העמוד היומי מסכת עירובין דף ה עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף ה עמוד א
[מוזיקה] רובן דף ה עמוד א נתחיל בד עמוד ב שורה שישית מלמטה ראינו במשנה אוי גובע מ2 אמו ימט אם הקורה שנמצאת בפתח המבוי גבוהה למעלה מ-20 אמה צריך למט אותה כדי למעט אותה ישנם שני אפשרויות יש אפשרות להוריד את הקורה יותר נמוך בצורה שהחלל שתחתיה לא יהיה 20 אמה יש אפשרות להגביה את קרקע המבוי וכך גם כן החלל לא יהיה מעל 20 אמה אומרת הגמורה כמה ממעט בו למעט הי כמה ממעט מקשה הגמרא על ספק הגמרא כמה ממט כמה ד צורך לי מה השאלה כמה ממט ככל שזה גבוה יותר יצטרכו למט יותר אם זה גבוה בגובה של 30 אמה צריך למהט 10 אמות 40 אמה 20 אמות מה השאלה אל רוכבו בכמה שאלה כאשר אנחנו באים באפשרות השנייה להביע את הקרקע של המבוי כמה צריך להביע מהקרקע של המבוי ברוחב כמה צריך גביע או על ידי עפר או על ידי ספסל הצטב כמה הרוחב האם מספיק רק טפח או שצריך יותר הב יסף אומר טפח הב אומר ארבו מספיק צריך ארב פוחים ולא מספיק טפח בלבד במה המחלוקת ביניהם הגמרא מנסה להביא אפשרות אחת להעמיד את המחלוקת ביניהם דוחה גמור בשלוש אפשרויות נוספות למ בוקו מפק דמ דמר טפח כוסו מותר להשתמש תחת הקורה ומדמה בו וסוב אסור להשתמש תחת הקורה איך עובד היתר של קורה זה נראה כאן בסוגיה האם זה משום עקר או משום מחיצה זאת אומרת יש שזה עובד מצד חודו יורד וסותם מסתכלים על הקורה כאילו יש מחיצה ממקום הקורה ולמטה וממילא אמרו חזל שמבואר גם כשהוא סתום יש לו שלוש מחיצות כדי להתיר לטלטל בו ושלא יבואו להוציא לרשות ורבים צריך שיהיה מחיצה רביעית מחיצה רביעית לא חייבת להיות בפועל על ידי מחיצה יכולה להיות על ידי קורה שמסתכלים אותה כמין מחיצה כאילו יורד פה מחיצה וסותמים את הצד הרביעי יש אפשרות לומר שזה מצד עקר כדי שלא יבוא לטלטל לרשות ורבים עשו עקר של קורה כשאדם רואה את הקורה הוא נזכר רגע לפה אסור לי להוציא לרשות רבים אסור לי להוציא אז אומרת הגמורה נאמר שהמחלוקת ביניהם כאשר אנחנו אומרים חודו יורד איזה חוד של קורה יורדת וסותמים האם החוד החיצון שקרוב לשו סרבים או החוד הפנימי שקרוב להמשך המבוי מנד אומר שסובר מותר להשתמש תחת הקורה הוא סובר שחוד החיצון יורד וסותם וממילא גם השטח של הטפח שנמצא תחת הקורה הוא חלק מהמקום המותר כיוון שהמחיר היא אחריו וממילא מותר להשתמש תחת הקורע אם מותר להשתמש תחת הקורע ממילא אומר רשי כעת כשהוא עומד תחת הקורה והמקום הזה הטפח הוא מוגבה ממילא ניכר לו הקורה הוא רואה במקום הזה את הקורה והוא יודע שלא להוציא המר שו כאן אומר בעצם יש פה שילוב ששני ה עם יחד אנחנו גם הולכים עם מחיצה שזה חו דוי יוארט וסוסים וגם עם עקר ולכן אנחנו אומרים שבטוח הזה ניכר כיוון שהמקום הזה שהוא משתמש בו ניכר בו כי הוא פחות מ-20 אמו ולכן מספיק טפח כך סובר רבי יוסף אבל הביה שאמר הבו תפוחים הוא סובר שאומרים חודו הפנימי יורד וסותם דהיינו לא החוד שלא הצד של הקורה שקרובה לרשות ורבים אלא שקרובה לפנימה מובו ולכן יהיה אסור שמש בשטר של תחת הקוו אז עד איפה הוא יכול לטלטל רק בתוך המבוי לפנים מן הקורה המקום הזה אם אנחנו משאירים אותו בגובה הרצפה הרגיל יוצא שבמקום הזה עד הקורה יש יותר מ-20 אמו לא ניכר הקורה ולכן צריך שהוא ירחיב יותר מטפח אומר רשי כיוון שהוספנו עעל תפח מעמידים את זה על שיעור מינימלי שראיינו בכל מקום ששיעור מקום חשוב בזל זה ארבע פוכים ולכן יצטרכו כאן ארבע תפוחים כך יסבור הבי דוחה גמור לא דכון מכוס מותר להשתמש תחת הקרו לכול מה אפשר להשתמש כיוון שאנחנו אומרים חודו החיצון יורד ובוק מפלגה מרסו קרו משום ק מרסו ק משום מחיץ זאת אומרת המחלוקת ביניהם היא האם הסבורה של קורה שהיא מתירה היא משום עקר וכדי שלא יבוא להוציא לרבים אמרו תעשה קורה ואז הוא יראה את זה והוא יפסיק לטלטל ואז אם כן אם זה משום אם זה משום עקר אז אנחנו אומרים אומר רשי שיש כאן עקר בכניסה כשהוא משתמש תחת הקורה ומ דומר רבו כוסו משום מחיצה דהיינו אנחנו אומרים שחודה החיצון יורד וסותם ולכן מותר להשתמש תחת הכורה כיוון שהחוט החיצוני הוא זה שסוטה ממילא השטח שתחת הקורה הוא גם בתוך השטח שנמצא במחיצה הרביעית ובכל אופן אנחנו אומרים שאסור שצריך מקום של ארבעות פוחים ולא של טפח ולמה כיוון שאנחנו רוצים שיהיה פה שם של מחיצה ושם של מחיצה כעת אנחנו אומרים ביותר מ-20 אמה זה לא נחשב למחיצה לכן צריך שיהיה מקום מוגבה של יותר מטפח ולמה כי כדי להחשיב מחיצה למקום ברגע שאנחנו אומרים שכשזה מקום של חלל יותר מ-20 אין פה שם של מחיצה ממילא אנחנו צריכים מקום חשוב מחיצה נחשבת למחיצה רק שהיא מקיפה מקום חשוב ולכן הצטרכו להביע ארבעות פוכים ואז המחיצה הרביעית משמשת כמחיצה ומ אלה מותר לטלטל ולכן הבעייה אומר שיצטרכו ארבעות פוכים זה אפשרות ראשונה להעמיד והי בו סמה אפשרות שנייה לכולל מקורר משום עקר לכול הל מהקורה היא רק בשביל עקר ווכ בעקר של מטה ובעקר של מעלה כו מפלגה דמה סן עקר של מטה עקר של מעלה כמו ש למעלה הקורה שהיא בעה לעקר מספיק לנו טפח כך גם למעלה מספיק שבטח שכנגד הקורה הי הגבעה של פחות מ-20 בחלל ואז ממילא המקום הזה ניכר בו מי שמשתמש במקום הזה הוא רואה את הקורה וזה מספיק ומרס לאמ הקר של מטה כ הקר של מעלה אלא צריך שלמטה יהיה ניכר יותר מאשר תפח ולא כמו למעלה וממילא כיוון שהוספנו על טפח אז מעמידים את זה על מקום מ לי של מקום חשוב שזה ארבעות פוחים אפשרות נוספת והי בומה דכו אמרין עקר של מטה כ הקר של מעלה ובעיקרון היה מספיק לעשות רק הגבעה של טפח כמו שהקורה למעלה היא הגבעה רק של היא ברוחב טפח ווכ בגזר שיפסקו מפל כיוון שסוף סוף זה מקום של רבים ואתה מגביע את זה על ידי עפר עם הזמן העפר ילך ויפחת ולא יבואו לתקן את זה לא ישימו לב לכן אומר הבי תצטרכו יותר מטפח צריך ארבעות פוכים שמה זה יפחת אבל רב יסף לא חשש והוא התיר את את המינימום את הטפח הוא סובר שאם זה יפחת אז יחזירו ויתקנו את זה וכעת נעבור להלכה השנייה של המשנה במקרה שהפתח הקורה נמצאת פחות מעשור פוחים אמרנו צריך גביע וגם כאן אפשר להביע או על ידי שמביעים את הקורה או על ידי שמנמיכים את הקרקע חופרים אותה אויו פוחס מעשור פוחים חקק בו להשלימו לשורו כמה חוקק כמה השיעור של החקיקה שצריך כדי להשלים את הגובה לעשור מבררת הגמרא כמה חוקק כמה דצריך לי מה זאת אומרת אם זה חמישה טפחים צריך לחקוק עוד חמישה טפחים העיקר שיהיה חלל של עשור תפוחים אלא משכ בכמה הכוונה של הגמרא לשאול בכמה המשך של החפירה צריכה להיכנס לתוך המובי זאת אומרת האם מספיק רק בתחילת המבוי או צריך להיכנס פנימה יותר רבי יוסף אמר באבות פוכים ימר באמוס וכאן בעצם שניהם הודים שוודאי לא יספיק לעשות חפירה רק כנגד הטפח של הקורה ולמה אומר רשי כיוון ש לאל שדיברנו על גובה של 20 אמה מעל 20 אמה המחיצות הן מחיצות כל הבעיה היא שהקורה נמצאת מעל 20 אמה ממילא יספיק להעלות את הקרקע כדי שיהיה עקר אבל כאן שאין פה שם של מחיצה כי מחיצה פחות מעשור פוכים לא נחשבת למחיצה כאן כבר יצטרכו לחפור שיעור של מובו לא מספיק לחפור רק תפח אלא צריך ליצור מחיצות בשיעור של מבואי כדי שיהיה פה שם של מבואי שעל זה חזל אמרו אם יש קורה בפתח של המבוי המבוי מותר בטלטול ממילא השאלה היא כמה זה שיעור מינימלי של שם מבוי ועל זה אנחנו אומרים רב יוסף אומר הבות פוכים הביה אמר ארבע עמות למ דרמי ורב אסיקו מפלגי שואלת הגמורה לכאורה אחרי שראינו מה השיעור המינימלי שנחלקו האם זה ארבע עמות או ארבעה טפחים לפי זה ההלכה של רבמ ורשי שנראה כעת שהיא תלוייה במשך מבואי נמר שהיא תלוייה גם במחלוקת של הבי ורב יוסף דימר מבוי שנפרץ מצידו כלפי ראשו המבוי אמרנו מבוי סתום יש לו שלוש מחיצות מחיצה הרביעית הפתח הרביעי זה הפתח לרשות ורבים מה קורה אם יש פרצה באחד מצדדי הפתח באחד מהכלים שנמצאים בצדדי הפתח יש פרצה כעת רבים הולכים ו ים הולכים עוברים דרך הפרצה הזאת אז השאלה סתם פתח נוסף למבוי לא מפריע לי כיוון ש מבוי יכול להיות עם כמה פתחים אבל ברגע שאני רוצה להתיר אותו עם קורה אני צריך שהקורה תהיה על הפתח של המבוי לכן צריך שהקטנים שנשארו בסמוך לפתח הפתח הזה שנמצא עם הקורה שיישארו שם שיעור של כתלים לפחחות אורך של מבוי כדי שאני אומר שהפתח הזה הוא פתח שמשמש למבוי אבל הכתלים שנשארו בין הפתח לפרצי הם פחות משיעור של מבוי אז בעצם יוצא שהפתח הזה הוא לא פתח של המובי אין פה כתלים משני צידי הפתח באורך של המובי לכן אומרים רמי ורשי אטמה משמי דרמי ורוסי אם יש שם פס רבוא מתיר בפרצה עד 10 אם הכתלים שנשארו מצידי הפתח הם ברוכב רבו תפוחים או שהוא עשה אותם או שנשארו שמה אז עד 10 אמוס זה נחשב לפ פתח וממילא אין בעיה למווי להייות ניטר בטלטול על ידי הקורה שהוא שם על הפתח של המבוי ואם לאב אבל אם השיעור שנשאר בכותל פרצה עד הפתח של המוב היו פחות מארבע פוחים כעת אין פה שיעור של מבואי עד הפתח בטלים ולכן פוחז משל שומתי אם זה פחות משלושה אז אני אומר לווד כאילו אין פה פרצה שלוש מתיר אבל אם זה שיעור של יותר משלושה שאין פה לווד אז אז כאן אני אומר אין שיעור של מבואי כדי שיחשב הפתח הראשי של המבוי עם הקורה יחשב לפתח המבוי כיוון שהכלים משני צידו לא שלמים בשיעור של מבוי רואים פה שנקטו רמי ורוסי שכמה זה שיעור מבוי ארבעות פוכין לכן מספיק שהכותל יישאר בשיעור של ארבעות פוכים אז לכאורה לרב יוסף שמה ארבעות פוכים שיעור מבוי איש לד רב אמי להבאיש ל דרמי לפי הביי אנחנו נצטרך שישאר פה קותל של ארמות אומר לוך הביה לא אני וד בלוחה הזאת לבמי ורוסי שמספיק פס רבו אוסום סוף מווי אוכ תחיל מווי יש הבדל אצלנו בעשור פוכים שזה פחות מעשור פוחים אני צריך ליצור מחיצות למבוי כדי ליצור מחיצות אני צריך לבוא ולעשות שיעור של מבוי מלכתחילה שזה שיור של ארבע עמות אבל במקרה של רב אמי ורב אסי היה מבוי והיה פתח עם קורה רק נפרצה פרצה בגדר ולכן כדי לבוא ולבטל שם של מבוי אנחנו מספיק אנחנו צריכים שיהיה ארבעות פוכים אי כרבע מוסין אוכ חילס מבוי אז כ שני לולוי אבל שם שכבר היה מבוי ויש פרצה אז כבר באבות פוכים אני אומר שאם אין ארבע פוכים בצידי המבוי זה לא נחשב פתח למבוי אבל אם יש ארבע פוכים זה כבר מספיק למרות שמלכתחילה שעור מבוי הוא ארבע אמות כאן כדי לבטל שם של מבוי על ידי הפרצה זה רק עם יותר מארבע פוחים אבל אם יש שיעור של ארבעות פוחים זה כבר מספיק לנו בשביל שלא נבטל את השם של מבוי מהפתח הראשי שנמצא שמה הקורה אומר הבי אני אמרתי ששיעור מבוי הוא ארבע המות מנו אמין לו מה המקור לדברי דתני כתוב בברייס אין מבוי ניטר בלחי וקורה עד שיהיו בתים וחצרות פתוחים לתוכו כש חזל אמרו שיהיה מותר לטל על ידי לחי וקורה זה דווקא בתנאים מסוימים של מבוי איזה שיהו ב וחצרות פתוחים לתוכו דרכם היה ש היו חצרות ששימשו לכמה בתים והחצרות היו פתוחים למבוי צריך שהמונית על ידי קורה יהיה בו מינימום שני חצרות שפתוחים אליו וי בערבו איכי מש קרס לו אם הבואי זה ארבעות תפוחים איך שייך לעשות פתח שתי פתחים לחצרות של שיעור ארב תפוחים אומר רשי קמלון בכל המסכת שפתח פחות מארבע פוכים לא נחשב לפתח ממילא איך אפשר להכניס בשני צידי המבוי אם נאמר שהשיעור של המבוי הוא הרבות פוחים וכעת יש פתח מצד ימין ומצד שמאל אז א' אין בכלל קטל מצידי המבוי ב' איפה המשקוף ש של הפתחים האלה בשביל להחשיב את זה לפתח איפה הם נמצאים ודאי שלא מדובר שהוא פרוץ ואין כלום אלא מה בהכרח ששיעור של מבוי הוא ארבע אמות ואז ממילא נכנסים שמה שתי פתחים של חצרות וכי תמד פותח לו בדופן המצוי אולי תאמר שלא חייבים לומר כפי שהבעיה רוצה לומר אלא אפשר לומר שזה ישאירו בארבע פוכים אלא מה מדובר שהאורך של ה של המבוי הוא ארבעות פוחים אבל הרוחב שלו הוא יותר מארבע פוכים ממילא ברוחב בקיר האמצעי שמה יש שני פתחים אחד ליד השני לחצרות שתי החצרות מתפצלות בדופן האמצעי שלה ואז אם כן נכנסים שמה שתי פתחים למרות שהאורך של המבוי הוא רק ארבעות פוכים ואמר רב נחמן נקטינן הרי רב נחמן אומר שאנחנו קיבלנו איזה הו מבו שנטה בלחם קורע כל שאורכו יותר על רכבו במקרה שכעת דיברנו האורך הוא ארבעות פוחים אבל הרוחב הוא יותר מארבע פוכים יוצא שהאורך קטן מהרוכב אומר רב נחמן תנאי נוסף למבוי שהאורך יהיה יותר מהרוח ולכן אם כן אי אפשר להעמיד ששתי הפתחים הם מהדופן האמצעי ובתים וחצרות פתוחים לטוח אומרת הגמורה ורב יוסף מה רב יוסף שאמר בוא תפו מה הוא יענה על הברס שראיינו שצריך שתי פתחים מהמוביל המבוי ה רק בארבע פוחים איך נכנסים שם שתי פתחים של ארבעות פוחים ופותח לו בקרן זויס מדובר שהוא פותח את זה בצורה אלכסונית זאת אומרת יש לו שלושה יש לו שלושה כתלים בקטל הצדדיים בתוח לו קרם בטוח לו שלושה טפחים ובדופן האמצעית שהיא סותמת את המוב היא פתוח שמה טפח רביעי ואז אם כן הפתח בצורה אלכסונית יש לה ארבעות פוחים ומצד שני הכתלים נשארו כתלים אחרי השלוש פוחים האלו וגם בדופן האמצעי חוץ מהטפל שיורד לפתח הימני ופתח ותפח לפתח השמאלים חוץ מזה עומד ה הדופן האמצעית ובאמת היא לא יותר רחבה רבות פוחים ואז אם כן אומר הביי ש אפשר להעמיד באמת במובי של ארבות פוכים ואיין מכאן סתירה לדברי אומר הבי אני אביא מקור נוסף מנוע מין ללא ד מברכ מומר אבוני לכי הבולט מדופן של מבוי פחות מרבע עמו דו משום לכי דהיינו ה כמו שאמרנו המבוי אם הוא סתום אז הוא בנוי משלושה כתלים מה קורה אם באחד מהקלים שסמוכים לפתח ממשיך ממנו מחיצה רביעית קי רביעי שנכנס לתוך הפתח של המבוי כעת האם נדון אותו מדין לחי או לא הרי מה זה לחי לחי זה כמין פלטה של עץ או משהו ששמים בו או אפילו מלבנים שבונים אותו בפתח של המבוי בצידו אם הקיר עצמו הולך ונסגר בצד של הפתח לכאורה יש לנו כבר לכי בנוי אז אומר רב הונה פחות מארבע עמוד נידון משום לכי ונו צריך לכי אחר להתירו אם הוא פחות מ400 אז זה נוכ נמי זה יהיה הלכי של המבוי אבל 400 אם הקיר הזה שנכנס לפתח הוא רחב ארבע המות נידון משום אובוי הוא כבר נחשב לחלק מהמוביל ללחי צריך לכי אחר להתיר אות צריך לכי נוסף אחר לבנות ולהתיר אותו והגמרא בעמוד ב תפרש איפה להעמיד את הלכי הנוסף מה אנחנו רואים כאן ראייה לשיטת הביה שהאורך של מבואי הוא ארבע אמות ולכן ברגע שהקול הוא כבר בשיעור של מבואי הכול במחיצה הרביעית הוא כבר נכנס בשיעור של מבואי אז זה כבר לא נחשב ללחי אלא זה כבר עובר את השיעור של מבואי וממילא זה נחשב לחלק מהמבוא ולא לחי ורב יוסף אומר רב יוסף אין מפה קושיה על דבריי לאפוק מתורת לכי עד כ ארבע עמות אתה רוצה לבוא ולקחת דבר לבנים בכניסה שיכול לשמש כ לחי ולומר לא זה לא לחי זה חלק מהתלים של המבוי ושזה אתה צריך באמת שזה יהיה ארוך ארבע עמות זה ממש אין אפשרות לומר שזה לכי אבל האבל מבוי אבל במקום שאני רוצה לבוא וליצור מובו רבות אפילו בארבע פוכי נמ ומובי שם באמת יצטרכו ארבע עמות כדי להוציא את זה מתורת לחי אבל מבוי רגיל מספיק לו ארבעות פוכים כדי להחשיב אותו אבוי אז אם כן ראינו כאן את המחלוקת כמה צריך להביע את הקרקע בשביל להוריד מהחלל של שהחלל לא יהיה יותר מ-20 לפי רב יוסף טפח לפי הביי בארבע פוחים רצינו לומר שמחלוקת ביניהם האם מותר להשתמש בחלק האם חודו החיצון יורד וסותם חודו הפנימי יורד וסותם וממילא האם מותר להשתמש בחלק שמתחת לקורה ויהיה שקר או שלא ואז יצא שאנחנו הולכים עם מחיצה אבל מצד שני גם צריך שיהיה ניכר וגמורה דחתה בשלוש אפשרויות אפשרות אחת שהמחלוקת ביניהם היא האם כור מישום מקר או מישום מחיצה לכול למה מותר להשתמש הקורה א אם זה משהו מחיצה אני אומר שחוד הפנימי יורד וסוטה ממילא החלק שתחת הקורה הוא לא שטר שמשתמשים בו לכן צריך ארבעות פוכים שהוא מקום חשוב כדי שזה יכנס לתוך החלק שמשתמשים בו ושם יהיה את ההגבה אבל לפי רב יוסה מספיק טפח כיוון שהוא סובר זה משום עקר ועקר יש כאן תירוץ נוסף המחלוקת ביניהם האם העקר שלמטה הוא כמו העקר שלמעלה תירוץ נוסף המחלק ביניהם האם מספיק שם האם גוזרים שם הפחות והוא לא יתקן את ה מה שיבחו אם הוא יעשה רק תפח או שלא גוזרים ולכן אפשר להתיר בשיעור של תפח ולא צריך הרבות פוחים לגבי גובה העשרה אמרנו שמחלוקת לפי רב יוסף צריך לחקוק את הקרקע וחב רבות פורחים שיעור מבוי ולפי הביה צריך לחקוק ברוחב של 400 כיוון ששיעור מבוי הוא 400 הגמרא היא שאלה אם רב אמי ורב עסי שאמרו לגבי מבוי שנפרץ מצידו שצריך שישאר פס ארבעה זה רק לפי רב יוסף אומר הביי גם אני ודה לזה כיוון ש לבוא ולבטל שם של מבוי ממבוי שקיים זה רק אם יש פחות מארבע פוכים שנשאר שיעור בכותל פרצה ולפתח המובי אבל אם נשאר שיעור של ארבו אני לא מתיר את זה וממילא אם נשאר ש שבו אני לא אומר שתבטל מתבטל שם של מובו למרות שכשאני בא ועושה מובו מלכתחילה הצטרכו ארבע עמות הב הביא ראייה לשיטות ממה שכתוב שצריך שני פתחים של חצרות מה המובי ובהכרח שזה יותר מארבע פוחים כי כל פתח הוא לבד ארבעות פוחים ורבי יוסף יענה שמדובר שזה בקרן זויס וממלא זה נכנס כן בשיעור של מובו יבות פוכי הבי הביא ראייה נוספת ממה שכתוב שלחי שהקול הרביעי אם הוא נכנס לתוך הפתח של המבוי אז עד 400 חשב ללכ יותר מזה צריך לחי אחר מהשמה ש 400 זה שעור של מבוי לכן הוא מתבטל אומר רב יסף לא הסיבה לכך להוציא אותו מתורת לכי אני צריך שהוא יהיה ברוחב 400 אבל שיעור של מבוי מספיק לי בהרב פוחים [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה