העמוד היומי מסכת עירובין דף ה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף ה עמוד ב
[מוזיקה] אנחנו אוחזים בדף א עמוד ב ולפני שנתחיל אני אנחנו עכשיו עסוקים בענייני עירובין וכל הזמן מדברים על מחיצות האם זה משום מחיצה משום הקר לחי קורה צורת הפתח וכדומה וזה הוביל אותי לחשוב לעצמי יש לנו הרי בעם ישראל כולנו כל אחד בקהילה שבה הוא משובץ במקום בו הוא נמצא יש לו אורח חיים יחודי כל קהילה מסגלת לעצמה איזשהו צוויון איזשהו אורח החיים איזשהם הקפדות הנהגות שאנחנו שונים מכולם וזה נפלא ככה כל אחד שומר על הייחודיות על הנבדלות על הנפרדות שלו וככה עם ישראל קיים עוד מאז ים סוף שאז גם כן נבראו 12 שבילים שונים ל-1 שבתי קה בסדר איש איש על מחנה וואיש על דגלו הבעייה מתחילה בכך שלפעמים אנחנו שוכחים ובן אדם שבקהילה שלו מקפידים על משהו מסוים או לא מקפידים וכדומה רואה בחברו שלא נוהג כך הוא כבר אומר רגע ייתכן שרגלי אבותיו של ההוא לא עמדו על הר סיני זה אסור לנו לשכוח אסור לנו להתבלבל כולנו בני עיש אחד נחנו כולנו אחים רק מה כל אחד מסגל לעצמו איזשהו נבדלות אבל הנבדלות הזו היא סך הכל משום הכר בואו לא ניתן לזה להיות משום מחיצה חלילה וחס לא לשכוח אף פעם לא להתבלבל ולחשוב שההבדלים בינינו ים גורמים למחיצות היו לא תהיה כולנו עם אחד כולנו בני ישראל כולנו עמדנו על על הר סיני וכולנו עברנו בים סוף אנחנו עם אחד באורך שנים במרוצת הדורות ועוד מאז ו מתמיד תמיד היו הבדלים תמיד היו הפרדות אבל הכל סך הכל מישהו מכר וחלילה וחס שלא יהיה משום מחיצה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף ה עמוד א' למטה שמה אנחנו פותחים את הדיון של הסוגיה שתלווה אותנו היום גופה אמר רמי ברחמה אמר רב הונה לכי הבולט מדופן של מבוי כבר דיברנו על כך אתמול מה קורה אם יש לי בעצם מבוי כניסה למבוי אבל על הפתח יש לי ככה הכותל החיצוני שמגיע מצד שמאל או ימין לא משנה דמיינו מאיפה אתם רוצים ממשיך קצת אל תוך הפתח לכאורה זה הלכי הרגיל הקלאסי אבל הלכי הזה לא העמידו אותו שם בתור לחי אלא הוא כחלק אינטגרלי מהבניין שמו אותו לשם חיזוק או שזה חלק מהבנייה ולכן הוא לא כל כך לכי רגיל מה דינו אז פחות מארבע אמות נידון משום לחי ואיין צריך לחי אחר להתירו כל עוד והוא לא ברוחב הוא לא באורך של ארבע עמות שנכנס לתוך רוחב פתח המבוי אני מחשיב אותו כלחית ולא צריך לחי אחר ומותר לטלטל במבוי הזה אבל אם הוא ארבע אמות ומעלה נידון משו מבוי זה כמו קיר של המבוי זה לא לחי וצריך לחי אחר להתירו שואלת הגמרא אותו לחי היכן מעמידו כשאתה שם לחי נוסף אתה אומר לי תשמע ברגע שזה 400 ופלוס לא מספיק אותו לחי זאת אומרת אותו חלק מהקיר אלא צריך לחי אחר איפה תשים אותו אי דמוקי לבדי אספ אוספו דכמו סיף עלי אם תשים אותו כחלק בלתי נפרד מאותו קותל שממשיך שאותו אמרנו שאנחנו לא מחשבים כ מבוי אז מה הועילו חכמים בתקנתם כביכול הוספת עוד חלק על הקיר הזה זה עדיין לא נקרא שזה משום לחי ברור שזה לא יעיל ולא יתיר בטלטול אומרת הגמרא תירוץ פשוט ביותר אמר פפא דמוקי לידך גיסה שים את זה בראש כותל המבוי ממש ממול זאת אומרת בראש כותל המבוי שעומד מולו בחזיתו במולוז ומצוין שמה כבר יהיה הקר שמה אין קוטל שבולט בצד השני של הפתח הכל חלק הוסף את הלכי זה ניכר שזה לצורך לחי נעשה ולכן הוא מתיר בטלטול תיאוס נוסף רב דרבי יהושע אמר עוד תירוץ היגיון אפילו תימה דמוקי ל בעדי ה הוא מניח את זה כן שמה באותו בהמשך לכותל הבולט אבל ד מטפ בי או ד מבצר בי הוא עושה אותו יותר גבוה יותר נמוך יותר עבה יותר צר מעץ מאבן זאת אומרת מאיזה חומר בנייה אחר כל דבר שבעצם יסמל וימח לי את ההכרה שזה לא המשך של הכותל זה לחי ולכן הוא יתיר בטלטול ממשיכה הגמרא לדבר על אותו קוטל על אותו לחי הבולט מדופן של מבוי ומגיע אבון הברי דרב יהושע ואומר כך אמר אבון הברי דרב יהוושע לא אמרן כל מה שאמרנו שאם באותו לחי בולט יש ארבע עמות הוא כבר לא נחשב כלחית לחי אחר להתירו אלא מדובר במבוי שמונה ברגע שפתח המבוי הוא שמונה אמות אז אני אומר יש לך ארבע אמות קיר זה כבר לא נחשב לכי צריך לכי אחר בצד שכנגדו או שכמו שאמרנו תעשה אותו מחומר אחר וכדומה נפלא אבל ברגע שפתח המבוי המקורי קטן יותר הוא לא ברוחב שמונה אמות אלא שבע אמות אבל במבוי שבע טר בעומד מרובה על הפרוץ לא צריך לחי אחר ולא בגלל שאני מחשיב את הלחי הבולט הזה כלחית מוסכם על כולם שברגע שלחי הבולט מגיע לגודל של אורך לרוחב זאת אומרת לאורך בתוך רוחב הפתח של ארבע עמות אני לא מחשיב אותו כלחית אומר אבון בדב יהושע תחשוב בראש ברגע שהפתח המקורים סך הכל שבע וכרגע ארבע עמות ממנו סתומים חסומים על ידי המחיצה הזו של הלחי הבולט שלחי שלא שמתי אותו בתור לחי אבל תכלס הוא נמצא בתוך על הפתח אז רוב הפתח ארבע עמות מתוך שבע חסומים סתומים במחיצה ואם כן אני מחשיב את הרוח הזו כ חסומה לחלוטין מדין עומד מרובה על הפרוץ יש דין שכל פעם שיש לי מחיצה עלף שהיא לא מלאה אבל יש יותר עומד מפרוץ אני מחשיב את המחיצה כמלא כאילו כולה עומדת ואם כן גם רוח הזו הרוח של הפתח של המבוי חוץ משלושת רוחותיו האחרות שהם כמובן סגורות כדין כל מבוי שאינו מפולש גם הרוח הרביעית סגורה ואם כן אני מתיר לטלטל שמה לא מדין לחי זה לא לחי כמו שהדגש דין שלומד מרובה על הפרוץ והוא מוכיח זאת מחצר הוא לומד את זה מחצר וקל וחומר מחצר ומה חצר חצר שבתוך המבוי היא לא כ מבוי היא יותר חמורה כן ההגדרות של חצר נראה בהמשך נדבר על זה בהמשך המסכת מה הגדרה מדוייקת של חצר אבל בכל אופן היא יותר חמורה ואינה תרת בלחי וקורה אם היא נפרצה כן חצר בעיקרון היא מקורה מארבע היא סגורה חסומה במחיצות מארבע רוחות אז אין כל דיון ברור שמותר לטלטל בה כל עוד ואתה דייר יחיד או שעשית שו עירוב יחד עם ה דיירים הנוספים לא משנה אבל בכל אופן בעיקרון אני לא נזקק שם ללחי וקורה אבל במקרה שהיא נפרצה לא יועיל לחי וקורה כי היא חמורה בכל אופן היא תרת בעומד מרוב על הפרוץ ברגע שיש בה הרבה פרצות אבל יש יותר עומד יותר שטח שהוא עם מחיצה ולא ריק ולא פרוץ זה ניתר אם כך מבואי שניטרל אי וקורה הוא קל יותר אינו דין שנתה עומד מרובה על הפרוס ולכן אומר רבון הברד רב יהושע באמת אתה צודק ברגע שיש כאן ארבע אמות הוא לא נידון משום לחי אבל אם הפתח יהיה צר יותר וא אני כבר דן אותו משום עומד מרובה על הפרוץ ויהיה מותר לטלטל באותו מבוי דוחה הגמרה ואומרת יש לך כל וחומר נפלא אבל יש לי על כך מה לחצר שכן פרצת ב-10 חצר היא לא כל כך חמורה חצר עד פרצה של 10 עדיין אני לא מחשיב אותה כפריצת כלל אלא כפתח תאמר במבוי שפריצת בארבעה כבר בארבעה טפחים אם נפרץ אחד מכותלי המבוי בארבעה טפחים כבר אני לא מחשיב אותו כמבוא והוא לא ניטר בלחי וקורה אם כן מבואי הרבה יותר חמור ובחצר שטרת בעומד מרובה על הפרוץ זה נפלא אבל חצר היא קלה אני גם מתיר שם פרצה עד 10 מה שאיין כן במבוי שהוא כל כך חמור עד כדי כך שפרצתי יתכן שגם נאמר שעומד מרובה על הפרוץ לא מתיר מבוי עונה הגמרא ממש לא רב אונ ברד ויהושע לא נבל כסבר אבון הברד רב יהושע מבואי נמי פריצתו ב10 אומר מבואי מה פתאום הוא חולק הוא אומר גם מבואי פריצתו ב10 אמות בדיוק כמו חצר ואם כן הוא שווה לחצר ויותר מכך חצר אפילו יותר חמורה ממנו כינ נירת בלחי וקורה ואם חצר חמורה שאינה תרת בלחי וקורה בכל אופן עומד מרובה על הפרי עומד מרובה על הפרוץ מתיר אותה בטח שלגבי מבוי שני טר בלחי וקורה גם כן עומד מרובה על הפרוץ יתיר אותו ולגבי מה שאמרת לגבי פרצה הוא סובר ששניהם שווים בין חצר ובין מבוי פרצת ב1 אמות שואלת הגמרא זה ש רבונה ברדב יהושע סובר כך זה נפלא אבל לפי מי הוא מדבר הוא מדבר כל הזמן לפי רב אונה רב אונה הוא זה שהגיע ובכלל פתח את הנושא הזה של לכי הבולט לכי לכי שבולט מדופן של מבואי למן ק אמרינן לפי מי מדבר רב אונ ברד רב יהושע על הממרה של מי הוא מדבר לרב הונה ורב הונה פרתו בארבעה ספיר עלי רב הונה עצמו סובר שפרצתי כן בעצם לפי רב אונה שאתה מדבר לשיטתו אי אפשר להגיד את כלל הפלפול הנפלא שלך של כל וחומר מחצר כי כמו שאמרנו יש לנו חצר פרתו ב1 ומבוא לפי שיטת רב הונה פרצו בארבעה אונה הגמרא אתה צודק רב הונה ברדב דנפש אמר רב הונה ברד ישע אומר תשמע זה מה שסובר רב הונה ורב הונה זה נפלא רב הונה אומר עד ארבע אמות באמת זה לא דון זה נידון משום לחי למעלה מארבע אמות אינו נידון משום לחי וחייבים לחי אחר ובאמת לפי שיטת רבונה אני לא אוכל להסתמך על הדין שלומד מרובה על הפרוץ מסיבה פשוטה אין לו את הקל וחומר מחצר כי חצר קלה יותר שרצתה עד 10 אמות מה שאיין כל מבוי פרצת בארבעה פחים אבל טמ ד נפשי אמר הוא אומר אחרי שרונה אמר את מה שהוא אמר אני אגיע ואומר טעם שלי לפי שיטתי גם ברגע שיש בו ארבע אמות והפתח מצומצם יותר פתח המבוי מצומצם יותר ועומד על שבע אז אני אתיר טלת באותו מבואי מדין עומד מרובה על הפרוץ שאני אלבד בקל וחומר מחצר ועליי עלי ספציפי כך אומר אבו ברדב יהושע עלי אי אפשר לשאול את הפרחה שכן פרצת בארבעה כי אני סובר שגם פרצת מבוי ב-10 אמות בדיוק כמו חצר עד כאן הדין של רב הונה בדרב יהושע אז זאת אומרת הוא מתיר ברגע שהמבול שבע אמות שפתח המבוי ברוחב שבע ות רב אשי משתמש בדין של רב אונה ברד רב יהושע ועוד מוסיף על כך רב אשי אמר אפילו תימה במבוי שמונה נאמי לא צריך לחי גם כשפתח המבוי רחב שמונה אמות ואותו לחי הבולט הוא ארבע אמות בדיוק גם כן לא צריך לחי אחר להתירו ולמה הוא אומר כך זה בול ארבע כך וארבע אחרת הרי קשה מאוד לצמצם שיהיה בדיוק ארבע ולכן מה נפשך זאת אומרת מה רצונך מכל כיוון שלא תסתכל על זה זה בסדר גמור אי עומד נפיש אם באמת לא הצלחתי לעשות את זה במדויק ועליך הוא טיפ טיפה יותר מ אמות אוטומטי זה גורם לכך שיש כאן עומד מרובה על הפרוץ אי עומד נפיש ניתר בעומד מרובה על הפרוץ תשתמש בהיתר הזה וי פרוץ נפיש אם זה טיפה פחות מארבע אמות הופה אז זה כבר נידון משום לחי כמו שאמרנו שעד ארמות זה נידון משום לחי א מהי אמרת מה כן תוכל לטעון ולומר על החידוש הזה דשו רו כי הדדי שזה בדיוק ארבע וארבע ולכן גם אין כאן עומד מרובה על הפרוץ וגם זה כבר לא לכי אומר לזה אני לא חושש תאמר לי דשו רו כי ידעתי ששניהם ש בדיוק באותה מידה א לספק דברי אין זה רק ספק זאת אומרת זה ספק שהמידה לא מדוייקת ואז באמת אני צריך להחמיר וספק דברין להקל כל העניין כאן של מבואי כל העניין כאן של מחיצה זה דרבנן ולכן בספק של דרבנן אני מקל ולכן אומר הושי גם אם זה בדיוק ארבע זאת אומרת זה לא בדיוק גם אם זה ארבע וארבע תמיד אני אתיר טיפה יותר הלכי זה כבר עומד מרובה על הפרוץ טיפה יותר הפרצה הפתח אז יש כאן לחי ואם זה בדיוק אני לא חושש כי זה ספק דברין לכן אני מקל בואו נסכם את הדף הנפלא שהיה לנו היום את העמוד הנפלא דבר ראשון ראינו את הדין הזה של לחי המועד מעלה של לחי הבולט דיברנו על כך כבר אתמול ואמרנו שרב הונה אומר תלוי אם יש ארבע אמות או לא עכשיו כשצריך להוסיף לכי אחר אמרנו באיזו צורה תעשה את זה או ב שכנגדו או צר יותר גבוה נמוך רחב מסוג בנייה אחר וכדומה כדי שיהיה הקר רבונה בר דרב יהושע אמר ברגע שהמבחן לא שבעה אלא שבע שבע אמות אז אני אומר ש תמיד זה גם אם זה ארבע ות אותו לכי הבולט זה בסדר גמור מדין עומד מרובה על הפרוץ והוא לומד זאת בקל וחומר מחצר אי אפשר לשאול עליו מפריצה כי הוא סובר שגם מבוי וגם חצר פריצתו ב10 אמות לרב אונה עצמו אי אפשר לומר כך כי אי אפשר להביא את הקל וחומר הזה מחצר כי פשוט מאוד הוא סובר שיש הבדל גדול חצר היא קלה יותר שפרצתי ב10 ומבי הוא הרבה יותר חמור שפריצת בארבעה טפחים רב אשי מגיע ואומר לא רק במבוי שפתחו שבע אלא אפילו וי שפתחו שמונה גם כן אפשר להתיר את הטלטול וממה נפשך כי ברגע שזה ארבע וארבע הרי אי אפשר לצמצם או שגם אם תאמר לי אפשר כבר נראה זאת אומרת כך אם עשית טיפה יותר זה כבר נקרא עומד מרובה על הפרוץ קצת פחות זה נידון משום לחי ואם זה במדויק אני לא חושש לכך לא בטוח שצריך להגיע כאן לסברה של אפשר לצמצם או אפשר לצמצם כי זה מחלוקת מה קורה גם מעשה ידי אדם לא ניכנס לעניין הזה בכל אופן הני אומר אני לא חושש שזה במדויק כי זה ספק כי זה דבריהן וספק דבריהן בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה