העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף סו עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף סו עמוד ב
אומר רב יוסף, לא השמיע לי אושמיתי. כפי שמוזכר הרבה פעמים בש"ס, רבי יוסף היה תלמידו של רב ותלמידו של שמואל ורב יוסף חלה ושכח תלמודו. הרבה פעמים כשהואש שמע שמואה בשם שמואל או בשם רב הוא טמע. לא זוכר שם אמרו כך רבותיי לא אמרו כך והבית תלמידו היה מזכיר לו. אז גם כאן אמרו בשם שמואל שתי חצרות זו לפני מזו אפשר לבטל בני הפנימית יכולים לבטל את דריסת רגלם על החיצונה אם לא עשו עירוב ולהתיר את בני חיצונה כי ברגע שאוסרים זה על זה אוסרין ומערבוין גם מבטלים הוא לא שמע זאת אומב הזכיר לו את אמרסני אלון אני שמעת את זה בעצמ בעצמי ממך אתה אמרת לנו את זה וההו אמרסניהלון על הממרה הזו של שמואל הוספת את הממרה שעכשיו עכשיו אמרנו מה הממרה הקודמת של שמואל דאומר שמואל אין ביטול רשוס מחוצר לחוצר אי אפשר לבטל ביר בין חוצר זו לא יכול לבטל את רשותו לבין חוצר אחרת ואין ביטול רשוס בחורוה יש שתי בתים ובין שני הבתים יש חורבה החורבה הזו מי יכול להשתמש בה היא פתוחה לשתי הבתים בית זה יכול להשתמש בה ובית זה יכול להשתמש בה אז ממילא בשבת אם לא עשו עירוב ביניהם שני הבתים אסור לשניהם להשתתף בחורה להשתמש בחורה כחוב המשותפת לשניהם והבית כל אחד פרטי זה פרטי לרובן זה פרטי לשימן אסור להם להשתמש בחורה אז אם הם לא עשו עירוב לא מועיל ביטל רשוז באמצע שבת כדי שיוכלו להשתמש בחור זאת אומרת שרובי יאמר לשימן אני מבטל את זכותי שיש לי בחורוה ורק אתה תשתמש בחורה זה לא מועיל למה אומר רש"י כל מה שהכילו חכומים שאפשר לעשות ביטל באמצע שבת זה דווקא בחצר שהיו משתמשים ברבות בשבת וכו ולא כל כך צריך להשתמש בה אז לא תיקנו ביטל זה אמר שמואל ואמרס סלונה לא אתה עצמך רב יוסף אמרת לנו כי אומר שמואל אין ביטל רשוס מחוצה לחוצה לא יאמורון אלו שתי חצי פסח ביניהם שהם לא עוסרים אחד על השני רק אם הם רוצים עושים עירוב ביטלי אי אפשר לעשות באופן זה אבל זו לפנים מזו מתוך שאויסרין זה על זה אז אם הם לא ומר שמואל אין לנו בעירובין אלא כל משינו אנחנו לא יכולים להוסיף את עירים כולס בעירובין יותר ממה שכתוב במשנה אז לכאורה מה כוונת שמואל אומר רב יוסף ששנינו במשנה לאלון שאן שחוצר ששוכח מהם ולא עירב הוא יכול לבטל את רשותו אז נדייק את הלושן של המשנה אנשי חוצר הוא יכול לבטל את רשותו לאנשי החצר ולא אנשי חצי רויס לבטל רשות מחצר אחת לשנייה זה לא אז איך זה מתאים מה שאתה אומר שאמרתי אומר לי אמר לו הבעיה לא על כל המשניות נאמר הממרה הזו של שמואל שאינו בעירובן אלו כלוש משנסינו כי האמרסלון אינו באירובן קלוש משנסינו או האמרסלון שכתוב במשנה לאלון שהמובי לחצי רויס כחוצר לבתים ומזה מהלשון הזו דקדק שמואל חצי רויסטים שכל הכולש למדנו בתחילת הפרק הוא זכר שם גם ממריזו בתחילת הפרק שלמובו כדי להתיר טלטול בו מספיק לעשות בפתח שלו או לךיוי כוירו זה דווקא כשיש לו שם מובי יש לו שם מובוי שפתוחות שתי חצרות פתוחות למובוי וכל חצר מהשניים יש בה לפחות שתי בתים גופה אומר שמואל הזכרנו אין ביטל רשוס מחוצר לחוצר ואם ביטל רשוס בחורה מביאה הגימור דעה חולקת ורבי יוחננון אמר יש ביטל רשוס מחוצה לחוצ שתי חצרות סמוכות אפילו שכל אחת מהם יש לה פתח למובוי אם הם רוצים באמצע שבת יכולים בני חצר אחת לבטל את זכות חותם החצר לבני החצר הסמוכה ואז בני החצר הסמוכה יכולים להוציא מחצרם לחצר הסמוכה ויש ביטל רשוז בחורוה שאחד מהבתים מבטל את זכותו בחורה לשני והשני יוכל להוציא מביתו לחורה אומרת הגמורה צריכה הם הוצריכו לחלוק גם בחורבה וגם בחצון דשמין את המחלוקס רק מחוצה לחוצה ראיתי אומר בהווקמה שמואל שבזה לא יהיה כאילו לעשות ביטל משום דו תשמיש טלחוד ועוד תשמיש טלחוד לכל אחת יש את החצרה שיש לה למה למה צריך להקל שהיא תוכל להשתמש בחצר הסמוכה? יש לך את החצר שלך אבל חורבה תשמיש תחודל את רבי החורה משותפת לשניהם אז אי ממוד לרבי ויחנון שכדי שלפחות אחד מהם יוכל להשתמש בחורוה אז יקלו שהיא יוכלה לעשות ביטל לא גם באופן זה סב שמואל שאי אפשר לעשות ביטל וכי תמיו שואלים את המחליקס רק בחו והיית אומר בהווקא אומר רבי יחנון כי זה חושר רק תשמיש אחד לשניהם מקל רבי יוחנן שאפשר לעשות ביטל אבל בהר בשתי חצרות שכל אחת מהם יש לך חצר מדל לשמואל שאי אפשר לעשות ביטל צריך שגם בזה סובר רבי יחונון שאפשר לבטל מחצר אחת לשנייה אומר הביה כמו שהוא אמר קודם עוד אמר שמואל אם ביטל רשוס מחוצר לחוצר לא יאמורון אלו בשתי חצי רויס שכל חצר יש לה פתח לרחוב ופתח איכות ביניהם שאם הם רוצים עושים עירוב משותף ביניהם אבל הם לא עוסרים זו על זו ולכן גם אין ביטל מזו לזו אבל שתי חצי רוי זו לפני מזו בזה מודה שמואל שמתוכ שאוסרין אחד על השני מבטלין גם באמצע שבת רוב בא והוא חולק על הביה בדעת שמואל רוב אומר אפילו שתי חצי רויס זו לפני מזו פאומים מבטלין ופאומים אין מבטלין וכפי שנראה בגימורה בעיקרון רוב סוב בדע שמואל שאין ביטל רשוס מחוצה לחוצר רק באופן מסוים כן שייך כמו שהגמורת תבאר ורובה נבאר מתי כן, מתי לא? והוא נוקד דוגמה כמו במשנה ללון שהזכרנו שיש כאן חצר עם כמה דיירים והם עשו ביניהם עירוב. רק אחד מהדיירים שכח ליטול חלק, לתת חלק בעירוב, אז הוא יכול לבטל את רשותו לשאר הדיירים והם יהיו מותרים. זה הכל שכולם גרים בחצר אחת. מה יהיה כשיש חצר פנימית וחצר חיצונה? כיצד. ולמעשה שבני פנימס עשו עירוב ביניהם, בני חיצונה עשו עירוב ביניהם, הם רוצים עכשיו להשתתף בעירוב אחד גדול. לא צריך לעשות עירוב חדש, אלא למשל בני פנימס לוקחים את העירוב שמונח באחד הבתים ומעבירים זאת לאחד הבתים שבחצר החיצונה ששם מונח העירוב שלהם. וכך העירוב נעשה עירוב אחד גדול. אז תלוי נוסנו עירובום בחיצונו. זאת אומרת כמו שאמרנו בני הפנימית לקחו את העירו ושמו את זה באחד הבתים של החצר החיצונה רק מה אחד מהדיירים או זה שגר בפנימית או זה שגר בחיצונה אחד מהם שכח ושוכח איך עוד בי מן הפנימית סבבה בי מן החיצוני לא משנה איפה הוא גר ולא העיר ולא נתן חלק בעירוב שתי נסו רויז ולא מועיל קמיטל כמו שרובי יבירו אבל אם נוסע עירובום בפנימי זאת אומרת שבני החיצונה לקחו את העירוב שלהם ושמו את זה באחד הבתים של הפנימיס איפה שמונח העירוב של הפנימיס וכך הם השתתפו לעירוב אחד גדול ביניהם וזה תלוי היכן גר זה ששכח לתת חלק בעירוב ושוחרחות מן הפנימיז ולא עירב שתינסורס ולא עוזר ביטל אבל שוכח מן החיצונו ולא עירב פנימס מוטרס אחרי ביטל כמו שנראה עוד מעט שבני החיצונה צריך לבטל צריכים לבטל את הרשות שיש להם כמו שנראה בהמשך בחיצו אסורו בזה מודה שמואל שמועיל ביטל כמו שהגמור הכל מסביר מה התחלנו נוסנו בחיצונו ושוחך ב מנפנימס ובי מן החיצונו ולא עירב שתינסורס ונתחיל עם האופן שאחד מהפנימית שכח לתת חלק בעירוב למה לא מועיל קמביטל כי איבר פנימי ששכח לתת חלק בעירוב למה נבטל למי הוא יבטל את רשותו ליבטל לבני פנימיס הוא יבטל לשכנים שלו שגרים איתו שגרים איתו באותה חצר פנימית הוא יבטל את הרשות שיש לו בחצר ואז לפחות בני הפנימית יהיו מותרים החיצונה שמה בני החצר החיצונה יהיו אסורים למה כי יש פה אחד שגר בפנימית שיש לו זכות דריסת רגל בחיצונה והוא הרי אסור במקומו הוא לא נתן חלק בעיר הוא ביטל את רשותו רגל אסור במקומו אוסר שלא יהיה במקומו כולה עלמה מ אז בני החיצונה ישארו אסורים אבל לפחות בני הפנימית יהיו מותרים לא בני הפנימית גם לא יהיו מותרים למה לס לעירובי גביו העירוב שלהם לא מונח אצלם בחצו כי הרי הם נשו עירוב אחד גדול עם החיצונה והם שמו את זה מחצר החיצונה עכשיו כדי להתיר את עצמם הם יצטרכו להיבדל מהם כי הבני החיצונה הרי אסורים איך הם יבדלו מהם הם אומרים אנחנו מתנתקים ממכם אנחנו לבד אם אתם מתנתקים העירוב הוא לא אצלכם בכלל העירוב בחצר החיצונה אין לכם עירוב בחצור ממילא הביטל שהבן פנימי סעשה להם לא יועיל ליבטל לבני חיצונו בן הפנימי ששכח יבטל גם לבני הפנימית את הרשות שיש לו בחצון וגם לבני החיצונה יבטל לזכות דריסת הרגש שיש לה בחיצונה ואז הוא הסתלק לגמרי וכל השר עשו העיר ומשטב ביניהם וכולם יהיו מותרים אין ביטול רשוס מחוצר לחוצר כמו שרוב אמר שמואל סובר שאין מושג שבין חצר זו מבטל את רשותו לבין חצר אחרת אפילו שהוא עוסר עליהם ולכן לא מועיל כם ביטל מקשה רש"י לכאורה יועיל קם ביטל הפוך זאת אומרת כך נכון שלא מועיל ביטל שזה ששכח יבטל את רשותו לאלו שכן עשו עירוב אבל עשו להפך למשל בפנימית גרים שלוש אנשים שניים הם עשו עירוב השלישי לא נתן חלק בעירוב השתיים האלה שכן עשו עירוב יבטלו את רשותם לשלישי ואז הוא קר כאן כאילו לבד כל החצר שלו והוא נעשה מותר במקומו רגע למותרז במקומו אנחנו פוסקים כמו חכום שחולקים על רבי עקיבא אינו אינו יסר שלא במקומ אז הוא לא עוסר עם דריסת הרגש שלו בחיצונה הוא לא עוסר על החיצונה בני החיצונה הרי כולם נתנו שם חלק בעירוב ממילא כולם יהיו מותרים תרץ רשי הרי בני הפנימית שתיים אלה שכן יכנסו העירו ומיטלו את זכותם החצר לשלישי אז להם אסור להוציא מהבתים שלהם לחצר כי הם ביטלו את זכותם בחצר אז הם רגל האסורבים במקומו אוסרס שלא יבי קומו יש להם הרי זכות דריסת רגל בחיצונה והם אוסרים שם איי מה תאמר הם עשו עירוב איתם עירוב שם עשו איתם מתבטל כי הם הרי ביטלו את כל זכותם החצר ולכן הם יעשרו עליהם הבני החיצוני ישארו אסורים שוב מה תאמר הם יבטלו את זכות דריסת הרגש שיש להם החיצונה אין ביטל רשוס מחוצר לחוצר עכשיו נעבור לאופן השני שהם שמו באמת את העירוב בחיצונה ואחד מהחיצונה שכח לתת חלק בעירוב מה אתה אומר שהוא יעשה ביטל הי חיצונו ששכח למה נבטל את רשותו בחצו ליבטל רק לשכנים שלו לבני חיצונו זה לא יועיל בני החיצונו ישארו באיסור כי אי כפנים מזדעסר עליו בני הפנימי לבני הפנימיס הוא נמצא בחצרה החיצונה אז בני הפנימיס אסורים ברגע שבני הפנימיס אסורים רגל אסור במקומו או יסר שלא יבי במקומו אפילו שבני החיצונו הסתדרו ביניהם מביטל יש להם את הבני הפנימי שעוסרים עליהם מזכות ריסת הרגל מה תאמר ליבוטל זה בן החיצונה ששכח יבטל את זכותו גם לבני חיצוני השכנים שלו יבטל את הזכות שיש לו בחצר וגם לבני פנימיס את העירוב משותף שעשה אותם אחד הוא יבטל את הזכות שלו שיש לו בפנימית ואז כולם יהיו מותרים אם ביטול רשוס מחוצר לחוצר זה הכל כשנוס עירובו בחיצונו עכשיו נעבור לאופן ההפוך נוסנו עירובו בפנימיס אז אמרנו שכאן תלוי זאת אומרת בני החיצון לקחו את העירוב שלהם ושמו את העירוב באחד הבתים של הפנימיס כאן אמרנו שתלוי איכן גר זה ששכח ושוכח איך עוד מן הפנימיז ולא ירב שתיהן אסורז ולא מועיל קמביטל למה כי היבר פנימי ששכח לתת חלק בעירוב למה נבטיל ליבת לבני הפנימיס השכנים שלו לפחות הם יהיו מותרים בחצר שלהם איכיצונו דעשריו כי הרי הם עשו אירו משותף עם בני החיצוינו השיתוף מרגיל אותם יש להם זכות להסתובב גם בחצר הפנימית והשיתוף הרי לא מושלם כחד מהפנימית שכח אז בני חיצונה יעסור על הפנימית מה תאמר ליבות לבני חיצונו הוא יבטל זה ששכח הוא יבטל בני חיצונו גם את זכות דריסת הרגש שיש לו שם בחיצונה וגם את הזכות שיש לו בפנימית הוא יבטל בני פנימס ואז הוא מסתלק לגמרי ובחיצו ופנימס שניהם יהיו מותרים אין ביטול רשוס מחוצר לחוצר כך סובר שמואל לדעס רובה מוסיף רשי מה תאמר? הרי בחיצונה כולם נתנו חם מהפנימית שכח אז החיצונה התנתקו מהפנימית והם יהיו מותרים הם לא יכולים להתנתק כי ברגע שהפנימית אסור אסורים אז הם עוסרים גם על החיצונה זה הכלל רגל האסור במקומו סרה שלא במקומו יש לם זכות ריסת הרגל טענה השנייה אומר שהם לא יכולים להתנתק מהפנימית כעירוב שלהם מונח בפנימית אם הם התנתקו הערב שלהם לא במקומם מזמרוב ומסיים אבל בזה מודה שמואל שמועיל בהתלמ מתי שוכח מן החיצונו באופן שנתנו תאירו בפנימית וזה ששכח הוא לא גר בפנימית הוא גר בחיצונו ולא עירב ודי פנימס מותרס על ידי ביטל עוד מעט נראה איזה ביטל דא דדש ומשתמש בני הפנימית סוגרים את הדלת שיש ביניהם לחיצונה הם מתנתקים מהשיתוף שם עשוים החיצונה וחיצונה אסור החיצונה אסורה אבל הפנימית מותרת החיצונה אסורה אחד מהם שכח ובכלל האירוש שלהם הונח בפנימית והפנימית מותרים למה שם כולם נתנו הבשמ צריך ביטל בכלל הם מתנתקים ואז רק הם נמצאים והעירוב מונח אצלם אז הם יהיו מותרים אומר רש"י יש כאן את הבני חיצונו שברגע שהם עשו עירוב מהפנימיס הם הורגלו להיכנס לפנימיס הם עשו הרגל עירוב אז הם צריכים לבטל את הזכות שהם קיבלו על ידי העירוב המשותף הבני החיצונו מבטלים את הזכות שיש להם בפנימית את ההרג לירוב ובני הפנימית סוגרים את הדלת ואז הם מותרים במקומם למה בזה מודה שמואל שיש ביטל מחוצה לחוצ אומר רש"י מבואר בסוף הפרק בני פנימית אומרים לחיצונה לתיקונ שיתפתיך ולא להבוסה השתתפתי איתכם כדי להועיל ולא כדי לגרוע והרי אחד ממכם גרם שהעירוב יבטל כי הוא שכח לתת חלק בעירוב אז לא באופן כזה לא השתתפתי איתכם אנחנו נשארים לבד בניה הפנימית נשארים לבד בסיפים הראשונים שיש כאן שתי מעלות קודם כל לא צריך לבטל כאן ממש זכות בחצר אלא רק הרגל עירוב שיש לה חיצונה בפנימית וגם כי הם אשמים כי הם קלקלו כאן אז הפנימית יכולה להתנתק מהחיצונה אבל באופן ההפוך שאחד מהפנימית שכח בזה לא אומרים פה אין את הטענה שתיקון שיטפטולבוסי כי אתם גרמתם את הקלקול בזה שאחד ממכם שכח אתם לא יכולים להתנתק מהחיצונה מוסיף רש"י כמו שנראה בסוף הפרק שכל מה שרובה אמר שבזה ביטל זה תלוי מחליקסטנוים זה הכל על רבקיוה שלדעס רבקיוה צריך לעשות קם ביטל כי לפי חכום לא צריך צריך לעשות כמה חלב ביטל בני הפנימית סוגרים את הדלת ומתנתקים החיצונה כי להבוסה לא השתתפתי איתכם כמו שנראה בסוף הפרק אומר לרבונבריד רבי ישוע לרובה מה אמרת כשם נתנו את העירו בפנימית תלוי מי שכח ואם אחד מהפנימית שכח אי אפשר לעשות קם ביטל למה וכישוכח איך עוד מן הפנימס ולא עירב המשתורס ליבטלבר פנימיס רק לבני פנימיס כת אומר לחצר החרב לבטל אבל ברגע שהוא ביטל לבני פנימיס ותיסחיצינו ותישטרדיו כי ברגע שהוא מבטל את הרשות שלו אז הוא הסתלק מכאן והאירו משותף התחדש מחדש וכולם מותרים עונה לו רובהם כמן אתה טוען את הטענה הזו כרב ליעזר שלמדנו בסוף פרק שני דאומר שכשאחד שחר ונתן חלק בעירוב הוא לא צריך לבטל את רשותו דומר אין צריך לבת הרשות לכל איכוד ואחוד מהדיערים בחצר מספיק שמבטל את רשותו לאחד מהם והוא מסתלק מכאן אז גם כאן אתה צודק שמספיק שיבטל לבני פנימי מי זה באופן אוטומטי הביטול חל לכולם גם לבני החיצונו כי כמינה כל מה שאני אומר אומרובה לרבונו דאמרה שהוא צריך לבטל לכל איכוד ואחוד אז קם כאן הוא צטרך לבטל גם לבני פנימיס וגם לבני חיצונו לבני חיצונו הוא לא יכול לבטל כן ביטל רשוס מחוצה לחוצה ולכן לא מועיל קם ביטל עד כאן דף סרבוב
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה