העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מ עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מ עמוד א
עירובין דף מ השיעור מתחיל בעזרת השם באמצע השורה השישית מלמעלה ההוא ליפט לפת דוסה למוזה באמצע יום טב גויים הביאו את זה לעיר מחוזה ויהודים רצו לקנות מהגויים בדרך טר שמותר לקנות ביום טב בהקפה רצו לקנות את זה נופ רובה חזייה דק מישה הוא ראה שזה כבר כמוש קצת יבש שורה רוב למז בן מיני התיר לקנות ם אומר אובד מתמו נקרו אם זה היה נתלש היום אומר ספס היה אסור מישו מוקצה אבל זה ודיי נתלש מערב יוםטוב מה ירס מחוץ לתחום אולי הביאו את זה מחוץ לתחום זה זאת אומרת שעשו מלוח דרבון נביא את זה לכאן אז למדנו בסוף השיעור הקודם הבו בשבל ישרל זה מות לאכול לישראל אח כיוון שזה רק מלו רבון וכל שכו מי אמר בכ שהביאו את זה בשביל יהודים הבי אתזה בשביל הגויים אבל קסו מביאים הרבה זאת אומרת שמתכוונים בשביל היהודים אוסלו כי ברגע שמביאים את זה למכור ליהודים מביאים את זה לכל היהודים אז אפילו ש רק מלו חד רבונו זה נקרא שהביאו את זה לישראל זה ולכולם עסור להנות מזה ביום טב מספרת הגמור אנו בני גנונה אומר רשי כושרי כילות חופות לחתנים ונותנים שם עדסים גוזס ביום ת שני ביום ת שני של גוליס הגויים קצצו הדסים המחובר והביאו את זה לאנשים האלה שהם צריכים לקנות עדסים להורה מיד במוצ יום טב אבנה אמר מיד במצ יום ת שני זה כ מותר למה אז רשי בדף לסל פסק מסביר נכון שהכלל הוא שגוי עושה עבורי מלאכה מכ דרס ביום טב אסור להנות מזה לא רק ביום טוב לשום יהודי כזה מלוכ דריס כאן זה קציצה אלא גם במוצא יום טוב כדי שלא יהנה מהמלוכה שהגוי עשה צריך להמתין בכדי שיעשו שיעבור זמן שהיה אפשר לעשות את המלאכה הזו במוצ יום טב ביום טב ש כן מקילים למה כי בזמן רינה כמו בזמנינו כל היום תשני היה רק מסמ בנו יש כבר לוח קבוע בני חוץ לארץ יודעים בדיוק כ בני ארץ ישראל מתי כל יום טב וכל הן שט שני זה רק מנהג שחכמים גזרו משו בידנו לכן אפשר להקל ולא צריך להמי די שיעשו אומ לרוב תחליף לרנ כן שאפ לה בני א לא לכל אחד ני שנו ר צמו לא ר צך ומשמ לפני התב ביום ט שרש השנצ השח הזה ים אז כפי שהזכרנו כבר במשנה רב דוסו חידש כאן שני חידושים קודם כל את עצם הזכרת ראש חידש בראש השונה כ זה ראש חודש תשרי וגם שעושים תניא אומר רבי כו בולון הסתפקנו מהו להזכר של ראש חודש בראש השונה כשהייתי בישיבתו שרבו הסתפקנו ה מזכירים את ראש חידש בראש השונה מה הצדדים כ חלוקים במוסף כתוב בפסוק מלבד מביאים גם את הקורבנות של ראש חדיש אמר צריך להזכיר את גם בתפי מזור לכאן ולכאן ברגע שאומרים ם הזכור הזה כלול בזה גם ראש השונה וגם ראש חדיש למה אז רשי כאן אומר רשון כתוב זר עכשיו יש כם בסוגריים מרובעות ובראש חוש מקסי לכם לזכור הרשש טוען זו תוספת מאוחרת שהוסיפו את זה מהסס תסס אומרים שזה הנקודה כי זכור כולל גם ראש חודש כי גם ראש חודש כתוב לכם לזכור אבל ראשי עצמו באומד ביז מסביר אחרת כיוון שראש השונה הוא תמיד ראש חודש אז עצם הזכרת ראש השונה זה כבר הזכירו את הראש חודש אלו שני הצדדים אומר לון אמר לנו רב הונה ניסו למדנו במשנתנו רב דוסר לפני התב וכולו וחום הם חלקו עליו מה מה הם חלקו להזכיר מה הם תענו לא מזכירים בכלל ראש חודש בראש השונה אומרת הגימור לוי להסס אולי הם חלקו רק על החלק הזה שלא עושים תנאי אלא מזכירים ראש חודש בשתי הימים רגיל אבל עצם הזכרת ראש חודש ודאי לא חלקו וממשי גמור חנ מסברה שרק על החלק של התנ חלקו מדקות בריס וכנו דוס בראש חדושים של כל לשו כולו שספק ם ברות באז את החודש אולא אז מה בשני הימים בחוץ לארץ בזמנם שקשו על פי הריה מה הם עשו החזיקו תמיד שני ימי ראש חודש ורב דוס אומר שבשני הימים עושים תנאי אומרים לובוי על תנאי אם היים אם למוחו למחרת אומים היו ממש ולא דו לא עושים תנא מזכירים בשני הימים ראש חודש עכשיו כך אימה שחלקו דמ שנתינו מה שחלקו חחים על רב דוס משנתנו זה על זה שלא עושים תנאים משומד לכן גם חלקו על בריסה בכל ראש חודש לא מזכירים תנאי לא אומרים ראש חודש רגיל אל ימס מה שחלקו חומים על רב דוסו להזכיר שלא מזכירים ראש חודש אזה טוב בראש השונה אבל בכל ראש ש דגור פך ו מה אתה רוצה לומר שם ס לאר אם אתה אומר כמו רב הונ שמשנת הם חלקו על רב דוסו בכלל לא מזכירים ראש חודש בראש השונה אז בברי באו ואמרו נכון שבראש חודש רגיל לא בראש השנה מזכירים ראש חודש אבל לא על תנאי אבל אם בשתי במשנה גם בברי בשתי המקומות הם נחלקו העניין של תנאי למה היו צריכים לחלוק עליו פעמיים מספיק שחלקו עליו באחד המקומות ונבין שברגע שהם חולקים על תנאי אז בכל המקומות חולקים על תנאי אלומה ריה לרב הונה ש משנתנו חלקו לגמרי על הזכרת ראש חודש דוכה הגימור לא יכול להיות שגם במשנתנו וגם בברייס הם חולקים רק על החלק של התנאי אבל הזכרת ראש חודש כמו שביס ודאי שהם מודעים שמזכירים ראש חודש גם במשנה מזכירים ראש חודש בראש השונה למה היו צריכים לחלוק פעמיים צריכה ד רש ר שלא עושים על תנא משום זזו אנשים אמרו עושים ת אומרת שרק ום אחד רש הש לא ידעים איזה ום יב לל בשניים אולי זה לאולי זה לאחד שכל הש כולו שאין איסור מלכ אין חשש זלזול ת ו הק רק בדש הית אומר ב זלזול אבל שוז צריכ אז מה נשאר שאין ראייה מהמשנה כי יכול להיות שחלקו על רבד רק על העניין של הת אבל עצם ראש חודש מזכירים ראש השונה מקש הגמור למדנו ראש השונה שח בשבס מספל 10 במוס מתפללים 10 ברכות שש ר ששח ברכה מיוחדת לשבת זה כבר שבע אחר כך מ כוללים כמו כל שנה את יום הזכור שרש השונה זאת אומרת ששבת צריכה ברכה בפני עצמה ובס אומרים כמו שאנחנו עושים מספר לל תשע ובמלכות יס כשמזכירים את ראש השונה מזכירים גם את שבס ואם מישה שמזכירים ראש חודש בראש השונה בת שמה יח מבולי ברכה אחת לשבת ברכה אחת לראש חודש ברכה אחת לראש השונה נכל במלכו זאת אומרת שיש לי 11ו לא אומרים ז ז אומרת שלא מזכירים ראש חד ברש הנסי הנקודה הזא לא נחלקו דגור אמ זר לא ריה יכו להיות באמת שמזכירים ראש חודש בראש השנה למה אם כן לבי שמי לא אומרים ברכה מיוחדת לראש חודש שי ראש חידש מריז ס ונ בוסון כל הויכוח של בי שמם בסי זרק לעניין הזכרת שבס לחוד וראשו שונה לחוד כי זה גם בשכ ריס ואריס יש ליום טב הזכרה בפני עצמה יום טוב שחל בחול מזכירים ברוכל היום טוב אומרים גם בשס גם במירב גם במנחה מזכירים את היום טב בפני עצמו אז שחל יום טב או ששונה ביחד עם שבת אומרים בשמה הי ברכה מיוחדת ליום טב או לראש השונה ברכה מיוחדת לשבת אבל ראש חידש זה ברור שראש חידש סוברים בשמאי שבשר ואריס ראש חדיש אחל בשבת לא מזכירים ברכה מיוחדת לראש חודש בשעה חיז מיירי ומנחה למה כי גם אם זה חל ביום חול אין לזה ברכה בפני עצמו לראש חידש מזכירים את זה ביעל ויוב ממילא גם אם נומה עוד מעט נראה מחלוקת שמזכירים את ראש חודש בברכה המיוחדת באמצע אבל לא עושים לזה ברכה נפרדת בתוך הברכה של שבת מזכירים גם את ראש חודש ממילא גם מוסף אין סיבה להזכיר את ראש חודש בפני עצמו ולכן כשראש השונה מזכירים בו ראש חודש אז לא עושים ברכה בפני עצמו לראש חודש כמו ששבת ראש חודש לא נזכיר ברכה מיוחדת לראש חודש אלא נכלול את זה בתוך ברקס המוסף של שבס כיוון שבש ואבס גם עושים כך אז גם בראש השונה אותו דבר אומרת הגמור מיסל לבי שמי קולל כך סמרים בשמי ותניה ראש חדי שח בשבס בשימר מספל שמונו ברכה מיוחדת לשבת ברכה מיוחדת לראש חודש רואים לא כמוך אז גם אם כן אם מזכירים ראש חודש בראש השנה אז צריך ברכה מיוחדת לשבת ברכה מיוחדת לראש השונה ברכה מיוחדת לראש חודש אז רואים לא כמ שאמרת מקודם ובסל מספר לשבע ומזכירים את ראש חודש באמצע וגם בחסימה אבל לא נותנים לזה ברכה בפני עצמה קשיה כי לכאורה הוכחה נשארה שבאמת יש להוכיח שלא מזכירים את ראש חודש בראש הש כי אם הי מזכירים אז ד שם הי צרכים ל זה ברכה בפני עצמו [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה