העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צה עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צה עמוד ב
אנחנו מתחילים בעזרת השם פרק עשירי פרק אחרון של המסכת וכפי שטויספס אומרים הפרק הזה שייך למסכת שבס לפי ענייניו אבל טיסס מסבירים למה הפרק נכנס למסכתינו שם אומרת המשנה המועצת תפילין אדם הולך בשבת בשדה הוא מוצא שם תפילין מונחות במקום שהם נבדים צריך להציל אותם מביזיון מכניסום לעיר ולבית איך דרך מלבוש זוג זוג הוא לובש של יד הוא מניח מניח של ראש וכך הוא נכנס אל העיר ושם הוא מניח שזה בבית כך הוא עכשיו הוא יוצא שוב לשדה ושוב מניח של ראש של יד ונכנס רבן גמלימו שניים שניים שניים של יד שניים של ראש הגימור הטוב עכשיו כך בזמנם היו עושים תפילין גם לשם אנוחס תפילין בזה יש איזה גדוש תפילין עושים את זה ככוסם לשמון עשו גם צורה של תפילין לשמיר ולקמע זה כיוון שזה לא נעשה לשמו אין לזה גדושה ואין חיוב להציל את זה מביזוהים לכן במדומנס הוא מכיר בהם שיש בהם רצועות עם הקשר של שד סימן שעשו את זה לתפילין כי לקמיה לא עשו את הקשר עם השם אבל בחדוש הוא לא רואה כאן סימן שיש כאן קשר פוטור ולא רק פוטר אלא כיוון שיש צד שזה כמע אסור לו לחלל שבת גם לא ביסוד דרבונו של הכנסה בדרך מלבוש מוצון צבוס סמוקריכו יש כאן כמות כמו שהגימור תבאר מחשיך לים אביום הגמורת למה הוא לא יכול להכניס זוג זוג אז הוא יושב כאן עד מוצאי שבת שומר עליהם שכלבים דברים אחרים לא הם לא ינזקו התפילין עד מוצאי שבת מוצאי שבת מכניס את זה הוא בסכונה אם זה מקום ליסטים הוא מפחד להישאר כאן מוצאי שבת מכסון מכסה את התפילין בדבר שמונח שם והילך לוי רב שמ יש עצה אחרת הוא מפחד להישאר כאן נויסם לחברו הוא לוקח את כל חבילת התפיל מטלטל זאת פחות מדלדמס מעביר את זה לחברו וחברו לחברו יקח כל אחד מטלטל פוכיס בדלדמס שזה אין איסור עד שמגיע לחוצר החיצון החצה הראשונה של העיר וחיים בנוי אמא הייתה בשדה וילדה שם הבן הזה מונח בשדה צריך להכניס אותה העירה אבל אסור אסור לטלטל אותו יותר מדלדמס עושים את אותה עצה של שרשרת נוז לחבירוי וחברו לחברו אפילו מה רבי יהודה אמר לא רק להציל תפיל מביזיון עושים את העצה הזו ולא רק בן שמונח תינוק אלא אפילו נויסנום חוביס לחביירוי וחברו לחבי כל אחד פחות מדמס מותר רבי יהודה מוסיף חידוש גדול אפילו חוץ לתחום הוא מוציא את החבית מחוץ לתחום על ידי זה שכל אחד מולך זאת פחות מדלדמס אפילו שנמצא שהחבית יצא מתחום בעליה מותר אמרו לו לתלך זו יוסמרג לבעלו כמו שבעלי החבית אסור לם לצאת מחוץ לתחום ככה חבית אסור לה לצאת מחוץ לתחום של בעליה והגימור תבאר למה רבי יהודה כן מתיר שואלת הגמורה מה למדנו במשנה זוג אחוד זאת אומרת שכל מה שהתירו להכניס תפילין זה רק אם הוא לובש רק של ראש אחד ושל יד אחד זוג יחודין תפילו לימים נאמר תנן סתום דלא כרב בדרך כלל סתם משנה רביון אבל משנתנו היא לא כמו רמיון דקה רמיון אומר לין הצלת בגדים מדלי לייקו נפלה רחמון סלנן דלייקו בשבת התירו לו להוציא מהבית שישה מדליקה אל החצר בדרך מלבוש אומר לא יבש כל מה שיכול ללבוש יכול ללבוש כמה בגדים אחד על השני ועוטף כל מה שיכול להטף תנן או לשום אל החצר הסמוכה מויצי כלי תשמישו שהוא צריך לשבת ולאיבש כל כ מה שיכול לילבוש ויתב כל מה שיכול לטוב וכך הוא יוצא והיא סתום משול את הגמור ממדר רב מאיר היא לא כתוב שמה משני דברי רב מאיר דקותונה לו בבריסה לא יבש הוא לובש כמה שהוא רוצה הוא מוצוי על החצר הוא פוישט ושוב נכנס ולא יבש הוא מוצויצי הוא פוישט אפילו כל היום כולו דברי רב מיו אז רואים שזה רב מיו אז משנתינו שלא התירה להניח יותר מזוג תפילין אחד היא לא כמו רביה כי לפי רביה מותר להניח כמה זוגות תפילין וכך לצאת מהשדה להיכנס על העיר אומר רוב לא אפילו תמר אוסום בבגדים דרך מלבוש ככל שביאו רבונו ואוכ דרך מלבוש ככל שביאו רבונו אוסום בבגדים אדם יכול לבוש כמה בגדים שהוא רוצה לעניין צמדו לרבונו ללבוש דרך מלבוש להציע החוצה כמה בגדים שהוא רוצה יכול ללבוש אוכל זוג לא מניחים יותר מזוג תפילין חד ביום חול לעניין צולנמה זוגי חודין התירו תפילו מה למדנו במשנה רמון גמלי לאמ שניים שניים מותר לו להניח שניים בזרוע שניים בראש וכך הוא נכנס ליום מברר את הגמורה מייקוסובה איקוסוב שבס זמן תפילנו ולא התירו לו שום איסור התירו להניח תפילין כי הוא סובר שבשבת גם מניחים תפילין נראה בעזרת השם בדף הבא אז הוא מחלוקס לא היתירו לו שום דבר ולכן התירו לו רק זוג אחד אם כן אם זוג איךודין תפילוי אז למה שתי זוגות כן מותר לו שתי זוגות זה כבר מעשוי והיא כוסובש בסלבזמן תפילנו ובכל זאת התירו לו כדי להציר את התפיל בזויון התירו לו דרך מלבוש משום מצו לדרך מלבוש שזה מדו לא יצא כדרכו לכן התירו לו לרבונו להניח תפילה אפילו שזה שבס לאף זמן תפילנו וזה לא נחשב כמלבוש בשבת אבל התירו לו דרך מלבוש לרבונון אז למה רק שתי זוגות אפילו תפי נעם אלוהי נעמה בקיצור למה רם גמליאל מתיר שתי זוגות אם שעה בזמן תפיל אז רק זוג אחד כי לא מצינו שום היתר אם מצינו אתר כשה בסלמזמן תפילין בדרך מלבושטירו אז שיניח שלוש זוגות ארבע זוגות אונה הגמור לא כוסוב שבסל זמן תפילנו והתירו לו רק את האיס דרבונון התירו לו דרך מלבוש וכישרו רבונצ לדרך מלבוש במוקם תפילין שואלת הגמורה איוכים הצילו רק אם הוא מניח במוקד תפילין אם הוא מניח אבל בצד שלא מוקד תפילין זה כבר לא נחשב לתכשיט זה נחשב כמסוי גמור זוג איך עוד אין תפילוי עלמה שתי זוג אוטומטי רב גמליאל אומר רב שמואל ברבי יצחוק מוקים יש בראש להניח בו שתי תפילין בקודקוד איפה שצריך להניח את התפילים כמו שהגמור תביא עוד מעט יש מקום לשתי תפילין ממילא אם הוא מניח שם שתי תפילין זה נחשב כתכשיט אפילו ששבס לו זמן תפילין וזה רק איסר דרבוננון לטלטל זלדםסורבים מדריסה אין בזה איסור כזה דרך תכשית הטירו לו את הדרבו כדי להציל את התפילין מביזו אבל אם הוא מניח שלוש תפילין לזה זה כבר אין מקום אז זה בולט החוצה זה כבר לא תכשיט זה מעשוי זה לא התירו לו שואלת הגמורני חדרש אתה אומר בראש יש מקום לשתי תפילין דיעד מה יקמר הרגמיר שתיים ביד ושתיים בראש אונה גמור כדבונה דומבונה פעומם שודו בו מן הסודה וחבילוס על רוש אז זה ביזיון שהתפיל מונחות על הראש ועל זה החבילה ומסלקו מרוישוי וכושר ראש בעזר ליד של יד ממילא זה נחשב דרך מלבוש לכן גם בשבת הוא יכול להניח שתיים בשל יד ושתיים בשל ראש שואלת הגמורה אימדומרבונ שלינג בןדר בזויה רום יואמר וכירבונה אמר שהמקום של השל יד ראוי לשתי תפילין ולכן בשבת זה נחשב תכשיט לא הוא אמר זה ביזיון שתילך את התפילה על הראש ואז את החבילה אז תסלק את זה מהראש ושים את זה על היד אבל לא שזה דרך מלבוש שמים תפילין שנייה על היד אחרי שכבר קשור שמה תפילין של יד הלו כדימר רב שמואל ברב יצחק מוקם יש בראש שרווי להניח בו שתי תפילין אונמוק יש ביד שראוי להניח בו שני תפילין תונש כתוב בפסוק וקשרתום לאס על יודכו וס בנינכו על יודכו זה לא בכל היד זו כיבורס במקום שהשריר בולט שם בין עיניך זו קודק איךכן הקודקוד אמר רבי מוקים שמוח של טינו קרופסכן שהמוח שם רח זה המקום של תפילין כמו שאמרנו גם בשל יד גם בשליוש יש מקום לשני תפילין ולכן רבי גמליאל מתיר להכניס שני זוגות כל פעם כי זה עדיין נחשב דרך מלבוש ורק מדרבוננון עשו והתירו איסדר דרבוננון כדי להציל תפילין מביזיון עד כאן דף צה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה