העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לט עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לט עמוד ב
מה למד משנ ד רב יהודה וכולו אז למעשה רב יהודה שזה חכו שחולקים ערב יוסי הזכיר את ההלכה ששני רשון רק יום אחד קודש הנפק מינ לשלוש דברים לעירוב לביצה וקלקול הוא צריך את שלושת הדינים דישמן ר שמתקן ה בך זאת אומרת רק את ההלכה שאפשר לערב כל יום לכיוון אחר או יום אחד כן לערב יום אחד לא לערב ולא היה משמיע לנו את שתי ההלכות הנוספות של קלקולו ושל ביצו הייתי חושב בהוק רב יוד בעירו משום קדמי הוא לא עושה שום פעולה למעשה בשני ימי ראש השונה הוא יוצא בחופת סלול ומניח עירוב בצד זה עירוב בצד זה בראש השון הוא לא עושה כלום זה התי רבי יוד אבל קלקולו למעשה הוא מתעסק בפרוש הסטרומה בשני מרוש השונה הכורסה זאת על תנאי אבל בפועל הוא מתעסק בזה בראש השונה זהת טבלה אזלי זה רב יהוד עו לרב שאסור אז לכן השמיע לנו רב יהוד לא גם זה מותר ושמ רק הרב קלקולו היתי אומרו גזרו טעם האיסור זה לא משום גזיר אבל ביצ ביצ ש ביום טב הסיבה שה אסורה משום גזר ג בו משו פשו שזב לרבו שצריך לגזור גם ביום השני צריכ מהזה הגזרות בביצ אז למעשה זה שתי שיטות יש שמה עוד שיטה שנאמרו שם בגמ למה ביצה שנולדו ביום טוב אסורה בו ביום יש אומרים משום פיס ישרים חזל גזרו פרי שנשר מהעץ מעצמו בשבת או ביום טוב אסור לאכול אותו למה הוא יהנה מהפרי הוא ישכח ששבת הוא ישכח שאסור הוא יעבוד תלוש עוד פירות בכלל גזירת זו נכללת גם ביצו שנולדו ביום טוב כי הא דומה לפרי שנשם ממקום גידולו אפילו שבביצה לא שייך את הגזירה לא יבוא לתלוש לא שייך לתלוש אבל זה נכלל בכלל הגזרה יש אומרים זה בכלל הגזרה שמשקים ש זובו משקה אדם יש לו ענבים בבית ענבים נסחט מעצמו יצה מיצ נבים אסור לשתות זאת בשבת או ביום טוב מה שנסחט בעצמו בשבת או ביום טוב שמ יבוא לשחט עוד בכלל גזירה זו גם ביצו שנולד ביום טוב זה דומה למשקים שזו מתוך הפרי אפילו שביצה לא שייך הגזירה בכלל הגזרה כיוון שאסור משום גזיר אולי בזה רבי יודה מודה שזה יותר חמור וצריכים להחמיר גם ביום השני של רש השו לא לא מחמירים ני כאן הברס תבאר איך מפרישים בפועל את הקלקול לת כצד ל הל ב בשני שתי כל של תבל ו דוקא שיש לפניו שתי כלכלות הוא יכול לקחת את הכלכלה היחידה שיש לו ולפצל אותה לשתי כלכלות ובכלכלה אחת הוא מניח את השיעור של טרומ זה מרכל זה בכלכלה השנייה יש לו את כל החלק שוא רוצה ששאר חול ומר כך הוא עומד ביום ראשון של היים חול ו למוחו קודש אז מותר להפריש תהי זו הכלכלה הזו שבה מונחת התרומה תרומה על זו ואם הם קוד שלמחול איין בדבורה כלום לא אמרתי כלום וקור לו שים בהפרשה הזו הוא מניח א מניח את זה היום הוא לא יכול לאכול זאת כי אולי היום קוש הפרשה לא חלה הוא מגיע למח ביום שני שרש שונה הוא אומר כך אם היום חול ואתמול היה קודש תהי זו תרומה ל זו ואם הי עם קודש אין בדורי כלום כבר אתמול הפרש מש רבס ס דושס אז בשני ימים אסור להפריש ממשיכה הבריה וכנו סי או בשני יומים טובים של גוליס אז בפשט מה הכוונה בחוץ לארץ כידוע בכל הים פסח שסוס עושים שני ימים למה כי הם רחוקים ארץ ישראל הם לא יודעים מתי נגבר ראש חודש הם עושים שני ימים שני ימים אלו ודאי הם רק אחד קודש והשני חול רק ספק לא יודעים בשונה משני יום שרש השונה שרבי יוסי טען שיש צעד ששניהם קודש אם בו יודעים אמחול אמר לו כאן זה לא שייך בכל אופן רבי וסי עוסר שמה שני י ש גולס גם גדו שחסם שתי ש ימים טובים וזה פלא כמו שבאמת נראה בגימורי בהמשך מספרת הגמורה ההוא בר תבי צבי דעוס לבי רש גלוסה הביאו אותו לבית של רש גלוסה המנהיג של כלל ישראל בובל מה היה עם הצבי הזה סד ביום תרש של גוליס ושחד ביום תב שני גוי צד את הצבי הזה ביום טוב רישן של גוליס הכלל הוא כשגוי עושה מלאכה עבור יהודי ביום טוב ציד אזה מלאכה שאסורה ביום טוב לא הותרה משום אוכל נפש גם כשגוי עושה זאת אסור ליהודי להנות מזה ביום טוב אסור לו להנות ממלאכה שגוי עשה אברו הוא צריך להמתין עד מוצא יומת בדי שייעשו כמו שנראה בדף הבא אז למעשה ביום גוליס לא נהנו מזה ביום השני שחטו את זה מותר לשחוט ביום טוב רב נחמה ורב חסדה אוכלו כי הם טענו ממו נפשך רק יום אחד הוא קודש אז אם אתמול היה יום טב אז היום חול אז כבר עב בכדי שיס אני כבר לא נהנה מהמלוכה של הגוי היום כבר חול אז מותר לי לשחוט ולאכול זאת מה יכול להיות שאתמול היה חול והיום קודש אז ודאי טוב אז הוא צד את זה בחול רב שיס לא יאכל אורמ רב נחמ מהי אבד לרב ש מה אני אעשה לרב ש זה לא יאכל ב למה הוא לא אוכל ז אמר לי רב ש ואך אך אתה רוצה שאני אוכל זאת ויסה מה יס שנה ס שנה כמו שיביא עוד מעט אז שרבי יוסי אסר גם משני שגו זה גדוש החס זה קדוש אח זה כמו יום אחד ארוך אסור להנות מזה מה שהגוי עשה ביום הזה ואמר לו שהוא אמר לו בלשון פליה איו כבס בשניים של גוס ואני אוכל את עצבי אומר וב ומה קושה מה רב שש מקשה בריסה הזו דיל מומ כן רב וסי או בשניים שרש שונה בגוי ו במשנה דיברנו שאדם עומד בירושלים והוא מתיירא שמ תתבר רשו רבי ייסי מוסיף שגם בשניים שרשנ בחוץ לארץ מחוץ לירושלים כשלא יודעים בכלל אז גם צריך לחשוש שבירושלים באמת זה מצב ש שני יומים שקדוש חס כי בו ו לכן רבי י אבל בפסח בשבועות בסוכות שוים שג ודאי שרק יום אחד קודש יח שואל את הגמור אם כן רביס של גוס שזה משמע יום טוב שנוהג רק בגלות בגוי לבוא אלי אומר רב אפשר לפרש באופן אחר את דברי רב יסי כרסי שני ימים כ שני ומר כך הדין של שני יים תוים של גוליס האיסור שלהם הוא כמו האיסור ששני יומים תוים של רש שונה לדע סחר חומים שחולקים עליי שמה ששתי קדושות נפרדות כי זה רק יום אחד קודש יום אחד חול אומר רש זה באמת דוח כמו עוד גדול כך לפרש את דברי רב ייסי אבל כדאי יותר לדחוק בדבריו מאשר להעמיד את דבריו שרבי ייסי נימוק אומו כל מה שהוא אומר יש לו נימוק לזה אי אפשר לפרש כפשוטו שהוא מחמיר בשני יומים טים שגולו שקדו שחס אין לזה הבנה כר ברור שרק יום אחד קודש ממשיכה הגמור מה היה בהמשך אשקך רב שיס לרבי בר שמואל הוא פגש את רב שמואל אומר ונמר מד בקדוש אים יש לך איזה בריס לעניין הקדושות שיתים שים של גוליס אומלי תנינה כן יש לי ביסה מד רבי יוסי בשני יומים טובים של גוליס שרק יום אחד הוא קודש שמילא אפשר לפצל את העירוב בצ שד בזה מרס בזה אז רואים לא כמו רב שש מותר לאכול את הצבי ביום השני אומר אומר רב שי אם השכח לו אם תמצא את החום רב נחמ רב חסדה שהם חלקו עלי ואכלו מצבי ד אל תאמר להם את הברי הזו שמוכח שמה לא כמוני אומר אבשה הסיפור היה שונה לגמרי הסיפור עם עצבי לדידי אומר לי הממ ההו ברתיה וסוד אסד לא שהוא ניצוד ביום הראשון ונידון הים לאכול אותו ביום השני אף אחד לא סובר גם רב שיס מודה ששניים של גוליס זה רק יום אחד קודש ל זה מותר מה היה שם אלו מחוץ לתחום עושה הגוי הביא אותו מחוץ לתחום ביום טב ובאותו יום שהביאו אותו שחטו אותו ורצו לאכול אותו עכשיו כך חוץ לתחום זה רק איסר דרבון זהי כשגוי עושה עבור יהודי יר אסור לאף יהודי להנות מזה ביום טב אבל כשהוא עושה מלוכת דרבון כמו הבה מחוץ לתחום שאנחנו פוסקים כחום דרב קיבש רק מלוכ דרבון אז לזה שהגוי עשה את המלאכה אסור לו ליהודים אחרים מותר וזה היה הקוח בינמן וכל רב נחמ ורב ח שאכלו צי סובו בשביל ר אתזה מחוץ לתחום מזרק מדרבן ומד יכל ר ש שלא רצה לאכול סבר לגו מה שגוי מביא לבית של רש גלוס לא הביא אתזה רק לרש גלוס הוא מביא אתזה לכל מי שאוכל על שולחות גלוס כל החכמים שאוכלים שם אז זה כאילו נעשה בשבילי לכן אסור לי לאכול זאת עד מוצאי היום שואלת הגמור אם כך היה מעשה לא מתאים המשך המעשה שהבנו ושכך הרב שיס לרבי בר שמואל ושאל אותו האם האם היה כך שנית איזה ברייס ומלי שניתי ברייס הוא אמר לו אל ואמר לי אל אם תמצא את החכים אל תאמר להם את הברייה הזו אם המעשה היה שהיה ויכוח ביניהם זה נקרא שהוא עשה בשבילי או ו מה הפירוש של כל ההמשך אונה גמור הוו דבור אולו באמת לפי ך שפנו לא הה מום כ השמ לא היה כי לא הה ו בכל ב לחומים בעניין שני שגו קדושו שתי דושס עד כאן דף ט [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה