העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צד עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צד עמוד א
אם רובן באף צד השיעור מתחיל בעזרת השם במשנה אומרת המשנה חוצו שנפרצו לרשוס רבים קיר אחד של החצר נפל כולו או שהוא לא נפל כולו אבל יש שם פרציו מסרמויס המכניס מתוכשו רשיו לטוכב כחצר נאפה לרשוורבים ואדם שמכניס בשבת משך לשוסורבים להפך חיב חטוס מעשה הזאת בשויג במיזית חייב סקילה לי חייב קורס דברי רב לזר ונראה בגימורה על איזה חלק מהחצר הוא מדבר והחכומים אומרים לא אפילו שהחצון נפרצה היא לא נהפכה לושוסרבים היא כבר לא רשוס היוחיד היא קרמליס קרמלי זה מקום שמדויריסה זה מוקמפטו כי זה לא ראשוסיו מצד שני זה לא ראשוס רבים ומותר להכניס משם לשם מראשסיוכ מראשוס רבים מדרבונן אסור ומדרבון אסור גם בתוכיחקמלס לטל רק בתור דלדמס ממילא חכו אומרים החצר הזו נפכה לכרמליס ולכן אם אדם העביר מתיחולושבים אומר שוסורבים לטוויכו וכן מתוכו לשוסיו להפך פוטרו מפני שהיא כקרמליס והאיסור הוא רק מדרבונון להעביר מתוכה לרשוס הרבים או לרש היוכית וכן לטלטל בתוכה יותר מדלדמס אסור מדרבונון שואלת הגמורי ורבי אליעזר משום דנפרצלשוס רבים אבל לרשו רבים נכון שזה כבר לא רשוסיוחיד כי היא נפרצה אבל עדיין אפילו שרבים נכנסים לשם אולי אבל זה שייך לאדם פרטי הוא יכול למנוע מהם להיכנס אז איך זה נהפך לרשו רבי ממיש שהתחייב חטוס מי שמכניס משוסח לשם אונה גמורין כיוון שמדובר שרבים משתמשים שם זה נהפך לשוסר רבים אפילו שמשים זאת בלא רשות רב אליעזר לתמ ותניה רבי יהוד משום רבי לזר רבים שביררו דרך לעצמון הם ביררו אם בחרו לעצמם דרך בתוך שדהו של אדם פרטי מה שביררו ביררו והוא לא יכול למנע מהם לעשות שם גד שלא יוכלו ללכת אז גם כאן הם בירו להם דרך בחצר ממילא זה נהפך לרשו רבים שואלת הגמורה היני וומר רב גיד למר והוא כל הלוח של רבי יהודה בשם רב ליזר שעובדו להם דרך בוסיסוד היה לרבים זכות הליכה בשדה הזו מכל השנים ביום מן הימים נאבדה הדרך לא יודעים איפה היא בצפון בדרום ואז אם הרבים בריררו להם דרך מסוימת אז הם קונים את הדרך הזו ואי אפשר לסלק אותם אבל סתם בחצר של חבר רבי מתחילים ללכת אין להם זכות יכול לסלק אותם וכי תאים מנמד את המשנה גם בו באופן כזה אונק שעובדך בוסו מסביר רש"י החצר עמדה כאן ונפלה המחיצה המחיצה נפלה עכשיו נהיה ויכוח בין בעל הבית לרבים הרבים אומרים המחיצה הייתה יותר פנימה הייתה יותר דקה על המוקוים שהוא טוען שזה מוק מחיצה ויכול לבנות שמחיצה חדשה הם טוענים שזה רשו רבים המחיצה שלך לא עמדה כאן והם מתחילים ללכת שמה אז הם ברו דרך לעצמו במקום שיש להם אחיזה כמו בציור של שדה שנבדע בו דרך אז הם זוכים בזה ולכן זה נהפך לשוסר רבים לא יכול להיות שכך נעמיד את המשנה כי לפי זה כל הוויכוח בין רביזר לחכומים זה רק על המקום של המחיצה שמה הוויכוח בין הרבים ליחיד ואומר רבי חניננה עד מוקחיצה מחלייקס כל מה שנחלקו במשנה זה הכל כל השטח של החצר עד המקום של המחיצה לפי חכמים זה קרמליס לפי רב לזר זה רשוס רבים אבל המקום מחיצה לכולל מראשוס רבים אז איך אתה יכול להעמיד שכל הנידון של רבי לזר למקום של המחיצה אונה גמור אמת צריך לתקן את לשונו של רבי חנינה לא עד מוקמחיצה צריך להחליף את הד עם ל על מוקמחיצה מחלוקס מדובר באמת כמו שאמרנו שמדובר שהמחיצה נפלה ועכשיו הרבים טוענים שהמחיצה הייתה יותר פנימה ו מתחילים ללכת שמה אז לפי רב ליזר המקום הזה נהפך לו שוס רבים כי בירו דרך לעצמ שביררו ביררו איך חוים חולקים אין לרבים זכות קם ולכן זה עדיין רק קרמליס אבל בפנים החצר לכולה על מזרה קרמליס ומי שיכניס לשם יהיה פטור ואיבסיד רשוס רבים במקוםפליגה כיוון שהמחיצה נפלה אז הרבים התחילו ללכת בשסתחק בדרך כלל הולכים ברשותוס הרבים המרכזית אבל כשנהיה קצת החוק ברשות הרבים נכנסים גם בשטח שהמחיצה של החצרן שהמחיצה עמדה והיא נפלה אומר הרית מדובר שהוא הרשלם וכיוון שהם החזיקו בזה אז הם מיצר שהחזיקו בו רבי מעט ילך הוא לא יכול לסלק אותם משם מהם נחלקו רביעזר סוב ציד לרשוס רבים כרשוס רבים דמו אפילו שרק בשעתחק נכנסים לשם זה נהפך לשוסר רבים ורבונו סברה כיוון שלא נוח ללכת שם בדרך כלל לא הולכים שם ממילא צדשוס הרבים לאף כרשוס רבים דמו ויש לדין רק של קרמליס שואל את הגמורים זו המחלוקס וליפל בציד רשוסר בןדלמה בכל ראשוסר אם יש את את הצד ששם בדרך כלל הולכים על זה יחלקו רביז חכומים האם דינוקשורקרמלס למה נקטו דווקא סיפור עם חצר של הפ למחיסה כי פליגרב אליעזר שאין לזה דין שלושבים לצרבים מייחד כחיפה בדרך כלל בצד רשוס רבים כדי שהעקרונות שעוברות ברשות הרבים לא יתחקחו בכותלי החצרות בכותלי הבתים עשו כאלה מחסומים עשו סמוך לרש בין הציד רשם לראשוס הרבים תקווי יתדות אבנים גדולות כמו שעושים עושים היום גם בין המדרכה לכביש עושים כאלה עמודים ממילא אז בדרך כלל קשה להיכנס לשם לציד רשו רבים רק בשעת חק נכנסים לשם כי לא נוח לעקוף את היתידות האלה ולהיכנס שם ממילא בזה נחלקו חכומים ככה הייתי אומר אבל דלקחפופה כמו אצלנו בחצר שאין כאן מחסום ומתי שלא נוח לדוס רבים הולכים שם בפינה במקום של המחיצה אימוידולי היינו סוברים שחכומים מודעים לרב ליזר שהמקום הזה הוא כן רשות רבים קומשמלון שאפילו באופן זה הם גם נחלקו זאת אומרת שהרב ליזר אומר שהציד רשוס הרבים בין כשיש חיפופים בין כשאין חיפופים זה רשוס הרבים גמורו ולפי חכומים בשני אופנים זה רק קרמליס שואלת הגמורה איך אתה יכול להעמיד את דברי הרב ליעזר רק על המקום של המחיצה וה מתוויכווק אמר אומר חוצר שנפרצל שוסרבים המכניס מתוויכו זאת אומרת מפני מחצר לא רק מהשטח של ה של המחיצה עונה הגמורה באמת רב לזר מדבר רק על השטח של המחיצה כי זה צדרשו הרבים או לפי האופן הראשון שתרצנו שמדובר שיש ויכוח בינו לבין הרבי מאחן המחיצה מדה אידדומו רבונו חונוקטים בלשונם מתוויכו אומרנם ממיטויכו שואלת עכשיו הגימורה ורבונון איך הם עונים לרב ליזר על מטוויכו הרי דיבר על מקום של המחיצה אומר רב לזר צידר שוסרבים ומהדר להינו מטויכו הרי הוא לא דיבר על זה מטוכו הוא מודה להם שזה רק ארמניס אונה הגמ אוקר לרבז מישלון מפניחצ לא ממקום המחיצה לרשבים אומר רבים לטו דפטום שקרמליס אם כך צידנם אלוני גם המקום של המחיצה שזה ציד רשב כרבים הלכים שם זה גם רק ארמליס ורבליעזר טוען לא יש הבדל ביניהם אוסום בתוך פנימה חצר לא קודעס לו רבים ולכן זה קרמליס אוכ בצידרשוס רבים המקום של המחיצה קודעס לו רבים ולכן אני סובר שזה רשות רבים אבל למעשה כיוון שחום נקטו לא שמיטויכו גם הוא נקט לא שמיטויכו אפילו שהוא מדבר באמת רק על המקום של המחיצה שזה צידי רשוורבים אומרת המשנה חוצר שנפרצו באמצע שבת בכניסת השבת החוצר הייתה מושלמת במחיצותיה באמצע שבת נפרצו הרבים משתי רוחיסו בשתי צדדים נפלו הקירות למה נקתו משתי צדדים נראה בגימורים וכן ביס שנפרץ באמצע השבת משתי רוחויסוב וכן חין מובוי שניתלו קוריסו ולכו רש"י מתקן לא שיוחיד למדנו בתחילת המסכת מספיק כדי להתיר טלטול במובוי מובי שנו מפולש להניח שם קוירו או אוי לכי הניחו קוירו אוי לכי באמצע שבת הכוירו נפלה או הלכי נפל מותור אם ביסוי שבס ואסור אם לאסיד לאבוי דבר רב יהודה רבי יהודה סובר שבס כיוון שהותרו הוותרו שבת הזו עד סוף השבת יהיה מותר לטלטל בבית לטלטל בחצר לטלטל במובי שבת הבאה אם לא לא יתקנו זאת יהיה אסור רבי יויסמור לא אם מותורן לא יסושבס מוטורן לאסיד לובבוי ואם אסורן לאסיד לבוא אסורים לאיסוש בס אז הגיבור בדף הבא תסביר שרבי יס התכוון הרי אתה מודה ששבוע הבא יהיה אסור לטלטל כאן כי זה נהפך למקום אסור אז גם בשבת זו אסור לא אומרים שבסכים שהוטרוטרו ולמעשה בסוף השיעור הקודם למדנו מחלוקסמירוים לעניין חוצר שנפל הכותל הם אומרים שהבסקים שהוא טרוטרו או לא אבל הגימורה בתחילת המסכת בסוף פרק ראשון כבר ביערה ששתי מחלוקות לא בהכרח קשורות זולזו שואלת הגימורה למה המשת נקתה חוצר שנפרצו משתי רוחיסו זאת אומרת שאם הייתה נפרצת רק מרוח אחת החצר הייתה נשארת מותרת גם בשבתות הבאות במה יסכינם אמ ב10 הפרצה היא עד 10 אמוס והיא לא במלווא ולכן אומרים שזה פתח מה ישנה מרוחס אם רק רוח אחת הייתה נופלת הכותל נמרין פיסכו אם זה רק עד 10 אמוס ונשארו קירות בזדים זה לא במלור אומרים שזה פתח והמחיצה נשארת כשרה משתי רוחוסנמה אם נפל גם קיר בצד מזרח וגם הקיר בצד מערב ככה גמור עכשיו הבינה משתי רוחוס אז גם אם שתי הקטירות נפלו רק עד 10 אמוס נאמר כאן פתח וכאן פתח ושוב החצות תהיה מותרת גם שבת הבאה למה מפיסכו אלו מה אתה אומר מדובר ביסר משר ולכן אי אפשר להכשיר את המחיצה היא אפיל מרוח חסנמה כי 10 מ10 כאילו כל המחיצה איננה ויש כאן חיסרון של מחיצה אז למה צריך דווקא משתי רוחס מביאה הגמורה שתי פירושים פירושו הראשון של רב ועוד מעט נראה את פירושו של שמואל אומר רב לעייל לא מדובר ב10 מה שאלת אם כך אפילו משתי רוחוס יהיה כשר הוא כגון שנפרצו בקרן זוביס שתי רוחוס אין הכוונה מצד מזרח מצד מערב אלא בקרן זווית הפיר רצה תופס את שתי רוחות כי בפינה שם נפל הקיר ולכן אפילו אם זה פחות מ-10 החוצר איננה מותרת בטלטול דפיסכה בקרן זוביס להבדנשה אם נפל באמצע אומרים זה פתח אבל בקרן זווית אין הדרך לעשות פתח וזה מבטל את המחיצה ולכן החצר אסורה רק נחלקו מה קורה בשבת הזו רבי יוסובר עד סוף השבת שבסכים שוטרוטרו רבי יוסי חולק
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה