העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף סט עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף סט עמוד א
עירובים דף סטס השיעור מתחיל בעזרת השם קטע אחרון של הדף הקודם בנקודותיים למדנו במשנה אומר רבון גמליאל מהיסה בצדוקי חוד שאוורמונו וכולי שואלת הגמורת צדוקי מנדכשמי וכיתנקה מאמר שדינו של צדוקי הוא כנוכרי שאתה בא לחלוק עליו אונה גמור כן חיסורה מכסרה צריך להוסיף מילים שחסרות במשנה ואוכותוני תנקמה אומר זדוקי הרי כנוכי צדוקי שמודה רק בתור שמקסה וכופר רחמון לצור שבעל פה אין לו דין של יהודי שמספיק ביטל אלא אם הוא גר בחצר עם יהודים צריך לזכור ממנו את רשותו כמו בגוי על זה הוא בא לחלוק רבן גמליאל לאמר צדוקי אנו כנוכי והוא מוכיח כשיטתו ואמר רב גמליאל מיסה בצדוקי חוד יודור מנו במובי בירושלים והוא ביטל לנו את רשותו והוא אמר לנו אבא אבי אומר רבן גמליאל מי היה אבא שלו רב שמ בן גמליאל מהרוצקלמוב מיד יד בכניסת השבת עשו חזוקה תוציאו כלים מבתיכם לחצות לפני שבת זה לא חזוקה כי זה לא מוכיח כלום זה יום חול אבל איך שנכנסת שבת אתם מוציאים דברים מבתיכם לחצר אתם מוכיחים שהחצר שלכם כי הוא ביטל לכם את זה עד שלא יוצא ויסר עליכם כי אם עדיין לא תחזיקו והוא יוצא לפניכם אז הוא חוזר בו מהביטל אז הוא יאסור עליכם אז רואים שמספיק ביטל כי אם זה היה קיניין הוא לא יכל לחזור בו אלא מה זה היה ביטל הוא לא יכל לחזור בו אז הוא אמר להם תעשו חזוק לפני שהוא יחזור בו והותן וקר באמת גם שנינו בבריסה שנחלקו בזה הדור עם נוכרי או עם צדוקי או וביסוסי ביסוסי זה גם כמו צדוקי היה ביסוס וצודויק תלמידיהם הם יצאו לתרבוסרו וקפרו בתור שבעל פה הרי אילו אוסרימולוב וצריך לזכור מהם את רשותו רב גמליאל אומר צדוקי ביסוסי אינו ומיסה בצדוק עם רבון גמליאל במוב בירושלים לפי הגרסה בבריס אז זה לא היה עם אבא שלו אלא הוא עצמו והוא אמר לו הם רבן גמליאל לבונוב בוני מהרו והוציאו מה שאתם אוצים והכניסו מה שאתם מכניסם או שתעשו צו מהבית לחצרו להפך עד שלא יוציא התוזה ויסור עליכם שהרי ביטל רשוס אלוכם אז אם אתם עושים חזוקה הוא כבר לא יכול להתחרט בו דברי רבי מאיר הוא סבר שכה אמר רמון גמליאל רבי יהודה אומר בלושנ חרס הוא אמר להם מהרוב ועשו צורכם במוב ולפני כניסת שבת עד שלא יתךשך וישור עליכם זאת אומרת שרבי יהודה סבר בדע שמון גמליאל שהוא גם סבר כמו תנקמה שצדוקי הוא כנוכרי וכל הביטל שעשה לא מועיל צריך שכירס וכיוון שלא עשיתם את השכירס רק ביטל אז זה לא מועיל אתם צריכים לעשות הכל לפני שבת כי ברגע שיכנס תיכנס שבת הוא יאסור עליכם כביטל לא מועיל והגימור מיד תקשה לאלון כמו שראה שמביא במשנה למדנו אחרת דעס רבי רבי יהודה שרבי יהודה אומר שהוא אמר להם באופן אחר שגם אחרי שתעשו חזוק הוא יוכל לחזור בו מהביטל אבל כומר שהוא לא חוזר בו א מספיק ביטל רק הוא חולק על רב מאיר שגם אחרי שתעשו חזוק הוא יכול לחזור בו ולכן תעשו מהר לפני שהוא חוזר בו הגימור עוד מה תקשיב אומר אמר מה למדנו לפי רב מאיר הוא אמר להם אוציאו מה שאתם אוצים והכניסו מה שאתם מכניסים עד שלא יוציא תוזה וישור עליכם לממר מה אנחנו רואים כאן בשיטר מיו דחימף כהינו שאם הם יוציאו מהבית לחצור להפך אז הם עושים חזור כממילא והודרמה פיקו הם אחר כך צדוק יוצאים בביתו לחצר לא יוס כולה יכול לחזור בו כבר כי הם כבר עשו חזוקה ותנן והרי למדנו במשנה להלומבדביז כפי שכבר הזכרנו בדפים הגודמים גם מי שנוסן רשוסוי בטיסס מסבירים שהגמור דיקה את הלוש נוסן לא כתוב ביטל רשוסוי אלא נוסן הכוונה שהוא ביטל והם כבר השתמשו ברשות בפ בפועל ואחר כך וצי עצמו הוציא בין בשוג בין במיזיד אוסו דברי רביו וכפי שרשי מביא מהגימור לאל אחת הדרכים הגמור הליל שבמיזיד כ הוא חוזר בו ובשוויג אפילו שהוא לא חזר בו עשה בשוויג אז רמר סבר שגזרו שוויגגות מיזיד אז הקופונים מה רואים כאן לפי רב מאר שגם אחרי שנוסן רשוסוי והם כבר החזיקו ברשות הוא יכול עדיין לחזור בו או אמר רב יוסף אי מינויס נכון צריך לתקן את המשנה ללו בדביז וצריך צריך לשנות במשנה שאם הוא הוציא אחרי שנוסן אחרי שמסו חזוקה אינו יוסר בן שהוציא בשגי בין שהוציא במיזיד הבעיה יומר לא צריך לשבש את המשנה רק מה שלמדנו מי שנוסן זה לאו דווקא כמו שאתה מפרש נוסן שהוא ביטל והם כבר עשו חזוקה נוסן הכוונה שהוא רק ביטל ועדיין לא עשו חזוקה לא יקשה כם אשר אומר אצלנו במשנה בתחילת הפרק שאחרי שיעשו חזוקה כבר לא יכול לחזור בו שהחזיקו בני מו ובמו וכל לא יכול לחזור בו כמה כמה שמע מי שנוסן רשוס עדיין יכול לחזור בו שלא החזיקו בני בומב רק עשה ביטלם עדיין לא השתמשו בזה בפועל והותני ואכן כך למדנו בברייסה הבריסה נוקט אתת לא שנוסה ובכל אופן מדובר דווקא שעדיין לא עשו חזוקה כמו שמפורש בבריסה מה למד בברייסה אם את שלו נוסן רשוסי יהודי שגר כאן בחצר והוא שכח לתת חלק בעירוב למשל כמו שנראה בדביס במשנה יש כאן שישה יהודים שגרים בחוצר חמישה עשו עירוב השישי שכח ולפני שהוא נתן את רשותו לחמישה אחרים כדי שיוכלו לטלטל בחצר הוא הוציא ביסר אסור לו להציא מביתו לחצר הוא לא נתן חלק בעירוב כל החצר אסורה לכולם הוציא בין בשוגג הוא עשה הזאת בין במיזיד יוכל לבטל דברי רמר רמי סובר שאפילו שהוא חילל שבס יסוד רבו אבל הוא חילל שבס הוא עשה במיזיד עדיין אין לו דין של גוי שלא מועיל אצלו ביטל הוא עדיין יכול לבטל עדיין דינו כיהודי רבי יהודה אם הוא עשה זאת בשוג אז הוא לא מומלכה לשבוסכל לבטל אחר כך לחמישה אחרים כדי שהם יוכלו להציא מבתיהם לחצום אם הוא עשה זאת במיזיד אז הוא ממלך לשבוסס ואפילו שזה רק סדר דרבוננון כבר דינו כגוי אינו יוכל לבטל וחייבים לזכור את רשותו ממשיכה הבריסה מי שנוסן רשוס זה היהודי השישי הזה ביטל את רשותו לחמישה אחרים ואחקר וציבי בשגז אויסדברמר כמו ששנינו במשנה לאלון כמו שהזכרנו מקודם רבי יהודה אמר במיזדס בשוגגנו סוכא סובר שגזרו על שגגות ומיזיד מסיים את הבריסה במדבור ממורים שאם הוציא אחרי שהוא ביטל אז הוא יכול לחזור בושלאזיקו בני מובוי במובוי אבל הרזיקו בני מובי במובוי שהם הוציאו מביתם לחצר להפך אחר כך הוא בא להוציא בין בשוג גגגוצי ובין במיזיד אינו יויסר עכשיו מי מסיים את הבן דבר המורים האלה רב מאיר או גם רבי יהודה אומר רש"י תלוי לפי מה ששנינו את שיטס רבי יהודה במשנה שרבי יהודה סובר שלא מועילה חזוקה והוא אמר להם אפילו אחרי שתעשו חזוק זוק יכול לחזור בו אז במת בו מאמורים זה סיום דברי רמ רבי יהודה סובר שעדיין אפשר לחזור בו אבל לפי מה ששנו בברייסה שרבי יהודה אומר בשיטס רבון גמליין שצדוקי דינו כגוי ולא מועיל בו ביטל יכול להיות שביהודי שמועיל בו ביטל הוא מודה שאחרי שעשו ביטל ועשו חזוקה אי אפשר אפשר לחזור בו אז בממורים זה גם דברי רביה וגם דברי רבי יהודה אבל קור פה מה שרצינו להוכיח מכאן שרואים מכאן שמי שנוסן הכוונה ד רק ביטל בעלמה ואחר כך אפשר לחזור אבל מי שכבר עשה גם ביטל וגם הם החזיקו במובוי הכל פונים לדעס רב מאיר ייתכן גם לדעס רבי יהודה כבר אי אפשר לחזור בו עכשיו הגמורה באמת ניגשת לישב את הסתירה בדברי רבי יהודה אומר מה למד בבריסה רבי יהודה בלא שנה אחר רס אמר רבון גמליאל מרו ועשו צורכם במובוי עד שלא יתךשך ויהוסר עליכם ברגע שיתכנס שבת יה יהיה אסור לכם להוציא מביתכם לחצר כי הצדוקי לא יכול לבטל לכם עלמה מנוכריו רב גמלי סבר כמו תנקמה שצדוקי דינו כנוכרי וביטולו לא מועיל ווענן עד שלא יוציתנן במשנה שנינו שרבי יהודה אומר שרבן גמליאל מוסר בשם אביו שהוא אמר תוציאו מהר כל מה שאתם צריכים לפני שהוא יוציא ויסור עליכם. זאת אומרת כל זמן שהוא לא מוציא הביטול שלו מועיל. הוא בא רק לחלוק שגם אחרי שתסוך חזוק הוא יכול לחזור בו. אונה גמורה צריך באמת לתקן את המשנה אי מעט שלא ייצי היוק משבח מתקן. זאת אומרת שם גמליאל אמר להם כמו שאמר בברייסה שאביו שם גמאל אמר להם לפני כניסת היום לפני שיצא יום שישי תעשו מה שאתם צריכים כי ברגע שתיכנס שבת הביטול לא מועיל כי דינו כגוי ואי בויסמה באמת לא צריך לשבש את המשנה לא יקשי יש שתי מיני צדוקי כאן במומר לחללשבוס בצינה במשנה מדובר בצדוקי שמחל שבס רק בצינה אפילו אומר טיסה שהם כפרו בתיאור שבעל פה אז הם הם חיללו שבס בכל האיסור דרבונון אבל הם פיחדו מהחום הם עשו זאת בצינה וממילא כיוון שדינו הרקמחל לשאבז בצינה אז הוא לא מומר אז דינו כיהודי לפי דעס רבי יהודה גם והוא לא צריך לעשות צחירס מספיק לעשות ביטל רק רבי יהודה סובר הוא יכול לחזור בו גם אחרי שתסוך חזוקה כאן בבריסה מדובר בצדוק שהוא במומר לחלשבוסס בפרסיה ואז דינו כמר ודינו כגוי שלא מספיק בו ביטל אומרת הגמור כמן נעז לודתניה מומר וגילוי פונים גילוי פוני אומר רש"י חצוף הרי זה אינו מבטל רשוס רק דינו כגוי שואל את הגמור הדבר הראשון גילוי פוני מומרה כיוון שהוא חצוף דינו כמומר אלו הכוונה מומר בגילוי פונים אם הוא מומר בפרסיה הוא עובר את העבירה אינו יאכל רשוס כמן כרבי יהודה שמכל אל שבס בפרסיה דינו כגוי שהנו בבשוס מספרת הגמורה ההוא דנופק בחומרס דמדושה היה יהודי שרחמונס חילל שבת מה היה חילול שבת נלך כמו פירושו השני שרשי שהוא מסכים איתו שהוא יצא לרשות רבי עם צרור של בוסם על גופו צרור של בוסם זה לא מלבוש זה לא תכשיט זה מסוי אז הוא עבר עליצו כבנחז לרבי יהודה נשיא ראה את רבי נסי הולך ברחוב קסו כיסא את זה שלא יראה שהוא מחלל שבת הוא אומר אמר רב דנסי זאת אומרת שהוא עושה זאת רק בציין ברגע שהוא ראה אותי הוא הסתיר זאת כגון זה מבטל רשוס לרבי יהודה ואין דינו כגוי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה