העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף נב עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף נב עמוד א
עירובין דף נבז השו מתחיל בעזרת השם במשנה המשנה הזו כבר הוזכרה בדף הקודם ונפרש את כל המשנה והגימור על פי פירושו השני של רשי אומרת המשנה מי שיוצא לילך בעיר שמערבים בו וכפי שהגמרא מבארת מדובר שיש לו בית גם בעיר השנייה ובעיר השנייה היא קרובה לעיר שהוא עכשיו נוכח בה שגם בה יש לו בית שיש ביניהם עד 4,000 אמ זאת אומרת שאפשר לעשות עירוב בין שני הערים כדי ללכת בשבת לעיר השנייה והוא הלך לא לשם עשיית עירוב אלא הוא יצא כדי לשבט בשבת בבית השני שלו ובאמצע הדרך בערב שבת והחזירו חברו חברו אומר לו קר עכשיו חם עכשיו בוא נחזור הביתה למחרת בשבת הוא מוטר לילך וכל בן יעיר אסורין דברי רב יהודה וכפי שרשי מבאר לפי פירושו השני לפי רבי יהודה הכוונה שכשהוא יוצא הוא אומר החברו מחזיר אותו אז הוא אומר שיוסי שם במקום מסוים שהוא מכיר בין שני הערים ואז יש לו את הכולה כיוון שהוא יצא לדרך הוא לא היה בבית הוא יצא לדרך לא לשם קניית עירוב אז דינו כעני ולא כעשיר ודינו כעני שהולך בדרך כמו שאמרנו בשיעור הקודם שמותר לו לומר שוי סוסי שם ושם ולקנות שייסה וכפי שגמור שם הוכיחה שכם מוכח כרב נחמן שגם לפי רב יודה רק אני שמלך בדרך יכול לומר זאת אז מדובר גם כאן שכש שהחבר שלו מחזיר אותו אז הוא אומר שבי סוסי שם ושם לכן לא מותר ללכת למחרת בשבת לעירו השנייה לשער בני העיר שהיו בבית והם אמרו שסו סינו שם מקום זה וזה הם עשירים ולהם לא מועיל כזה דבר רממ כל שיוכל ערב ולא עירב הרי זה חם או גמול אז למעשה יש כאן שתי חידושים בדברי רמיו קודם כל הוא חולק על רב יהודה הוא אומר זה הוא יצא מביתו הוא יש לו דין של עשיר אין לו דין של אני ומכיוון שדינו כעשיר ולא כעני מה שהוא אמר שיסוי שם שם לא חל אז למעשה אם העירוב לא חל השביס לא חלה אז הוא כבני אירוי ויש לו 2000 אמהו לכל רוח לא מצד שני כיוון שהוא התנתק מעירו והוא אמר שאני רוצה לשבות שם ושם אז לחומרה הוא כן הפסיד את אירו ואסור לו לצאת לכיוון השני של אירו כיוון כביכול לחומרה העירוב שלו שהוא אמר שוי סוסי שם ושם חל והרי זה חמור גמל כמו שלמדנו בדף למד שאדם מוביל חמור וגמל אותו הוא מוביל מלפניו אותו מוביל לאחריו וזה מוביל וזה מושך אותו לקם זה מושך אותו לכאן זאת אומרת שמותר לו ללכת רק בין עירו לעירוב שוא רצה לעשות כי לחומרי העירוב כן פועל אומרת הגמורה הגמורה הבינה בתחילה שכן מדובר במישהו שיוצא לערב ולכן לא הבינו מה ישנ איהו שמותר לו ללכת למחרת או מהשני אינו שאר בני העיר אומר ונ כמו שאמרנו אוכל מסכין כגון שיש לו שני בתים וביניהם בין שני הבתים שני תחומי שבס קנופ לוכ הוא יצא לדרך על מנת לשבט בהירו השנייה הוא לא יצא כדי לערב ואז דינו כעשיר כי הוא יוצא מהבית ממילה כין שהוא יצא לדרך אבלוני לכן מועיל לו שהוא אומר שיוסי שם ושם והני אבל כל שאר בני עיר עשיר אנו ישים בבית לכן מה שהם אמרו לא מועיל להם תמוח מי שיש לו שני בת ביניהם שני תחומי שבס שהזיק בדרך ללכת לביתו השני וירוב דבר רב יהודה יסר על כרבי רבי יהודה בנו מוסי ואומר אפילו מצו ח ואמר לו ליפו תישאר ח למך עכשיו צריך להבין מה רבי סירב יוד בא להוסיף על דברי אביו מה הוא בא לחלוק מביא הגמור שתי דרכים אומר רב פ צורך גם לפי רב יהוד גם לפי בנו רב יסי כדי שמחר יוכל ללכת לביתו השני הוא צריך לומר בערב שבת שוסי שם ושם ביזה שטח מוגדר בין שני הרים כי פזיק רב יהודה אמר דווקא כשהוא קצ הדרך רב סי אומר לא אפילו שהוא ק לצאת הוא עוד היה בבית וחברו אומר לו אל תצא חם קר הוא כבר גם נקרא כוני והוא יוכל לומר שיסוי שם ושם ורב יוסף הוא אמר לא להחזיק דכל פליג צורך ודאי שהוא צריך להחזיק בדרך כי פליג ימ רבי יהודה אפילו שהוא לא הזכיר בפירוש שמדובר שהוא אמר שיסוי שם ושם אומר רשי רבי יהודה אמר את דברו כהמשך למשנה בד ממטס ששם כתוב שהוא אומר המי שב בדר חושו והוא אומר שסוס ביקרו אז השביס שלו נקבעת לשם אז זה רבי יהודה מוסיף שכיוון שההוא יצא לביתו השני הוא כבר גם יוכל לומר כך ועל זה בא רבי ויסי ואומר הוא לא צריך לומר ברגע שהוא יצא לדרך והוא רצה ללכת לבית השני אז אוטומטית נקבעת לו השביס בין שני הערים כדי שלמחרת תוכל ללכת מבררת הגמורה כמה נזלה כדעת מי הולך את הממרה עודו מעולה מי שהזיק בדרך והחזירו חבוי הרי הוא מורז ו מזק אז קודם כל שואלת הגמור יש כאן סטירה מוזר הכוונה כאילו שהוא מוזר לביתו דינו כמי שלא עשה עירוב ומוזר זאת אומרת שהוא מוחזק בשס שהוא קנה אם מורז לא מורז ורז לא מורז אוקומה אף על פי שמור אפילו שהוא עלה חזרה הביתה מורז ה יש לו שביס במקום שבין שני הרים כמה כרב יוסף לי בן רב יס רב יהודה שמדובר שהוא החזיק בדרך באמת אבל לא צריך לומר כלום מספרת הגמור רב יהוד אשס קולו דפרה הוא הביא סל של פירות מתנה לרב נוסן וישי הוא הביא לו את זה בערב שבת כ וזיל הוא רצה לחזור לביתו ביתו היה יותר רחוק מביתו של רב נוסן יותר מ-2000 אמו אבל פחות מ-4000 אמו אפשר לעשות עירוב כדי לחזור הביתה אז רב נוסן ברשיה שב כעד אנו זרק הוא המתין עד שהוא ירד מדרגה אחת וברגע שהוא רד מדרגה אחת הוא כבר הולך בדרך הוא יצא לדרך ללכת הביתה או מרלי ביס אוכ אתה יכול לישון פה למוחו קוד ווזי למחרת הוא יצא לדרכו ללכת לביתו למה כי ברגע שהוא החזיק בדרך ה יש לו דין של עוני כמן כדעת מי הוא פסק לו כך כרבי יוסף ולי בן רבי סיבר יהודי שהוא החזיק בדרך ירד מדרגה אבל הוא לא אמר כלום דוח גמור ו כרב לי ב רבי יהודה יכול להיות שמדובר כרבי יכול להות שההוא כן גם החזיק וגם אמר הוא אמר בפירוש הוא אמר לו תומר שיסוי בין שני הרים כדי שמחר תוכל ללכת למה הדיפ גמור למת קר אפילו שלא מפורש רש ש כרבה כמו הכלל הידוע שכשר ורב יסף חולים הוח רבה חוץ משלושת מקומות סוד ן ומרצו
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה