העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עו עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עו עמוד ב
אומר רבי יוחנון חלון או גול אם החלון הוא עגול כדי שיהיה כאן פתח בין שתי העצורות שיוכלו לערב שניהם כביחד צריך שיהיה בהקיף או בהקף של החלון תיקח חוט ותסבב סביב כל ההקף 24 תפוחים ושניים ומשהו מהן בתוי חסורו בתווי חסורו תפוחים מהקרקע שאז שאם יהיה רבענו את עשה שם ריבוע של ד' על ד נמצוא משהו בתווי חסור עכשיו כך עוד מעט נראה מה כל החשבון של 24? אבל רש"י אומר מה זה נקרא שניים הוא משהו? שמההיקף שני תפוחים צריכים להיות בתוכסור. הראשונים מקשים שבאופן זה לא יהיה לי כאן רוחב של ד שיתחיל בתוכסור. לכן הראשונים מפרשים מה הכוונה שניים ומשהו. שניים ומשהו בגובה בגובה של האמצע שניים או משהו יתחיל בתורך חסורת פוחים. עכשיו הגימור נכנסת לחשבון של 24 מדי כידוע כל שיש בהקיפושלו תפוחים מה הרוחב שלו? יש בברואי חובוי טפח ההיקף תמיד שלוש פעמים מהרוחב אם כך אם אני צריך להגיע לרוחב של ד' אז כמה צריך לו את ההיקף שלוש פעמים ד 3 * 4 12 בתריסרסג למה צריך 24 מספיק 12 גמורת תירוץ פשוט אמילה שההיקף הוא שלוש פעמים מהרוחב בעיגולה עיגול שבכל מקום הוא אותו רוחב אבל בריבועה שצריך שיהיה לא רק האמצע בעיגול הם אמצע הוא הרוחב אבל בריבוע שיש לי כאן גם את הזוויות בןנן טפי אז ההיקף הוא יותר משלוש פעמים שואלת הגימורה מרד כמה מרוסר על העיגול כידוע כמה מרובע יותר גדול מעיגול רביע רביעה יותר אם כך אם עיגול של רוחב של ד' הוא 12 אז תוסיף עוד רבע זאת אומרת 12 לחלק ל3 ואז תוסיף את זה זה יהיה רבע כמה זה ארבע 4+ 12 בשג למה מספיק 16 אונה גמורא נמיל להכלל שמרובה יתר על העיגול רביעיגולדנופיק מגוי ריבועה שיש לי למשל חלון מרובע חלון מרובע של ארבע על ארבע זאת אומרת שיש לו היקף של 16 אם אני ארצה בתוכו לעשות עיגול כמה יהיה העיגול העיגול יהיה רבע פחות העיגול יהיה עיקף של 12 16 - 7 זה 12 אבל ריבו בוא דנופיק מגוי עיגולה אבל כשיש לי כאן עיגול אני צריך בתוך העיגול לרבע הריבוע בנטפי צריך יותר מרבע מית משום מור שדקרנסה כר יש את הזוויות שהם בולטות והעיגול צריך להקיף אותם שואל את הגמורה אפשר לחשב את זה באופן פשוט הרי ה מה קורה למה הריבוע יותר מעיגול כי יש לו את האלכסון את הזוויות ברגע שיהיה יהיה לי את הרוחב של האלכסון יהיה לי את הרוחב של העיגול עכשיו החשבון הוא כך מרדכידוע כל עמסה בריבוע אמועת כמה הלכסון שלה אמסותרי חום שבלכסון הנה הלכסון מוסיף עוד שתי חומשים ממילא ברגע שיהיה לי אלכסון של ד' על ד' אז יהיה לי את הרוחב של העיגול עכשיו נכפיל את זה בשלוש זה העיקף של העיגול כמו שאמרנו אם כך כמה הריבוע של ד' על ד כמה אלכסון שלו אני צריך להוסיף לכל טפח שתי חומשים אז ביחד אני צריך ארבע תפורחים ושמונה חומשים אז כמה זה יוצא חמישות תפורחים ושלוש חומשים זה יהיה אלכסון שזה הרוחב של העיגול ואז אני אעשה יכפיל את זה בשלוש כדי לקבל את ההיקף כמה זה חמש ושלוש חומשים להכפיל בשלוש זה 164 חומשים אם כר בשב שנה כחום ש 17 תפוח עם היקף פחות חומש זאת אומרת 164 חומשים סאגי למה צריך 24 אונה גיבורי אין כןמה לפי הקבלה שבידינו שהלכסון מוסיף שתי חומשים אתה צודק מספיק 164 חומשים אבל רבי יוחוןשו אמר שיך היקף של 24 לחלון הגול אומר כי דיין דקיסורי כמו הדיינים של העיר קיסורי ואמר לו כרבונו דקיסורי החכום ששמה דאמרה הם אומרים כך היגול מגוי ריבוה שאני צריך להוציא עיגול שבתוך ריבוע ריבה כמו שאמרנו מקודם צריך להוריד רבע אבל ריבוע מגוי עיגולה כשאתה בא לרבע בתוך עיגול פלגה אתה צריך להוריד חצי מה זה נקרא כשיש לי כאן ריבוע שההיקף שלו הוא 16 ריבוע של 4 על 4 * 4 זה 16 כמה העיגול יהיה סביבו חצי מזה 16 לחלק לשתיים זה שונה תוסיף עוד שנקף 8+ 16 זה 24 ריבוע מגוי עיגול לפלגה צריך להוריד חצי ממה שנשאר כי הם סוברים שהלכסון לא מוסיף שתי חומשים רק האלכסון מכפיל את עצמו ריבוע של אמו על אמוכסון הוא שתי אמוס ממילא זה החשבון איך זה מתאים המציאות המציאות הרי לא כך טיספס ושער ראשון אם מתקשים יש להם כמה פירושים בזה מה למד המשנה אם החלון הוא פוכס מד ד או שהוא כולו למעלו מעשורות פורכים הוא לא יכול לחבר את שתי החצרות אומר רב נחמן לא ישונו אלו חלון שבין ביז חציירס אבל חלון שבין ביז בתים יש כאן שתי בתים בית של ראובן בית של שימן ובקיר שמבדיל בין שני הבתים יש חלון שיש בו ארבע על ארבע תפוחים אפילו למלו מעסור אונמרוצו לארב שתי הבתים יחד כדי שיוכלו להוציא בשבת מבית אחד לשני מערבי נחוד ביטימ ביסק כמנן דמו לדומה בית הוא כאילו מלא כולו יש בו תמיד ראיתים אומרים הראשונים ממילא אפילו בגובה כאילו מלא כאילו הרצפה מגיעה עד לשם ממילא זה נחשב תמיד כמו בתוויחסורו עיסי ורובל הרב נחמן למדנו בבריסה איך עוד חלון שבין בזחצירס ואיך עוד חלון שבז בתים שהזכרנו עכשיו ואחד לי חלון שבזלס שתי קומות שתי עליות שיש חלום ביניהם ואיך עוד חלון שבין ביז גגין שתי גגות יש כאן בית של רובן בית של שימן ויש כאן הגג של רובן הגג של שמן מעל הבית ויש קיר ביניהם הוא אומר רש"י זה כשיט הסכחו שחולקים על רב שימן רב שימן סובר ששתי גגות אפשר להעביר מאחד לשני בלי עירוב לפי חכמים כן צריך לעשות עירוב ויש קיר בין שתי הגגות אבל יש חלון בין שתי הגגות בן בין הכותל שבין שתי הגגות יש ויך עוד חלון שבין בייס גגין יש כאן בית של רובן בית של שימן ממילא הגג של רוב הגג של שימן ולשיטס חחומי מציין רעש שחוקים על רב שימן לאלון אז גם מגג של רובם להעביר לגג של שימן אסור בלי עירוב חצירוס ויש כותל בין שתי הגגות אבל יש חלון בכותל ואד לי חלון שבין ביז חדורים חדר שייך לרוב חדר שייך לשימן בקיר בין שני החדרים יש חלון קולון דל ד' בתורי חסור תפוחים זה גורם שיוכלו לעשות עירוף חצורס ביניהם אז מה רואים שגם בחלון שבקוטש שבין שתי בתים צריך שיהיה בתווי חסורו הונה גימורת תרגומו חצרוס מה שכתוב שצריך בתו חסורו זה הולך רק על חלון שבין שתי חצרוס שואל את הגמור איך עוד לקטונש שהדין שווה בכוון אלו אונה הגמור תרגום הד על ד הבריס אומרת איך עוד חלון שבין שתי חצרות, בין שתי בתים, בין שתי חדרים שצריך שיהיה חלון ד' על דחלק הזה שהוא צריך להיות בתוכסורו זה עולה על בין ביס חציירס בוא מנרב במרב נחמן לול הפסוח מן ביס לאליה יש כאן בית ששייך לרובן וקומה שנייה ששייכת לשימן ממילא להעביר מהבית ללייה צריך לעשות תרוב חציירוס ויש בין הבית לליה יש ארובה חלון בתקרה של הבית שהיא הרצפה הקרקע של העלייה עכשיו כך זה יותר גבוה מעשורת הדפוכים מה השאלה צורך סולם קבוע לתירות צריך שיעמוד כאן סולם קבוע ואז יה פתח כי סולם גורם שיהיה פתח כמו שלמדנו כבר בדף נט או צורך סולם קובע לתירו מה הספק כי אמר ביסקדמ לדומה מיל מן הצד בכותל בסקדמ לדומה ולכן אפילו שהחלון למעלה מעשורו אפשר להשתמש בו כדי לעשות עירוב בין שתי הבתים אבל באמצע שזה באמצע בתקרה לאי או דילמלאישנה תמיד אומרים ביסק מנדמול לדומה אומל אינוי צורך סוב מינו סולם קבוע צורך או סו הצורך צריך שיעמוד כאן סולם אבל לא צריך להיות קבוע כאן שאי אפשר להזיז אותו אבל הוא צריך לעמוד כאן תמר אמר הרב יוס בר מני אמר רב נחמן איךצלום קבוע ואצו לו מהר צורך כי ביסקדמ לדומה ממילא אפשר לערב בין הבית לליה על סמך החלון הרוב שיש ביניהם אפילו שבגובה למעלה מסורת פוחי מהקרקע עד כאן דףוב เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה