העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צב עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף צב עמוד ב
אומרת הגמורה יוסף ישבו שלושה אירועים רבה ורבי זירה ורבה ברב חוננו ויוסי ובי גביו הבשב לצידם ויש ובכמ שלושת רואים שמ מנו ממסניסן המשנהריך היא אמרה קטנו אסור מפני שכפיסו של גדולו מה אני רואה כאן מהנוסח של המשנה אני לומד מכאן דיורי גדולו בקטנו ואין דיור קטנו בגדולו אומר רשי דיורגדלו מישקטנו ומושינוסון אצלו כאילו כל הקטנה נמשכת לתוך הגדולה היא הפתח שלה אבל להפך לו ואין דיורקנו מישין בגדול למושכון רבינו חנל מבטא זאת כך כלומר כל הדור בגדולו כל מי שדר בחצר הגדולה כאילו בקטנו הוא דור שהקטנה מכללה של גדולי אבל להפך לא ואין דיורקטנו חשוב מכלל דירה גדול אך חשוב אם יהיו בגדו לו אלא החצר הקטנה לא מושכת את דיורי הגדולה אליה ממילא מכך יש ללמוד כמה נפקמינס לדינה הדין הראשון כיצד הלכה היא אסור לזרוע זרעים בקרם כפנים בגדוילו אם יהיה כזו חצר קטנה וגדולה ויהיו נטואים גפנים בגדולה אוסור לזרויה כולה אומר רש"י בחצרה הגדולה עצמה אני ארצה לזרוע זרעים אני ארחיק דעמוס מהקפנים זה השיעור אני אוכל לזרוע בחצר הקטנה אפילו אם אני ארחיק דעמוס מהקפנים שבגדולה אני לא אוכל לזרוע שם כי כל הקטנה מובלעת בתוך הגדולה היא כאילו בכל הגדולה גם במקום של הקפנים אז אני לא יכול לזרוע בקטנה ככ כאילו אני זורע באמצע הקפנים ואם זורה זרועין אסורים כזרעים כאילו נמצאים בתוך הגפנים והם נאסרים כדין כי להקר קרם שהם נאסרים אבל כפנים מותורים הכפנים שנמצאים בגדולה הם מותרים למה כי לא אומרים שהם נמשכים אחרי הזרעים שבקטנה אלא הזראים נמשכים אליהם אז הזרעים בתוך הקפנים אז הם נאסרו אבל הקפנים לא בזרעים אז הקפנים ישארו בהטו מה היה הדין להפך אם יהיו נטואים גפנים בקטענו מותר לזרוס הגדוילו לכתחילה למה כגדולה היא נפרדת מהקטענו כי יש לה גיבופים בצדדים אז יש כאן מחיצה עם פתח באמצע ברגע שיש מחיצה בין הגפנים לזרעים מותר לזרוע בגדולה אפילו סמוך בתורדה לדמס של הקפנים כי יש כאן מחיצה באמצע ואני לא אומר שאני זורע בתוך הגפנים כי הגדולה לא נמשכת אחרי הקטנה אומר רש"י אבל למעשה אנחנו אומרים הרי שהקטנה נמשכת לגדולה אז מה יקרה כאן כשהזרעים יצמחו אז הקפנים שבקטנה הם כאילו נמצאים בתוך הזרעים שבגדולה והכפנים יאסרו הזרעים ישארו מותרים אבל הכפנים יאסרו אומר רש"י מבואר בגימור מנוכס שאדם זרע את קרמו של חברו הוא הלך לקרם של חבר וזרע שם זרעים אז פסקו שמה שהזרעים שלו אסורים אבל הכפנים של החבר נשארו בהתרם למה כי מעיקר הד מן התירה כל כיזרועים שנאסרו לזרע אותם הקרם זה דווקא זרעים מסוימים קנבוס ולוף כמו שמבואר שם שר זרעים זה רק מדרבונון כאן ושם מדובר בשאר זראים דרבונון כנסו לאסור בהנו בדיעבד רק את מי שעשה איסור לא את מי שלא עשה איסור ולכן אם יהיה מדובר כאן שהכפנים בקטנה שייכים לאדם אחר ודאי שהם לא יעשרו על ידי זה שזרה הזרעים בגדולה גם אם שיכים לאותו אדם כיוון שהוא זרע בהתר בשעה שהוא זרע אמרו לו מותר לך לזרוע אז לא נאסור עליו אחר כך את הקפנים אפילו שבעצם נחשבים שהקפנים כאילו הם נמצאים בתוך הזרעים שבגדולה עוד הלכה אישו בגדוילו וג בקטנו מסגרשס הלכה היא אדם יכול לגרש את אשתו על ידי נתינת הגט לחצרה לא צריך לתת לה את זה ביד אבל נחלקו המירו ממסכת גיטן האם היא צריכה לעמוד בחצרה בשעת נתינת הגט לשם או שהיא לא צריכה לעמוד שם מספיק שיתנו את זה בחצרה המשתמרת הגמורה כאן הולכת כמנד אומר שצריך שהאישה תעמוד שם ממילא אם האישה עומדת בגדולה והגט מניחים אותו בקטנה היא מתגרשת כי דיורי הקטנה נמשכים אל הגדולה ומי שגר בגדולה כמו שאמרנו כאילו גר בקטנה אז היא כאילו נמצאת ביחד עם הקטנה באותו חצר ממילא מתגרשת אבל אם יהיה הדין להפך אישה עומדת בקטנה וג בגדולו אינו מסגרשת ש למה כי היא עומדת בקטנו אז זה לא נחשב כאילו שהיא עומדת גם בגדולו אז היא לא עומדת בחצר שנתנו את הגט אומר רש"י אבל הגט שנתנו אותו בגדו לו אז הוא כאילו נמצא גם בקטנו הוא מושך אליו את הקטנו כמו שאמרנו אז הוא מושך אליו את האישה אומר רש"י אילו הגט היה צריך לקנות את האישה אתה צודק אבל האישה צריכה לקנות את הגט לכן לא שייך לומר זאת עוד הלכה ציבור עומד בגדולו ושליח ציבור שהוא צריך להוציא אותם ידי חובתם עומד בקטנו היוצ מדי חובוסון כי שוב הם מושכים את השליח ציבור אליהם ציבור בקטנו שליח ציבור בגדוילו אין יוצא בדיחיבוסון למה כי הם לא יכולים למשוך את השליח ציבור אליהם כי הם בקטנו הקטנו לא מושלת על הגדולה מה תאמר השליח ציבור שבגדול לא ימשוך את הציבור אליו לא שייך כך לומר שאחד יגרור אליו רבים אותו הדין עומדים תשע אנשים בגדוילו ויוחד בקטן מצטרפים למניין כי שוב בני הגדולה שולטים על הבני הקטנה אז הזה שנמצא בקטנה נמשך אל בני הגדולה ויש כאן מניין אבל אם יעמדו טישו בקטנו ואחוד בגדוילו אין מצטרופן כי בני הקטנו לא יכולים למשוך אליהם את זה שבגדוילו ומה נומר שהיחיד יגרור אליו את התשעה כי בני הגדוי לא מושלים על הקטנו אין יחיד גור רבים עוד הלכה צויומונחת בגדול אוסו לקריז קרי שמע בקטנו כי מי שעומד בקטנו הרי הצויו כאן אנחנו דנים הצו כי היא הבעייתית עליה אנחנו צריכים לדון אז כשהיא נמצאת בגדוילו היא כאילו נמצאת גם בקטנו וזה שבקטנו אסור לו לקרוא קריאת שמע כי הוא נמצא בחצר עם הצו אבל צויו בקטנו מותר לי לקרוס קריאת השמע בגדולות לו כי זה שעומד בגדוילו הוא באמת נכון שהוא מושל על הקטנו אבל לא שייך לומר שהוא מושך אליו את הצואה כנידון הוא על הצואה הצואה מונחת בקטענו אז היא לא מושלת על הגדול אז בגדוי לא מותר לקרוא קריאת שמע כמובן באופן שהריח לא מגיע לשם ויש כאן מחיצה ביניהם היא מחיצה עם פתח ביניהם אומר לו הביה הביה אמר לשלושת המירואים שאמרו את כל ההלכות האלו שהם למדו זאת מהמשנה איך יתכן כזה דבר אם כן מוציאנו מחיצה זה לאיסור תמיד מחיצה מבדילה בין שתי רשויות כאן אתם אומרים שהמחיצה היא תפעל כאן עירוב חצרות עירוב רשויות וזה יגרום כאן איסור הרי בוא נעשה חשבון הלכה הראשונה שאמרתם מה אמרתם שאם הכפנים בגדוילו אסור לזרויה בקטנו תארו לעצמכם שאילמול לי אין מחיצה אם לא יהיה כאן מחיצה לא יהיה כאן גיפופים זאת אומרת שתי החצרות יהיו באותו גודל לא תהיה מחיצה בין הגדולה לקטנה אז מה יהיה אדם רוצה לזרוע באחד החצרות מר חגדה לדמס מהכפנים וזה יריע ואילו ההשתה מה קורה עכשיו שיש כאן גיפופים זאת אומרת יש כאן מחיצות שאמורות לפעול כאן היתר והם מבדילות את הגדולה מהקטנה לכאורה אז מה קורה עכשיו בגלל שיש את הגיפופים אני רוצה לזרוע באותה נקודה שרציתי מקודם לזרוע זאת אומרת דמוס מרחק מהכפנים אסור לי לזרוע כי אני עכשיו עומד בקטנו שכולה נמשכת אל הגדול אסור לי לזרוע שם והיה שת אסורו איך ייתכן שמחיצה תפעל איסור אומר לרבי זרלביה ולא מוציאנו מחיצה לאיסור אתן לך דוגמה מחיצה לאיסור ותנה במשנתנו חוצר גדול שנפרצו לקטנו גדוילו מותרס וקטנו אסורו מפני שיקפיסו שגדוילו ואילו אישו אז גיפופו אדם יבנה מחיצות איזה מחיצות הוא יבנה כמו שמצויר כאן ברשי הוא יבנה מחיצות בין הקטלים של הקטנה ימשיך אותם לכל האורך של הגדולה ואז מה יהיה כאן שהחצור הגדולה תהיה פרוצה לגמרי לקטנה כי הם ביניהם הבדל בכלל כי הגיפופים תבטלו והמחיצה כאן פלה האיסור אומר לי אוסום סילוק מחייצור מה שיהיה שם מאתה ואילך גם הגדולה תהיה אסורה זה לא שהמחיצות החדשות הם פעלו כאן איסור המחיצות החדשות הם סילקו את המחיצות הישנות הם כאילו שברו את הגיפופים אין כאן גיפופים וזה גרם לכאן איסור אבל כאן אנחנו אומרים שהעודף האיטור מחיצה לא ביטול המחיצה הקודמת זה פועל כאן איסור זה אני לא יכול להבין אומר לרוב ולביה מצינו מחיצה לאיסור והוא יתמע סיק חלגה באחסדרו שיש לו פצימין אדם בנה סוכה איך הוא בנה סוכה יש לו אחסדרה בניין עמודים החסדרה הזו יש לה שתי קירות משתי הצדדים כמו מבוי קיר אחד מול השני שני ובכל שאר הפינות יש שמה קורה ברוחב של טפח כשירו הסוכה כשרה למה כי ההלכה היא שיש שתיים כלחוסון ושלישית אפילו טפח מספיק וכאן יש לי טפח בכל הפינות אז זה סוכה כשרה ואילו אישופצמו אדם עכשיו יוסיף דפנות לסוכה איך הוא יוסיף אותם יש את הדפנות הישנות הוא ישים לאדם דופן חדשה בין הדופן החדשה לישנה יהיו הפצימים ברוי כף טפח ואז מה יקרה שיש כאן רק שתי דפנות בלי פצימין כפצימין הסתלקו מהסוכה על ידי המחיצות החדשות פסולו זאת אומרת שיש אפשרות שמחיצה תפעל איסור אומלא הביה קודם כל לדידי כשאירו בדף צ נראה מחלוקס בן הברובה הביה אומר אני סובר שהסוכה תשאר כשרה כ אומרים פי תיקוירד וסויסם כמו שנראה שם סתם אחסדר יש שם קורות למעלה שהם חלקות מעמוד לעמוד עליהם נותנים את העצים את התקרה ממילא אפשר לומר פטיקרו וסויסם יש לי כאן מחיצות אז זה לא יקרה כלום בזה שעשה כאן מחיצות חלשות וסילקט הפצימין לדידוך שאתה טוען שם כמו שנראה בדף צה שלא אומרים פיטיקו ירד וסויסם הנכון שהסוכה תהיה פסולה אבל הסוכה לא תהיה פסולה על ידי שיש כאן מחיצות חדשות אלא המחיצות החדשות סילקו את הישנות וזה מה שגרם כאן לפסול סילוק מחיצוה כמו שהוא אמר מקודם אותה כאן אומר לרב ברבחו ולא מוצני בס שחצי מקוראים תקרא וחצי אין מקורה בלי תקרא כפנים כאן בחצי הזה מותזריה כאן אפילו בתורד לדמוס למה כ אומרים פי תיקו ירד וסויסם טיסס אומרים שלניין כיליים לכולנו אומרים בכל אופן פי תיקו יורד וסויסם אז הפה של התקרה שבא באמצע הבית כאילו יורד כאן למחיצה אז נמצא שיש מחיצה בין החצי הזה לחץ חצי הזה וכשיש מחיצה מותר לזרוע מצד אחד של המחיצה אפילו כשיש כפנים הצד השני בתור דמס ואילו אישו הזכירי אדם יוסיף כאן מחיצה מה הוא יוסיף הוא ישלים את התקרה וכל הבית יהיה מקורה אסור כי עכשיו אין מחיצה אז אסור לזרוע ליד הקפנים אלא צריך להרחיק דדמס אז רואים שתוספת מחיצה יכולה לגרום איסור אומר לה את אותה טענה אוסום סילוק מחיצסור לא התוספת בעצמה היא תגרום כאן את האיסור התוספת מבטלת את פי תיקרו אין כאן פה כי התקרה ממשיכה עד הסוף אז אין כאן פה לומר ממנו פטיק וסויסם זה מה שגורם את האיסור הסילוק של המחיצה ולא עצם המחיצה החדשה עד כאן דף צדיק ביז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה