העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פח עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פח עמוד א
עירובין דף פח השיעור מתחיל בעזרת השם שורה שישית מלמעלה אומר רבי ברבונה מה שלמדנו במשנה כשאדם רוצה לדלוט מהר מהים שתחת לגזוסטרה שלו הוא יכול לעשות מחיצות תלויות בגובה הסורות פוחים זה הכל לישון אלו למלוס כדי למלות מים מהנהר אבו לשפוך אוסו אבל לשפוך את השופכים את המים שהוא שוטף איתם כלים שוטף איתם ידיים הוא רוצה לשפור אור דרך שם אז אפילו שאומרים שהמחיצות יורדות עד למטה אז לכאורה הוא שופך מרשוס היוכד לשוס היוחיד ואפילו שאחר כך המים יוצאים החוצה זה יוצא אחר כך מעצמו לקרמליס אז לכאורה מותר לא אסור ככ כיוון שזה יוצא מידית אחר כך החוצה לקרמליס אסור מדרבונו לשפוך לשם את המים מהסקל רב שיזבי וחימה בין זה להוקו נלמד בעזרת השם עוד מעט במשנה חצר שהם בגודל של ארבע עמוס על ארבע עמוס אסור לשפוך שם שופכים למה כי השופכים יוצאים מיד לרשוורבים אבל אם הוא עשה אוקו הוא עשה בור שמכילה ההוקו מחילה סוסה עם מים שזה תשמישו של אדם בשבת כמו שנראה בגימורה בעזרת השם לאלון מותר לו לשפוך לשמיים ואפילו שהאוה הוא כבר מלאה מערב שבת ואז ברגע שהוא ישפוך שמיים אז ברור שאחר כך זה יצא מיד לרשבים מותר אז למה כאן אתה אומר שכיוון שהוא ישפוך ואז יצא לקרמלי אסור אונה הגמורה הנה תימנה לא יטימ כשאדם שופך לאוקו אז יש אפשרות שהמים יבלעו בקרקע ולכן כשהוא שופך לשם את המים הוא שופך אותם על דעת שיבלו במקומם כשהם יצאו החוצה קרו מלאה לא נזכה מומחשבתו מסביר רש"י אפילו שהוא התכוון מפורש שזה יצא לרשו רבים גם אין בזה יסור דיריסה כושופך הוא כל הרשוס היוחיד ומשם זה יוצא לרשו רבי מעצמו זה רק בכוכ אז מדרבונון אסרו זאת לא מדויסה דרבונו לא אסרו באופן שהוא לא נזכה עם המחשבטי כי זה עשוי להיבלה מה שאם כן כאן אז אין כאן אפשרות שזה יבלה כשהוא שופך כאן לתוך הריבוע שהוא בנה אז ברור שזה ירד למטה וזה ימשיך לכרמליס ולכן זה נקרא כאילו שהוא מתכוון שזה יצא לכרמליס ולכן אפילו שלא עושה את זה באופן ישיר אסור היא כדמר נוסחה אחרת הפוכה אומר רבונה לא שהמשנה מתירה רק למה לאסודשורה אבל לשפו דרך הקוביה שהוא בנה אוסו לא אל תחשוב כך אלו לשפונ משורה כ הוא שופך לוסיו ובקוי זה יוצא לקרמליס מותר אומר רב שיזב פשיטה היינו הוק מה שלמדנו שמותר לשפוך אפילו שזה אחר כך יוצא לראש רבים אונה גימורה אילו רבי ברבו ה מתיר לנו זאת מפרש את ההתר הזה הייתי חושב מה עודמה הנתימה כמו שאמרנו מקודם שם ברוכו המים עשויים ליבלה אז לא נסכמטו כשזה יוצא ואני לא יטימ כאן המים לא נבלאים אלא הם יוצאים אחר כך לקרמליס כומש מלון שכיוון שהוא לא צריך לא אכפת לו איפה זה נמצא מסביר רש"י בחצר שם בדלדמוס על דלדמויס ואכן חייבים לעשות כה אפילו שהוא שופר זאת בחצר ומי החצר הזה יוצא לרשו הרבים כי שם הוא רוצה שזה יצא לרשו הרבים הוא רוצה שהחצרות ישאר נקייה לכן צריך לעשות הוא כה אבל כאן לא מעניין אותו איפה המים ישארו אם מתחת הריבוע שהוא בנה או שם המשיכו ברגע שלא אכפת לו היכן המים הלכו לא גזרו כשהוא שופך לתוך רשוס היוכית שהוא בנה אפילו שזה יוצא מידית לקרמליס קומש מלון שמותר מה למדנו וכן שתי אגזוסטרו זו למה לא מזו ועשו מבנה מחיצות רק לעליונה לתחתונה לא עשו השניהם מוסרים אחד על השני עד שיעשו אירוב חצרוז ביניהם שתי בעלי הגזוז טראות אומרבונומרב כבר למדנו זאת לא ישונו שבני התחתון אוסרים את השימוש על בני העליונו אלא בסמוכו אומר הרשי כבר למדנו בדף פד פי שיטס רב שאפילו שגזוסטרה אחת גבוהה מחברתה עשורות פווחים בכל זאת בנתחתון סרים עלי על אליונו כי רב סובר זה בשילשלה וזה בזריקה אחד אוסר על השני אבל זה דווקא שברחב באופק אין ביניהם פר רווח של דפוחים אז בני התחתון סרים עליונו אבל כשיש פר בעיניהם של דפוחים אבו במופלגס אז איך בני התחתונו משתמשים במחיצות של האליונו בשימוש דרך אוויר צריך לזרוק זאת למרחק דפוחים אין אודומס רחבירוי בשימוש של אוויר כמו שלמדנו כבר באריכות בדף פה אבל במופלגס אל יוינו מוותרס כי בני אליוינו רק הם נחשבים הם משתמשים בריבוע הזה בני התחתונו משתמשים בזה רק דרך אוויר והם לא אוסרים עליהם ורב לטעמי דומר בנודם אושר על חבי דרך אויר אומר רבי אומר הבחיה ורב יוסף אומר רבי ישי רבי אמר אתמר בשם רבחיה רב יוסף אמר זאת בשם רבי ישי יש גזל בשבס וחורבו מחזר לבנים הגימור הבינה כעת שהם אומרים כאן שני שני דברים שסותרים אחד את השני יש גזל בשבס אדם שיש סמוך לחצרו סמוך לביתו חורבה החורבה שייכת לחברו לאדם אחר בעל החורבה בדרך כלל לא משתמש בחורתו מי משתמש בה זה שגר לידה יש גזל בשבס כל השבוע משתמש בזה מגיעה שבת אומרים הוא קנה את החו ובזה שמשתמש בה הוא כמו הגזלונים שקונים בקניון אגזיל גם הוא קנה וגם בשבס מותר לו להוציא מחצרו לחורוה ולא אומרים איך אתה מוציא מרשותך לרשות חברך בלי שעשיתם עירוב ביניהם כוקנה זאת מצד שני הוא אומר וכו ומר זה לביים מה הכוונה כל השבוע אתה משתמש המגיעה שבת החורבה מורזרת לבעליה כי אנחנו אומרים אסור לך להשתמש איך אתה מוציא מרשותך לרשות חברך שואל את הגמרא גוף וקשי אתה אומר שתי דברים שסותרים זה את זה אמרס יש גזל בשבס על מקני הוא קונה את החור וזה שמשתמש בה כל השבוע מצד שני אתה אומר וחוור ומר זה לבילים על מלא קני ואסור לו בשבת להשתמש בה אוונה גמור אורכמה יש דין גזל בשבס השובס גזל בשבס אחו וחוזרת לבעליה יש דין ואיש וסגזי לו כיצד דחו ומר זה לבעלים כל השבוע משתמש בה המגיעה שבת אומרים לו אתה לא יכול להשתמש בה כי אתה מוציאים רשותך לרשות חברך הנמצא ששבת מחזירה את החור לבעלי המקורים אומר רבי שהוא אמר את הממרה בשם רבחיה ומוסנשמית נתן לנו קושיה על ממרתנו מה למד משנה וכן שתיגזוס למר מזו וכולו הגימורה הבינה שרק בני עליונה בנו את המחיצות בני התחתונה משתמשים בה הם רגילים להשתמש במחיצות של העליונה הם בכל זאת אומרים שאם אין ביניהם פר כמו שאמרנו והם לא עשו העירו ביניהם אסרו לשניהם להשתמש כבני התחתונה עוסרים על בני האלונה למה חובן מורזרת לבעליה מחיצות חוזרים לבעליה בשבת מה רואים כאן שלא אומרים כך אלא כיוון שבני התחתונה רגילים להשתמש דרך המחיצות האלו הם אוסרים על בני עליונה וימרסש דין גזל בשעה בסמסורס אור מרב ששס המשנה מדברת באופן מסוים אורכסינ כגון שוסו מחיצה בשוטפס אמרו אחד לשני למה צריכים לבנות בשתי הגזוז אתה רואות את כל המבנה הזה נבנה מכספי שנינו מחיצה ברק בעליונה ושנינו נשתמש בזה לכן אחת עסרת על השנייה שואלת הגמורה כיסו לתחתונו נעמה משמע במשנה דווקא אוסו לא אליונו ולא יוסו לתחתונו אז בני התחתונו משתמשים באליונו לכן הם אוסרים אבל אם בני התחתונו בנו לעצמם גם מחיצות אז מותר לבני העניין להשתמש בשלהם כי בני התחתונו לא רגילים להשתמש עם המחיצות שלהם כי יש להם מחיצות פרטיות אבל אם אתה אומר ששניהם ביחד השקיעו ובנו ביחד את המחיצות לעליונה אז בני התחתונה יש להם כאן חלק למה הם לא עשרים הבניה עליונה אונה גמורים כיבדוסתנו נכון שתחלה כולם בנו ביחד בעליונה אבל כשבני התחתונה בנו לעצמם מחיצות למה הם בנו לעצמם מחיצות לא חבל על הכסף הרי מה צריכת רק בשביל שבת אלו מי גולוג לדת הם גילו את דעתם כאילו שהם אומרים לבני העליונה בזה שהם בנו דענו באדוך לניחלי לא נוח לי להשתמש בשותפות אני רוצה שיהיה לי מחיצות פרטיות אז הם הסתלקו מהמחיצות שהם בנו ביחד עם האליונו ועכשיו נחשב מחיצות של האליונו בשימוש רק של בני האליונו לכן לבני העניינו מותר לדלוט דרך המחיצות שלהם לבני התחתון דרך המחיצות שלהם רק שבני התחתון לא בנו ויש להם שותפות מחיצות של האליונו הם עוסרים אחד על השני עד שיערבו ביניהם [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה