העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עז עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עז עמוד ב
אומרת הגמור סולומהמצרי אינ ממט ועצורי ממט יש שתי סוגי צולמות יש סולם שנהוג במצרים משתמש בו וסולם של צור איךדום מסולומצרי אמר ברביני כלש כלשה לו ארבו חבוקים סולם שאין בו לפחות ארבע מדרגות יש בו רק שלוש מדרגות או פחות אז נוח ליטול אותו משם אז הוא לא ממעט אבל אם יש בו ארבע מדרגות זה כבר נקרא סולם עצורי שזה לא כל כך נוטלים אותו מכאן כמו שהגמורת תבאר ממילא וממעט וכיוון שמראש הסולם עד כותל אין בו עשורת תפוחים אז ממעט שהראש הכותל שייך לחצר של הצידה אומר לרבחבר דרוב ולרבשם בדסמר ממת אומר לי לאמרנו משום שניטל בשבס אפשר לטלטל אותו משם הוא לא מוקצה כל דלשבס אין ממת י אפילו צורי נמ סולם צורי הוא כן מוקצה גמור אוסום כיבדוי אומר רש"י מה שאמרנו שדובש ניניתל בשבס הוא ממעט זה לאו דווקא דבר שאסור לטלטל אותו כי אם הוא מוקצה גם דבר שמותר לטלטל אותו אבל כיוון שהוא כבד קשה ליטול אותו משם אז בדרך כלל לא מזיזים אותו מהמקום גם הוא נחשב כדור שהינוניל בשבס והוא ממעט את גובה הכותל וסולם סולם צורי אפילו שהוא לא מוקצה לא מטלטלים אותו בדרך כלל כי הוא כבד אומר הבי הבייה עובר לנושא אחר הזכרנו במשנה שיש כותל בין שתי חצרות אז אי אפשר לעשות עירוב חצרו שתי החצרות ביחד כי הכותל מפריד ביניהם קויסה שבשתי חצרוז גובה עשורות פוכים אבל והניח סולום רוחוב ארבו שזה שיעור של רוחב של פתח מכאן הוא השעין סולם בצד הזה של הכותל וסולם רוחבר בו מכאן מהצד השני של הכותל אז יש כאן כאילו פתר בין שתי החצרות ואם בין זה לזה שלושות פורחים אפילו ששתי הסולמות לא אחד מול השני אלא אחד יותר רחוק מהשני אבל אין ביניהם שלושתפוחים אז זה כאילו אחד ליד השני כזה כמו לובוד ממט יש כאן כאילו פתר משת חצרות ואם הם רוצים עושים עירוב חצורס משותף אבל אם יש בין סולם אחד לשני מרחק של שלושות פפורכים אין ממעט כן כאן פתח ולא יאמור רונשים אין בו שאם יש כאן שלושת פורחים רוח פער בין שתי הסולמות זה לא נחשב לכפתח אלא דלי קוס לרבו שהכותל הוא יותר צער מהרבותפים אז אי אפשר להשתמש בסולמות האלו כפתח כי יש מיניהם מרחק אבל קויס לרבו אם הקט יש בו רוחב הרב תפוחם אפילו מופלקטו ונמה אפילו שהוא שם סולם אחד משעין אותו בכותל בצד אחד בצד השני הוא משעין אותו מרחוק ממנו בכל זאת זה נחשב כפתח למה כי כיוון שיש בו רוחב רבותפו אפשר לעלות על הסולם וללכת על ראש הכותל ואז יגיע לעבר הסולם השני ולרדת לחצר השנייה זה נחשב כפתח משת חצרות שאם הם רוצים עושים עירוב חצרס משותף חוזרת הגימור לעניין הקודם של מיעוט גובה של כותל אומר רב ביבי ברבי בונו הצטעבו על גב צטעבו אדם רצה למעט את הגובה של הכותל כדי שראש הכותל יהיה פחות מעשרות פוכים והוא יבטל אל החצר של הצידו אז הוא בנה הצטבה בנה כמה דף של עץ מצטבע אחת הוא שם זאת סמוך לקרקע הצטבע שנייה על גבי רגליים יותר גבוה אם יש בהצטעב תחתונה ארבע יש ברוחב ארבע תפוחים והאצטבו עצמה מצמצמת את הפער שאין בגובה של הכותל מעל האצטבע אסור תפוחים ממעט לא צריך בכלל את ההצטבעה עליונה כי יש כאן שיעור של פתח יש כאן שיעור של פתח שדרכו אפשר להשתמש בכל ראש הכותק כמו שהזכרנו בסוף עמד א' הנמ אין בתחתו נוער בו אבל ויש בו עליו נוער בו בהצטבע עליונה יש כן רוחב של ארבע תפוחים ואם בין זה לזה בין שתי הצטבעות אין שלושות תפוחים אז שניהם כמו הצטבעה אחת גדולה ממעט ולכן אפילו שלמטה הם ברוחב רבו אבל כיוון שזה כמו הצטבע אחת גדולה ולמעלה היא מתרחבת להרבות תפורחים מספיק אבל אם יש בין שתי הצטבעות שלושות תפורחים אומר רש"י מה קורה ההצטבעה התחתונה בפני עצמה העליונה בפני עצמה עצמה התחתונה אין אין ברוחב הרבה תפוחים העליונה יש ברוחב הרבות תפוחים אבל היא באוויר היא מתחילה בגובה יותר משלושת תפוחים מהקרקע אז זה לא יכול למט אבל אם אין ביניהם פער ששלושת פורכים אז זה כאילו הצטבע אחת גדולה שמתחילה מהקרקע אז היא יכולה למעט אותה הלכה ואומר רב נחמן מרב בברבואה סולום ששלבויסוב פירחוס מסביר רשי אנחנו יש לנו מדרגות וסולם מדרגות שיש אין אין רווח בין המדרגה אחת לשנייה יש סגור שמה בהקיר בזמנם לשני הדברים קראו סולם גם למדרגות קרו סולם וגם לסולם קרו סולם לכן שרוצים לומר סולם שיש אוויר במדרגה אחת לשנייה כמו שאנחנו קוראים סולם אז אמרו ששלבותיו מדרגותיו פורחות הם באוויר אחת על השנייה אין קיר ביניהם ואת זה הוא השעין על הכותל וכך הוא רוצה שהכותל יהיה נמוך מעסורתפוכים מקרקעית החצר שיבטל אל החצר אם יש בשלב התחתון אותו נוער בו ומהשלבו עד הקרקע יש פחות משלושות תפוחים אז היא עצמה המדרגה התחתונה עצמה יש בה רוחב הרבה תפוחים אז היא עצמה ומהמדרגה הזו כבר אין עשרות תפוח עם גובה לכותל ממט והראש הכותל בטלבר החצר הנמשל התחתון ארבו אבל ויש בשלב העליון העליונה ארבע תפוחים ואין בין זה לא זה בין מדרגה על השנייה וכמו חן בין המדרגה התחתונה לקרקע אין בזה אין שלושות תפוחים ממעט כמו שאמרנו כהכל נחשב כמו דבר אחד גדול שנכון שהוא מתחיל פחות מארבות תפוחים אבל הוא מתרחב למעלה הרבות תפוחים אז זה לא נחשב כמיות שנמצא באוויר כי הוא מתחיל מלמטה והם ביניהם שלו שזה כמו דבר אחד גדול אז זה ממט ואם למיסה מהשליבה העליונה מהמדרגה העליונה אין עד ראש הכותל עשור תפוחים אז זה בטל אל עבר החצר ראש הכותל ואפשר להשתמש מהחצר אל ראש הכותל ולהפך החצר השנייה אסורה כמו שאמרנו עד כאן דף עיז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה