העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פו עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף פו עמוד א
דף פ השיעור מתחיל בעזרת השם במשנה אומרת המשנה המניח ביסוי והולך לישבס בעיר אחרס אדם נסע לשבת לעיר אחרת איך עוד נוכרינגוי ואכוד ישראל הרי זה אוסר דברי רבו רמר סובר שדיר בלא באל עם שמו דירה ולכן אפילו שבשבת זו הדירה ריקה נחשבת הדירה לדירה ולכן אם הוא גוי ולא שחרו ממנו את רשותו בחצר הוא עוסר על בני החצר וכן אם הוא יהודי רב יהוד אינו כדיר בלילים בשבת זו אלא בעלים הבעלים לא נמצאים בה אינה נחשבת דירה רבי יוסמו נוכרי אויסו גם סובר שדיר בלייב אם לא שמו דירה אבל נוכרי יש חשש שבאמצע שבת יבוא בחזרה לדירתו ולכן הוא עוסר כבר מתחילת השבת אבל ישראל שנסע לשבת לעיר אחרת אינו יויסו כי דיר בליב שמו דירה תראה מה אתה חושב שיבוא באמצע שבת שאין דרך ישראל לא בבס רב שמון אומר התנועים הקודמים דיברו שהוא הלך לעיר אחרת הוא בא להוסיף אפילו הניח ביסו הישראל הניח את ביתו לשבת זהו והוא הלך לישב בו אצל ביטוי בוייסויר אינו יויסו שכבר השיע מליבו השיח דירת ביתו מליבו הוא לא הולך לחזור באמצע שבת אומרת הגמור מרב לו חקר רב שימן שאפילו שהוא נסע לביתו בעירזו ודב כביטו כי אם חתן אפשר להסתדר אין חשבאמצע שבת יצטרך להסתלק מהדירה אבל בנו אם הלך להתארח אצל בנו לא הוא לאיח דעתו מביתו כי הוא חושש שמה הוא סתכסך עם כלתו והוא יצטרך לחזור לביתו דאמרין שיש פתגם מממי נובח בוכלבי כשכלב נובח אול אתה יכול להיכנס אל תפחד נובר בורגוריסה כשכלבה נקבה נובחת פוק תצא אותו דבר אם זכר עם חתן אפשר להסתדר עם נקבה עם כלה לא תמיד אפשר להסתדר אומרת המשנה בוא שבין שתי חצירס יש שתי חצרות שיש כותל ביניהם ותחת הכותל יש בור שחציו בחצר א' וחציו בחצר ב' בור מלא מים רוצים לישוב ממנו בשבת אין ממלי ממנו בשבס למה כי כל אחד דולה מרשות חברו כרי המים מעורבים חצי פה וחצי פה אסור להוציא מחצר אחת לשנייה הם לא אסורים חצורס ביניהם אלא אם כן אוסולו לא מחיץ על הבור גובו יעשור תפוחים בי מלמטו נראה בגימורים מה הכוונה בי מיטוי אוי גנוי שזה למעלה כמו שהגמור תבאר אבל זה בתוך חלל הבו אז אפילו שזה לא מפריד את המים אנחנו אומרים מכאילו חכומי במים גוד אחיס מחיץ טרואים כאילו שהמחיצה יורדת עד למטה ברגע שיש לה גובה אסורות פוחים רבונשים שיר מגמלי אמו מה שתנ כמה אמר בי מלמטו ב מטויח גנוי שזה מלמעלה זו באמת נתון במחלוקס תנקמה רק את שיטס בסילל בם היו אומרים דווקא מלמטה צריך להיות המחיצה ובסיל אומרים מלמעלה לא גם טוב אומר רבי יהודה לא צריך בכלל לעשות מחיצה לא יתה ה מחיצה גדולה מן הכוסל שביניהם הרי אמרנו שיש כותל בין שתי החצרות הכותל עובר גם מעל הבור אז הכותל הזה עצמו יכול לשמש כמחיצה שרואים שהכותל נמשך ויורד גם לתוך המים עד הקר כאית גוד אחיס מחיצה אומרת הגמורים אומר רב הונה למטו מה שבשם הם מחייבים שהמחיצה תהיה למטו למטו ממיש אומר רש"י סמוך למים ואין צריכים ראשי קנים ליגע במים ככה הגימורה מבינה עכשיו אבל שיהיה סמוך למים עד המים למעלה שביסילו אומרים שמספיק למעלו למעלה מאמיש ממש למעלה כלל לא סמוך למים אבל וזה וזה בבור כמו שכתוב במשנ בדדסתנקמה מתיחוינו צריך להיות בתוך חלל הבור כדי שזה ניכר שזה בא להטיר את המים ורב יהודה אמר לא למטו שבשמה מחייבים הכוונה למטו מן המים שהמחיצה תהיה תחובה בתוך המים שתגיע לקרקעית המים למעלו שביסיליון אומרים למעלה מן המים אבל לא למעלה בשפת הבור בתוויחיגנו אבל למעלה לא צריך להגיע עד המים לא צריך לגעת במים הגבור בינה עכשיו אבל צריך שיגיע עד המים אומר לי רבי ברבחונולביה אודום הרב יהודה למטו למטו מן המים כך הוא מפרש בדעז בשמיים מה ישנה למטו ממיש שזה מגיע רק עד המים דלוי דרי מים כיוון שהמים תחת המחיץ הם מתערבים ולכן זה לא מועיל כשהוא דולה הוא דולה גם מרשות חברו למטו מן המים נמו הרי ומי כרבו יכול להיות עמוק יותר מעשורות תפוחים וכשהוא מניח בקרקאית הבור מחייצה עשורת תפוחים אם הבור 11 תפוחים אז הטפח למעלה מים מתערבים אומר לי לא ישמיע לוודאומר יהודה מריו ומתו בו משום רבחיה צורך שיראו רוישון של קנים למעלה מן המים טפח נכון שמספיק מחייצה אסורות תפוחים אבל צריך עוד תניים שהם יעלו למעלה מן המים טפס זאת אומרת שאם הבור עמוק עשור תפוחים המים עמוקים עשור תפוחים אז צריך שהמחיצת יהיה 11 תפוחים מקרקית בו 10 תפוחים עד שפת המים ועוד טפח וכן בכל או לא מקשו צריך תמיד להוסיף שיצא טפח מהמים ואז המים לא מתערבים שאל אותו אבל עוד וטו עוד אמר רב יהודה למלו שבסל אומרים שלמלו גם טוב למלו מן המים מה ישנה למעלו ממיש דלא כמו שרב הונה אומר שמספיק אפילו למעלה לא ממיש שזה בתוך האוגן מתוך חלל הבור אבל למעלה לא מגיע עד המים דלוי דערי ומי כהמים מתערבים אין מחיצת הפסק ניכרת בתוך המים למעלה לא מן המים נמה כשאפילו שהוא שם את המחיצה עד המים אבל שוב מתחת למחיצה המים מתערבים כל הזמן כי המחיצה הרי לא מבדילה בכלל בתוך המים או הרי ומאי אומר לי עוד תוספת לא ישמיע לוחוד אתוני יין כף כרחינוי צוריך שישק ראש שיקונים במים טפח הכוונה שטפח מהמחיצה כן יכנס בתוך המים רק מה נחלקו בשמו בסילל בשם צריך שתהיה מחיצה מפסיקה ממש תפסיק עד הקרקאית בין המים של החצי של החוצר הזה לבין המים של החוצר השנייה בסיל אמרו צריך עקר מחיצה עקר מחיצה מספיק שטפח נכנס בתוך בתוך המים וכמו שנראה בהמשך שזה גורם שהוא ידלה רק מהחצי שלו זה מספיק אפילו שמתחת לזה המים באמת מעורבים כי מקילים שכביכול המחיצ יורדת עד למטה כל הן שלו וחצרוס דרבונון חכו מקילו שואל את הגמורה על שיטת רב יהודה ולהודמ רב יהודה קויררבו מטרס בחורוה מה הכוונה חורוה לפעמים כשהיא נחרבה נשארה איזה קורה איזה קורה בתקרה נשארה יש ברוחב הרבה תפוחים אז אומרים פייט תיקו יורד וסויסם הפה של הקורה יורד הפה של הקורה מצד השני גם יורד ויש כאן שתי מחיצות משתי הצדדים רש"י אומר שהוא סובר כדעס רבי שמואל ברבי יויסי שנראה בעומד ביז שמחיצה את לויו מטרס גם מחיצה של בגובה עשורות תפוחים שהיא תלויה בגובה יש תחתה חלל של שלושות תפוחים ויותר היא מטרת היא גורמת שמקום יהיה רשוס היוחיד אז גם כאן אומרים שאפילו שזה תלוי כאפילו שהקורה למעלה אנחנו אומרים פתיקורד וסויסם למה צריך שתהיה הקורה הרחבה הרבה תפוחים כי אין מחיצה עשויה לפחות מחלל של ארבות תפוחים כדי שנאמר שיש כם מחיצות צריך שיהיה כ מקום חשוב של ארבות פוחים על ארבעות תפוחים ורב נחמן אומר בברבואה קוירו ארבו מטרס במים קוירו שמונחת על שפת הבור בור שבין שתי חצרות היא נתונה על רובה באמצע הבור למעלה אז אם תראה גם שכל אחד יוכל לדלוט מהחצי שאצלו בחצו נשאלת השאלה אוקוזל דלי לאידורגיסה ומיסה הדלי יורד מתחת הקורה והדלי עובר עד החצי של החצר השנייה ודולה משם אז רש"י מסביר כמו שטיספס מוסיפים שהקושיה דווקא על רב יהודה בישלמ לרב הונה שהוא יצריך רק שיהיה הקר כדי שיזכור שאסור לטלטל מחצר חברו ולכן המחיצה יכולה להיות למעלה ממש לא צריכה אפילו להגיע עד המים אז מחיצה שהיא דקה צריכה להיות בתוך החלל הבור קורה שרחבה בו תפוך אם יש לה חשיבות יכולה גם לעמוד על שפת הבור ושם כרב יהודה שצריך שלא ידלה מרשות חברו ולכן צריך שהמחיצה תיכנס טפח בתוך המים אז מה מועילה הקורה מלמעלה אז הוא ענה לו קמלו לרבונון דאין דלי דלי מהלך יויסר מארבות פוכים ככה החוים ידעו שדלי נמשך יותר מארבות תפוחים לכן אין חשש כשהוא ידלה בחצי שלו הדלי יעבוא ארבות פוחים ואז הוא יגיע לחלק של חברו שואלת הגמורת תחס קוירו מיוערי ומהיה תחת הקורה המים כן מעורבים זה שייך לשתי החצרות ושם ודאי דלי כן נכנס קצת הוא כן נכנס הרבות פוחם הוא לא נכנס אבל כאן שם הוא כן נכנס והוא דולה מרשות שמשותפת לשניהם אלו חוזר זר את הגמור מפירושו של רב יהודה פירושו של רב יהודה מוקשה לס לרב יהודה חייבים לפרש כמו רב הונה שאפילו שהמחיצה למעלה ממש ברגע שבתוך חלל הבור היא מועילה איך היא מועילה משום דקלו שהקילו חכומים במים שמחיצה אפילו שהיא תלויה מטרת אבל כיוון שהכולה הזו היא דווקא לעניין דליית מים מעל מים ולא ביבשה אז צריך שהמחיצה תהיה בתוך חלל הבוש שיהיה ניכר שהיא עשויה למים אלא אם כן זה קורה רחבה כמו שאמרנו אז כן מקילים כדי בוא מני רבי תו למרב מחייצו תלויו מה הוא שתעטר בחוה בחוה מצוי שהיא נחרבה ויש איזה קיר שנשאר בגובה של עשורת פוחים אבל זה תלוי באוויר יש תחת המחיצה בין המחיצה לקרקע יש הבדל ששלוישות פוחים חלל אוויר אומר לי אין מחיצת לא יום הטרס אלו במים ביבשה לא החובה היא לא תהיה רשויוחיד לעניין דלי קליית מים קלו שהקילו חומ במים שגם מחיצה תלויה מטרת [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה