העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צג עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צג עמוד ב
אומר רב חסדה גידוד חמישו ומחיצו חמישו אין מצטרפין חצר שגבוהה מהחצר של צידה בחמישות פוכים זה נקרא גידוד על הגידוד הזה עשו עוד מחיצה של חמישות פוחים הם מצטרפים לא אומרים שיש כאן מחיצה של עשורות תפוחים עד שיהיה הויקולי בגידוד שהחצות תהיה גבוהה מחברתה עשורת פוחים מלאים אוקולה במחיצה הם באותו מפלס אבל יש כ מחיצה של עשורתפוכים מיס ומקשה הגיבור שתי חציזו למעלה מזו ואלנו גבונתנו אסור תפוחים זה נקרא גידודסור אוי שיש בו גידוד חמישו או מחיצו חמישו היא גבוהה חמישה תפוחים והוסיף על זה מחיצ חמישה תפוחים אז זה מפריד אותם לשתי חצרות שונות וממילא מערבוין שניים ואין מערבין אחד הם לא יכולים לעשות עירוב חצרוס משותף כי יש ביניהם מחיצה של עסורת תפוח עם גובה כל אחד עושה עירוב חצרוס לעצמו פוחס מכאן אם זה פחות מסורות פוחים מערבין אחד ואין מערבין שניים כי אין לי כאן מחיצה של לעשות תפוח עם ביניהם אז זה כמו חצר אחת גדולה שהם חייבים לעשות עירוב אחד משותף אם כל אחד יעשה לעצמו עירוב זה כמו שחצי חצר תעשה לעצמם חצי חצר תעשה לעצמה הם מוסרים אחד על השני הקופונים מה רואים כאן שגיד חמישו מחיצו חמישו מצטרפים כדי להפריד בין שתי החצרות וכל אחת עושה עירוב חצרס לעצמה אומר רובן כך צריך לגרוס כרב היה רבו של רב חיזדה מויד רב חיזדה בתחתונו כל מה שרב חיסדה אמר שהגידוד והמחיצה לא מצטרפים זה לגבי העליונה העליונה אם יגידו דסור אומר רש"י הרי הם משתמשים בחצר עד הקצה ומסתכלים למטה הם רואים כאן מחיצה של עשור תפוחים רואים כאן את העומק של הסורות תפוחים אז זה מפריד ביניהם אבל כיוון שיש מחייצחמישו הם כבר לא משתמשים עד הקצה הם לא יכולים לראות מה קורה למטה אז הם לא רואים שמחיצה של עשורת פוחים הם רואים מול עיניהם רק מחיצה שחמישה תפוחים לכן אי אפשר לצרף את הגידוד אבל בני התחתינו להם יש כן מחיצה של עשור תפוחים הם רואים גידות חמישו ומחיצו חמישו אויל ורויו פני אסורו ממילא התחתונו כן נפרדת מהליוינו היא אוכל שתהגמורה תחתינו תערב שניים ולא תערב אחד התחתונו לעצמה יכולה לעשות עירוב כי היא נפרדת מעליונה יש לה מחיצה שלסור תפוך עם גובה הגידות חמישו ומחיצה חמישו אליו אלית הערב לא יחוד ולא שניים כי הרי היא לא יכולה לעשות עירוב לעצמה כי היא רואה רק מחייצה חמישו אז היא פרוצה לגמרי לתחתונו אז לא יכולה לעשות עירוב לעצמה כי פרוצה לתחתינו ועירוב משותף התחתון היא גם לא יוכלה לעשות כי התחתונה נפרדת ממנה כי התחתונה יש לה כן מחיצה של עשור תפוחים אונה גימור מראה בברולה כגו שיסו אליונו מגופפס עד 10 אמוס יש כאן גידות חמישו החצר העליונה גבוהה מתחתינו חמישו תפוחים עכשיו עשו בצדדים מחיצה ששורות תפוחים גויבה בשתי הצדדים באמצע השאירו שמחיץ רק חמיש עוד פוחים זה עד שיעור של 10 עמוז כך עשו שאז זה פתח אז מה קורה כאן יש כאן החצר התחתונה היא נפרדת מהעליונה כי בכל מקרה יש לה כאן 10 תפוחים גם בחלק שעשו מחיצ גידות חמיש אז זה 10 תפוחים אז היא נפרדת מהעליונה אבל העליונה גם נפרדת מהצדדים שיש יש לה בגובה של 10 תפוחים באמצע יש פתח ביניהם כי שם גידו את חמישו ומחיצה חמישו ברגע שיש שתי חצרות עם פתח ביניהם הם יכולות כל אחת לעשות עירוב לעצמה אז העליונה יכולה לעשות עירוב לעצמה יכולה גם לכאורה גם עם התחתונה כי יש פתח ביניהם אבל לא יכולה לעשות עיר עם התחתונה כי התחתונה כן יש לה בכל הרוחב יש לה גובה של עשורת תפוחים לפחות אז היא נפרדת אבל בכל מקרה אחת לא עוסרת על השנייה שואלת הגמור איכי האם הסיפי פוחס בק כאן אם ההבדל משת חצורות פחות מסורות תפוחים מערב נכות ואם מערבים שניים אז מה יקרה בציור הזה של גידות חמישה ומחיצה חמישו זאת אומרת שהמחיץ פחות מחמישו ואז הם חייבים לעשות עירוב אחד משותף לא יכולים לעשות כל אחת עירוב לעצמה למה אם אתה אומר שבצדדים יש באמת מחיצות שכן בגובה של עשור תפוחים רק פתח ביניהם אז כאן באמת יכולו לעשות עירוב משותף כי כאן אתה אומר שהגיד חמישו המחיציץ פחות מחמישו את זאת אומרת רק שלוש של המשל אז יש פתר ביניהם היא בוא חתר יבוא אתריטר למה בהכרח לעשות ערוב אחד משותף אונה הגמור מראה בבריידרובה כגון שנפרצו התחתונו במלו לא אליונו העניין הוא כך התחתינו יותר צרה מאליונו כמו חוצר הקטענו וחוץ גדולו ואז מה קורה הם עשו באמת מחיצז בצדדים בגובה עשורות פוכים אז זה בצדדים שהחצר העליונה בולטת יותר מהתחתונה בחלק שהתחתונה ועליונה מחוברים זה לזה שווים זה מול זה שם יש רק מחיצה של חמישות תפוחים בזדים יש עשורות פוחים הצדים האלה מחוץ לחצר התחתונה אז רק כלפי החצר העליונה אז אם יש כאן גידות חמישו ומחיצה חמישו אז הם נפרדים אחד מהשני כמו שאמרנו העליונה יש לה את הצדדים התחתונה יש לה את הקיר אבל אם זה פחות מסורות פורכים אז מה קורה כאן שהתחתונו פרוצה לגמרי לאליונו לכן הם חייבים לעשות עירוף חצרוס אחד משותף שואלת הגימור עדיין קשה כתוב בברייסה שכלפי שתי החצרות כדי להתיר אותם חייבים ערב חצרס משותף ולא עירוב חצרס פרטי לכל חצר זה לא נכון כלפי שתי החצרות איוכם תחתונו באמת אין לה ברירה חד תערב תראה לא התערב כי אם היא תעשה עירוב לעצמה היא תהיה אסורה כי הרי פרוצה לגמרי לעליונה אבל אליוינו היא בו יתרית הערב היא בו חת הערב היא הרי יש לה את המחיצות בצדדים אז למעשה היא כמו שתי חצרות עם פתח ביניהם נכון שבאמצע עד 10 אמוסיס אין כאן מחיצה של עשור תפוחים זה כמו פתח אז אם היא רוצה היא עושה עירוב אחד משותף עם התחתונה והשתיהם יהיו מותרות אם היא רוצה היא עושה לעצמה והיא מותרת התחתונה תישאר אסורה אונה גמור אינוכנמה וחיקותו למה שכתוב בברייסה שאם פוכס מכאן מערבנחד ואם ערבים שניים בתחתונו לתחתינו אין שתי אפשרויות יש רק אפשרות לעשות ביחד אם היא תעשה לעצמה העליון תאסור עליה אבלינו יש באמת שתי אפשרויות דורשמרי מר להפך מרב חיזדה גידות חמישו ומחיצו חמישו מצטרפן מספר את הגמורה אשכחינרחבר דרובה אומר לי תונמר מדה במחיצה האם שנית איזה בריסה נהיה מחיצה הם גידול ומחיצה מצטרפים או לא אומר לילוי אבל וילחסה גידות חמישו אומחיצו חמישו מצטרף כמו מרימה ולא כמו רב חיזדה עניין חדש בואי רבישי דיורב בשבס מה הוא שיעשו יש כאן שתי חצרות עם כותל ביניהם עשו כל אחת העירוב חצרוס לעצמה באמצע שבת נפל הכותל ואז דיורים באים בשבת דיורים של החצר הזו כאילו נכנסים גם לחצר השנייה הם הם נהפכו לחצר אחת גדולה האם הם מוסרים אחד על השני ואסור להם לטלטל או לא אומר רב חייס דתושמ חוץ גדוילו שנפרצו לקטנו למר במשנה הגדול מותרז וקטנו אסורו מפני שי כפיסחה של גדולו מה הכוונה באמצע שבת נפל הכותל ביניהם והקטנה אסורה מתה והילך אומר רבי מי אומר יכול להיות שלשבת זו אומרים שאב הסכים שהטרותרו מה שהמשנה אמרה שהקטענו אסורו אם מיבודים נפרצו אולי כוונת המשנה שנפרצה מיבודיוים אבל אם נפרצה באמצע שבת אומרים שבסקים שהוטרו אוטרו בכניסת השבת היה היתר ההתר נשאר עד סוף השבת אומבי אמר הביאי לרבו רבה לא ממר אימר אל תאמר אולי מדברת ככה משנה אלובד בדיו נפרצו אתה מוכרח להעמיד כך את המשנה דומר ודאומר למדנו זאת בדף יז שאתה בעצמך אמרת בוא אמני מרב הונה ובואני מרב יהודה שאלת אותם עירב דרך הפסח אדם שהיה לו פתח בין חצרו לחצר שסמוכה לו אסור ערב חצרס משותף כי יש פתח ביניהם באמצע שבת וניסתם הפסח נפל טל וסתם את הפתח עכשיו שתי החצרות נפרדו זמזו או ערב דרך חלון שעה בין שתי חצרות וניסתם החלון באמצע שבת מהו האם מותר להם עדיין להעביר מחצר אחת לשנייה דרך למעלה מן הכותל דרך חורים קטנים שיש בכותל או שלא כיוון שהפטר ביניהם נסתם ואילו לפני שבת לה הפתר ביניהם לא יכלו לעשות ערב חצרס משותף אז גם עכשיו באמצע שבת נאסר עליהם הטלטול מחצר לחצר ואומר לי שאבא הסכים שהטרותרו אז בהכרח ך אתה צריך להעמיד את המשנה שכתוב שהקטן אסורו שמדובר שהכותל נפל כבר מערב שבת איתמר שבשתי חצי רויס שנופל באמצע שבת רב אומר אי מטלתני בי בכל חצר וחצר אסור לטלטל אלו בדמס אומר רשי שאפילו שכלי החצר לכאורה מותר להעביר אותה מחצר אחת לשנייה בלי עירוב אז לעניין כלי החצר אין כאן פרוץ למקום האסור לו כמותר להעביר פוסקים כרב שמן ממילא למה שיהיה אסור לטלטל בחצר את כלי החצר אומר רש"י רב לשיטוסי שברגע שכל חצר עשתה עירוב לעצמה עשו גם את כלי החצר להעביר מחצר אחת לשנייה ולכן לא רק לעניין כלי הבית יש כאן נפרץ למוקוסק אסור להעביר אותם לחצר השנייה שעכשיו היא פרוצה והם כמו חצר אחת גדולה אלא גם ליין כלי החצר יש כאן פרוץ למוקסולו ואסור לטלטל אלא בדעל דמסמואל אמר לא אומרים שבסכים שהוטרו ולכן לכן זה בעצר הזו מטלטל אדיק המחיצה איפה שהייתה המחיצה וזה מטלטל אדיק המחיצה אומר רש"י לעניין כלי החצר זאת אומרת כלים ששפטו בחצר מותר להעביר אותם גם בחץ השני כרי שמואל סובר הלוחק רב שמן אפילו שעירבו אלא לין כלי הבית שכלי הבית אסור להעביר אותם אל החץ השני כי לא אסור עם חץ אורס ביניהם אבל כל אחד בחצרו הדיק המחיצה יכול לטלטל את כלי הבית ולא אומרים שזה פרוץ למקום אסור לו כי לטל לשם אסור לו וזה פרוץ לשם שבסכיב שוטר אוטרו אומרת הגמורי אין כאן מחלוקת מפורשת ברב לשמואל שם דן לו על זה בביס מדרש ורב עשה ושמואל התיר אלא ועוד רב לו בפיירושיתמר הוא לא אמר זאת בפה אלא מקלו להתמר למדו זאת מתוך מעשה דרב ושמואל אבו ובאחת השבתות בהו חוצר ובאמצע שהם ישבו שם נופל גודדבינ בינה נפל לכותל שמפריד בין החצר שהם ישבו בה לחצר הסמוכה אומר להו שמואל שכויל לוגלי מנגידו בו שמואל סבר שהחצר נשארת בהתרה כמו שאמרנו אז הוא אמר תיקחו סדין ותטלו את זה במקום איפשה הכותל או נראה מה הייתה המטרה האדריין הוא רב לפה רב סובב את פניו למה כאן רואים שהוא עשר הוא סבר שהחצר נאסר בטלטול אז איך אתה מטלטל את הסדין עד לשם אתה לא יכול לטלטל אותו חוץ לדעלדוב אומר להו שמואל אי קופי דאבא אני רואה שרב ככה הוא קרא לו אבא מסובב את פניו הוא מקפיד על זה שקוילמם יונה בקיטרו תיקחו ממנו את חגורתו ועם החגורה שלו תקשרו את הסדן שאמרתי לכם לקשור כמובן באופן שמותר לקשור בשבת אז רואים מכאן שרב עושה שואל את הגמור לשמואל לא מוליהו הגמור הבינה שאמר לטלוט כן סדין שישמש כמחיצה למה צריך מחיצה אומר זה מטל תדיק המחיץ וזה מטל צדיק המחיצה לא צריך לבנות כאן מחיצה אונה הגמורה שמואל אובד לצניוס בעלמה הפוך להפוך חומרים הראשונים אם היו צריכים לעשות כאן מחיצה אסור לעשות אותה בשבת אלא באמת לא צריך כאן מחיצה שאבקים שהוא טרוטרו אבל לצניעות בני החצר השנייה פרוצין לחצר הזו רוצה לעשות כאן שימושים שלא יראו אותו אז הוא אמר תתלו כאן סדין שואל את הגמורה ורב אי סביר לדעו סר לי מלא למה הוא רק סובב את פניו שיא אמר לו אסור אונה גימורה החצר שהם ישבו בה הייתה בעיר שאסר דשמואל עירו של שמואל בעירו של שמואל לא חולקים על הוראותיו שואלת הגמורה יוכה מיתי מהדרין לפה למה הוא סובב את פניו אונה הגמורה אילו לא סובב את פניו ימרו שהוא סובר גם כמוהו הוא רצה לומר אני לא סובר כמוהו אבל אני לא חולק על בפירוש דלימרו כשמואל סביר לכן הוא סובב את פניו אז למיסה מהמעשה הזה רואים שרב לא סובר שבסכים שהטר אוטרו אלא מעתה ואילך אסור לטלטל בחצר הזו עד כאן דף צג ג เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה