העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עד עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עד עמוד א
רובי דף עדי השור מתחיל בעזרת השם שורה אחרונה של הדף הקודם גוף שלמדנו אומרב אין מובוי ניטר בלחי וקוירו אין למובי דין של מובוי שיהיה מספיק לשים לחי אוקיירו בצידו הרביעיה פרוץ כדי להתיר טלטול בו עד שיהיו בתים וחצי רסיסוכים לסויכו כדי שלשמו וצריך שלפחות שתי חצרות יפתחו למובוי ובכל חצר לפחות שתי בתים ושמואל לא אמר עכשיו הגמרא אור מביאה דעות חולקות אפילו ביס סחוד שנפתח ישירות למובוי בלי חצר לפני הבית וחוצר אחס זה גם מספיק לתת למובוי שם מובוי ורבי יוחנון אמר אפילו חורוה לא צריך שיהיה בית אחד וחוצר אחת ובחוץ יש בית לפחות בית אחד כמו ששמואל אומר לא מספיק שיש חוצר אחת שבה יש לפחות בית אחד וחורבה שנפתחת ישירות למובוי יש כבר למובוי שם מובוי להתיר אותו בלחיו קורון אומר להב יוסף אומר רבי יוחונון אפילו בשביל של קרומים אם רבי רבי יוחן המקל שאפילו שיש רק חוצר אחת וכווה אז אולי המקל גם כשיש חוצר אחת בצד השני המוב נפתח לשביל של קרומים שביל שמוליך לקרמים אומר לי לא יאמר רבי חן אלא בחובה דחוז לדירה אז אפשר לתת למובי שם מובי אבל שביל של קרומד לכוז לדיר לאחו אפילו שלא גרים בה אבל היא רויה לדירה בשעתחק אומר אבונבריננה מה שרבי יוחנן התיר כזה מובי שפתוח לחוצר ולחורבה ואז דרבי הולך לשיטתו נתנה נלמד משנה ללום בעזרת השם אומר רב שימן איך עוד גגוס וארפוס ואותח חצי רשוס חסן לקילים ששופסו לתיכון ולא לקילים ששופסו בתוכביס למדנו אסור להוציא מהבית לחצר הבית הוא רק שלי החצר משותפת לכל בני החצר כוזמה של עשו ערב חציירס אסור להוציא מבטים לחצר חי שהוצאתי עשיתי רוב חצי רויס והוצאתי מהבית לחצר להוציא את החפץ הזה לחצר סמוכה שיש פטר בינם כוזמן של אסור חצרו שתי החצרות ביחד אסור אומר רב שימן כל ההלכה שאמרנו שאם היא בית של רובם אסור להוציא לחוצר של רובם ושימם ביחד זה הכל במקום דיורים אבל חצרות כלים שהיו בכניסת השבת בחצר אני רוצה להוביל אותם לחצר אחרת אפילו שהחצר הזו שייכת לרובן שמלן לוי החצר השני שנייה שייכת ליוסף ובן יומין מותר להוביל מהחצר לשנייה כי זה לא מוקם דיורים אין כאן את הגזר אז חז"ל אותו דבר גגות אפילו שמבית רוב לבית שימן עשו אבל מגגו של רוב לגגו של שימן מותר לטלטל חפצים בשבת אפילו שלא עשו עירוב ביניהם אותו הדבר כרפיפות כרפף זה מקום כזה מחסם שלא עשוי לדיורים עשוי להחזיק בו דברים מותר להוביל מקרפ של רובם לטלטל לקרפ של שימן לא רק זה אלא גם חצי, גאוז וכרפויס, כולם יש להם שמש רשות אחת. כל המקומות האלו שאין בהם דיורים. ולכן מותר להוביל מחצר של רובם לגג של שימן וכן בכל שלושת המקומות האלו. ומה שאמרנו שאסור לו להעביר חפצים מחצר אחת לחצר השנייה בעיר חצרויס, זה הכל קילים ששפסו בתורך הבית. כלי שהיה בכניסת השבת בבית והוציאו אותו באמצע שבת לחצר. אסור להוליך אותו לחצור סמוכה של אנשים אחרים אלא אם כן אסור חצי הורס ביניהם אבל כלים שהיו בכניסת השבת בחצר מותר להעביר אותם לחצר אחרת או לגג אחר או לכרפף אחר כך אומר רב שימן ואומר רב אלו חקר רב שימן אבל והוא שלא יעירבו כשיש כאן למשל שתי חצרות וכל חצר לעצמה לא עשתה עירוב חציר ואז מה קורה אסור להם להוציא מהבתים לחצר אז איזה כלים מצויים בחצר לא רקים שהיו לפני כניסת השבת בחצר כי כלי הבית אסור להוציא אותם לחצו אז מותר להעביר כלים החצר זו לחצר סמוכה אבל עירבו אם כל חצר בפני עצמה עשתה עירוב חצרס רק ביניהם הם לא עשו עירוב כל חצר לעצמה עשתה אסור להעביר מחצר אחת לשנייה לא רק כלים ששבטו בבית שזה מעיקר הדין אסור אלא גם כלים ששבותו בכניסת השבת הם היו בחצר אסור להעביר אותם לחצר סמוכה למה גזרים דלמסלהפוקדבטים לחוצר כיוון שכל חצר בפני עצמה עשתה עירוב אז הם מוציאים דברים מבתיהם לחצר אז מצוים כם בחצר גם כלים שהיו בבית שאסור להעביר אותם לחצר אחרת וגם כלים שהיו בחצר ומותר אז אם נתיר לו להעביר כלים שהיו בחצר בכנסת השבת הוא יטאה ויעביר גם כנים שהיו בבית בכניסת השבת ואותם אסור להעביר לחצר אחרת כם לא עשו עירוב ביניהם לכן באופן זה אסור להעביר מחצר אחת לשנייה אפילו כלים ששפטו בכניסת השבת בחצו כך אומר רב ושמואל מר בין עירבו כל חצר לעצמה ובין לא עירבו מותר להעביר מחצר אחת לשנייה כלים ששטו בכניסת השבת בחצר כי לא גוזרים וכן אמר רבי יחנון אלו חק רב שמעון בין עיר רבו כל חצר בפני עצמה ובין לא ירבו על מלא גזרינ זאת אומרת שרבי יוחנן סובר לא גוזרים שם נתיר לו להעביר כלי החצר לחצר הסמוכה יבוא להעביר גם כלי הבית לא יגזרין דלמסלפו כמה דבת אם לחוצר כלי הבית לחצר הסמוכה אונמי גזרי זרנדלמוסלפוקמה נדרחצ לחורבה מה קורה כאן הרי רבי יוחנן אומר שיש כאן מובי של המובו הזה נפתחת חצר שבחצר הזו יש בית ומהצד השנייה השני המובוי יש בו חורוה עכשיו החורבה הזו ודאי שהחוצר השמול החוצר שליד לא עשתה יש לה שיתוף מבוא סרוב חציירוס למה כי חור וזה לא מוקם דירה אז היא לא צריכה להשתתף בכלל היא לא עוסרת אז היא לא משתתפת כ רק מוקד צריך לשתתף בשיתוף מבוס מוקיט מוקנה אבל חובה זה לא מוק לא מוקלי לא השתתפה אבל למעשה החובה הזו שייכת לאדם מסוים אם אנחנו נטיר כזה מובוי אז מה יקרה יטלטלו כלי הבית לחצר ומהחצר למובוי כי המובוי נטירו אותו בלחי וכוירו ועכשיו יש חשש שהכלים האלו הוא יטאה ויכניס אותם לחווה באמת אסור להכניס אותם לחווה למה כי החובה הזו שייכת לאדם אחר לאדם פרטי שלא ישתתף כם בשיט שיתוף ומה רבי יוחנן אומר לא גוזרים הוא לשיטתו כמו ששם הוא לא גוזר הוא לא עוסר להעביר כלים ששפטו בחצר לחצר הסמוכה שמה יעבירו כלי הבית גם כאן הוא לא גוזר הוא מתיר להוציא למובוי ולא גוזר שם הטלטלו זאת לחורוה אז ודאי אומרים הראשונים זה לא לשיטתו שמי שסובר את ההלוך הזו של רבי יוחננון צריך לסבור כם את ההלוך הקודמת של רבי יוחננון כרי שמואל סובר כאן כמו רבי יוחננון בין ירב ובין לא ירבו לא גוזר את הגזירה מצד שני שמואל אומר שמוב יש לו שם מובד דווקא שיש בית אחד וחצר אחת חו ולא מספיקה כי זה שמה מחלוקסי איך מובוי נהפך למובוי וזה שמואל סובר כדי שמוב יהיה לו שם מובוי צריך לפחות חצר ובית לא מספיק חצר וחורוה רבי יוחנן סבר מספיק גם חווה אבל אפילו שרבי יוחנן סובר שמספיק חווה עדיין יש חשש נוסף שיהיה פה גזירה אז זה רבי יוחנן שיטוסוי שלא גוזרים יוסיף רב ברונה וקמה לא שמיטה מה ששמואל אמר כדי שמובו יהיה לו שמובי מספיק שנפתחות למובי חצר אחת שבחצר יש בית אחת לפחות ובית אחת אומר לרב לוזור ברב כך אומר לרב ברונה תלמיד הישיבה אומר שמואל לאכך שמואל אמר אומר לי אין אומר לי אך ולהושפי זה רב לוזר מבקש לו תראה לי את מקום מחסניו של שמואל רוצה לשאול אותו באמת אם הוא אמר כך אך ולירה לו אוס לקמיד שמואל אומר לי שואל אותו רבי לוזר אומר אוכי אומר לי אין שואל אותו ואמר דומר למדנו זאת לפני כמה דפים אתה שמול בעצמך אמרת אינונו בעירוב ואנחנו לא יכולים להקל בעירובין אלו כלו שמשנו רק מה שכתוב במשנה מה כתוב אצלנו במשנה שהמובי ל חצי רויס כחוצר לבתים מה רואים מתי יש למוב שם מובוי לחצי רויס אז איך אתה אומר שמו יכול לקבל שם מובוי כשה פתוחות למובה רק חוצר אחת ובית שתיק שמואל שתק ולא ענה מסתפקת עכשיו הגימורה כי בו מני הוא שתק הוא קיבל את דבריו והוא מהת סובר כמו רב שמו וצריך שיפלחות שתי חצרות או לא הכי מני הוא שתק כולו התייחס לשאלה והוא לא התחרט שמואל מביאה הגמור את תושמ דהו מבואה היה מובוי דוד דיר בי אבוס ברי כך קראו לו הוא גר במובי הזה עובד ללכ עוד מעט נראה איך היה המבנה של המובוי הוא עשה לו לחימו הזה ושורל שמואל שמואל אמר לו זה בסדר אתה יכול לטלטל כאן במובי אחר כך עוסר רב עונון אומר רש"י לאחר מות שמואל הגיע רב עונון שדיה הוא הפיל את הלחי כדי שעיבוס בריא לא ישתמש עם המובי הזה אומר אמר אייבוס מבו דדירבי אני גר כאן כל השנים והסינ משמי דמר שמואל אני גר כאן ועשיתי כאן לכי על פי הוראתו של שמואל ניס רב אונו ברב נשדה ימין יפיל זאת מאיתנו מה רואים כאן הגמור הבינה מה היה כאן שהיה כאן מובוי שנפתח לו בית של אבוז בריא ועוד חוצר אחת ובכל זאת אפשר להטיר אותו בלחי ורבונו חלק כוסבר כמו רב שמע מינו לא יקבלו מיני שמואל עדיין נשאר בשיטתו שהמובוי מקבל שמובוי גם נפתחות לו רק חוצר אחד בית אחת אומרת הגמורה לאילומך קיבלו מיני מה שהיה כאן המבנה של המובוי היה כך המובוי נפתחו אליו שתי חצרות כי שמואל לא דע לו שצריך שתי חצרות אבל רב הרי אומר צריך בתים וחצירות צריך שיפתחו למוב שתי חצרות וכל חצר שתי בתים חוצר אחת היה בו אבוז בריא ועוד שכן חוצר השנייה גר שם יהודי אחד ובית הכנסת אז עדיין אין לנו שתי בתים בכל חצר אבל ווכ חזון נודה ואוכי נהם בבביסק היה חז חזן היה שמש בבית הכנסת הוא היה אוכל בביתו אבל לישון הוא ישן בבית הכנסת והוא עושה ביז בכנישתי עכשיו כך ושמואל התיר לו. שמואל אמר, יש כאן את החצר שלך עם שכנך ויש כאן עוד חצר שיש שמה בית בודד ועוד בית כנסת. אתה יכול לעשות כאן לחי וכך הוא עשה. עכשיו רב אונון בא והפיל את הלחי אחרי שהשתנה המצב. מה השתנה המצב? החזן הפסיק לישון בבית הכנסת. מה היה הוויכוח ביניהם? מה היה חוסר ההבנה ביניהם? ואיבוז בריא סובר מוקם פיטגורים למדנו מחלוקס רב ושמואל ואיבז באי סבר כמו רב שהכ מקום דירתו של האדם מקום שהוא אוכל אז הוא אמר כך החזן הרי אוכל השמש הרי אוכל בביתו הוא רק ישן בבית הכנסת אז הבית הכנסת לא נחשב כביתו אז מה יש לנו כאן במובוי יש לנו כאן את החצר שלי ושכני ויש לנו כאן החצר השנייה שיש בה רק בית אחד הבית הכנסת לא נחשב לבית לא משנה אם הוא כן ישן כאן לא ישן כאן זה לא מועיל, כולו אוכל כאן והוא סבר שבכל אופן שמואל התיר לו בכזה אופן לכן גם אחרי שהשמש הפסיק לישון בבית הכנסת הוא חשב שמותר לו להמשיך אבל האמת היא שהוא טהה הוא שמואל אתמי דומר מוקים לינגורים וכל הסיבה שהוא התיר לו לשים כאן לחי כי יש כאן שתי חצרות וכל חצר יש לו שתי בתים החצר של אבוז באי ושכנו והחצר של היהודי הבודד והבית הכנסת שהשמש ישן שם במוקום לינגורמה יש כאן שתי חצרות עם שתי בתים בכל חצר. לכן בא רבונו ואמר השמש הפסיק לישון כאן אז יש כאן שתי חצרות אבל בחצר אחד יש רק בית אחד לכן הוא הפילו את הלחי
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה