העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לה עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף לה עמוד ב
אומרת המשנה אדם הניח עירוב או שם את זה ממש בקצה איפה אפשר להניח עירוב יוצא מהירו 2000 אמו ושם קצת לפני סוף 2000 ממו מניח את העירוב כדי שמשם וילך הוא יוכל ללכת 2000 ממו מה שקרה שנסגר גל חוץ לתחום השתי שתי מזון שתי סעודות שההוא שם התגלגל מחוץ ל2000 ממו מאירו אז העירוב לא יכול לחול בכזה אופן או נופה לו לוב גל של אבנים על העירוב או הני שרף העירוב או שהניח טרומו ונטמא ז תרומה שנטמאה היא אסורה לכל ממילא העירוב לא חל אז אם כל זה קרה מבד וים אינו י עירוב כי בזמן קני השעיר בזמן בן השמוש כבר לא היה כאן עירוב אבל אם כל זה קרה משך שיחו הרי זה עירוב כי בזמן בן השמוש זמן קניס העירוב העירוב היה במקום הנכון במצב הנכון מה שקורה אחרי כניסת השבת זאת אומרת אחרי צסק רכובים כבר לא משנה את הדין אם סופק למשל הוא מגיע בליל שבת את רואה שירוב נשרף הוא לא יודע מתי זה נשרף זה נשרף אחרי שח שיכו לפני שח שייכו רב מייר ורב יודה אמרי צריך להחמיר הוא צריך להחמיר יכול להיות שהאירו היה יכול להיות שירוב לא היה מה קורה לבן אדם הזה הרי זה חמור גמול אדם מוביל חמור אז החמור הולך לפניו ווא הולך אחרי החמור אדם מוביל גמל הולך לפני הגמל אדם שמוביל גם חמור וגם גמל אז הוא הולך ביניהם זה סוחב אותו לכאן זה סוחב אותו לכאן אותו דבר קורה לבן אדם הזה אדם שנמצא נצא בעירו בכניסת השבת הוא לא שם עירוב יכול ללכת 2000 אמו לכל כיוון למזרח למירב לצוף לדור 2000 אמו אם הוא הניח עירוב הוא יצא לצד מזרח והניח אירוב 2000 מאמו מירו אז מה קורה שמקום שוי סוסו זה 2000 ממו מאירו ומשם יש לו 2000 ממו לכל רוח אבל מעירו הוא יכול ללכת רק לכיוון מזרח לכיוון צפון לכיוון דרום הוא לא יכול ללכת אפילו לפסיה אחת כי כל ה2 ממו שלו מנוצלות ממוקם העיר וילך האדם הזה שספק אם העירוב שלו חל או לא הוא לא יכול ללכת הוא שם את העירוב בצד מזרח לצד מערב שלר הוא לא יכול ללכת אפילו בפסיה אחת כולי העירוב כן היה קיים מצד שני ממקום עירובו הוא לא יכול לכת פסיה אחת ולי העירוב שלו לא היה קיים והוא נשאר בעירו מה יש לו יש לו רק את ה-2000 אמו בין עירו לבין מקום הנחת העירוב בצד מזרח של עירו רק 2000 או האילו יש לו מספק זה חם מור גמול רבי יוסי ורב שימונו אמרים לא סופק עירוב כושר יש לנו ספק המכשירים את העירוב ועירוב חל אומר רסי אולמוס שם חכם ד משום חיזק על סופק ירוב שקוש אומרת הגמור סגלגל חוץ לתחום אומרוב יסוד שכבר למדנו אותו לפני שתי דפים לאשו אלא שגלגל חוץ לרמוס של מקום שיטתו אם נתגלגל דמוס ישד דמס רוב אומר כך אדם הלך לקצה של ם אמו של אירו ושם הניח את העירוב אז יש לו כאן ריבוע של ארבע אמו שכאילו מוקפות מחיצות עכשיו אם העירוב התגלגל אמו אחת החו מה אחת החוצה מ2000 אמו אבל זה בתו ד לדמ של מוקם שביססו אז זה כמו שהתגלגל בתוך בית לא קרה כלום אומר רשי כמו שנראה לאלון אדם יצא מחוץ לאירו להניח עירוב הוא שם את העירוב בתוך בית אז כל הבית נהייה מקום שיטתו והוא הולך 2000 מחוץ לבית לכן אם הבית הזה בית גדול והוא ו בתוך 2 מהירו חלקו מחוץ ל2 מהירו העירוב כשר אז גם כאן ברגע שה הוא הניח ירוב יש לו כאן דמס אפילו שירוב התגלגל מחוץ לפעמו מהירו אבל בת דמס שלוק שוסו העירוב כשר אז מה ששנינו תגלגל חוץ לתחום העירוב פסול אם זה תגלגל בוד יום זה דווקא שיתגלגל מחוץ לדמ אוסוב מה למדנו נופל אולוב גל וכולו כסל כדאי תוך מה מה מדובר כאן נפל עליו גל של אבנים מה הבעייה לקחת אבנים להוריד אותם ולקחת את העירוב לאכול את העירוב כי זה מוקצה אבנים כך מדובר כך הבינו ד בוא מצ סס קרבי ק רבי הזכרנו כמה פעמים בסוגיות הקודמות אמר לדו ששום שוס גוזר בין השמוש אז גם כאן העירוב יכול כי בין השמוש חלס העירוב אין יסורי מוקצה כל מוקצה בן רבון יכול להוריד את האבנים ולהגיע לרובי אונה הגמור לא צריך להעמיד את המשנה ק רבי אפילו רבי צריכ מדובר כאן נפל גל גדול דוור וחציה צריך לקחת מעדר מיני כלי מחרשה כדי לחרוש להסיר את האבנים זה איס מדרס אם זה בשדה זה חירש אם זה בבית זה בונה איסור דודאי שאסור גם בשמוש אז לכן העירוב לא יכול לחול כ הוא לא יכול להגיע לעירוב בזמן כניסו עירוב אומרת הגמר צריכ הוצרכה משנה לפרש גם להתגלגל וגם נפל עלב גל נ גג התי אומר משגב העירוב לא נמצא במקום שפיטתו לכן העירוב לא ל אבל נופ גג העירוב נמצא כא יכול להגיע אליו אז מה א מ עירוב נוגל משום כס אני לא רואה את העירוב אבוס גלגל יכול להיות שהרוב יחזור לכאן זלי תבוא רוח לפעמים בא רוחס עיף את העירוב חזרה למקום שיטתי בתוך התחום אירוב צריך שבשני אופנים ה מה למדנו או נשר העירוב נשרף או שתרו תמס אז העירוב לאכל אם זה קר מם זה קל אם זה ספקס לא שני הציורים של נשר ו טמס אומרת הגמ רסי שאפילו שזה נשרף לא נמצא בעולם אני אומר זה קרה אחרי שש בספק אני מקל אפילו שהעירו נמצא בעולם זה רק תרומה נטמאת בכל אופן אני חושש שהיא נטמאה לפני זמן לוס העירוב וגם בספק העירוב לא חל שואלת הגמורה וסוב רב מיר ספיק לחומרה הגמרה הבינה שרב מיר סובר שירוב תחומי זה רק מד רבון כי כל האיסור לצאת מחוצה תחום זה רק מד רבון באופן כזה רב מחמיר מסוף גבות נן טומי אדם תמא שיורד לדבו עכשיו יש לנו ספק סופק טוב על סופק לא טוב למשל הוא מוצא חציצה על בשרו אחרי התפילה לא יודע אם החציצה הייתה לפני התפילה או רק אחרי התפילה ואפילו טובל סופק טוב על ברבים סו סופק לא יטוב עלס רואים שעכשיו חסר מהמקווה לא יודעים אם זה היה חסר כבר לפני התפילה רק אחר כך חסר וכן שני מקוו אז בחסי יש בו אסו ו בחסן בסו וובל בכס מ ואינו יודע באיזה מם טובל ספיקו טומה מחזיקים אותו בחזק סטומה במדור אמורים בתומו חמור ה היה טמא תומ דרסה למשל הוא נגע בשרץ אבל בתווים הטמה רק מד רבון למשל הכס גזיר שגזרו כמבואר בגימור שבס כגון שאוכל אוכל תמים ושוו משק תמים שכל תומתו רק מד רבון אם הוא אכל חצי פרס הכ תמים ובור רש ורבים שובים אדם שהיה תמת ודרי וטבל במקווה אחרי המקווה הוא נכנס למים שובים רוש ורובו חזל גזרו שהוא נטמע אוי שפלו על רושו ועל רובו שילוג מים שובים זה גם גזיר חזל אז הה טמ מד רבון וורד ספק טוב ספק טוב פלו טוב ספק טו ספ טוב כן שני מקוס ישס איסבח יודע באיזה טובל סק ברגע שספק מד רבון אז מטרים אותו לא כתוב מתנה אבל סתם משנה רב מ רב סי מת ועוד מע בדף הבא הגמור קשה סרב עכשיו שואל את הגמור רב מר כ שם ר מטהר בסופו דרבון אז למה כם בסוף ירוב הוא אומר חמור גמל אנגור א אילו תחומין היו רק מדרבן רב מר היה מכשיר סופק ירוב רק כסו ר מר כשי רב קיב שהזכרנו בסוף הפרק הראשון חומ דנו דורשים מהפסוק על סק לחומ כשם שהוא מחמיר דם שהיה טמא מדר טבל ספק טבל שואלת הגמרא וסוב רבי מאיר תחומין דריסה ותנן משנה לאלון לאלון נראה איך מודדים את ה2000 אמו רוצים לקבוע עד היכן תחום העיר הזה בודדים זאת עם חבל של באורך של 50 ממה שני אנשים אחד מחזיק בצד הזה שלכ אחד בצד הזה מודדים 50 50 50 כך מודדים 2000 אמו אם מגיעים להר או לבור אז חוסכים במקום למדוד את כל השיפוע של ההר של הבור וכ התחום מתקצר אז אם אפשר להבליע את ההר או את הבור מה נקרא להבליע אותו שאדם אחד יעמוד בצד הזה אדם שני בצד הזה ומבלים את זה מודדים זאת בחבר של 50 אמו מבלים אז שנינו במשנה אם איני יכו להבלי אם הבור הוא יותר רחב אי אפשר להבלי אותו עם חבל של חמישי ממו אסור לקחת חבל יותר ארוך אבל יש קול אחרת אומר רבי דור סטוי ברינה משום רב מאיר שומתי שמקדים באורי כאילו שמנקים את ההר איך מנקבים את ההר במקום לבדוד את כל השיפוע באופן רגיל לוקחים חבל באורך של ארבע עמות ושני אנשים מחזיקים את החבל אחד מחזיק אותו כנגד ליבו והעליון כנגד רגליו וכך חוסכים גובה של חצי גוף אדם בכל ד אמס וכך כאילו מנקבים כדי להגדיל את התחום של העיר עכשיו כך כל מה שמקילים זה רק תחום ס כדך שר חוד מ מקדר ואמר רב נחמן אמב ברבו אין מקדר לאבור מקלט עיר מקלט שקולטת את הארג בשוגג ברגע שנכנס לעיר מקלט אסור לגול אדם להרוג אותו וגם התחום שסביב לעיר מקלט קולט את הרוצחים אז כשמודדים את התחום שללא ר מקלות אי אפשר לקדר צריך למדוד רגיל את ההר או את הבור ולא יבג רופו כשמודדים הכן העיר הקרובה יותר על החלל מפני שהן של טוו אז אם רב חומ אז גם שם לא קדרו ם תחום מן דרס אלו מ אם רב מר אומר שמעתי שמקרים בורים בוודאי שרב מאיר סובר שתחום מן דרבון אז איך אתה רוצה ליישב שרב סובר תחו מד לכן הוא מחמיר בספק אונה הגמור קשי הו מה ששנינו במשנתנו שר חו לכן ספק עירוב מחמירים דידי כך הוא סובר הוא מה שהוא אמר מקדרים בורים דרביז אמר בשם רבו הוא סובר תחו דרבון ולכן מקדרים דיכ מדוק דונ בזו אומר רבי דס ברינ משום רב מר מה רב מר אומר שמעתי מרבותי שמעתי שמקרים בורים שמ מנו שרק שרבוב אבל הוא עצמו סובר תחו מןד ולכן הוא מחמיר בספק עד כאן דף לה א
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה