העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לז עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לז עמוד ב
אז מה אמרנו שרב יוסי באמת לא סובר ברירה כמו שמבואר בברייס של שני לוגים שנסי להפריש וכאן ביונים לא צריך להגיע לברירה וקת סוב רב וסי ברירה ותניה אמור ומה לחובר הוא שומע מחובר שהוא יוצא עכשיו לקנות משהו בשוק הוא יוצה לקנות אגודת ירק או גלוסקה לחמניה אז הוא אומר תקנה שתיים אחת לי אחד לך קח לי הגוד החס של ירק או גלוסק אכס עכשיו החו שהוא מקפיד על תרומ ורץ לא מקפיד החובר הולך וקנה שתי אגודות הוא לא החליט זו בשבילי וזו בשביל המרץ הוא קנה שניים אחר כך הוא לוקח אגודה אחת נותן למ אורץ אגודה אחת משאיר לעצמו אינו צוריך לסר הו לא צריך לאסר לפני שהוא נותן למץ את האגודת ירק דברי רבי יוסי והחכמים אומרים צריך לעשר מה המחלוקת ביניהם כלל הוא שלחבר אסור למכור למאורס דבר שאינו מתוקן כי ה מורץ לא יעסור זאת הוא יסמוך על המורת שאתה קנית את זה מהמאורה המורת זה דמאי אתה הולך מוכר את זה למרץ אחר הוא לא יפריש מזה אסור לך למכור את זה למישהו אחר אסור לך לתת את זה למישהו אחר שהוא לא יפריש דמי אתה צריך קודם להפריש ואחר כך לתת לו אומרים ח חומים אתה קנית סתם שתי אגודות אחר כך אתה לוקח אגודה אחת אתה נותן אותה למאורת אולי זו אגודה באמת שקנית לעצמך אתה עכשיו עכשיו מחליף עם המרץ אתה משאיר את שלו אצלך ואתה לא נותן לו את שלך את אסור לך לתת לו דבר שאלא מתוקן צריך להפריש קודם טרומסו מיסס אחר כך רומס לא צריך מדמה מסרס ואחר כך תיתן את זה לורץ רבי ויסי סובר לא צריך למה כי אומרים יש ברירה כשאני לא אמרתי מה לי מה למורס אחר כך אני לוקח אחד אני נותן את זה למורס אני אומר מתברר למפרע שזה מה שקניתי לו ולעולם לא הייתה כאן החלפה בינינו אני פשוט הייתי שליח להביא לו וזה לא שלי לא מוכר לו לא נותן לו אז לא צריך לסר אז רואים שרבי יוסי הוא סובר יש ברירה אונה הגמור היפוך צריך להפוך את השמות רבי יסי סובר שהוא צריך לסר וחכים סוברים שלא צריך לסר תושמע מביאה הגמור עוד בריסה המר מיסר שיש לי בביס יש לי מיסר שיני בבית אני רוצה לחלל זאת על כסף מחולל על סל שתלה ביודי מן הכיס יש לי כאן כן ארנק מלא סלוים הסלע הראשון שיצא מן הכיס על הסלע הזה אני כבר עכשיו מחלל זאת כאן צריך להגיע לברירה כשהוא יוציא את הסלע מהכיס אנחנו אומרים הסלע הזה הוא התברר למפריע שעליו חל המסר החילול מיסר כבר אז רבי ייסי מחולה זאת אומרת שרבי ייסי סובר ברירה האמת בספה שם שנינו וחח אמרים אי מחולל כי הם סוברים שהין ברירה אז רואים שרבי יסי סובר ברירה אונה הגמור היפוך צריך להפוך את השמות גם כאן אי מרבי סמה לא חילל וחכים אומרים חילל שואלת הגמור היה לך כאן שתי ס שרב סי כורה סוי יש לך בריסה אחת שני לג שס לאפ שרב יסי לא סובר ברי אז מה אתה הופך שתי סס בשביל אחת תעשה להפך זפר תהפוך שם ותמר שרב יסי סובר כמו רב מיר שאפשר לעשות את שני לוג ש להפריש אונה הגמור המיסה השניה שהבת עכשיו של מ שיש לי בביס ובני ממ צריך פ שם את השמות כך מו מהמשך הברי רסי מ שיש לי בת מוס דושו שטה לבודי מן הכיס וכפי שבוא לון בכיס יש לו רק סל חדשה אחת שחילל למה כי כאן לא צריך להגיע לברירה יש כאם רק סלה אחת אז עכשיו הסלה היא כמו שהיא עכשיו נת מחולל עלימו מדכ שבזה מודה רבי יוסי שחילל מכלל שהגרסה הנכונה ברש וסם שמר ס שת ראשונה לא חילל ממילא אז הפוך יש לי שתי בריס שרבי ייסי לא סובר בריר גם כאן במסר שני שהוא מחלל וגם הבריה ש שני לוגי שס פריש אז הבריה היחידה של הבור שלחו שם צריך להפוך את השמות שרבי יוסי סובר שצריך להסר כי אין ברירה שואות עכשיו הגמורה מה שהסברנו מקודם ס חדוש אדוס יש לו שתי סים חדשים או שלוש ים חדשים אישי רבי סי אומר אומר שסל חדוש הכיס זה חל למה אנחנו אומרים מתבר למפרש זה הסלע שעליה חיללו הנו כמ מה ההבדל בין סל חדוש לסלה הסתם שוב צריך להגיע לברירה אוחוד יש לו רק סל חדשה אחת בכיס כמו שהסברנו מקודם מת אז מה הוא אומר ס שתלה בוד מן הכיס מה צריכה להעלות תלה ראשונה זו שנמצאת היחידה אונה הגמור באמת מדובר שיש רק אחת ולכן לא צריך להגיע לברי רקו מסבירים תס מה החידוש אם באמת יש רק סלה חדשה אחלא צריך להגיע לברירה אז מה החידוש ודאי שהחיו חל אומרים ס לון גזרן שלא תול ש חול החילול רלס לא גוזרים אם יש לו רק סל חדשה אחת החילול חל אומר לי רוב לרב נחמן רובה הבין שאפשר להבדיל בין דינים ריסה לדינים דרבו לעניין בריר אפילו שמוצאים תים שסוברים שבדיה אין ברירה אבל כורה בד רבון צריכים כולם לסבור שיש ברירה שואל רובת רב נחמן מן הית שמצאתי אפילו בדרבן לסברי נתניה אומר לך מישו אדם לוקח מזון שתי סוד ווא אומר לחמישה אנשים תשמעו אני וצא עכשיו מחוץ לעיר אני מזכה לאחד מכם לחלק מכם את העירוב ואני שם עבורו העירוב אבל עדיין לא מחליט למי אחר כך אני אחליט למי הרי נ מערב על איזה מכם שארצה רוציי איזה שאני אחליט שהעירו עבורו ילך העירוב שמתי בשבילו העירוב לא ירו ציס מי שאני אחליט של לא ילך אז עכשיו כך רוצו מבדים אם כבר לפני כניסת שבת הוא החליט אותו אני רוצה אותו לא אותו כן עירוב עירוב אבל אם הוא מחליט רק משח שכו אין עירוב א עירוב כי צריך עכשיו להתברר למפרע שמה שהוא אומר שהוא רוצה לא רוצה לא כך גם הוא רצה בזמן כניס העירוב לא מרירה אפילו שכל דין עירוב תחומין הוא רק מדרבנן כך רוב שואל את רב נחמ מי הוא הטן הזה אשתיק ומר הוא לא ידע לענות לו שואלת הגמור למה הוא לא יודע רב נחמן ו הוא הבנו מקודם י אומר בשם רב יודה שלעניין ארבון אי אונה הגמור לא השמיע לי רב נחמ לא שמע את הברי של או אומר רב יוסף רב יוסף אמר מה אתה שואל מי הנ תנו שקס מכל התנו לקחת מהעולם למו לך כל התנו תנו זה מחלק מפורשת נתניה הרני ש בוסיס של כל לשונו אדם לוקח למשל חבית יין שנשמרת להרבה זמן הוא יוצא מחוץ לאירו באיזה מקום הוא שם את זה מקום שמור הוא קושר את זה הוא יהיה מונח שם כל השנה עכשיו הוא אומר אני לא רוצה כל השנה שיהיה לי עירוב לכאן כל בין השמוש של כניסת השבת כול לעירוב כי יש שבתות שאני רוצה יש שבתות שאני לא רוצה כי העירוב הוא גם עושה לי חובה ברגע שיש לי עירוב כאן אני לא יכול לצאת מהצד השני של העיר אני לא יכול לצאת אפילו פסייה או אם הוא עשה שם 1ל יכול לצאת לצד השני רק אל אז הוא אומר כל שבת ושבת אני אחליט רוציי ילך שבת שאני ארצה שהרוב יחול זה יחול לא רוציי לא ילך אד עכשיו כך כל השבתות שלכל השנה רוצ מבוים מגיע ערב שבת הוא מחליט השבת הזו אני רוצה את העירוב אז ודאי שירוב העירוב אבל אם מי שח שיכו אם באמצע שבת אחרי שנכנסה שבת אומר השבת הזו אני רוצה ורציתי כבר בערב שבת אומרת עכשיו הוא מברר שהוא כבר רצה בן הש מושס רב שמנו ער עירוב והחכמים אומרים אין עירוב ועירוב זאת אומרת יש כ מחלוקת מפורשת האם בדרבן של עירוב ייש ברירה או י ברירה עכשיו כך רב יוסף ממשיך יש לכור כ סטירה רב שמנוע סובר שיש ברירה ושמעי לרב שימן דלס ברירה איפה בבריה שלו לקח יןבי הוסים רב שימן מהזוג השני שסובר היה כשרב שמן רב שימן או היפוך בהכרח צריך להפוך את השמות רב שימנו אין רוב יערוב והחכמים אמרים עירוב יערוב מיסס מסביר שרב יוסף רצה הרי לומר לרובה מי הוא התנה שסובר שאין בריר דרבון אז לפי הגרסה שלפנינו שוב אין לו שם של תעני חומים אז הוא אומר בהכרח צריך להפוך את השמות אז יש לך את הטענ רב שמן הוא שומר אי רוב ירוב שואלת הגמור מהקשה הרי אמרנו ו זכ שיש הבם כ אין ב ר שמן כ ר ש כן בשני ג ש להפריש ז שאלה של ד של תבל לכן הוא אומר אבל בדרב בשלה של ירב אס אנג יסף מתקשים ונשארים בושיה אז מה רב יוסף הביא לרובה ה הרי רצה להוכיח לרוב על מישהו שסובר בדרבנן אז תס מתקשים בזה אז למעשה הבנו שיש לכור סתירה בדס רב שימן בשני לוג שס פריב שימן סובר שארר וכאן בעירוב רב שמן סובר שיש ברירה אז רב יוסף אמר צריך להפוך את השמות תירוץ אחד לכה לנו עוד תירוץ שאפשר להבדיל בין ד לדרבון מבי הגמור תירוץ שלישי רוב אומר באמת רב שימן סובר יש ברירה ולכן בעירוב עירוב עירוב אפילו שהוא מחליט רק באמצע שבת שהשבת הזו הוא רוצה למה בלקי אחי בוסים אי אפשר להפריש על העתיד זה לא בגלל שא רירה אלא שינ אוסם בתרומה דנן רשי כתוב בפסוק רישס גונח ותרשו היא צריכה להיות מובדלת משרה היא הראשית רשיש ששור ניקורים וממילא כשהוא אומר שני לוגי שסי פריש יהיו עכשיו טרומה נכון שיש ברירה והתברר אחר כך למפרע שזה התרומה אבל זה לא ניכר השני לוגין לא ניכר איפה התרומה איפה השיריים אז זה לא יכול לחול אומר להבי אלו מתו שיש כזה דין היו לפונו שני רימונים של תבל ואמר אם ירדו גשומים היים יהי זה תרומה על זה הרימון הימני יה תרומה על הרימון השמאלי ואם לא ירדו גשומים יהיה להפך אם לא קשיים יהי זה תרו מעל זה וכנ בין יורדו בין לא יורדו דין בדור כלום כפילו שאני אומר יש ברירה אבל אין שרו קורן חלס לא ניכר מהרו מעשירים וכי תכנ מינן אדם יש לו קרי של תבל והוא אומר רומס הקרי הזה הוא רוסוב התרומה המיס רישן המיס השני בתווי או שיש לו קרי של מיס רישן והוא אומר הוא תרום הס מיס הזה בתוי חוי אפילו שהוא לא בירר איפה הטרום איפה השיריים הוא אומר בתוי חוי באמצע רב שימן אמר כור השם אז רשי אומר מנפ קמינו עדיין לא יוכל לאכול זאת אלא אם כן הוא כהן בירושלים הוא יוכל לאכול זאת כי ממילא מותר לו תרומה ממילא מותר לו מס שיני בירושלים אבל חוץ לירושלים אוזר לא יוכל לאכול זאת כי לא יודעים איפה התרומה איפה השירים אומר ר שינו חנמ אבל כור שם עד עכשיו מי שאכל זאת אכל תבל ועכשיו מי שיאכל זאת הוא אכל טרומה הוא אוכל מסש חוץ לראש שליים הוא לכה על זה אבל למעשה מה כתוב כאן קור השים אפילו שלא נקרים ע השיריים לא יודעים איפה תרו איפה השיריים אז למעשה רשי אומר אז הקושיה היא מעצם מהמשנה הזו של תרומ סקרי אז מה הביה צריך להתחיל עם אלו מעטו שני רימונים אומר רשי אינו חנמ הוא רק רצה לבטא יותר את הקושיה העיקר הקושיה מהמשנה אונה גמור שינו סום דיכ סביבו נכון שלא יודעים איפה הטרום איפה השיריים אבל יש שיריים מסוימים שמבור מה הקצוות של הקרי ה הרי אומר בתוכו הקצבות ודאי לא ר הקצות שירים מספיק לי שחלק מהשירים מבוררים כדי שיהיה כאן טרומה שמד אומר שני לוגן ואין כאן שום שיריים מבוררים התרו לאחלה וי בס תירוץ רביעי על הסתיר בדס רב שימן באמת רב שימן סובר ברירה ולכן בעירוב וירוב ממה שהוא חולק על רב מייר עוסר לומר שני לוג שס פריש זה לא בגלל שהוא לא סובר בריר הוא סובר ברירה כד כתוב בברסה מה הטעם שהוא חולק על רמו אמרו למרו לו רב שימ ורב יסי לרו אומד שמו בוקד ונמצא זה שס פרי הוא אמר שני לוג שס פרי רומה מעכשיו הוא מתחיל לשתות בסוף הוא לא יפריש את התרומה תקר תקלה החבית תבקע תשבר היין ישפך ולא היייתה אפרוש שבסוף אז כל התרומה לא חלה אז התברר שהוא שתה תבל לכן אסור לעשות זאת אומר ם רמו לק שי בוקה לא צריך לחשוש שבקה נדבר אז אפשר לשמור שלא יבקע לא צריך לחשוש אז רואים שזה הסיבה שרב שימן חולק על רמר לא כי הוא לא סובר ברירה ולא כי הוא לא סובר לא כי הוא סובר שצריך שרו ניקורים שואלת הגמורה למ דסו דתי מקור שהטעם שרב שימן עינ רישי ש שרוני קורין כמו כן מוסיפים היסס למה שסברו חילו שהוא סובר כש אי ר לכן הוא חולק אם כך איך ממה שכתוב בברי כןק אמרלי ששמו לא יד הסיבה שהם חולקים זה משהו אחר אונ הגמר הם טענו כך לרמ לדידן א אפשר לעשות את השני לג ש להפריש בקורן או אנחנו לא סוברים ברירה לדידך נכון אתה סובר ברירה אתה לא סובר שצריך שרוני קורן אבל שמפריע אמר םב לא ך ח [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה