העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פז עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פז עמוד א
עירובין דף פז אשור מתחיל בעזרת השם ארבע שורות אחרונות של הדף הקודם אומר רבי רב יהודה ורב חנניה בן הקביה אומרו דובר ורכות שניהם מקילים במחיצות שעשויות כדי למלות מים רבי יהודה דוד אמורון למדנו במשנה רבי יהודה מקל בור שבין שתי חצרות מספיקה מחיצה של הכותל של ה בין החצרות כדי להבדיל בין שני חצי הבור לא צריך לעשות מחיצה בתוך הבור הבחנ בן עקיבה גם מקל במחיצות למד בבריסה רב חנניה בן הקבמה כפי שנלמד בעזרת השם דף פזמז כבר הזכרנו כמה פעמים יש גזוזרה למעלה מן המים מרפסת רוצים לשוב מים בשבת מהנהר מהים הים הנהר הוא קרמליס אגזוסטרה רשוס היוחיד אסור לשאוב מה העצה עושים מחיצות אפילו שהם תלויות במים יקילו מחיצות שיש בהם הם מקיפים שטח שלפחות ארבע תפוחים על ארבע תפוחים ויש בהם גובה של עשור התפוחים ואז ואז אומרים גודיס מחיצת כאילו שהמחיצות מגיעות עד למטה למטה והריבוע הזה המים שבתוך הריבוע הם נמצאים ברשוס היוכיד ולכן מותר לשוב מרשוס היוכיד לרשוס היוכיד הבחנן מן הקביה מקלדות הוא אומר גזוסטרה שיש בו ארבע אמוס על ארבע אמוס וכל העמו הראשי שו תפוחים זאת אומרת שיש לי כאן 24 תפוחים על 24 תפוחים חויק בו ד על ד מבל לא צריך לעשות מחיצות מספיק שבאמצע הגזוסטרה הוא יחקוק נקב ברוחב ארבותפורים על ארבותפים ואז הוא ממלא איך כומרים כויף מה זה כוע ברגע שיש כאן 24 והוא חקק ארבע על ארבע אז מה נשאר נשאר 20 10 מכל צד ה-10 שנשארו מכל צד רואים אותם כאילו הם כפופים למטה כאין מחיצה מעל המים אז יש לי כמחיצה בגובה עשורות פוחים ואז אני אומר גוד אחיס כאילו שהם יורדות עד למטה ומותר לשוב מהריבוע הזה אומב לרבה מה אתה אומר שניהם אומודורכות כל אחד יודע לקול של השני לא ודיל מלוי עד כאן קומר יהודוסום אלו דוגודס מחיצטה אומרים שהמחיצה שמעל הבור כאילו יורדת עד למטה אבל כויף וגויד גם לקפוף את המחיצה וגם להוריד אותה לוי מצד שני ועד כאן לקום רב חנני בן הקו יוסם בים של טבריה כמו שנראה בעומד ביז שבאמת הוא יקל דווקא בכנרת אויל ויש לו אגונים יש לה שפה גבוהה כן מחיצות מסביב והיוריס וקרפוייס מחסנים כאלו מקיפויס אויסו אז יש צסר אומר רשי נכון שזה קרמליס כי עדיין זה מקום שלא מוקף לדיר יוסיס ביסיים אבל כל האיסור להוציא מקרמליס לרשו היוכי רק מדרבונון כדי שלא יבוא להוציא מרשוס היוכי לרשוסורבי וכאן שהיא מוקפת אז היא לא נראית כמו קרמליס רגילה באי כאילו שאומרים גם גויד וגם כויף לפני הגוד א בשאר מימוסלוי ורבי יהודה הקל בכל מים אומר הבי ולדברי רב חנן בן הקביה אני לא צריך לא צריך תמיד שיהיה 24 ל-24 אויסו סמוך לקוסל בפוחוס מגפוכים עם הגזוסטרה עומדת סמוך לכותל ויש רווח בינה לבין הכותל פחות מג תפוחים זאת אומרת 2 פסיק 99 צורך שיעור אורקו דישאר אבל ורך בו מספיק שיהיה אחד אוסור תפוחים ומשהו למה כי קודם כל יש לי כאן את המחיצה של הכותל עכשיו כך אני הולך ואני חוקק מול הכותל אני חוקק ברוחב של טפח ומשהו ברוךב הרבה טפוחים אז יש לי כבר כולל המרחק שמהכותל עד אגזוסטרה יש לי כאן ריבוע של ארבו על ארבו עכשיו אני צריך את המחיצה אז אמרנו מחיצה אחת יש לי מהכותל מחיצה נוספת יש לי הרי היה רוכב 11 או משהו חקקנו טפחו משהו נשאר 10 ה10 האלה גם אומרים כויף זה כאילו מתקפל יש לי כאן מחיצה נגדית מול הכותל בגובה עשורתפוחים עכשיו בצד אני לוקח טפח או משהו וגם אותו אני מכופף בגובה אסור פוכים הרי נשאר כי יש לי כאן אורקו דמויס אז אחרי שחקקתי ברוכב של ד לתפוחים אז נשאר לי 10 תפוחים לכל צד היה לי כאן 24 אני לוקח טפח ומשהו מכל צד ומכופף טפח ומשהו עד כמה נשאר רווח עד הקיר 2 פסיק 99 ביחד עם הטפח או משהו זה נהיה לובוד כאילו סתום נהיה ארבע תפוחים כך גם הצד השני יש לי כאן ארבע מחיצות מושלמות שמקיפות ריבוע של ד' תפוחים על דפוחים ממשיך הבאי אויסוז קופו אם הייתה זקופה גזוסטרה לא שוכבת צורך שגוי אסור תפוחים ורך בו וף תפוחים ושני משוים כי אז אני מאמין אותה במרחק של דפוחים מהכותל אז יש לי כאן שתי קטלים יש לי את הכותל ויש לי את הגזוסטרה הזו שהיא נסר בגובה עשורות תפוחים מה הרוחב וף תפוחים ושני משים אז יש לי את המרכז הרבות תפוחים שזה הכותל ועכשיו יש לי טפח ומשהו מכל צד אותו אני מקופ עופף ממילא נשאר כאן רווח של פחות משלושות תפוחים עד הקיר שזה לאוד אז הטפח הוא משהו פלוס רווח פחות משלוש תפוחים מתחבר למחיצה שיש בה דפוחים כך גם הצד השני יש לי כמה מחיצות של מקיפות מקום דד בגובה של עשורות פוכים אומר אבוני בריד רב יהושע אויסו מדס בקרן זוביס אם אמיתים את הכסטרה הזאת שהזקופה בקרן זווית ליד ד ר של קירות של בית צורך שגויבו י תפוחים ורבו ביז תפוחים ושני משים ואז אני יכול להגיע לכאן לריבוע של ד על ד בגוי ועשורת פורים מחיצות אני מעמיד את זה את את הגזוסטר את הנסר הזה ליד אחד הקירות במרחק של פחות משלוש טפוחים עכשיו יש לי כאן לווד פחות מ 2 פסיק 99 נהיה לווד לשני דפוחים או שני משוים אני לוקח משהו אחד כבר השלמתי לשלוש ויש לי כאן כאילו מחיצה של חמיש או טפוחים או משהו עכשיו אני מעמיד את זה כנגד הכותל השני אני מעמיד את זה במרחק של דפורחים ואז אני מקופף נשמע חמש ומשהו אני צריך רק ארבע כמה יותר יש לי טפח ומשהו את התפח ומשהו אני מכופף ואז נהיה המרחק היה עד עכשיו מרחק של ד' תפוכים עכשיו המרחק נהיה פחות משלוש שטפוך הם אומרים לווד ואז יש לי כאן שתי מחיצות של הקטלים ושתי מחיצות שנוצרו מהלובוד מהנסר הזה של רוךבוי ביס טפורים הוא שני משהו וגוי ועשורת תפוחים זה הגובה של מחיצה חשוב להדגיש שכל מה שאמרנו שמכופפים אין הכוונה שמכופפים בפועל אלא כיוון שזה רק סדר דרבונון ומדובר בכנרת שזאת יותר קל כמו שאמרנו חז"ל כאילו שכביכול כאילו מכופפים וכאילו יש כאן מחיצות שהם מקיפות שטח של דפורים הדפורים והמחיצות בגובה אסור תפוחים שואלת הגמור אם יש את כל העצות האלו ואודתני רב חנן בן הקבזוסטר שיש בו דלדמוסדמוס חויק בו דומה איך משכסו שנצטרך כזה רוחב של חוב דרחוב דפוחים תמיד מספיק פחות אונה גמור דאביד כעסיסה זה כמו מחתשת שאין לה תקרה מה הכוונה כל העצות האלו זה רק אם יש לי קטלים אבל אם האגזוסטרה עומדת במרחק מהקטלים אז אין לי כאן קוטל אני צריך את כל הארבע מרחיצות לעשות מהגזוסטרה עצמה אז אני צריך שיהיה בחוף דחוף ד' כדי להגיע לחשבון שאני מכופף מכל הצדדים ויש לי כאן מחיצות מושלמות בגובה עשורות פוחים אומרת המשנה אמסמים שיוברס בחוצה יש אמת מים נהר כזה שזה מתחיל לפני החוצר זה ממשיר גם אחרי החוצר באמצע היא עוברת בחצר רוצים למלות מזה בשבת אימנו בשעה בס כי זה קרמליס והחוצר של סיוחיד אלו אם כן אוסו למחיצה גובה יעשור תפוחים בכניס אל החוצר וביציה אומר רש"י המחיצה של ה החצר עצמה שה עוברת מעליה לא מועילה כי מחיצה תלויה ואפילו שבמים מקילים שמחיצה תלויה מטרת אבל דווקא שניכר שהיא עשויה למים כמו שלמדנו במשנה בדף הקודם צריך שזה יהיה בתוך הבור אז גם כאן המחיצה צריכה להיות בתוך עם השמיים לפי כל השיטות שלמדנו שם לים בור שבין שתי חצירס רבי ודח חולק כמו שהוא חולק שם רבי יהודה אומר קוסל שעל גבו שעל גבי העמו הכותל של החצר עצמה תידו משמחיצה כי אומרים שהמחיצה יורדת גם לתוך המים אומר רבי יהודה מביא ראיה לשיטתו מהיסה בעמו של עובל שם מקום שמ לי ממנו על פי זקינים בשבס אומרו לו בני שלי אויבו כשיר כל העניין שאסור למלות מעם הסמיים כי זה קרמליס לא על זה שיעור של קרמליס כרמליס חל להיות רחבה ד תפוחים עומק אסור התפורכים עמוי היה חסר לשיעור אומרת הגמורת תוון הרבונו אוסולה בכניסה לכניסה לחצר עשו מחיצה ולאסולה בציה או אוסולה ביציה ולא אוסלה בכניסה אין ממלימנה בשעה בסל אם כן אוסלה מחיצה אסורתפוך בצניסה כי ברגע שזה מחובר למה שמיים הכללית זה עדיין קרמליס אם יש איזה שיעור של קרמליס רבי יהודו אמר שלג בטיד משמחיצה אומר רבי יהודה מיסה בעם הסמיים שסב מאובציפורי בשבס עליזקנים אומר לו משום רפני שלא עומק אסור תפוחים עמוקו עשור תפוחים ורך בוד אחד מהשניים היה חסר לה אז אין איזה שיעור של קרמלי זה מוקטור זה בטל החצר לכן מותר למלות ממנה לחצר תניה אידו בבריסה אחרת למדנו אמסמים אויורס לא בחצר אלא בין החלונוס יש שמתה כזו בין החלונות יש בתים משנת צדים ושואהבים החלונות ממהסמים אומרת אברהסה פוכס מגוד מעט תראה על מה מדברים פוכס מגמ רוחב פחות משלושות פורחים משל של דלי ממלא דרך החלון אבל אם זה רוחב ג משל של דלי וממלה רב שמ גמליאל לאמר פסמד תפוחים אז גם משל של דלי וממלה רק אם יש בזה רוחב ד אין משל של דלי וממלה מבררת הגמורה במיסקינן על איזה רוחב מדברים כאן אליבם שמיים גופו שמה חכוים אומרים אם אין בזה רוחב של שלוש של ג' תפוחים אה זה מוקפטור מותר למלות מזה אם יש בדרוכב של ג תפוחים זה כבר קרמליז ואסור למלות השבג אומר לא עד דפוך עם רוחב זה עדיין לא קרמליס אם כך ולא עודכיוסר בדימו רבי יחנון אין קרמליס בחוס מד לא מקטנו אומר לשמיתה ומתאים רק עם שיטסם גמליאל לא עם שיטס חומים אלו מפרשת הגמור את כוונת הבריסה באגפה ולהחליף הכוונה היא כך מדובר שהעמו עצמה רחבה דפוחים או עם כעסור תפוחים מקרמליס אבל יש לה הגפיים יש לה שוליים הקירות שלה בין הקיר של הבית אל לאמו יש כזה קיר יש כזה שטח עכשיו השטח הזה אם הוא פחות משלי שותפוך עם רוחב הוא ודאי מוקמפטור אז כשהוא משלשל דליחלון הוא ממלא מקרמליס הוא עושה הקיר מקרמלס מניח על הגפיים הוא הניח מוקם פטור ואחר כך מהגפיים הוא מביא את הדלי אליו אז עכשיו מביא ממוקם פטור לרשו היוכיד זה ודאי מותר מה הם נחלקו עד היכן נחשב מוקם פטור חכוים אומרים דווקא שגפיים רכבים פחות מג תפוחים אם יש בהם רוחב ג תפוחים זה לא מוקם פטור ואסור רב שם גמליאל אומר עד דפוחים שזה השיעור של קרמליס זה עדיין מוקים פטור ולכן אם הגפיים רחבים שלושות פוכים ויותר פחות מארבות פוחים מותר עדיין למלות ולהשים את הדלי על הגפיים ומשם להביא זאת אל הבית שואלת הגמורה וכי יוסרב דימי אומר רבי ירחנון כשרבדימי הגיע מארץ ישראל לבו ולמר בשמו של רבי ירחנון למדנו זאת לפני כמה דפים כמה פעמים למדנו זאת מוקים שאם בואו ארבו על ארבו שטח שנמצא בוסדש רבים שאין בו דפוך דפ אז הוא מוק פטור ממילא מות לבני רשיו יוחיד ולבני רשסורבים לכתף אולוב ובלבד שלא יחליפו אז קודם כל אומר רש"י מכך שרב דבי אומר ששטח של פוכיס מד נחשב למוק פטור אי אפשר להקשות שכאן אנחנו אומרים שלפי חומים מוקמטור זה דווקא פחות משלישפוכים כי את זה אפשר ליישב שרב דימי דיבר במוקפטור שליד רשוס היוחיד רשוסרבים רשיריסה פחות מד בטל הרשיוס אבל כאן מדובר בבריסה שסמוך קרמליסמוך לקרמליס אומרים לך חומים שצריך להיות פחות מגפוכים ג תפוחים זה כבר לא מוקם פטור אבל קושי הגימורים מכך שרב דימי אומר ובלבד שלא יחליפו זאת אומרת שמדרבונון אסור לקחת מראשוס הרבים להניח במוקפטו ומה מוקמטו לקחת לרשוס היוחיד כי גזרו שמה הוא יעביר ישירות אז למה כאן אתה מתיר לדלוט מקרמליס ולהניח במוקפטו ומה המוקטו לקחת שסיוחיד אתה אומר שלכול על מזה מותר נחלקו רק עד איזה רוחם נחשב מוקמפטו אונה הגמורים אוסום רשיסה שם מדובר בעבר מרשוס היוכדש רבים זה מדוייסה גזרו חומים אם אנחנו נתיר לו להעביר משוס רבים אל המוקטו מה מוקמטו שסיוחיד אולי יעשה זאת באופן ישיר הוא יטאה והוא יעביר ישירות בנושיוחיד ואז הוא יעבור על דיריסה לכן גזרו בלבד שלא יחליפו אבל אוכל רשו דרבונן כאן אפילו אם יקח ישירות מהמים אל הבית זה רק דרבוננו מקרמלסיוחיד ממילא בזה לא גזרו שאם הוא לוקח מהקרמלס למוק פטור ומה המוקטור לרש סיוחיד זה מותר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה