העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צד עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צד עמוד ב
מה שנינו בהמשך וכן ביס שנפרץ משתי רוחויסוב אז שוב צריך להבין למה נקתה המשנה דווקא משתי רוחויסוב מה ישנה מרוחס אילו היה נפל רק קיר אחד של הבית דמרינ פיטק יורד וסויסם אפילו אם הייתה פרצה יותר מ-10 אמוס שאי אפשר להחשיב לפתח אבל בבית יש תקרה ברגע שיש תקרה כבר הזכרנו יש לוך למשה מסיני פי תקרו הפה של התקרה זה כאילו התחלה של מחיצה שיוירד וסויסם ולכן הבית ישאר בכשרותו משתו רוחסנמה נפל הקיר מצד מזרח הקיר מצד מערב גם נאמר פתקורד וסויסם משתי רוחות נמפתקורד וסויסם אונה גמורה אמר דבי רב משמי דרב אמרו בשבעתו של רב משמו של רב אותו תירוץ כמו בחצר כגויין שנפרץ בקרן זוביס אז פתח אני לא יכול לומר שיש כאן כי פיסח בקרן זוביס לאמרינשה מה אתה אומר אבל פתקרו נכון אילו זה הייתה תקרה חלקה היינו אומרים פתקרו וסויסם מהצד הזה מהצד הזה ואז סוגר את הקרןזוביס אבל מדובר כאן בהוקימטה וקירוי בלחסון מדובר שהתקרה משופעת כמו הגגים שלנו כמו גגות רעפים שהתקרה משופעת דלק למימהפית תקרו יורד בסויסם באלכסון אי אפשר לומר כשיש לי תקרה ישרה חלקה יש לי כאן כאילו פה התחלה של מחיצה אני אומר פי תקרות בסויסם ברגע שהתקרה הולכת בקמומית באלכסון בשיפוע אין לי כאן פה לומר ממנו פיט קורת וסויסם ולכן אילו זה היה נפרץ רק מצד אחד נכון שאין לי פיטיקו אבל עד 10 אמוסיס הייתי אומר פסח אבל כיוון שזה בשתי רוחות בקרן זווית אז פתח אני לא יכול לומר שזה כי פיסחה בקרן זובסלהב דיןשה פיטר אני לא יכול לומר כי יש לי כאן רק תקרה באלכסון ולכן הבית נחשב כפרוץ אלא נחלקו מה קורה איתו עד סוף שבת זו דרך אחת בביאור המשנה בין בחוצר בבייס ושמואל אמר הוא חוזר אחורה לחוצר מה אמר רב מדובר שנפרצו באמת אפילו ב10 אמויס אבל שנפרצו בקרן זוביס הוא שמואל אמר אפילו ביסר מיסר ביסר משרך כלל לא אומרים שזה פתח יואוכל למה נקתה המשנה שהחוצה נפריצה משתי רוחות אפילו שנפרצה מרוח אחת יוח מרוחס נמה החוצה כבר נאסרת התירוץ הוא משום ביס כיוון שבבית המשנה בהכרח נקתה שתי רוחות כמו שהגמורת תבאר לכן אגב זה נקטו גם בחוץ שתי רוחות אבל באמת בחוץ מדובר גם שנפרץ רק מרוח אחת כי ברגע שזה יויסר אני לא יכול לומר שזה פתח והחוצר פרוצה ובס גופי תיקשה מה ישנ מרוח דמרפיק יורד וסו אפילו שהפרצה יותר מרבס אני אומר פיקורד וסויסם מבזרוסנ מפטיק וסויסם ותו עוד קושיה מאיסל שמואל פיטיק וסויסם האם שמואל בכלל סובר את ההלכה הזו והוא תמר בדף צדיק אחסדרו בביקו ביקו מקום שטח של שדות זה קרמליס ובאמצע הביקו עשו אחסדרו אחסדרו זאת אומרת תקעו ארבע עמודים על העמודים האלו יש ארבע קורות בכל צד מיתד ליתד ועל הקורות האלו מניחים תקרה רב אומר מוטלטלטל בכל האחסדרו למה אומרים פי תיקרו יש ל את התקרה הארבע קורות פי תיקרו ירד וסויסיס בכל הארבע זדים הוא שמואל אמר אין מטלטלים בו אלא בדלדמס כי הוא סובר שלא אומרים פיט טיקו אז אין לי כאן בכלל מחיצות זה לא רשוס היוחיד זה קרמליס כמו כל הביקו מסביב ואין מטלתניבו בתוך האחסדרו אלא בתור דלדמס אז רואים ששמואל בכלל לא סבבה פטיקרו אונה הגמורה קודם כל הקושיה השנייה או לא קשי כי לסבד באחסדרו אין לי בכלל שום קיר לומר פיטיקרו בארבע מחיצות זה לא אומרים אבל בשולויש כשיש מחיצה אחת לפחות בשלוש מחיצות נוספות שם כן אומרים פיטקורת וסויסם איסלי מכל מקום קשה איך איך נעמיד את המשנה שהמשנה נקתה דווקא שתי רוחות כי אי אפשר להעמיד אומר רש"י שמדובר כמו שרב העמיד שהתקרא אלכסונית כי אם כך אפילו ברוח אחת גם יהיה פסול כי פתאום אני לא יכול לומר כי זה תקרא לחסונית פתח אני לא יכול לומר כר שמואלמיד ביויסה משר אמוס אז איך מדובר למה צריך דווקא שנפרץ משתי צדודוב אונה גמורה כדאמר ברירה משמי דרב כמו שתלמידיו של רב פירשו בשם רב בהוקטה שאינה מפורשת במשנה הם הוסיפו כגון שנפרץ בקרן זובז וקירוי בעלכסון זאת אומרת שהוסיפו במשנה שמדובר קירוי בעלכסון אונם אני הוסיף דבר אחר הוקמת אחרת כגון שנפרץ בקרן זוביס כמו שבאמת רב הרב הרב אמר ששתי רוכוס הכוונה בקרן זווית וקירויוי בערבו גם הקירוי נפרץ בקרנזוביס וקירוי גם נפרץ בערבו זאת אומרת כך כמו שמצויר כמבר ברשי הכותל המזרחי והכותל הצפוני שם בפינה נפל הכותל וגם התקרה גם נפלה בעומק של לפחות הרבה תפוחים ואנחנו אומרים הרי ששמואל אומר שמדובר ביועיסה משר אומר רש"י שהכותל מזרחי וחמישו הכותל צפוני וחמישו ביחד יש לי כאן יותר מ-10 אמס עכשיו אני בא ואומר פי טיקרו אני אומר פי טיקרו בכותל המזרחי פי טיקרו בכותל הצפוני אז אם הקירוי התקרא אתה נופ פלת פחות מדפורכים הייתי אומר זה משתו אחר הפטיקרו נסתם כאן אחור אה ברגע שיש לי כאן שטח חשוב של דפוחים שזה הדפנות החלשות שאני אומר פיטיקרו מתרחקות פנימה מה מהקירות הקיימים אני אני לא יכול להשאיר כך פתוח אני חייב לומר גם פי טקרו בשתי צדדים נוספים הכאן שכתוב כאן ברשי ד בשתי הצדדים גם שם אני צריך לומר פי טיקרו ואז מה מה נהיה שאני צריך לומר פייט תיקרו בארבע קירות בארבע קירות צבא שמואל לא אומרים פיטקרו זה מה שהמשנה אמרה אילו נפרץ רק מרוח אחת זאת אומרת רק הכותל המזרחי היה נופל אפילו שהיה נופל גם הקירוי היה נופל אז היה מספיק לומר פיטיקרו בשלוש קירות זה שמואל סוב שאומרים פיטיקרו אבל כיוון שנפרץ משתי ירוחותיו בבית זאת אומרת גם בכותל המזרחי וגם בכותל הצפוני בקרן זווית ואז כשהקירוי גם נפל ממילא אני צריך לומר פית פטיקרו בארבע זדים בארבע מחיצות לא אומרים פיטיקרו זה מה שהמשנה התכוונה ואגב זה נקטו גם בחוצר שנפרץ משתי רוחוסר באמת בחוצה מדובר גם שנפרץ בצד אחד כי ברגע שיש לי כאן יויסר מסר אמויס אז אין לי אפשרות להכשיר את החוצר בחוצרי לא שייך בכלל פי תקרו רק אגב בית נקטו גם בחוצר שנפרץ משתי רוחויסוב מסבירה עכשיו הגימורה למה כל אחד לא פירש כחברו שמואל לאומ כרב אלחס לאקותונה לפי רב צריך צריך להעמיד את המשנה בתקרה לחסונית לא כתוב במישה שמדובר כך ובדרך כלל בזמנם התקרה הייתה חלקה לכן זה הוקימטה שקשה להעמיד בה מה שאין כן הוקימטה שהוא אומר שגם הקירוי נפרץ זה מרומז במשנה כתוב ביס שנפרץ משתי רוחויסו זאת אומרת הבית נפרץ גם הקירות וגם התקרה ורב לא מכשמואל כי לפי רב באופן כזה יהיה כשר אם כן אב לאח סדרו מה כל הבעיה כשנפרץ גם קירוי שצריך לומר פתיקרו בארבע קירות לפי רב גם בארבע תק בארבע קירות גם אומרים פתיקרו ורב לטעמי כמו שהזכרנו מקודם דומר אך סדרה שבכל הארב זלים צריך לומר פטיקו מוטו לטלטל בכולו ולכן רב יכל להעמיד כמו שמואל היה חייב להעמיד שמדובר בתקרה לחסונית שבה לא אומרים פיטיקרו מביא עכשיו שוב הגימור את המחלוקס כדי לבאר אותה דתמה אך סדר בביקו רב אמרמות לטלטל בכולו ושמואל אמר אין מטלטל בו אלא בר באמריס רבמלטלטל בכולו אמר מכל ארבע צדדים פתקרו ירד וסם הוא שמואל אמר אין מטלט אלא לא ימרפי תקרד וסם מביאה עכשיו הגימור יש שתי דרכים בביור מחלוקיסום מתי הם נחלקו דרך ראשונה ב10 אם הרוחב של האחסדרו היא עד 10 אמו זאת אומרת מעמוד עד עמוד של האחסדרו יש רק עד 10 אמוס כולל מלווי פליגה שמכשירים כאן את האחסדרו למה אומר רש"י עד 10 ספירצ אומרים שזה פתח אז ארבע פתחים יש לכ מחיצות עם פתחים ואחסדו רשוס היוחיד כי פליגה ב10 מ כשהרווח בין עמוד לעמוד הוא יוס מ10 אמוס אז פתח זה לא יכול להיות כי פתח זה עד 10 אמוס וזה הם נחלקו רב אומר נכון שזה לא פתח אבל פתיקרוס מארבע צדדים שמואל סובר לא אומרים פי תיקרו מארבע צדדים ויקד אמר ב10 אם זה יותר ממויס כולל מלא פליגה כי פתח זה לא פיטקרו לא אומרים ארבע זדים אז האחסדו נשאר את קרמליס כי פליגה ב10 כשהרווח בין עמוד לעמוד הוא רק עד 10 אמוס על לפי רב אומרים יש לי כאן ארבע פתחים יש לי כאן מחיצות עם פתחים ואחסדר הזוי רשוכי דמותלטלטל בכולו ושמואל סובר שלא אומרים כך אלא אחסדרוי קרמליס כך מפרש רשי טוייסס מתקשים אם כך נמצא לפי היקד האמרי ששמואל סובר שב10 לא אומרים שזה פתח למה בכל המסכת למדנו שפרצע עד 10 אמוס אומרים שזה פתח לכן לכן טויס מפרשים שבעצם כאן אי אפשר להכשיר עד 10 מוס מדין פתח כי אין לי כאן בכלל מחיצות יש לי כאן רק עמודים וכמו נפרץ במלווי וכל המחלוקס כאן היא רק סביב פי תיקרו יורד וסויסם אבל פי תיקרוד וסויסם בנוי על זה שבפתח אומרים פי תיקרוד וסויסם לפי הלשון הראשונה הם נחלקו ב10 מ זאת אומרת אם זה עד 10 רמויס לכולל מאומרים פי תיקרו וסויסם בכל הארבע צדדים קדסר עמוד שיעור של פתח בפתח אומרים פתקרו בכל ארבע זדים לכולמ הם נחלקו ב10 מר שזה בדרך כלל לא אומרים שזה פתח שמואל סובר ברגע שלא אומר שזה פתח לא אומרים פיטיקרו רב סובר גם באופן זה אומרים פיטיקרו מארבע זדים וכן אומרים שזה פתח כשיש לי כם פיטיקרו לפי הלשון השנייה אם זה יויסמסר לכולל מאי אפשר לומר גם פיטקרו כי זה שיעור של יותר מפתח אם זה 10 אמויס אז כאן זה שיעור של פתח אז פתח מחיצות יש לו מהק כן לי גם כמה מחיצות אבל רב אומר אומרים פיטיקרויות וסוויסם בכל ארבע שדדים כי בשיעור של פתח אומרים פתקיות וסויסם שמואל סובר בארבע צדדים לא אומרים פתיקורת וסויסם אפילו שזה רק 10 ששיעור של פתח אבל לא אומרים פיטקורת וסויסם אלא כשיש לי לפחות מחיצה אחת שלמה ואז בשלוש זה אם אני אומר פיטיקו כמו שאמרנו מקודם אבל לומר מכל הארבע מחיצות פי טיקו זה לא אומרים לדעת שמואל עד כאן דף צד د
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה