העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צח עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צח עמוד א
עירובי דף צ השיעור מתחיל בעזרת השם במשנה שבסוף הדף הקודם משנתנו כמו המשנה הקודמת עוסקת בכולה שחז"ל נתנו בשבת כדי להציל כתבי הקודש מביזיון למיסה ההלכה היא כשחפץ נמצא ברשות אחרת אסור לי להכניס אותו לרשות אחרת זאת אומרת חפץ ברשות היוחיד אסור להעביר אותו לרשות סורבים מחין להפך אבל אם החפץ חלקו ברשות רבים חלקו ברשות היוחיד אין איסור מדיריסה להכניס אותו לרש היוחיד כי אוגד ביוד הרי חלק מהחפץ לכתחילה ברשוס היוחיד מדרבון אסור שמה החפץ יפה לגמרי לשוס הרבים וגם יבוא להכניס אותו לרש היוחיד אומרת המשנה אויוק בספר לסקופו אדם יושב על סקופה על מפטן הבית נראה בגמורה באיזה סקופה מדובר והוא קורא בספר ספרי הראשונים אומר רשי היו עשויים בגלל כמו שפרתויר שלנו אז אז כשנתגלגל הספר מי מה קורה? חלק מהספר בידו החלק השני מתגלגל ונזגלגל הספר מודו גוי ללאץ לו מותר לו להכניס בחזרה אפילו שזה נפל שסרבים כי זה אויגד בודוי חז"ל התירו נראה בגימורה את כל העניין של היזקופ הגימורה מבארת אותו הלכה אויו בראש הגג אדם יושב בראש הגג גג ורשוס היוחיד ונזגלגל הסיפה מיוי אבל חלקו השני של הספר עדיין ביודו עד שלא הגיע לעשורפו פוח אז החלק שהתגלגל מידו נמצא באוויר למה לא מעשורותפוכים יקר כרשו רבים אז זה עדיין נמצא במוקפטור זה עדיין לא הגיע בכלל לאבי רשוס רבים כי האוויר רשוס רבים זה רק מקרקשורבים עד גובה של עשור תפוחים ממילא גוי ללא אצלי אבל מי שהגיע לעשור תפוחים נכון שמדויריס מותר לו לגלול בחזרה את הספר אליו כי אוגד ביודי אז אפילו שחלק מהספר בשוים אבל כיוון שחלקו עדיין בשוס מותר לו להז מחזיר עליו את הספר המדרבונן נסו ברגע שהגיע לאבירשו רבים חכומים גזרו אפילו במוקס קודש מה הוא כן עושה או יבחר לכסב שלא יהיה מגולה זה ביזיון אז הוא הופך את זה שהצד החלק יהיה מקדימה רבי יהודה אמור אפילו אין מסולק מנור אצלו כמלא מחת גלוי אצלו רבי יהודה אומר אם זה כבר הגיע לקרקרשוורבים אז זה נח בקרקשוסורבים אז גזרו שמה כשזה ינוח לגמרי רבי שוס הרבים הוא גם יבוא לקחת את זה חזרה לשוס היוחיד והוא יעבור על יסודריסה גזרו אפילו כשידו ביוד גזרו אבל כשזה עדיין לא נח בשוס רבים זה לא דומה לאופן שזה נופל שאז הוא נח בשוס רבים הוא עדיין גבוה מן הארץ אפילו כמלא מחת מותר לו כן לגלול אליו בחזרה חז"ל לא גזרו באופן זה רב שמון אומר אפילו באורץ עצמו התגלגל הספר ומונח על הקרקרסרבים אבל חלקו עדיין בידו זה רק איסור מדרב רבנו כי בד במקס לא גזרו ג לא יצלי שאין לחודוב משום שבוס דבר שאסור רק מדרבונון אומת בפני כס קודש מברר את הגמורה א יזקו פה שבר איךדומה באיזה סקו פה מדובר אילםקו פה רשוס היוחיד כי יש לה גובה של עשורתפוכים רוחב דפוחים על דפוחים היא עצמה רשוס היוכיד וכמו לפניה רשוסורבים שלשם התגלגל הספר מה כתוב כתוב שאפילו שהספר התגלגל רשוסו רבים מותר לו לגלול בחזרה אלא יזכו פה שרשו היוחיד ולא יגזרינן שאם נתיר לו באופן זה דילמנופי לגמרי הספר לרשו רבים ועושה להסביר ויבוא להרים זאת להכניס את זה בחזרה לאקופו ויבור על יסוד מה אני כדעת מי שנויה הרי שזו רב שמני ששננו בסיפי לעניין גג רשו היוחיץ שתגל הספר מידו דמר כל דובשו משום אינו יומת בפני כיס קודש אי מסיפה בג שזה בדיוק יסקו פה לפי מה שאנחנו עכשיו מעמידים את היסכו פה רבי יהודה אומר אפילו הם מסולק מן האורצל מלאכות גוי לא יצלו רב שמעון אומר אפילו באורצ עצמו גוי ללא יצלו אז מה הולך כאן רשע וספר רב שמעון מציא עשה רבי יהודה הרי ששנינו סתם הולכת רק כמו רב שימן אומר רב יהודה כן אין ברירה הן רישה וספר רב שימן מצא רבי יהודה זאת אומרת שרבי יהודה שחולק בספר חולה גם על הרישה כי מדובר בעסקופו רשוס היוחיד והיא בדיוק כמו הגג ורבי יהודה סובר שכשיש חש שיבוא לידי איס זה לא התירו דרך שנייה רב אומר אוכו הנדרססם הרי שמסתדרת גם לשיטס רבי יהודה רבי יהודה חלק על רב שימן דווקא בג אין כל כך ביזיון לכתבי הקודש שם ישארו כך אבל באסקופו מדובר באסקופה אנידרסס הרבה אנשים עוברים שם ואם לא נתיר לו להחזיר אליו את את כיס והקודש זה ישאר ככה ואנשים ידרסו על כיס לכן רבנו כיוון שד מד אין איסור להכניס אליו חזרה את הספר האיסור הוא רק מדרבונון התירו חכומים עיסי והב הקשה הביה על רבו רבה ואותה קושיה יש גם על רבי יהודה רק הוא הקשה לרבו תוירדה לדמס למדנו בברייסים אם הספר תגלגל מה יזכו פה בית תוירדה לדמס מרחק מה יזכו פה גולה ליצל אבל אם זה תגלגל חוץ לדעלדת אומר שיש דמס ברשות מחוץ לדמסרבים הספר התגלגל אסור לו להחזיר לחזרה בחזרה את הספר עליו רק אופחו על הקס משאיר את זה שם עד מוצאי שבת עכשיו כך והיא אמרס באסקופדרסינם מה לטויר דלדמס מה לחוץ לארבמס הרי אנחנו אומרים שאפילו שהוא עלול להיכשל ביסוד רייסה כי מדובר בסקופושי רשוס היוחיד ואם הספר תגלגל מידו לגמרי לשוס הרבי והוא יכני ניס זאת אלי סקופה בחזרה הוא יעבור על איסוד דיריסה בכל אופן לא גזרו חכומים ואמרו כל זמן שאין כאן איסור מדוריסה לבי מותר לו להכניס אז מה זה משנה אם זה תגלגל חוץ לדלדמס או תור דלדמס חוץ לדלדמס מה יכול לקרוא שאם זה יפה לגמרי זה לא יגד בדודים והוא יצא לזה להביא זאת אז הוא יעבור עליסודריס של לעבור אז דלדם ברשו רבים ויבור עליסודריס של הכנוסבים פה שירשוסיוחיד בכל זאת כל זמן שזה ביודוי אין כאן בדריסה וחז"ל בסקופדס כאילו ולא חששו שהוא יבוא לידסה אז מה זה משנה אם בתוך דמס שיבוא לידס אחד אם זה ייפול מידו או שזה חוץ לדמס ואז הוא עלול להגיע לשתי ייסורים דריסה מה זה משנה בסקופסס לא חששו שמה יבוא לידי יסודיסה אלומר הבית דרך שלישית בביאור המשנה אוכה בסקופו קרמליססקסינן מדובר באמת באסקופו שהם בשיעור של רשוכח היא רחבה ד על ד אבל היא נמוכה היא פחות מעשרות פוחים אז היא קרמליס קרמלי זה מוקטור מותר להביא לשם גם הרבים מדרבון רביס לפונ הסקופה היא קרמלס היא בין הבית שהוא רשוס היוחיד לרשוס רבי עכשיו כך תוירד דמס אם זה נפל טוירד לדמס הספר דינופילומסלו גם אם זה יפול לגמרי מידו והוא לא ישים לב הוא יקח את הספר חזרה אליו לקרמליס לא יעוס לידי חיוב חטוס כי זה רק מדרבונון האיסור להכניס מושבים לקרמליס שור לרבונון כל זמן שגדבו לא יגזרו שמה זה ייפול והוא יכניס גם אם זה ייפול והוא יכניס יעבור רק על יסוד הרבו בזה מודה רבי יהודה רק בג שעלו להגיע לדייסריסה הוא גזר וזה שכל החשש שיגיע לדייס דרבון הוא לא גזר אבל אם זה תגלגל חוץ לארבעמיס דמיסלי אם זה ייפול מידו כל זמן שזה בידו אז אוקדבי לא משנה איפה זה הוא מחזיר את זה לידו מדמות אבל כאן יש חשש זה ייפול מידו אז זה ייפול מידו חוץ לדלדמס ו מעכשיו יכניס את זה לאסקו פו אז הוא גם יעביר את זה לדלדמס בראשוס הרבים אוסדחיוב חטוס לא ישור לרבונון את היסוד דרבוננון שלא יקד בודווי כרבי יהודה לפי רב שמע מותר אבל לפי רבי יהודה אסור באופן זה שואל את הגמורה מה אתה אומר אם הוא עלו להיכשל בדיריסה לא התירו לו לפי רבי יהודה אם עלו לקשר רק בדרבו תראו לו ולכן בסקופס קרמליס לא גזרו שזה נפל בתור דלדמס יוכי תירדלדמס נגזר כעלו להגיע לדוד דילמעיל מראשוס רבים לרשוס היוחיד יש חשש הספר ייפול מידו הוא יצא אל הרשוסורבים הוא ירים זאת ויכניס את הספר הביתה אז הוא הכניס מראשוסורבים לרשוס היוחיד אלו מי בדרך הוא עובר מעלה קופה שהיא קרמליס זה לא פותר וכית הקים מפסקס קרמ זה לא נכון והמיר חפץ מתחיל לסיפ וירוי דרך אולוב חייב מה הכוונה אדם לקח חפץ בושבים שם זאת על ראשו מה על ראשו מה על ראשו זה מוק פטור כי רשוסורבים זה רק עד הסורות תפוך עם גובה והוא הולך איתו דלדמס והוא מוריד את הספר הוא חייב אפילו שהייתה רק הקירוש רבים ואנוכבשוס רבים ובאמצע הוא העביר דלדמס אבל את כל הדלדמס הוא העביר אותו במוקטו חייב כהקיר הייתה בראש מנוחבים לא משנה אם באמצע עברת עם אוקם פטור אז גם כאן עשה הקירשו רבים אנוכה בבית של רשוס היוחיד אפילו שבדרך הוא עבר בכרמליס כיוון שהוא לא עצר בכרמליס אז יש כאן הקיר ברשוס הרבים והנוכל לרשוס היוחיד אז למה אתה לא גוזר יש כאן חשש שיגע לדסה אונהגמורה אורכסינ בסקופה ארוכו האסקופה ארוכה דעדורכב ואורך אפילו שהאם הספר ייפול מידו שזה החשש שלנו והוא ירים זאת והוא יעלה על האסקופו ועם האסקופו יכנס הביתה אבל כשזהקופה ארוכה מתקר באמצע הדרך הוא יזכר שאסור להכניס מרשבוס היוחיד והוא יעצר ברגע שהוא יעצר אז אפילו אם אחר כך הוא כן יכניס את זה הביתה הוא כבר יהיה פטור כיתה הקיר בשוסרבי והנוכה בקרמלס בזה שהוא עצר אחר כך הקיר מקר אין כאן חיוב מדה ויש אלו בסקופו וסתם כיס הקודש בשעה שאדם מרים אותם איונה מעב הוא מאיים בהם ומנחלו אחר כך הוא מניח אותם במקומם ממילא הוא ירים זאת בושבים לפי החשש שלנו שזה יפול לגמרי לשוסר רבים והוא יעלה על העסקו פה ובינתיים הוא יעיין אז זאת אומרת שהוא יעצור ברגע שהוא יעצור אז הוא עצר בקרמליס אחר כך אפילו אם יכנס הביתה אין כאן אכנוסה ישירה מרשוס רבנווס היוחיד שואל את הגמורה וליחושד ממנו בבוש רבים והיה לו בהדל ששוסיו שמה זה ייפול מידו והוא יצא לראשו רבים הוא ירים את הספר הוא יעיין שם ברשות הרבים בספר ואז שוא יגמור לעיין הוא יכנס ישירות מראשוס הרבים לרשוס היוחיד בלי לעצור על המפטן שהוא קרמלס באמצע אונה גמורי אומנ לפי התירוץ הזה משנתינו בנזאי דהומר מהלך כהן דומה בנזי אומר אדם שמהלך כל פסייה ופסייה הוא נעמד והולך נאמד והולך חכוים אומרים לא ברגע שהוא הולך ברצף זה לא נקרא שהוא עומד בן עזי אומר זה כן נקרא שהוא עומד אז שאדם מרים את הספר ברשות רבי ועולה על העסקופה אז אפילו שהוא מהלך אז זה כועמת אז כאילו שנעצר על העסקו פו ורק אחר כך הוא נכנס לרשוש היוחיד אז אין כאן חיוב שואל את הגמורה ודיל מזוריקלו מיזרק עדיין יש חשש כשהוא יושב על הסקופו והספר התגלגל מידו ועדיין נויד ביודי אתה אומר מותר לו להכניס כולו יגיע לדחיו דוריסה אפילו שהספר ייפול מידו למה שמה הספר יפול מידו ואז הוא יצא לרשו רבים יתפוס את הספר ויזרוק אותו לתוך הבית ואז הוא יעבור על יסרח נוסה מרשסור בןשיוחיד אפילו לפי בן נזי אפילו שזה עובר בדרך מעל הקרמליס דומר רבי יוחנן מוד בנזה בזורק כי כל העניין של בן עזה דווקא שהוא הולך זה כמו שהוא עומד זה כמו שהוא עושה באמצע הצירה אבל כשהוא זורק זה באופן ישיר אמר כבר בר אהבה זו אומרס מכאן יש ללמוד אין מזרק כיס יש גם ביום חול אסור לזרוק כיס כסו קודש אז אין חשש שהוא יצא לו שלוש רבים ויזרוק את הספר פנימה כי אסור לזרוקש וביזיון מה למדנו קורר ברויש הגג וכולו באופן שאסור לו להכניס את הספר אליו אופחו על הכסב שואלת הגמורו מי שורה להפוך ספר על הכתב ואותניה ספורים תפילין מזוזס לא התירו להם לאחריו על פונ כדי שלא יתאבק הכתב כי זה ביזיון אלו פירסולוסב בגד אז למה כמה תירים לו להפוך אונהגמור אוסום אפשר שם יש לו בגד לכסות אז הוא מכסה בבגד אוכל לא יהיה אפשר כאן אומר רש"י אין לו בגד לפרוס מהשמע ברשי שאם יש לו בגד לפרוס על היריה אז לא יהפוך אותה לפרוס בגד תיס חולקים אסור לו לפרוס בגד על הספר הזה שמתגלגל החוצה שמה הבגד ייפול והוא יכניס את הבגד פנימה בדיוק כמו שאסרו עליו להכניס את הספר עליו ממילא פה אי אפשר להניח בגד או לפי רשי כי אין לו בגד או לפי טויספס אסור לפרוס בגד והיא יפים הוא לא יהפוך כביזון כסודשי נכון שזה ביזו לכתבי הקודש שיהיו הפוכים שהכתב על שמונח על הכתב אבל יותר ביזיון שהכתב מגולה לכן מעדיפים להפוך מאשר שיהיה מגולה וידועים דברי השך ביורדי שמכאן יש ללמוד שאסור לאשור ספר פתוח זה ביזיון שהכתב פתוח ולכן כשאדם עוצר באמצע לימודו ויוצא צריך לסגור את הספר הוא כותב שיש שד שד זה שומר דפים שגורם רחמון לצלן לשכח תלמודו מי שמשאיר ספר פתוח
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה