העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עד עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף עד עמוד ב
אומר יהודמר מובוי שצידו איך קחובים וצידו ישראל אין מערבנו דרך לאנו להתירו דרך פסוכים למובי כמו שמצויר כאן ברעש שיש כאן מובים מצד אחד נפתח למובוי חוצר של גוי מהצד השני נפתח למובוי בית של ישראל עם חצר לפניו וזה בית בודד של ישראל יש כאן עוד שתי בתים של ישראלים שהם הם פתוחים לרשוס רבים לא למובי גם לא לחוצר הם פתוחים לרשו רבים אבל יש חלון בין כל בית לבית יש חלון שיש בו דלת פוחים אז לכאורה הישראלים יכולים לעשות עיר ובצייר רויז ביניהם כדי להעביר מבית אחד לשני בעיקר גם להעביר את הכלים של הבית החיצוני של הישראל גם אל המובוי דרך הבתים של הישראל כי החלונות עושות שיוכלו לערב ביניהם בכל אופן אומר רב אסור לעשות כאן עירוב כל הישראלים כדי להתיר להעביר כלים אל המובי. למה? עוד מעט נראה. אומר להבא לרב יוסף אומר רב אפילו בחוצר. רב אמר את ההלכה שלו דווקא במובוי או שאותו דין יהיה גם בחצר. חצר שפתוחות אל החצר. שתי בתים פתוחים אל החצר. בית אחד של גוי ובית אחד של ישראל. אבל הישראל הזה יש לו חלונות אל עבר בתים אחרים של היהודים שהם לא נפתחים אל החצו. גם בזה יאמר רב שאסור ליהודים לעשות ביניהם עירוב חציירס כדי להעביר כלים אל החצר או לא אומר לי אין כן אותו דין יהיה גם בחצר גם שם יאמר רב את דינו שאסור לעשות עירוב ביניהם שלא תווד לא יאמר מה יאבמינה אם הוא לא יאמר זאת בחצר רק במובוי מה היית מפרש את טעמו של רב שהטעם הזה שייך רק במובו ולא בחצר אז אומר הייתי אומר תמדר משום דכוסוב אין מובואי ניתר בלחי וכוירו כמו שאמרנו עד שיו בתים וחצייר רויס פסוכים לטויכוי וכאן מה קורה יש כאן חצר של ישראל שאפשר לקרוא שבחצר הזה יש שתי בתים כי יש את הבתים שאפשר לחבר אותם דרך עירוב בצד השני יש גם חצר של גוי וצריך לומר לפי זה אומרים הראשוני שבחצר של הגוי היו לפחות שתי בתים של גוי אבל אומר רב כיוון שדירתו של גוי לא נחשבת לדירה אז מה קורה כאן המובה הזה יש לך רק חצר אחת רק חצר היהודי חצר הגול לא נחשבת לכן לכן אי אפשר להתיר כזה מובוי לכן אסור לעשות עיר וביניהם כדי לטלטל כלים במובוי כי המובו הזה לא ניתר בלכי אוי כירו עכשיו מה תשאל אותי ותרת לא מולי למה הרב צריך לומר את ההלכה שלו שצריך שתי חצרות ושתי בתים פעמיים צריכת דימה היה אומר רק את ההלכה כלל שאין מובנית בלך קורו דווקא שיש חצרות בתים אבל מינה שגם באופן כזה זה נחשב כך דירה סובת ככובים שמו דירה אז יש לנו כאן שתי חצרות קומש מלון דדירסת ככובים לא ישמוד דירה והיא מאוחי אומר רק את ההלכה שלנו ללכה שלנו לכאורה רואה שצריך שיו שתי חצרות כי הוא אומר דווקא שבחצר השנייה יש לך גוי זה לא נחשב אם היה כאן שתי חצרות של יהודים אז זה כן נחשב למובים אבל הייתי יודע באמת שמובוי צריך שיהיו בשתי חצרות אבל הייתי יודע כמה בתים צריכים להיות בכל חצרון אבמינו לאדן בתים קמו קומשמלום בתים טרין לכן רב היה צריך למלוכה אינמו ונית בלכ שהוא בתים וחצי רוסכם לסוכ שתי חצרות שם כל חצר שתי בתים זה הכל הייתי אומר אם רב היה אומר את הלכתו רק במובוי שזה טעמו אבל אשתדום הרב אפילו חוצר ובחצר לא שייך הטעם הזה שאמרנו כי זה חצר אז צריך לומר טעם אחר תים בדרב דכוסובה אוסור לסיוחית במוקבת כוחובים מה קורה כאן כאן יש מובוי שיש כאן יהודי וגוי רק הם גרים כמה מובוי או חוצו שיהודי וגוי למעשה למדנו בתחילת את הפרק יהודי מפחד לגור עם גוי לבד שמה הגוי יהרוג אותו אז הוא ילך הוא יעבור דירה מה שיקרה אם אנחנו נתיר לישראלים שיש להם חלונות לביתו של היהודי לעשות איתו עירוב כדי לטלטל המובוי כדי לטלטל החוצר אז הוא כבר לא לא ירגיש את עצמו כזה בודד אז הוא ישאר לגור כאן יש לו כאן עוד שותפים יהודים ברגע שיש כאן לפחות שתי יהודים הוא כבר לא חושש לגור עם הגוי ואז מה יקרה הוא ימשיך לגור עם הגוי וילמד ממייסוף זה חז"ל לא רצו אמרו חז"ל זל היהודים שפתוחים עם חלונות לבית הזה של היהודי הבודד אל תעשו איתו עירוב והוא ישאר בודד עם הגוי הוא ישאר בודד עם הגוי אז הוא יעבור דירה והוא לא ילמד ממיסובם זה שייך גם בבית שפתוח למובוי של של יהודי בית ש של שודי שפתוח למובוי עם שכן גוי גם לבית שפתוח לחצה שהשכן הוא גוי לכן בשני האופנים אמר רב את הלכתו אומר רב יוסף אי אוכה אם זהו טעמו של רב עכשיו אני מבין אין דשמנל רבי תב לדאומר הוא חזר על הלכתו של הרב והוא הזכיר פעמיים אויבת קויחובים אויבת כוחובים אויב ככובים תריזמני ולידנם היומה מה הוא מזכיר זאת פעמיים עכשיו אני מבין למה הוא מזכיר זאת פעמיים מסביר רש"י שתי פירושים פירוש ראשון הוא אמר אומר רב יהוד אומרב ככה פתב לחזר מוב שצידו יחוד אויבת כויחובים פעם אחת הוא הזכיר וצידך ישראל וכולו אין מרבים אותו למה כי לא עושים אסור לעשות יהודי יחיד במוקב כרחובים אז הוא הזכיר פעם שנייה כוחובים וכיוון שזה הטעם אז מובן לנו שגם במוב וגם בחצו פירוש שני מביא רש"י שהוא אמר את ההלכה פעמיים פעם אחת ליעוי פעם אחת לניין החוצה אז הוא הזכיר פעמיים אויבות כחובים עד כאן דף دالد
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה