העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צג עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צג עמוד א
רובין דף צג לשו מתחיל בעזרת השם שורה תשיעית מלמעלה שולח למדנו בשיר הקודם שנינו במשנה חוצר גדולו שניפרצו לקטנו החצרה הגדולה היותר רחבה ממילא נשארו גיפופים בצדדים גדול מותרז בטלטול בשבת וקטנה אסור שכפיסו של גדולו ישבו כמה מירוים ודיקו לשון שכפסחו של גדול יסודין דיור גדול בקטנו ואיורקנו בגדילו ממילא הנפקמין הראש ראשונה שהם אמרו שאם יש כפנים בגדולה כל הקטנה אסור לזרוע בזרעים כי זה נחשב ככילה הקרם כי דיורגדו לו בקטנו ועל זה כשהביה איך היכן מצינו מחיצה להסר הרי לולי הגיפופים היה מרחיק דלדמס מהכפנים וזורע עכשיו כשיש גיפופים שהם באים להפריד הם גורמים איסור שכל הקטע תעשר אין לזה ספרה אז קשו עליו כמה מקומות שכן מצינו מחיצה לאיסו הוא ישב אותה כמו שלמד בשיר הקודם עכשיו שלחו לו עוד שאלה שולח לרוב להביה ביד רב שמיה ברזיר הוא שלח לו שאלה מה אתה אומר לא אם הוציאנו מחיצה לאיסר ולא אם הוצינו מחיצה ליסר ואותניה באמת לניין כיליים למדנו בברייסה יש במחיצס הקרם להוקל או לאחמור לפעמים מחיצה גורמת כול לפעמים חומרי כיצד קרם הנטוע עד עיקר מחיצה יש כפנים עד הכותל זה יריה קמחיצה וילוך הוא יכול לזרע מהצד השני של המחיצה ממש דבוק למחיצה זאת אומרת שההפרש בין הקפנים לאזרועים הוא מזערי הרוחב של המחיצה בכל אופן מותר למה כי מחיצה מבדילה כמו שלמדנו בשיעור הקודם גם שאילו איין שו מחיצה מרחק דלדמז וזה רייה מהכפנים וזהו מחיץ זה סקרם לאל זה גורם כולה שיכול בתוך הדלדמס לקפנים גם לזרוע ולהחמיר מתי המחיץ להחמיר כיצד או מושוך מן ליד עמו הקותל היה רחוק מהכפנים יא עמו לא יובי זרע לשום כל זמן שאין לי כאן 12 אמויס בין הכותל לגפנים אסור לזרוע יש פחות מ-12 11 אודים פחות כל שקפחות יותר מיא פחות מי בז אסור לזרוע שם כאן המחיצה גורמת איסור שילמולין מחיצה מרחגד לדמס וזיריה עכשיו שיש מחיצה כל האחד 11 שבין המחיץ על הכפנים אסורים בזריעה וזו היא מחיץ הקרם לאחמיר אז שואל אותו רובע על ידי שליח את הבואים שמחיצה גורמת איסור אומלא אמא לו הב קודם כל ולתמיך אם אתה מקשה לי מהבריסה הזו למה אתה מקשה מברייסה אתה קשה ממשנה משנה יותר מוסמכת להקשות ממנה אוספסניסן הדין הזה שאתה מביא מבריסה שענינו אותו במשנה דתנן קרחס הקרם עוד מעט נראה מה זה בשם הירמים כדי שיוכלו לזרוע שם צריך להיות שמה מה חובדה לדמיס ובסילולימרים מספיק שיהיה עינמו עוד מעט נראה מוכול הקרם מה זה מוכול הקרם מחול זה לשון סיבוב לשון ריקוד מחול סביב הקרם יש הרי כותל בין הכותל לגפנים בשם היו אומרים כדי שיוכלו לזרוע שם זרועים צריך שיהיה רווח בין הכותל אל הגפנים של תזינמו ובסילולמרים מספיק שיהיה יבזמו מסבירה המשנה והיזוי קרחס הקרם קרם שחור אמצוי יש כפנים מכאן כפנים מכאן באמצע יש קרחת הוא רוצה בקרחת הזו לזרועה אם אין שום תזינמו לא יובי זרע לשום למה מיד נסביר אויושום תזיןמו אם יש כאן רווח שתזינמו נויס לא כדי אבוידוסי אבוידס הקרם זה דמס שם צריך לעבור עם העגלות ליד הקרם וזה חלק מהקרם זה תפל הקרם ממילא הוא מניח דמוס מהצד הזה של הקפנים דמויס לצד השני של הקרחת ליד הקפנים שבצד השני מה נשאר באמצע הורדתי מ-16 4 ו4 נשאר לי שמונה וזירי יסה מויסו בשמונה האלו יכול לזרוע זרועים אבל אם יהיה פחות משמונה זאת אומרת שכל הרווח יהיה רק 15 עמו ואז שאני אחרי שאני אוריד ארבע לכאן וארבע לכאן אני אשאר לי כם פחות שיעור מינימלי של שדה זה ארבע אמויס אם לא יישאר לי ארבע אמויס לצד זה וארבע אמוס לצד זה אני אומר הקפנים בצד הזה הם מבטלים אליהם פחות מארבע אמוס זה לא שיעור של השדה בטל על הקפנים שבצד זה הפחות מארבע אמוס מהצד השני בטל כפנים שבצד השני ואין לי כאן מקום שראוי לזריע הזרועים רק אם אחרי שאני אוריד את הווידס הקרן ישאר לי כאן שמונה עמו זאת אומרת ארבע לכיוון זה ארבע לכיוון זה זה שיעור של שדה אני יכול לזרוע שם זרועים זה לא בטא לגבי הקרם למה בשמי אומרים שצריך שיהיה בקרחס הקרם 24 אז רש"י בדף ג' לומד ב שם למדנו גם את המשנה הזו בתחילת המסכת מפרש בשתי פירושים או שבשם סוברים שהווידס הקרם זה כפול לא ארבע אלא שמונה או שהם סוברים ששיעור של סודה זה כפול לא ארבע אלא שמונה ממשיכה המשנה איזו עם מוכרם בין הקרם לגדר שאם אין שם יודעמו לא יוביזר לשם או שם ידביזמו נוכדוסי דמו סביב הקפנים מה נשאר לו שמונה עד הקיר וזהיר סמויסו עוד מעט נראה למה צריך שמונה על כלפונים מה רואים כאם במשנה לולי שהיה כאן מחיצה לא היה כאן קיר אז ברגע שהרחיקה ארבע הוא זורע ועכשיו ברגע שיש כאן מחיצה כל מה שנשאר כאן אחרי שהחיק חיק ארבע נשאר כאן פחות משמונה כי אין כאן 12 ביחד אסור לו לזרע רואים שמחיצה ל10 ככה ב מביא תקש להם מהמשנה אלו אומר הביה אוסומלו היינו טיימחיצה היא גורמת את האיסור המחיצה שהיא עושה כאן הבדל את ההפרש בין הקרקע שמסביב לבין הקרם היא גורמת את האיסור אלא זה בעיה צדדית ממילא אין כאן מחיצה לסר אני שואל מחיצה שמבדילה והיא גורמת איסור כאן לא ההבדל של המחיצה הזה גורם כאיסור אלא יש כאן בעיה צדדית דכל דלדמס לגבי קרם אבודס קרם כמו שאמרנו קודם כל דמס בט לגבי הקרם כי זה עבודהס קרם עכשיו דמס לגבי גדר ארבע אמות ליד הגדר כיבנו למזדרון כיוון שלא כדאי לזרוע שם כי החרישה מחלישה את הקרקע וזה מחליש את הגדר אז לא חורשים שם לא זורים שם אףקורם אף כל הוא לא רוצה לזרוע שם עכשיו אז אם יש 12 מויס אז אחרי שאתה מוריד ארבע לבודקר ארבע ליד הגדר מה נשאר לך נשאר לך ארבע 12 פח 8 זה 4 ארבע זה חשיבות של שדה דבינו וביני כדל חשיבון זה לא בטל לגבי הקרם מותר לזרוע שם ואילו אם אין שם ארבע לא יחשיבו וזה בטל משוב לפי בשמה צריך שיהיה כאן 16 או כי הם צריכים בבדס הקרם שמונה או כם צריכים ששיעור שדה שמונה הקופונים אין כאן עניין שהמחיצה גורמת איסור אלא ברגע שיש כאן קיר על יד הקיר לא זורים ולא נשאר כאן חשיבות של שדה הגימור חוזרת למה שאמרנו שכשיש חוץ הגדול וחוצה קטנו דיורי גדולו בא קטנו ממילא יוצא מכך עוד נפקה מינה אומר רב יהודה למדנו בסוף פרק ראשון כשאדם הולך בדרך הקלו לו שהוא מגיע שבת הוא רוצה לעשות מחיצות סביבו כשהואכל לטלטל הוא לא צריך לעשות מחיצות מושלמות של שס ועירב לרוחב ולאורך אלא מספיק או שסי או עירב או שסי מחיצות של קנים קנים עם רווח ביניהם פחות משלושפוך אומרים לאבוד או מחיצות רק מעירב מחבלים עם רווחים ביניהם אבל כיוון שמחיצות גרורות לא התירו לו אלא עד שיעור של בית סעסיים יותר מבי סעסיים לא אפילו שהוא מקיף אותם לדירה אבל אם זו שיירה שנסע בדרך ויכונה שיירה דהיינו משלושה אנשים והילך להם הם התירו כל צורקם ממילא אומר רב יהודה ג כרפויס זה בצד זה ושניים החיצוני מגופים ואמצוי אינו מגופף ויוחיד זה בזה ויחיד בזה ויוחיד בזה כמו שמצויר כאן הציור הראשון ברשי שלושה אנשים הלכו בדרך כל אחד עשה לו היקף בפני עצמו אבל הם עשו את זה באופן ששני חיצונים ואחד אמצעי והחיצונים יותר רכבים מהאמצעי ונמצא שהקרפוף עם החיצוניים יש להם גיפופים והאמצעי פרוץ זאת אומרת שהאמצעי הוא כמו החוצר הקטנו ושני החיצונים זה כמו החוצר הגדולו נס כשיורה ונויסטנים להם כל צורקון כיוון שאנחנו אומרים שדיורי גדול בקטנו אז רואים כאילו שכל השלושה אנשים גרים באמצעי כי גם שהם עשו לעצמם כל אחד עשה לעצמו בצד ימין ובצד שמאל מה הם צעים אבל זה גדויל לו הגדול שולטת על הקטנו ורשי אומר כמובן שמדו מדובר שהם עשו ביניהם שלושתם לרוב אחד צירוס ממילא אז נמצא שהאמצעית יש בזה כאילו שלוש אנשים והאמצאי יכול להיות בגודל שיוס ביסוסים כל צורקו ממשיך רב יהודה ועודי עוד הלכה שברורה לי עוד מעט הוא יביא ספקות אם יהיה להפך כמו הציור השני ברשי אמצוי מגופף ושניים החיצונים אינו מגופיב ויחיד בו זה ויוחיד בו זה ויחיד בו זה אינו סנים להם אלו ביס שיש כרי דיורגדוילו בקטנו ואין דיורקטנו בגדוילו אז היחיד שגר באמצעי הוא גר כאילו גם בקטנו בצד ימין וגם בקטנו בצד שמאל אבל למעשה גם בקטנו בצד ימין יש רק שתיים גם בצד שמאל יש רק שתיים אין לי פה אף כרפף שגרים בו שלושה ממילא אז כל אחד רק ביסורס 2 באיסורס 2 כפול 3 אם אחד מהכרפייפים החיצוניים יהיה יותר מביסוסיים הוא יהיה עשו שניים אחרים יהיו מותרים כי יש גיפופים אבל אם האמצעי ביסוסים הוא יאסור על כל השלושה כי השניים החיצוניים גם פרוצים למקום האסור וכל השלושה היו אסורים שתי הדינים האלו ברורים עכשיו ספקות איבוילו איך יהיה באופן השני שהגדול הוא באמצע איך עוד בו זה ואחות בו זה הוא שניים באמצעי יש כאן ארבע אנשים משני החיצוניים אחד ובאמצעי יש שניים מה הוא היא לא אוכל נפקה קלוסהו אם תאמר דיור הגדול לבקטנו אם נאמר שהם גרים כאילו גם בצד ימין בקטן או בצד ימין כמובן המסלור אחד צירוס כל השלושה אז יש לי כאן שלוש את השתיים של האמצעית ואחד שגר גם בקעופף אז הקופף הזה אני אוכל לעשות אותו יותר בסיים והיא לא כן נפק גם אם נוציא אותם את השניים באמצעי אל הקטן שבצד שמאל את לא עושה ושוב שירה אז ממילא את שתי הצדדים נוכל לעשות יוס ביסים או דילמה חד לאורוכ נופיק ואחד לאוכ נופיק אני אומר אחד מהם כי כך יותר נוח לפצל ביניהם לא כל השל שלושה ידחפו באחד אחד משתמש בהקרפה שבצידו בצד שמאל והשני בצד ימין ממילא אז בכל מקום יש רק שתיים אין כך שלוש אז כל השלושה אסור לעשות אותם יותר מביסוסיים ואם תמצא לא מר תפשוט לי את האיבויה לא אומרים אחד לא אוכל נופיק וחד לא אוכל נופיק וכל השלושה אין להם יותר שלושיור מה תהיה הלכה שיש כאן חמישה אנשים שניים בו זה ושניים בוזה וכל אחד מהקטנים יש שניים ואחדות באמצעי מה הוא אוכב ועדי את האמצעי הזה היכן שהוא רק יצא יהיה כאן שיורה היא לא אוכפיק תלוסה אהבו וכפיק לוסבו אז נתיר את שניהם לעשות יוס ביסיים או דילמה אם לא אוכל נופיק ואם הלו אוכל נופיק אני לא יודע איפה הוא יצא אם הוא יצא לזה ש בצד ימין או לזה ש בצד שמאל את שניהם אני לא יכול להתיר ואלחס מסיים את הגמורה בן לכול בשתי בויס מקילים ואומרים שנהיה כאן שיורה והם יכולים לעשות יויסר ביסורסים เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה