החמירו כפי רב ודרשו שיהיה צורת הפתח בא קמו מיתו הו מבו יקום דה ובנ הרדה וחשו לליד רב למה אתה לא דורש גם פה בכל הסיומות של המבואות הקטנים שנפתחות לתוך המבוע המרכזי תדרוש צורת הפתח בכל אחד מהם כמו שרב דורש אומנם נגיד הלכה כשמואל אבל מחמירים כפי רב אל אמר רבא אכן כך עושה את צורת הפתח לכולו לאי גיסא ואידך גיסא מש בלחי וקורה אכן כך מתקבל את דעתו פה ללכת בחומרה על פי דבריו של רב אני מסתכל על כל המבואות הקטנים האלה כעל מבואי מפולש לכן אני צריך בקמומיל שהוא מתחבר למבוי המרכזי לשים צורת הפתח כדי לסתום אותו בצד ההוא ואז כמובן בפתח השני שנפרץ רשו סרבים אני שם לכב וקורה כמו כל מבוי סתום גם הלכי המבוי המרכזי פה שגם אמרנו הולך בצורת ריש הולך גם בצורה של מבוי עקום אני שם בצידו אחד צורת הפתח ובצידו השני שם מבואי כפי דעתו של רב שאנחנו הולכים אחריו להחמיר אומר רב קנבר תחליפ ה משמ דרב קנה בר מניומי משמי דרב קנה בר מלכיו משמי דרב קנה רבי דרב רב קנה שהיה רבו של רב ואמרי לרב קנה בר מלכי הוא הוא הוא היינו רב קנה רבי דרב מבוי שלצידו אחד ארוך וצידו אחד קצר יש לנו מבוי ששתי דפנותיו זו שכנגד זו משני צידיו לא מסתיימים באותו מקום אחד ארוך יותר ואחד קצר איך אנחנו מסמים את הלכב בקורה בפתחו לרשות סרדי אם פחות אם דוחל קצר פחות מארבע עמות הפער בין שני הצדדים הוא פחות מארבע אמות מניח את הקורה באלכסון דופן אחד ממשיך עוד דופן אחד אחד מסתיים קודם אני שם באלכסון וככה נוצר לכם וקורה באלכסון וזה בעצם מתיר את כל המבוי אם יש כן 400 אינו מניח את הקורה אלא כנגד הקצר המבוי אני אתיר אותו עד סיומו של הקצר מה שמעבר לסיומו של הקצר אף שמצד אחד יש לנו את האריכות של הדופן השנייה שם אני לא יתיר המבוי בעצם דינו של המבוי להיתר הסתיים בסיומו של הקצר לפי המנ דמר הזה רב קנה מחלקים אם יש ארבע אמות או אין ארבע אמות רב אמר אחד זה ואחד זה אינו מניח את הקורה אלא כנגד הקצר רק הקצר והמביא מת הסתיים קודם ואני לא אתיר את המבוי מה שנמצא מעבר לסיומת של הדופן הקצר ואם אתה מדידי ואם אתה מדדו אם אתה מדידי קורה ת ממאי משום מקר קורה הסיבה הצורך של הקורה ומה שהקורה עושה לנו כדי להתיר את המבוי היא נותנת הקר שאנשים יבדילו בין המבוי לבין רשות הרבים נו אם זה בקורה ובאלכסון לאלא הב והקר למה כמה שאנשים שייראו את הקורה הולכת באלכסון ואם ישימו לב אלה שהולכים בצידו הסמלי של המבוי הולכים עד לכאן נו ושמה הקורה נמצאת ופתאום אנחנו רואים שאנשים בצידו הימני ממשיכים הלאה ללכת הקורה תאבד את ההיכר שלה אנשים יראו שמעבר לאיפה שהקורה נמצאת אנשים ממשיכים ללכת הם לא ישימו לב שהקורה הולכת באלכסון לכיוון ההוא הקורה עבדה שם מכר לכן אני וסר בצורה הזאת לכן צריך לעשות את הקורה רק בסיומת של הקצר ועד שמה המבוא יהיה מותר וי מתם דידו קורה משום מ משום מחיצה כמו שלמדנו בתחילת הפרק הקורה אני אומר מסתכל על הקורה כאין חודה החיצוני או הפנימי מ יורד למטה ומשמש כמחיצה נו מחיצה באלכסון גמה במחיצה באלכסון י במחיצה אומר רב קנה הועיל ו שמיצה דכאני כל בעלי הממרה פה הם כולם נקראו בשם רב כהנה יו כהנים אימה בביתא אד אמרת מניח הקורה באלכסון לפי אותו מנדה אמר שוא מניח הקורה באלכסון שונה מרבה לא אמרן אלא שאין ב אלכסונו יותר מ-10 אלכסון האורך שלו הוא לא יותר מ10 אבל יש ב אלכסונו יותר מ10 דברי הכל אינו מניח אל כנגד הקצר והסיבה היא פשוטה גם אם אתה מסתכל על ה קורה כי אין מחיצה ולכן נכשלת את המבוי מה ש מחיצה בא לחסון הי מחיצה אבל היא מחיצה של יותר מ-10 אמות אם אתה מגיע למצב שהפער שנוצר בין שני האורכים של שני צידי המבוי בגלל האלכסון גורמים לקורה שתהייה באורך יותר מ10 נמצאת שיש לך פה מחיצה יותר מ10 מחיצה יותר מ-10 נחשבת פרצה ולא נחשב כפתח לכן במקרה דנן אין לי צד להתיר אני ודאי אשים את הקורה ב צורה מאונכת מול הסיומת של הקצר ומכאן ולהלאה המבוי יהיה אסור יבלו מה הוא להשתמש תחת הקורה מדובר במבוי רגיל שתר אותו על ידי קורה בפתחו של המבוי האם מותר להשתמש באותו טפח רוכבו של התקורה האם מותר להשתמש באותו טפח לטלטל מתחתיו או אסור רב ברב חיה רבי יוחנן אמרו מותר להשתמש תחת הקורה שמואל ורבי שמעון רבי ורבי שמעון בן לקיש אמרו אסור להשתמש תחת הקורה לימה בהק מפלגי ימר סבר קורה משום היקר כל הקורה נותנת את העיקר ממילא מותר להשתמש גם תחת השטח שתחת הקורה היא נותנת את העיקר היא נותנת את התחושה לאנשי המבוי שהם בדלים מרשו הרבים ממילא מול טלטל תחתיה ומר סבה קורה משום מחיצה קיצה צידה הפנימי של הקורה נחשב כען שיורד למטה ממילא משמש כמחיצה כמובן יהיה מותר לטלטל עד המחיצה ולא מכאן ולאבא לכן מתחת לקורה יהיה אסור לטלטל ככה חשבה באב מינה אומרת הגמרא לא דכל למה קורה משום מקר כול עלמה קורה משום מקר ולכאורה ההיכר הקורה נותנת את ההיכר השאלה היא למי ואחבק מפלגי דמר סבר היקר המי לגב הצורך ביקר והקורה שנותנת את היקר הנדרש היא נותנת את זה לאנש המוב בפנים זאת אומרת תחילתה של הקורה חודה הפנימי של הקורה לכפי המבוי משם ואלך ניתן ההיכר על שי המבוי הם אלה שרואים את ההיכר מותר לטלטל עד עד וביה של הקורה עד תחילת הקורה משם ואלך אסור ומר סבר ההיכר לא נועד עבור אנשי המבוי עבור אנשי רשו הרבים הם רואים את ההיכר מצידו החיצוני לכן יהיה מותר לטלטל נשי המבוי עד סופו החיצוני של עד סופה החיצוני של הקורה ובאס דקו למה משום מחיצה ואכה באק מיפ לגיד מר סבר חודו הפנימי יורד וסותם ומר סבר חודו החיצון יורד וסותם כולם מסכימים שהסיבה היא משום מחיצה רק השאלה איזה צד של הקורה הוא זה שיורד סותם אם הצד הפנימי אז מתחת לקורה יהיה אסור בטלטול ועם הצד החיצוני יהיה מותר אומר רב חסדה הכל מודים בבין לחיים שאסור כל ההיתר שאמרנו מקודם לטלטל מתחת לקורה צד הקר צד מחיצה זה דווקא בעניין של קורה אבל אם אנחנו מתיירים את המבוי באמצעות לכי זאת אומרת לא לחיים לחיים זה בהרבה מבואות מספיק לכי אחד אם מתיירים את זה באמצעות לכי כמובן שבאוויר הסור לטלטל והסיבה אומר ספס כמ ש לכי אין לו שיעור הוא יכול להיות אפילו משהו קטן משהו לכן במשהו לא רצו להתיר שמ יבוא ויצא החוצה ה היא מעבר למקום שמותר אבל הקורה שוביה מינימליות תפע אין את החשש הזה אז בקורה מחלוקת אם מותה לטלטל מתחת לקורה אבל בלחי כשהלכה הואזה שמתיר את המבוי ודאי שעשו לטלטל כנגד הלכי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה