העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כו עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כו עמוד א
עירובין דף חובו השיעור מתחיל בעזרת השם ארבע שורות אחרונות של הדף הקודם מספרת הגמור ההי הונקה דהב לרש גלוסה בוסטני ונפרש כפירוש השני של רשי שמביא מתשובה הגונים לאלון בעומד בשורות הרחבות רשי מסכים שזה הפירוש העיקרי לרש גלוסה הוא היה מנהיג היהודים בבבל הייהה בוסטן בוסטן זה פרדס עם עצים באמצע בוסטן הייתה לו ברונקה מה זה ברווקה הברונקס מקום רשי אומר כמין אכסדרה כמין קובה מקום שיושבים שם ואוכלים יש שם ק סככה או שיש שמה עץ שהעץ מצל מתחתיו או שיש איזה תקרה מסביב גם היו מחיצות ישבו שם ואכלו מתחת לצל של העץ או של הסככה שהייתה שם עכשיו כך כל הפרדס היה קרפף של היו כף לד והיה שמה יוס יסים ורק אחרי שהפרדה נטוע ומוקף עשו שם את המוון קה הזו אז לכאורה אסור להוציא ולטלטל בכל הקרפ הזה כיוון שהוא קרפף יס בסוסים שלף לדירה אומלי הרש גלוס ביקש לרבו ברכינה הוא ביקש לו בערב שבת לאבד מרת קנט וסם אני רוצה בשבת להוציא מהארמון שלי מהבית שלי אל הפרדס הזה אז אני צריך שתעשה לי איזה תקנה שאני אוכל לטלטל שם בפרדס כי אני רוצה להגיע ברווקה הזו לשבת שם ולאכול לחם וכל הברוק האקר מליס עד כעת אני לא יכול להוציא לשם דברים לטלטל אוזל הלך רבונה עובד קונ קונה פוס משלושה הוא עשה כך מהפתח של הפרדס שם היה ביתו של הרש גלוסה שם יכול להוציא דברים מהבית אל הפרדס מהפתח עד הבר וונקה הוא עשה שתי מחיצות משתי הזדים עשה שביל עם מחיצות של קנים קנה פחות משלוש פוכים קנה פחות משלוש פוכים זה לווד יש לי כאן שתי מחיצות ברונקה עצמה כבר היו מחיצות כמו שאמרנו אז כל השטח נהייה מורכב בפני עצמו לשם דירה וזה גם פחות מבססים אז מותר שם לצאת בשבת עם דברים זה נפרד מכל הבוסתן שהוא היה קרפב שאסור בטלטול על ידי המחיצות האלה הוא הפריד ביניהם אוזל רוה של פינו רוה התנגד למעשה הזה כ הוא סבר שהוא מעשה מיותר למה מסבירים הראשונים לפי הדרך הזו ש שאנחנו מפרשים כמו כמו וס הגונים שהעניין הוא כך רוב שבה נכון שלמדנו שהיקף שנעשה שלא לשם דירה אפילו שאחר כך בנו פתחו פתח מהבית לשם וזה נהיה מוקף לדירה זה לא מועיל כי צריך להיות פוסח ואחר כך הוקף אבל אם בשעת ההיקף היה הקף שלא לשם דירה אי אפשר להפוך אותו לשם דירה אלא אם כן מחדשים את המחיצות כמו שלמדנו בכל הדפים האחרונים זה הכול רק פתחו את הפתח של הבית אל ההיקף אבל אם בנו בתוך ההיקף בנו בית אז יושב אפילו שיושב אחרי שהו קף כל ההיקף נהפך להיקף לדירה ולכן כאן כשבנו את הברונקס עשו מחיצות ברווקה לשבת שם ולאכול באמצע הפרדס וזה שימוש של דירה אז זה הופך את כל הפרדס למו קף לשם דירה ומותר לטלטל ב בשבת אז כל השביל שנבנה כאן הוא מיותר אז הוא שלף את הקנים אוזל רב פופה ורב הונ בריד רב יהשוע הם היו שניהם תלמידים של רובה הם רצו לחזק את פסקו של רובה נקטנו מבשרי הוא רק שלף את הקנים והוא הפיל אותם הלכו ואספו את הקנים כדי שרב הונה לא יבוא ויתקן אותם שוב רובה צודק רוב הרבי שלהם הם טעו למעשה למחר למחרת הם עצמם כמו שנראה הפריחו את פסקו של רובה אב בשעת מעשה הם שכחו הם לא הם לא הם לא לא שמו לב לקושיות שיהיו להם למחרת למוחו הגיע שבת איסי רבין לרובי למדנו איר חדשו מודלו משיבו וישו מוסו הרי כפי שלמדנו לאדם מותר לצאת בשבת רק עד 2000 אמו מהיכן מודדים את ה2000 אמו הוא גר בעיר הוא נמצא בעיר בשבת מהבית האחרון של העיר או מהחומה של העיר החומה מקיפה את כל העיר תלוי עיר חדשה מודדי לה ישיבתה מהבית אחרון לא מהחומה שמסביב ישנה מודדים מהחומה איזו יחדשו ואיזו ישונו דושו שעקפו ולבסוף יושבו עשו חומה ואז בנו את הבתים אז היא חדשה זאת אומרת שהיה החומה היייתה לפני הבתים חומה כזו שעקפה לא סביב בתים אין לה דין של הקף לשם דירה וממילא אי אפשר למדות 2000 עמו מ החומה אלא מהבית האחרון ישונו יושבו לבסוף הוקפו ישנה הבתים יותר ישנים מאשר החומה החומה היא חדשה העיר ישנה שהיו כם בתים ואז הקיפו בחומה אז החומה הזו באה להקיף בתים היא הקף לדירה אז יש לה דין של עקף לדירה ומודדים את 2000 אמו מהחומה והין נמה המיס הזה ברונקה כוק בסוף יושו דומה מה אתה טענת יש כאן הקף אחר כך בנו כן בית אז כל ההיקף נהפך לדירה כאן אתה רואה שלא כך כאן אתה רואה שהם עשו היקף של חומה ואחר כך בנו בתים אפילו שלא רק פתחו ל בנו בתים אז לא נהפך ההיקף של החומה עקף לדירה אז גם כאן הפרדס נשאר עקף שלא לשם דירה אסור לטלטל בו אפילו אחרי שבנו כאן ברונקה אומ לרב פופה לרוב רב פופה שהוא עצמו אתמול סייה לרובה לסלק מכאן תקנים הוא קשה למחרת לרובה ואומר רב עסי מיצוס אד ריכול בנאים שבונים בניין הם עושים מחיצות מסביבם כדי להסתיר את עצמם יושבים שם ואוכלים בין הבניין שלא יראו אותם הם עושים כאלה מחיצות זמניות לא ישמו מחיצה אין דדים מחיצה לשם מחיצה שצריכים מחיצה בשבס אין לזה שם מחיצה ל מצד של הגור כאן רק להצניע את עצמם לוי ומחיצה אוכמה קמ לצוד ומחיצה הוא טוען ר פופה טוען לרובה אפילו נניח את היסוד שאתה אמרת שאם יש כאן הקף שלא לשם דירה ובנו שם בית באמצע אז כל ההיקף נהפך לשם דירה זה הכל כשבנו כאן בית אבל כשעשו מחיצות סביב הברוק כדי לשבת שמה מה התועלת של המחיצות לא באים לגור שם רק להצניע אותם שעה שהם אוכלים שם שלא יראו אותם כאלו מחיצות אין להם דין של מחיצה אז זה שוב אפילו שנאמר שבניית בית הופכת את ההיקף לשמ דירה כאן לא נבנתה מחיצה בכלל ואמר ונבר רב ישוע לרוב הוא גם מקשה לו הוא זה שסייע אתמול לסלף את הקנים ואומר אבונה מחיצה עשוי לנחס לא ישמו מחיצה אז רשי מסביר כך שמה היה המטרה של הברונקס של האבר וונקה להצניע את אלה שוש שם ואוכלים וגם היו פושטים שם את בגדיהם ושמים שם בצד אז המחיצות שומרות עליהם אז הוא טוען רבו ברר ישוע הוא משלים את דברי רב פופה מה שיושבים שם ואוכלים זה רק לצניעות אז אן ד מחיצה אפילו שיש כאן עוד שימוש בין המחיצות האלו לנחס לשמור דברים זה גם לא ישמור מחיצה איפה אני רואה שכזו מחיצה אלדין מחיצה דברו מערב לו לקו מחוזה ארס משום פי יתור מה הכוונה מחוזה היייתה עיר קטנה יש עיר גדולה כמו שנראה בדנס לא ניכנס לזה עכשיו שאי אפשר לחבר את כל העיר לחצר אחת לעשות עיר חצר אחד אבל עיר קטנה אפשר לערב עירוב חצרו לכל העיר כמו שאנחנו עושים היום שמותר לטלטל בכל העיר כי עושים עירוב חצירו אחד גדול מחוזה בכל אופן רבי ברבונה הוא לא רבוא הוא לא עשה עירוב אחד לכל העיר אלא כל שכונה בפני עצמה הוא עשה לעירוב בפני עצמו למה כי בין שכונה לשכונה היה מובו מפולש המוב ה מפולש הזה הוא מפולש משני צדיו לראשו ורבים אז הוא מפסיק בין שכונה אחת לשנייה אי אפשר לעשות ערוב חצור אחת גדול כי יש מובו באמצע שהוא לא רשו ה יוחד אבל באמת כמו שמצויר כאן ברשי היו מחיצות בצדדים שמו היה מפולש הרי משני צ צידיו היו את הבתים החצרות של השכונות אבל היו בשני רשו ה היה פתוח לרוש סרבים היו שם מחיצות אבל המטרה של המחיצות היייתה כי באמצע המבוי הזה היה פיר דטורה היייתה שוחה בור עמוק שם היו משליכים את גרעיני התמרים לטורי לשברים שיבואו לאכול המחיצות היייתה המטרה שלהם לשמור על הפירה דטורה מה רואים מכאן יטור כמחיצה סו נחס ד ש מחיצה שעושים אותה רק לשמירת דברים ולא דיורים זה לא מחיצה אז גם כאן המחיצות שעושים סביב ברונקה אין להם דין של מחיצה אז למעשה מה קרה כאן בשבת שהקשו שלוש קושיות על רובה ובאמת הרש גלוסה לא יכל לטלטל לא יכל להוציא דברים אלא הבר ונקה קור עלי רש גלוסה הבט רש גלוס על רב פופה ורב ונבר רב ישע שאתמול בערב שבת הם סתרו הם לקחו את התיקון שרבו נעשה הם לקחו מכאן תקנים והיום למחרת הם עצמם יקשו שהמקום עסור חומים המו כתוב בפסוק ולהיטיב לא יוד אומר רשי אתמול הם לא תפסו את עצמם תמול הם קלקלו כאן את התיקון שנזכרו אתמול וסוס תיקו שוכ ואחו למחרת נסו חכמים רולוב ולה לא יודעו את מויל מה למד במשנה אומר רבי לואי שומתי מרבי אליעזר ואפילו בסקו לא רק עד ביסוסים מותר לטלטל במקום שלא הוקף לדירה אלא גם בגודל של ביס קור קור זה של שסו זה גם עדיין הקף שמותר לטלטל בו אפילו שלא סו לדירה דוקא אם הוא יותר גדול מבכור זה אסור אומרת הגמור מסס חניה כי חנניה מתיר עוד יותר תני חנני ואפילו רבס לא רק שס גם ארבס עדיין מותר כסרט של מלך אומר רשי רחבה שחורי פלטין של המלכים ושם היו מטיילים תלמיד וזה היה בגודל של הרבים סו כמו שנראה על מקדיר בוכ ולכן מקום כזה עדיין מותר לטלטל בו אפילו שלא הוקף לשם דירה אומר רבי יוכן שניהם רבי אליעזר כפי שרבי לוא מוסר משמו ורב חננה רב חנניה מיקרו דורו שנאמר כתוב שישי הנובי בא לשר ל חזקיהו המלך שהוא הולך למות מחוליו שהוא חולה בו איך שישעיהו התחיל לצאת חזקיהו התחיל להתפלל וי שהיו לא יוצר חצר היכונו לא יוצר חצר יכונו אודון לא הספיק לצאת לחצר התיכונה וכבר קיבל בנבואה שתפילתו של חזקיהו התקבלה והריחו ל את ימיו בעוד 15 שנה עכשיו כך חצר התיכונה ז הרחבה שאחורי הבתים רשי אומר התיכונה זאת אומרת אמצעית אחורית כי לחצר החיצונה קוראים חצר החיצונה ולמעשה בפסוק הזה יש קרי וכתיב כסיב אועיר הסיב של הפסוק לא וצו אועיר היכונו וקרי נחצו הקרי של הפסוק חוצה מה הקריב קסי בא ללמד אותנו מכאן סטרטי של מלך רחבות של מלכים שוקור ביניס זה עיר זה היה בגודל של עיר בינונית אבל יש זה דין של חצר כמו זה וזה מלמד אותנו שגם בגודל כזה עדיין יש לזה שם הקף במקו מפג רב לז וחנני כר ס ישלי מקור ב ש כש הגמור דרך אגב וש ישו למה הוא יצא מהדלת האחורית לחצר האחורית של חזקיהו המלך למה לא יצא מהפתח הרגיל מהחצר החיצונה אומר רבי חונה אומר רבי יחנון נלמד שכל ו חזקיה כמו שהזכרנו וולך ישעי ושי ישיב על פיסו הוא הלך והביא תלמידים שיישבו וילמדו ברחבה שמאחורי הבית של חזקיה למה כדי שעשות מלך המובס יבוא לקחת את נשמתו של חזקיה הוא לא יוכל כי התורה תגין עליו אז לכן הוא יצא לשם כי שם הייתה ישיבה שהוא הקים מכאן לתמת חוכם שכולו שמו שיבן ישיבה על פסוי אומרת הגמור ו מס זה לא נכון לא כדאי לעשות כאן דיל מוס לגרו בסטון הסון יבוא להתגרות בהם בזה שהם באים לכאן הוא רואה שרשי מביא כאן שמיצו בד הדודה יש כאן רשי ש ש מוסגר כם בסוגריים שהתלמידים מתגרים ביניהם הקופונים לא כדאי להתגרות ביצר כ ישיבה אז הריוו מסביר ישעי היה צד ומ הוא ל לעשות זא הוא דע שזה יה תועלת אבל כ אדם ללמוד מכאן מכאן לתמיד חוכם לא אי אפשר ללמוד לכל אדם לעשות כך זה יכול רק לגר את המצב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה