העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף נג עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף נג עמוד א
עירובין דף נג אנחנו מתחילים בעזרת השם פרק חמישי אומרת המשנה כיצד מעברי נסורים כשמודילים את גבולות העיר כדי לקבוע את תחום שבס כיצד מגדילים את ההרים כמו שנראה ביס נכנס ביס יוצא אם אין חומה רגילה סביב העיר אלא אשור איגר מה הכוונה שבתי העיר האחרונים מחוברים זה לזה והם מייצרים כאן את החומה עכשיו לא כל הבתים מסתי אותו דבר בית נכנס בולט החוצה בית יוצא או פוגום נכנס פוגום יוצא יש חומה רגילה ויש כאלה מגדלים בירניות כאלה שבולטות החוצה בולטות פנימה או אויושום גדודיוס באחד הזוויות ליד העיר בתו הכשיבים אמו בשיריים מהעיר יש שמה גדודיות שברי חורבות ישנות גבו אסורות פוחים כמו שנראה בגימורה זה הכל מגדיל את העיר הוגשורים ונפושיס או בית שעושים על קבר שיש בו בסדיר צריך להיות דווקא בסדירה מוצינסמידו כנגדון אומר רשי למשל למשל עם בליטות הללו אחד הבליטות הקודמות אצל קרן מזרחי צפונית רואים כאילו יש בליטה אחרת כנגדה בקרן מזרחי דרומית וחוט מתוח מזו לזו הוא מודד מן החוט ולחוץ כדי שיהיה התחום שווה לשתי קרנות ולא יקן קצר הקן ארוך אלא מרבעים את גבולות העיר יותר מכך וסינויסו כמיתב למרובס כדי שניסקרס זביוס גם כשמודדים 2000 אמו סביב העיר עושים טבלאות מרובעות כדי שבזוויות הוא יוכל ללכת יותר 2000 מעמ כיוון ששיים שם ריבוע של 2000 כמו שראינו בפרק הקודם ונראה באריכות בעזרת השם בדף נוב מביאה גמור נחלקו רב ושמואל איך גורסים במשנה חתונה מעברין עם עיין וחתונה מאברין עם א' מנדתונה מעברין עיבר איבר כאילו מוסיפים איברים לעיר ומן דתונם מעברים כאישו בורו שבתנה בולט אותו דבר מביאה הגימור דרך אגב עוד כמה פסוקים שנחלקו איך לפרש אותם מעורה הסמפ לו רב ושמואל חדומר מה הכוונה מכפי לו שני בת עם זה לפני מזה כמו שמצויר ברשי ה שתי חדרים ואחד אומר מכפי לו ביס ועליו על גבו שתי קומות שואלת הגיבור רבי מישלים עלמדום הזה על גב זה היינו מכפילו שייך לשון כפלות אלא מנדום השני בתים זה לפני מזה מה מכפילו זה לא כפול אונה הגמורה שכפול בזוגוס כי נגברו שמה זוגות זוגות כמו שלמדנו באמת ממריקירס ארבע אומר רבי יצחוק קיריסו ארבע זוגו שהיו קבורים שם אודום וחבו אברום וסורו יצחוק ורבקו יעקב וליון עוד הם נחלקו כתוב בפסוק ו במי המרופל רב שמואל חד שמו ולא מניק שמרופל שאומר והפיל זהריקון לאברום אבינו בתוך כף שנוש כי הוא שבר את העל אלילים וחדמרופל שמוי ולא מוניקו שמוד שמרדסכלו אולוב על עצמו כיוכל הכוונה לקדוש ברוך הוא דיברו בלשון נקיה במלכוסוי הוא המריד את העולם כמו שכתוב בדורפלוגש הוא אמר בואו נבנה עיר בוא נבנה מגדל נגיע לשמיים עוד הם נחלקו כתוב בפסוק ויקו מלך חודש על מצרים והוא התחיל לגזור גזרות על היהודים רב ושמואל נחלקו חדמר חודש מאמיש מת המלך הקודם וקם מלך חדש וחד אומר שנסחשוק זה רויסוב אותו מלך מןדומר חודש מאמיש דכסיב חודש ומנדומר שנסחצו גזרויסוב מדלקסיב ויומוס מלך זה ואם לך מלך אחר אז מה שמע שאותו מלך התחדשו גזרותיו שואל את הגמור למדומה שנסחצו גזרב כסיבה שלא יהודה יוסף אם זה אותו מלך איך הוא לא הכיר את יוסף מה שלא יודע יוסף גמור דוד דומה הנראה כמנדל ליוסף כלל כאילו לדעת יוסף מביא הגמור סימן לממרותיו של רבי יוחננון 18 ו12 למדנו בדוד ויובן אומר רבי יחנון יחס יום גידלתי אצל רבי ישע בריבי בריבי הכוונה אדם גדול בדורו למדתי אצלו 18 ימים ולא למדתי ממנו אלא דובור איךוד במשינו שמה שהגרסה הנכונה במשנה זה כיצד מאברין סורים בא' שואלת הגמור רק זה הוא למד איני ואומר רבי יוחנן יבס תלמידים היו לרבי ישעי ברבי ויח יום גידלתי ביניהם ולומדתי לב כל אחד ואחוד כמה הוא מחודד כמה חריפות יש לכל אחד כלפי חברו וחוכמס כל אחד ואחוד כמה הוא יותר חכם מחברו אז הוא למד שם הרבה דברים אונה גימור ליב כל אחד ואחוד וחוכמס כל אחד ואחוד גומר אבל גימור דברים חדשים שהוא לא ידע לא יגומר רק שהמשנתנו בא' י בו ממיני דידו גומר מהתלמידים הוא כן הוא כן למד דברים חדשים איך הוא הכיר את החוכמה שלהם על ידי שהוא למדם דברים אבל מני דידי רבי יש עצמו לא יג רק את הדבר האחד הזה והייב בו תכוון לומר דו ורך במשינו קורמה למד ממנו עוד ברייסס וגימורס במשנתנו הוא למד ממנו רק דבר אחד שגורסים עם א' ואומר רבי יוחנו כשהיינו לו תוירו אצל רבי יש היו נדחפים כדי לשמוע את דבריו יושבים ארבו ארבו בעמו אומר רבי כשהלמד תור אצל רבי לוזר בן שמו יושבים שישו שיש באמו והמרשו אומר שבדרך הטבע זה לא יכול להיות אלא זה היה נס ואומר רבי יוחנן רבי ישעי ברבי בדוירוי כרב מאיר בדורי מה רב מאר בדור לא יוכלו חבר עלסיב דיתו כמו שמבוא בדף יג למדנו שרמר הסביר כל כך טוב כל צד שלא ידעו מה סוף דעתו מה הוא מתכוון מסכו לו אף רבי לא יוכלו חבר על סוף דתו כי הוא הסביר כל צד כל כך טוב ואומר רבי יוח ליבון של רישנים היה פתוח כפסח של אולסמד קדוש שהיה רובו חוף עמו 20 אמו כמו שלמדנו בתחילת המסכת ושל אחרוני כפיסחו של היכול שהיה רחב אסורו אמויס ואונו כמלוי נקב יש לנו כזה פתח צער בלב כמלו נקב מחת סיטקיס מחת דקה שאיתה תופרים את צדקי הבגדים מה הוא התכוון ראשוני ואחרוני מסבירה הגמורה ראשונים רבי עקיבא אחורניים רבי לוזר בן שמויה אי כדמרי יש אומרים ראשון רבי לוזר בן שמו אחור עם רבי יש ברבינו כמלא כמחצית כיסמר רבי רבי יוחנון אומר הבעיה והנן אנחנו בדור יותר מאוחר כיסיקסה בגודל לגימורה כדי לגמור לשמוע גמור לשמוע שמועות מרבותינו אנחנו כל כך יש לנו כזה לב פתוח בכזה פתח צער כמו יתתד כמו מסמר שנועצים אותו בכותל בנקב צר ונכנס בדוחק אומר רש"י כך אין יכול למונו להובין מה שאנחנו שומים כי מעט ובקוי שבקושח מבינים מה שאנחנו שומעים אומר רוב וענן כי עץ בס בקיר לסבורה לומר סברה אנחנו בקושי יכולים כמו לדחוף אצבע בשאוה קשה האצבע לא יכולה להיכנס רק נדבק קצת אומר רבשנן כי אצבסה בבירה לשיקרה כמו שקל להכניס אצבע לבור בור פתוח להכניס אצבע מה יכול להיות יותר קל מזה כך קל לנו לשכוח את תלמודנו אומר רב יהודה מרב בני יהודו בני המקום יהודו שהקפידו עלשו מדבר בלשון צח נסקימוסם בודום בני גודיש לא הקפידו עלשונם דיברו בלשון מקולקלת לא בדום שואלת הגמורה מפדס מה שייך לזכור את הלימוד לפי הלשון אלו בניו דדיקשנה הם דיקו את הלשון שהם שמעו מרבותיהם והם חזרו באותו לשון ומסחו סימכילו לתת סימנים כדי לזכור תלמודם נזכים בתור בני גולדשנה הם כל פעם חזרו בלשון אחרת ממילא ולמסחו סימות בוד בדום בני יהודו גומרו מאחד רבי הם למדו הכל מרבי אחד אז אז הם שמעו באותו לשון הם חזרו על זה וכך נסכם את רוסה ביודום בני גוליד לגמרי מאחד רבי אז ברגע שאתה שומע שמועה אחת משתי רבס אז הוא אומר את זה בלשון כזו הוא אומר את זה בלשון כזו אז קשה לזכור את זה כי השינוי שינוי הלשונות מקשה על הזיכרון ממילא נזכורסם בודום רבינו אומר בני יהודו דגולו מסכת נזכות בודם בני גול דגול מסכת לא פירשו לא נזכות בודום מביא רשי שתי פירושים או גולמסכת שלימדו לאחרים וזה פועל לזכור יותר טוב או אומר רש"י פירוש שני מפרשים שמוסים ומדגדקים בתיימי של דוב עד שמסיעה שבליבון זה גורם שזכה מותרוסם בודום דובג למסכת היה גע בטיר כמו שכתוב בגמור ברוכז בגמור קן שול אבל לא גול מסכת דובג מסכתי בדמלך אומר על עצמו ירך כל הירי שמיים ירוני וישמוכו כי התורה שלי ברורה שגמס כל אשר ירש אומר רשיז להרוס כהלו ואמר רבי יח מני שמוכל הקדוש ברוך הוא לשאוב של הריגת נוירקינים שנאמר לפני שהצלחומ פלישתים הוא הוריד באוייב את נשומס נשמס שמואל הנובי ושמואל אמר לו שלמחרת הוא ימות במלחמה והוא אמר לו שנאמר אומוטבונך אמי דורש את הגמור אמי כמו ששמואל בגדן כחון בגד אומרת שנמחה לאן เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה