העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מב עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף מב עמוד א
היי רוין דף מ ביז השיעור מתחיל בעזרת השם ארבע שורות האחרונות של הדף הקודם למדנו בשיעור הקודם אדם שיצא מחוץ לתחום באמצע שבת אפילו שיצא באונס אין לו ילד דבס החזירו אותו בחזרה לתוך תחומו יש לו בחזרה את כל התחום אבל דווקא כשגם היציאה וגם החזרה הייתה באונס אומר רב פופה פיירוס שיצו חוץ לתחום כפי ששנינו במסכת הבה גם פירותיו של אדם חפץ של אדם יש להם שייסה זאת אומרת היכן שהבעלים שובט שם גם חפצה מקבלים את המוקם שייסה ואסור להוציא אותם מחוץ לתחום בעלים אז פירות ששייכים לאדם שיוצאו חוץ לתחום באמצע שבת וחזרו חזרו חזרה לתוך התחום אפילו במזיד לא הפסידו אס מקומון למה מה התמה הנו סמנו נכון שזה שהוציא אותם היה מזיד אבל הפירות עצמם אין בהם דעת הם כלפיהם הם יצאו באונס חזרו באונס זה כמו אדם שגויים הוציאו אותו והכניסו אותו שיש לו את כל התחום שלו עיסי ורבי יוסי בר שמאי לרב פופה למדנו בברייס רב נחמי ורבי אליעזר בינק ומרים לאוי לום אסורים פירות שיצאו מחוץ לתחום לעולם אסורים להזיז אותם הארבע מוסים ואפילו לאכול אותם עסור אפילו שחזרו חזרה למקומם עד שיחזרו למקומון שוגגין בשו גגין במזיד לא ואתה אומר שאפילו שחזרו במזיד יש להם את כל תחום בודאי שמותר לאכול אותם אונה הגמור תנו זה מחליק תנו ורב פופו כמו תה אחר תני פי שיצו חוץ לתחום בשבת בשוגג יצו אז נכון שאסור להזיז אותם ארב מוסים אבל יוכלו מותר לאכול אותם שם במקום מי שמותר לו להיות שם מי שעירב עירוב תחומים מותר ל ללכת לשם או בני עיר אחרת שזה בתחומם במזיד אם יצאו מחוץ לתחום במזיד לא יאכלו כי כנסו אותו על זה שהוא עבר הויר שהוציא אותם מחוץ לתחום במזיד כנסו שלא יהנו אף אחד לא יהנה מהפרות האלו לא יאכלו אותם רם נחמי אמר במקומון אם חזרו למקומם יאכלו שלא י במקומון כל זמן שמחוץ לתחום לא יאכלו כך למדנו עכשיו צריך להבין מה רב נח מתכוון מה במקומון שבזה התיר רבנ לאכל אותם בזד שחזרו למקומם במז הקודמת שהבנו רכמ ורבי אליזר בים ב הכוונה בשוגג אבל תנק ה לא התייחס לזה אז בהכרח שצריך להוסיף דברים בדברי התנקם פותח ואומר פי שיצו חוץ לתחום בשג כלו בז לא יכלו מוסיף הנ במדור ממורים שבמי לא יאכלו שלא מקו זמ ש מחוץ לתחום אבל ממקו כשהם חזרו לתחום אפילו במז הם חזרו יאכלו למה כי מבחינתם הם אנוסים כמו שרב פופה אמר ולכן יאכלו ועוס רב בנחמיה לממה אפילו במקו מונמי בשוגג במזל הוא אומר לנקם את החילוק שאתה עושה בין שוגג למזיד זה דווקא כשחזרו למקומם אבל כשמד מחוץ לתחום אסרו בכל אופן וגם כשחזרו למקומן דווק בשוגג אז למעשה יש לנו כאן נקמה כמו רב פופה רב נחמו חולק דוכה גמור אלוי מנין לך להוסיף מילים בתוך דברי נקמה יתכן שב מזד במקומון זאת אומרת הם חזרו למקומם במזי ופג ואכ בשוגג ש ק פליג כל זמן שם ש קמון תסבר בשג שורי שבים קומון כמו שאומר מפורש על זה רב נחמייה בא לחלוק ולומר ורב נחמיה סוב אפילו שוגג במקומון אין שלא במק החמי אומר את החילוק שאתה עושה בשג למזיד זה דווקא כשזה חזר למקומו אל כל זמן שמחוץ לתחום אסור אפילו שיצא בשג סס מסבירים שהוא אסר את האכילה שמה הוא יבוא לטלטלות מחוץ לד המס טענת הגמור אי אפשר לפרש כך את המחלק ומידו סיפה הרשש מוחק את המילה סיפה הכוונה ל הבריה שהבאנו לראשונה מה למדנו שם רב נחמי ורב אליזר בן ייקב אומרים הם הרי באים לחלוק על תנ שלפניה מה הם אומרים לאויל מסורן הפירות אך שעד שזרו לקומן שוגג שוי גגין במזו מכלל הנק מסבר אפילו שחזרו למקו במזיד נ משורי אז רשי מסביר אם תנם היה מקל רק הוא לאחת שאם זה יצא חוץ למקומון בשוגג אז אפילו שזה עדיין מחוץ למקומון מותר לאכול את זה ועל זה בא רחמ בקב לחלוק ש אקם זה חזר זה מותר אז היה צריך להיות כתוב במקו יוכלו שלא במקו לא יאכלו ואני מבין שמה שתנקה מתיר בשוגג מחוץ למקומה זה באו לחלוק הלשון לאויל מסורן שחזו קום שגן הלשון הזה מורה שהם שמו את הט לפניהם שהוא מקל שתי קולס זאת אומרת שמספיק אחד מהשניים או שזה בשוגג אפילו שזה עדיין מחוץ למקומון זה מותר באכילה או שזה במזיד אבל זה חזר למקומון אז זה באו לחלוק לא צריך שיהיה טרט לטווס גם שזה היה בשוגג וגם דווקא אחרי שזה חזר למקומון הקופונים רואים מכאן שנקמה הוא סובר שאפילו שבמי חזל קומון מותר זה כד סרב פופה שמ מינו שזו המחליק הסטים ויש לנו תנ קשיו סר פופה אומר רב נחמן אמר שמואל אדם ששובת בביקה בכניסת השבת יש לו 2 סביבותיו הוא ולר ואין יודע תחום שבס אין לו כאן מדידות מסביב עיר עשו מדידות כמו שנראה בהמשך אבל כשהוא באמצע הוא לא יודע איפה נגמר תחום שבס מהלך 2 פסיס בינוני וזו תחום שבס הראשונים מסבירים אדם בינוני כף רגלו חצי אימו והמרחק בין הכפות רגליים שהוא הולך באדם בינוני פסיעה בינונית זה עוד חצי אימו אז ביחד זה אמו 2000 פסיעות זה 2000 אמו ואומר רב נחמן אמר שמואל שובס בביקו אדם שעבד במקום פתוח אם הוא שבד במקום סגור אז יש לו את כל המקום סגור כאילו דל אמס אבל אם הוא שבט במקום פתוח אז יש לו רק ד אמס ומד אמס לה יש לו 2 ממו לכל רוח עכשיו הקיפו הנוכרי מחיצה בשבס באמצע שבת הקיפו נוכחים מחיצה את כל השטח יותר מ2000 אמו סביב אוסוב למשל הם הקיפו 3000 אמו סביבותיו עכשיו כך ללכת בכל ההיקף אסור לו לך רק 2000 אמו למה אומר רשי אפילו לפי רבון גמליאל ורב לזר בן עזר ש למדנו במשנה שגויים שהוציאו יהודי באמצע שבת מתחום והכניסו אותו למקום מוקף מחיצות יש לו את כל ההיקף כד לדע כאן הם ודים שאין לו את כל ההיקף ונשאר לו רק היתר ללכת 2 מ סביב אוסוב למה שם הם הקילו אפילו שהוא לא שוט באוויר מחיצות כיוון שאין לו רק דמס כי הוא יצא מחוץ לתחום הקילו לו שאם הכניסו אותו למקום מוקף כל המקום כדי דמס אבל כאן שמדובר באדם שיש לו 2000 אמו הוא לא יצא מחוץ לתחומו אז למה נקל מעליו ולומר לו שיש לו יותר מ2000 אמו כל ההיקף במחיצות שהוא לא שוות באוויר כ המחיצות נעשו באמצע שבת לא מקילים אבל למעשה הוא מטלטל בכול על ידי זריקה גם בשבת מותר לו לטלטל בכל ההיקף כי כל ההיקף של ה3000 אמו יש סביבו מחיצות ומחיצות שנעשו בשבת מתירים טלטול ולכן מותר לו לטלטל אבל איך הי אוכל לו לטלטל הרי אסור לו לצאת מ-2000 אמו אז ב2000 אמו ברור שמותר לו לטלטל כדרכו אבל מותר לו גם לטלטל מחוץ ל2000 מ מלדי זריקה הוא זורק לשם חפצים בלי לצאת לשמה חפצים לא שלא אומרים הראשונים כי שלא קנו שביס כמו ואסור להם לצאת מחוץ לתחומם ורב הונו אמר מהלך 2000 אמו ומטלטל רק בד אמוס מותר לו לטלטל שזה מותר בכל מקום גם סבי מותר לטלטל בתור דל אמס שואלת הגמורה למה וטלטל בכולו על ידי זריקה אפילו מחוץ ל2000 כמו שרב נחמן אמר בשם שמואל אונה הגמור רבונה גוזר שמ מושך אח חפצ אם תתיר לו לטלטל זאת אומרת לזרוק מחוץ 2 אמו למקום שאסור לו ללכת שם חוששים שהוא ימשך והוא יצא לשם והוא יצא מחוץ לתחום שואלת הגימור בסדר אני מבין שאסור לה לזרוק מחוץ למו אבל בתוך ב2000 מיס לטלטל כיו כי יש מחיצות סביבו אונה גמור משום ד כמחיצה שנפרצו במלו למוקסו כמו שאמרנו יש כאן 3000 אמו ש3 אמו האלו מוקפים מחיצות שנעשו בשבת עכשיו כך יש כאן שתי חלקים יש כאן 2000 אמו שמותר לו לטלטל בתוכם יש לו 1000 אמו שאסור לו לטלטל -2000 לתוך ה1000 ואין שום מחיצה ביניהם הכל פתוח רק מחיצות מסביב לכל ה-3000 כפי שלמדנו הרבה פעמים כמה פעמים בפרק ראשון מקום שנפרץ במלואו למקום שאסור בטלטול ממקום אחד לשני ל משל חצר שנפרצה לרש סור רבים אז החצר אסורה בטלטול כי זה נפרץ למקום האסור לו אז גם כאן יש פרצה אין שום מחיצה בין 2000 אמו שמותרים לו בטלטול ל1000 אמו שאסורים לו משום גזיר שמו מושך ולכן גם בתוך 2000 אסור לו לטלטל כך סובר רבונה מביאה הגמורה לכאורה שיטה שלישית חיה ברב אומה מלך 2000 אמו ומטלטל ב2000 אמו רק בתוך 2000 אמו מותר לטלטל לזרוק מחוץ ל2000 אסור לו שואל את הגמור כמן דלא יק רב נחמן ולא יק רב הונה ממו נפשך אם הוא סובר כמו רב הונה שצריך לגזור שמ ם מושך ללכן הוא אוסר לזרוק מחוץ ל2000 אז גם יהיה אסור לטלטל בתוך ה2000 כי זה נפרץ המקום האסור לו אם הוא סובר כמו רב נחמן שמותר לטלטל בתוך ה2000 אמו אז גם יהיה מותר לזרוק מחוץ ל2000 אמו איך אפשר לומר שבתוך 2000 מותר ומחוץ ל2000 אסור ממו נפשך או שניהם מותרים או שניהם אסורים אונה הגמור צריך לתקן את דבריו אם מטלטל רק בארבע מוס שואלת הגמור יוכ הנו ד רבונה ונגמור כחבר כמ ונ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה