העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מח עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מח עמוד א
עירובין דף מחשיעור מתחיל בעזרת השם בשורה האחרונה של הדף הקודם תודה רבי חיא חיירם שבין תחום מי שבס יש נהר שחלקו בתוך תחום עיר פלונית חלקו השני בתוך תחום עיר אלמונית עכשיו המים שבתוך התחום של העיר הזו קונים שוויסה בתחום של העיר הזו והמים האחרים קונים שביסה בעיר האחרת ולכן אם רוצים לשאוב מים יש כאן למעשה בעיה הלכתית שהמים מתערבים המים של התחום הזה מתערבים עם המים של התחום הזה ואסור להוציא את המים מחוץ לתחומו אפילו שיש חיירה מה זה חיירה יש שמה קנים באמצע ממש בין שני התחומים בגבול שבין שני התחומים יש כאלה קנים שעשו זאת כדי לצוד בהם דגים זה לא מועיל צורך מחיצה של ברזל להפסיקוי להפסיק בין המים של התחום הזה למים של התחום הזה כך שנה רבי חיא מחייך לוי רבי יויסי בבחנינה מברר את הגמורה מה מקום מחייך למה הוא חייך למה הוא גיחך על זאת אלי משוםדתו לו כרבי יוחן בןורי לחומרי שמים שלקונים שביסה וסיר לקרבו לכולה ומשום דסובה לכולת לחומר מחלו אלו משום דת הזכרנו לפני שתי דפים מושכים ומיונסין הרי כרגולום כיוון שהמים נדים בכניסת השבת הם לא קונים שביסה אז גם כאן המים הם לא קונים שביסה מהגיחוך ודיל במכונות נוסים כמה דבר במה הם עומדים אלו משום דקות צורך מחיצה של ברזלפסיקו ומה שני קנים דלוי די לבומיה כמהים עוברים בין הקנים של ברזנה מאי לבומיה אומר רש"י כרי סתם מחיצה היא בגובה של עשורות תפוחים לא מגיע עד קרקאית המים ואפילו שמגיע ממש עד הקרקאית אי אפשר שלא יכנסו קצת מים מתחתיה אפשר להצמיד ממש מחיצה של ברזל עד למטה אם כך מה מועיל למחיצה של ברזל ודיל משולת את הגמורה כוונת הבחי את צוריך ואילו את הכונה כמר אלו הכוונה בגיחוך של רבי יסבח חנינה משום דקלו שהקילו חומי במים כי ידוע שחז"ל הקילו במילוי מים איפה ראינו כד רבי טבלה דבני רבי טבלה מרב מחיצות לויו מהו שתטר בחורה בחורה זה מצוי שיש מחיצות שהתחתית שלהם נפלה והמחיצה תלויה באוויר יש רווח שלפחות שלושותפוכים מסוף המחיצה עד הקרקע האם היא מתירה את הטלטול בחור לא אומר לי אין מחיצה כלום יום הטרס כי ברגע שגדוים בויקים בו אין להדין מחיצה אלו במים כמו שנראה לאלון משנה שאדם שיש לו גזוז טרם מעל נהר הוא יכול לעשות מחיצה בגובה של עשורות תפוחים אפילו שלא מגיע עד למטה קלו שהכילו חכום במים אם כר גם כאן חז"ל הקילו במים אז לא צריך מחיצה של ברזל מחיצה של קנים גם כי לא משנה אם המים מתערבים מלמטה או שמתערבים בין הקנים חז"ל הקילו במילוי מים שמחיצה כל דהו תועיל מה למדנו משנה חורים אלו ארבע וכולו למעשה כך משנה בדף מו למדנו שרבי יוחנון מ רבי יוחנן בן אורי אומר אדם שיושן הוא לא התכוון לקנות שביסה בכל אופן יש ל 2000 עמו לכל רוח ואחר כוים לא אין לו יהיה לו ארבע עמוס אחר כך שנינו רבי ליזרמ והוא באמצון יש לו שתי עמוס לכל צד רבי יהודה אמר לאיזה רוח שירצה ילך שואל את הגמורה רבי יהודה נתנקמה הנקמה גם אמר שיש לו ארבע אמוס זאת אומרת ארבע אמוס לכן שהוא בוחר אז מה השיטס רבי יהודה שונה מתנקמה אומר שמו על שמונינו כבניו תנקמה הוא סובר יש לו ארבע מוס לכל רוח זאת אומרת ריבוע של שמונה על שמונה רבי יהודה בא וחולק יש לו רק ארבע לא כמו רב לזר שיש לו רק שתיים לכל צד יש לו ארבע שיכול לבחור לאיזה שהוא רוצה אבל הוא יכול לבחור רק פעם אחת הוא לא יכול לבחור ארבע לכאן וארבע לכאן תנינה מאורכי יש לו שמונה על שמו דברי רמי יהושע תנקמה של משנתנו ואומר במחליקס בין רמר לרבי יהודה להלך כמה שמותר לו להלך האם מותר ללכת שמונה על שמונה או ארבע על ארבע אבל לטלטל שמותר לטלטל עד לדמסרם דברי הקל ארבע מוסין תפילוי מברר את הגמורה ועד דמוס לאדם שיש לו שיסה בדמוס איךקסיו כדתניה כתוב הפסוק בשבת שבו איש תחתוב השיעור הוא כתחטוב וכמו תחתוב גופו בדרך כלל של אדם בינו אמוס ועוד ועמו כדי לו ורגל דברי רבי יהודה הגוף שמוז ועמו כדי שיט חיפץ מתחס מרגל סוב ומניח תחס מראשוב מה בני מה ההבדל להלכה ברמה לרב יהודה היא כבניו ארבע מוס מצומצומס אומר רשי לפי רב יהודה מספיק ארבע מוס מצומצמות לפי רב מאיר צריך ארבע עמות יותר מרווחות כי פישוט ידיים ורגליים זה יותר מאמו אז ארבע מוס מרווחות אומר לירשי לברי הוא אמר לבנו כיס לקמד רב פופה כשאתה נכנס לפני רב פופה בוא ימינה תשאל אותו ארבע מוישמו שיש לכל אדם בעמודידי אביבלי לכל אדם מודדים לפי העמות שלו לפי היד שלו אוי בעמו של קודש יבינלי העמו הקבועה שהייתה בסיס המקדוש שהיא בנויה משותפוכים של דם בינוני אם אומלוך אם רב פופה יענה לך אמ של קודשינלי תשאל אותו אוגמלך בושון מתוב איך הוא יוכל להיכנס בעם של אודם בינוני ואם אומר לו בעמוד אמיתו לו גבייש שום הוא היה לפי מה שהוא עוד יש משנה מסכת סקיילים הגמורה הזכיר זו בדף ל שמה מפורטים הדברים שמודדים לכל אדם לפי מה שהוא ולא כתוב שם דלדמס של שבת עד לפי מה שהוא אודום אז ממון נפשך יש כאן קושיה כעוסה לקמי דרב פופה כאשר הוא הגיע לפני רב פופה בנו שרשריה אז הוא שאל אותו את השאלות האלו אומר לי אידי כינקו להי אם נדייק עד כדי כך כמו שאתה מדייק למה זה לא שנוי במשנה גם החלק הזה לאנינן לא נספיק ללמוד את כל המשניים אפשר לדייק עד כדי כך למה תנ לא הזכיר זאת למה לא זכיר זאת לא בעמו די יאבנלי ודקוקסוך אלוקות גבייש אמרו דלא פסיקלי כי זה לא דבר חתוך יש יוצא מן הכלל יש לפעמים שלא מודדים לפי אדם אלא לפי אדם בינוני למי משום דיקננוז בעבור יש אדם שגופו הוא כמו אדום בינוני אבל האיברים שלו הידיים שלו הרגליים שלו הן ננסיות ואז אם נדוד לו בד אמס שלו לא יהיה לו מספיק מקום לכזה אדם מודדים לפי דמס שלא דום בינוני מה למדם משנה אויו שניים מקסף של זה וכולו למעשה למדנו המשנה שיש שלוש אנשים שיש לכל אחת דמס ולמעשה הם פורסים על פני שמונה נעמוי זאת אומרת שיש כאן רוב נשים וליבי רוב ונשימן יש לו כל אחד דלדמוס נפרדים אבל ליווי יש לו שתי אמוס משותפות עם רובם ושתי אמוס משותפות עם שימן אז אז אז כל אחד יכול האמצעי יכול לאכול ביחד עם הימני וביחד עם השמאלי רק השתי החיצונים רובן ושמן אסור עם זה בזה ואז רב שימן מוסיף למה הדוב דוימה לשלוש חצרות שפתוחות כל חצר לרשו סורבים וגם יש פתר בין כל חצר לשנייה ושתי החיצוניות עירבו עירוף חצרוס עם האמצעית אז האמצעית מותרת עם שתי החיצוניות אבל שתי החיצוניות אסורות זה בזו מברר את הגמור לא מולה למה הדוב ודומ בשמן החוץ המשל רב שרבו מדיזים מהסם פליגסו נראה בעזרת השם בדף הבא שחכומים חולקים על רב שימן והם סוברים ששולש חצרו הפסוכזו לזו ושתי החיצוניות רבו עם האמצעית והאמצעית והשתי החיצוניות לא ירבו זה זו עם זו אז שלושת החצרות אסורות זו בזו לא כמו רב שימן אז רב שימן מברר אצלם אצל חכומים למה שמה אתם חולקים עליי ואתם עוסרים וקם בשל שלושה אנשים אתם לא אוסרים על האמצעי לאכול עם הימני ולאכול עם השמני ורבון המים עונים על זה אוסום אב שדיורין אוכל אף של דיורים שם בכל חצר יש כמה בתים בדרך כלל ואז אם נתיר לחצר האמצעית להשתמש ביחד עם הכלים של החצר החיצונה זאת אומרת כלים של החצר החיצונה יבואו לחצר האמצעית הם עלולים לעבור הכלים לחצר החיצונית השנייה וזה אסור ולכן אסור אסרו בכלל להשתמש ב א גם לאמצעית עם שתי חיצוניות מה שאם כן כן מדובר סך הכל בשלוש אנשים בודדים אין חשש אם נתיר לימני נשתמש ביחד עם האמצעי בשתי המוס המשותפות החפצים יעברו אל הכיוון של הדל אדם ושל השמאלי כי זה שלוש אנשים בלבד אפשר לשמור [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה