העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צו עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צו עמוד א
עירובין דף צדקוב השיעור מתחיל בעזרת השם תשע שורות האחרונות של הדף הקודם לימ בשיעור הקודם למדנו שנינו במשנה אדם הולך בשבת בשדה והורה שם תפילין מונחות בביזיון צריך להכניס אותם לעיר מאיר סובר הוא מניח תפילין נחת על ראשו על זרועו ומהכניס לעיר רבן גמליאל סובר מותר להכניס כל פעם שני זוגות תנקמור רב מאיר ככה הגימורה הבינה ככה הגמורה אמרה וככה הגימור הולכת בסוגיה הבאה בסוף הסוגיה נראה אחרת הקופונים מה הסבר דעתו שר גמליא שאפשר להניח שני זוגות תפילין אז למדנו בשיעור הקודם הוא סובר שעה בסלב זמן תפילנו ומה שהתירו לו להניח תפילין על ראשו ועל זרו להכניס כי אפילו ששאבסלזמן תפילין הוא ברגע שהוא מניח את התפילין במקום שראוי להם כל השבוע זה נחשב כתכשיט וגם שניים יש להם מקום כמו שלמדנו רב שמע בבצחק אומר מוקם יש בראש וכן בזרוע כמו שהגמורה מוסיפה להניח שני תפיל עכשיו צריך להסביר למה תנקמה סובר שמותר רק זוג אחד אומרת הגמורה לאמה אם נאמר בדרב שמואל ברב יצחוק המפליגה הם נחלקו באמת בזה מה שרב שמואל אמר שמוקם יש בראש להניח שני תפילין תנקם מלסל רב שמואל ברב יצחרוק אז הוא אומר שבס לבזמן תפיל התירו לו כדי תכשיט מקום שמונח כל השבוע זה נחשב כדרך מלבוש רק אחד לשניים אין מקום רב גמליאל איסדר רב שמוא ברבי יצחרוק אז גם שניים נחשמים כתשמור דכיסר שמואל ברב יצחוק שיש מקום בראש לשני תפילים ואוכן נחלקו בשבס זמן תפיל מפליגס שבס זמן תפילו גם בשבת הוא זמן של קיום מצוס תפילין ונמצא שלא התירו לו משום מצולה אלא להניח את התפיל כדרכום כדרך קיום מצוותם זוג שני זה כבר לא מצווה זה כבר מעשוי יותר מכך זהו והובר בל תו וברגע שהוא עובר בל תוסיף זה עצמו גורם שזה יהיה מעשוי גם לי סוף השעבס לו זמן תפילנו אלא שהתירו לו דרך מלבושו של כל השבוע זה נחשב כדרך תכשיט וגם שניים עדיין יש להם מקום זה נחשב לתכשיט ואי בו ישי מעוד דרך דכולל משבס זמן תפילנו ואוכה במצוריכוס כבונקו מפליגה המחלוקת הידועה האם כשאדם מקיים מצווה הוא חייב להתכוון לשם מצווה או שהוא יכול לצאת ידי חובת המצווה גם בלי כבון לקיום המצווה בעצם זה שוא עושה את המצווה ואנחנו נגרוס בגימור כמו גרסתו של רש"י בפירושו השני שהוא מסכים איתו תנקה מסובר לא ציס לא יבוא כבונה מקיימים מצווה גם בקיום המצווה עצמה בלי להזכוון לשם מצווה וממילא כשאדם מניח שני זוגות תפילין בשבת בשעה בזמן תפילין אפילו שהוא לא מתכוון לקיום מצווה מתכוון לשם הצלת התפילין אז הוא מקיים עכשיו מצווה אז אז זאת אומרת זוג אחד ומצווה זוג שני בל תוסיף לכן אסור יותר מזוג אחד ורבן גמליאל סובע בוא כבונה וכיוון שהוא מניח את התפילין לא לשם קיום מצווה אלא לשם הצלתם אז זה לא מקיים בכך מצווה אז זה משום על תוסיף להניח שני זוגות והיא בו מאוד דרך דכולל מלא ציס לא יבוא כבונ בשעה שאדם מקיים מצווה הוא אפילו שלא מתכוון הוא יוצא ידי חובתו הם נחלקו לים בל טויסיף ואוכל לו משום בלטוסיף כפליגה לתנקה מסובר כמו שאדם מקיים מצווה בלי כבוד הוא יוצא ידי חובתו אז גם לו משום בלתו סיף לאב כבונה וכשהוא מניח שני זוגות אפילו שהוא מניח זאת לשם הצלת התפילין לא לשם מצווה אבל בשום כדי לעבור על בלתו סיף לא צריך להתכוון לשם מצווה אז אסור יה יותר מזוג אחד כי הזוג השני יהיה בלטו סף רב גמליאל סובר לויר משום בעל תו בוא כבונה שמניחים תפיל לשם קיום מצווה אפילו שלא מתכוונים לשם מצווה מניח זוג אחד הוא יוצא לכובת ידי חובתו זוג שני אם הוא מתכוון לשם מצווה זה בלתו יוסיף הוא לא מתכוון לשם מצווה זה לא בלתו יוסף לכן מותר לו להניח שני זוגות כי זה דרך תחשיט השני ולהכניס את זה ואי ביסמה אדסירלון אילו היו סבורים שני התנועים של משנתנו דש בזמן תפיל דכולל לאבור בכבונה ולא לוצס בוכבונה וממילא אם היה מניח שני זוגות תפילין אפילו שמתכוון לשם הצולה היה עובר משום בל תו ודאי ששניהם היו אסרים להכניס יותר מזוג אחד ואוכה בלו שלא בזמנו כמפליגה שניהם סוברים שבס לו זמן תפילין והם נחלקו באיזה אופן אדם עובר בלטוסיף כשהוא מקיים את המצווה שלאי בזמנוי תנקס לא בוא כבוני אפילו שמקיים את המצווה שלא בזמנה בלי כבונה ובא משום בלתיסיף זאת אומרת זה נחשב התפילין שהוא מניח אפילו שלא יה בזמנום כקיום מצווה והשני כבלטו סיפ ורב גמליא סובר לר שלא בזמן כבונ כיוון שזה לא זמן תפילין שבת אז אין להנחת התפילה הראשונה שם מצווה אז השני זה לא בלטו סיף לא שייר בלתו סיף כשהוא לא מתכוון לשם מצווה ואין כאן בכלל קיום מצווה כר לא מתכוון לשם מצווה בכלל שואלת הגימורה איך אפשר לומר שתנקמה סובר ש בקיום מצווה שלאי בזמנוי עוברים משום בלתוויסיף אפילו בלאי כבונה לרב מאיר הגמור סברה עכשיו שתנקמור רמיר זוג אחדנם אלוהים למה זוג אחד הוא כן מתיר הזוג הראשון הוא כבר בלטו כי הוא מקיים מצווה אפילו שהוא לא מתכוון לשם מצווה לשם הצולה אתה אומר שבלטו סיף ישנו אפילו מלאכבו למצווה זה בלטו סיף כי הוא מוסיף יום שאין בו זמן קיום מצווה אז גם זוג אחד יהיה אסור ואיד איך אפשר לומר שאדם מקיים מצווה שלא יהי בזמנו שייך בזה בעלתו יסיפים כך היו שם בשמיני בסוגלקה ולמעשה אומר רש"י כפי שכתוב בגימור סוקה בחוץ לארץ שיש להם ספייקדיומה אז בשמינה צרס צריך לישון בסוקה כי זה סופק סוקס סופק שמינה צרס אה אם זה שמינה צרס זה בלתו אלו מי אדם שיושב בסוכה מתכוון אם עכשיו סוכס אני מקיים מצווה סוכה אם עכשיו שמינה צרס אני לא מתכוון לשם מצווה ואם אתה אומר שגם בלי כבונ לשם מצווה יש בלטויסיף אז איך הוא ישן בסוכה אם זה שמינה צרס הוא עובר על בלטוסיף אלו ודאי שבלטוסיף לא שייך שלא יהיה בזמנו בלי כבונה ומה כן המחלוק משנתנו כדי שני מקורה כמו הדרך הראשונה שהם נחלקו שרב מיר תנקמה סובר ששבס זמן תפיל ולכן התירו לו רק את קיום המצווה זוג שני כבר אסור זה בל תוסיף גמליאל סובר שבס לו זמן תפילנו וכל ההתר הוא כי זה דרך מלבוש וגם שניים נחשבים לדרך מלבוש כי מוקוים יש בראש ובזרויה להניח שם שני תפיל כך רשי אומר הרשש מקשה על רש"י למה דווקא הדרך הראשונה גם הרכים הבאות חוץ מהדרך האחרונה לא הופרחו בגימורה באמת הרטב אומר כדי שנינו מעיקור הכוונה אחד מהתירוצים הראשונים חוץ מהטירוץ האחרון מבררת עכשיו הגמורה מה אמרנו שתנקמה שמשנתנו סובר ששבס זמן תפיל ומן שמס לאישה בזמן תפיל מנסה הגמור לומר רב עקיבא תניה כתוב בפסוק פרשס קדש אחד מארבע פרשיות של תפילין ושומרתו חוקו אזמועדו מיום יומ תנקמה סובר שזה הולך על תפילין מיומים יומים ולא לילס בלילה אין זמן תפילין מיומים ולא כל יומים פרט לשבוס יומים תובים מי אומר אומר טיספס סומכים על הדרשה הבאה ששע בזה יומים תובים אינו צריכים אוס אז מסתבר שכל מה איזה ימים באים למט שבאוס איזה ימים תובים דברי רבי יוסי הגלילני רבי עקיבא אמו לאנמר חוק הזו כלשומרס החוק הזס לא על תפיל אלא לים פסח בלבד שכתוב גם בפרשה הזאת לאיל שצריך להקריב קורם פסח ומיומים יומים הכוונה לא כל יום תפילין כל יום אם זה הולך על קורם פסח מיום יומים הוא הכוונה מזמן לזמן כל שנה כל שנה תביא קורם פסח ממילא אז רבי עקיבא אין לו מקור שתפילין לא בלילה ותפילין לא בשעה בסיום טב אז הוא התנק שם משנתנו ששעה בזמן תפיל שואלת עכשיו הגימור שאלה צדדית ולאוד דתנן במשנה הראשונה מסכת קריסס המשנה מפרטת כל חי וקריסס רואים חי בקריסטס שמה הם לו וברגע שזה לו יש גם בשויגש חטוס יש שני מצווס שיש עליהם קורס אבל חטוסן כי חטוס חג בלו הפסח מי שלא יקריב קום פסחיב קורס והמי למי שלא מל את עצמו מצווסי לימד לא יקר רבי עקיבא די רבי עקיבא כיב דמוקל את הפסוק ושומר אותו בפסח לאנקה כד רבי יובן אמר רבי אלוהי דמר רבי יובן אמר רבי כל מוקם שנמ בתורה אישומר או שכתוב פן או שכתוב על ועל אינוי אלא בלאיססה וכאן כתוב שומר אז קורם פסח יש בזה גם לו אונה גימורה אפילו תמ רב עקיבא רבי עקיבא גם סובר שפסח יש בו רק מצווה שסים מה שכתוב יש אומר הכלל שרבי יובן אמר הוא דווקא כשזה כתוב בדבר שאסור לעשות אישומר דלו לו כשכתוב בתורה אל תעשה קר וקר וכתוב אישומר זה כמו לו רשי מביא דוגמאות ישומר לוכו פן תינוקישומה בנגע הצורס עוד דוגמאות היא שומר דעשה שכתוב היא שומר בעשה בקיום מצווה תקריב קורם פסח אז הרקע עשה זה לא לו חוזרים לעניינינו מה רוצים לומר שרבי עקיבא סובר שעה בזמן תפיל וסובר רבי עקיבא שעה בזמן תפילנו ואותני רב עקיבא יכול יניחום תפילין בשבז יומים טובים תלמוד לא כתוב בתפילן ואלכו לאס על יוד מי שצריכין אוס יוצו אלו שאין גופו אומר רשי מתי מניחים תפילין יומים שישראל צריכים להמיד אוס על עצמו על גופם להקר ש מחזיקים בירוס של הקדוש ברוך הוא יוצו שבוסם תובים שעצמם אוס בן הקדוש ברוך הוא לשרי בשבת ביום בכלל שבת כי אוסי ביני וביניכם אז רבי עקיבא נכון שלא דורש ושומר אותו אבל יש לו מקור אחר ששבס לאב זמן תפיל אלו מנסה הגמורה לומר איתנו שסובר ששבס זמן תפילין לתניהו הניור בלילו אדם שאר אם הוא יושן ודאי שאסור לו עלניח תפיל על גופו צריך לחלוץ לפני שהוא יושן שמה יפיח אבל כשוב אר בלילה רוצו חוילץ רוצו מניח דברי רב נוסא הם מסבירים שלכוללמה אסור להניח תפילין בלילה גם אם דוריס שבזמן לילו זמן תפילין כי שמה יפיח ירדם ויפיח רק אבל מדריסמותה רק מדרבונן אסור שמה ירדם ולכן אם הוא כבר עם תפילין על ראשו רוצח חולצרוצו מניח ומשאיר אותם על ראשו ועל זרו דברי רב לא חייב לחלוץ את התפיל בלילו כי לילו לזמן תפילנו מדלו לתנק מזמן תפיל הוא סובר שמותר להניח את התפילין על על גופו שבסנ מזבן תפילין כרי לא דורש את המיומים יומימו אז הוא גם לא דורש את החלק הזה שלא שכל יומים לא יקול יומים דוחה גמור לא דיל מסביר ללילו זמן תפילנו כי הוא לא דורש מיום ימים אבל שבסל זמן תפילו ד שמינ לרבי עקיבה דליל זמן תפילו לא דורש ושומר שבסלזמן תפילו כי יש לו מקור אחר מלכס אז אולי התנ הזה גם סבבה כמו רב קיבה ככה גומר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה