העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כה עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כה עמוד א
ו דף חופי השעור מתחיל בעזרת השם סוף השורה השנייה מלמעלה קרפף יוסו מביס סים שלא יוף לדירה אסור לטלטל בה בשבת הובו למט הוא רוצה למעט את השטח שיהיה רק ביסוסים או פחות ואז יהיה מותר בטלטול כי הלכה כמו רב קיב שאפילו שלא הוקף לדירה עד ביסוסים הוא מותר מי התו באילוס הוא נוטה האילנות וכך השטח התכן כ הלנות מהשטח לא י מ למה אומר רשי דרך קרפף ס אז ההיקף נשאר באותו גודל בונו בעמוד הוא בנה עמוד באמצע הכף גובו יסורו ורוחב ד והשטח של העמוד מעט את כל השטח של ההיקף עכשיו יש כאן רק בסים אז אם העמוד גבו יעסור פוחים הרחב ד על ד פוכים יש לו חשיבות של מקום בפני עצמו א אבל אם העמוד הוא פוס בג יש לו פחות מג תוכים לא י מ ובטל הקרפ מג וד ד יש בו ג אבל פחות מרבע כים רב אמרי ורב אמר י רמר ד זה כבר שפ זה כבר לא אומרים לוד יש לזה חשיבות רב ד תמיד מקום חשוב ש נחשב כמקום בפני עצמו צריך להות ארב לרבות פים ממילא כשן בזה את השיעור הזה וזה בטל קרפף ויש לי כאן היקף של י בסוסים עוד מחלוקת ביניהם וזו מחלוקת כמו שרשי מסביר לא לעניין צמצום השטח כי אם באמת הוא מצמצם את השטח על ידי הופש עכשיו נאמר אז ודאי שהשטח צמצם לבי סוסים הו פחות הוא נהיה מותר אלא מדובר כאן שיש כאן היקף ייס ביסוסים והוא רוצה לבנות כאן קיר חדש לשם דירה כי כפי שלמדנו שורים הקודמים ברגע שזה הוקף לא לשם דירה אפילו שעכשיו הוא פותח לשם דירה זה לא מתיר את זה כי צריך להיות פוסח ואחר כך הוקף אז מה יהיה שאחרי שהוא פתח הרחק מן הקוס ל ד הוא הלך לאחד המחיצות שמסביב להיקף והרחיק משם ד פוכים ועוס מחיצה חדשה אחרי שהוא כבר פתח לכאן בית אויל כי יש לי כאן מחיצה אחת שנעשתה לשם דירה אז כל ההיקף נהיה מוקף לשם דירה אבל אם הוא הרחיק במחיצה הקיימת רק פוחס מג תפוחים לא יעיל כ אומרים לאוד וזה תוספת על המחיצה הקיימת ומחיצה על גבי מחיצה שהוא לא מועיל כלום היא לא הופכת את המקום למקף לדירה אם הוא ארחיק מג ועד ד' שלוש פוכים יותר פחות מרבע פוכים רב אומר אויל רוב אומר אינו אול רב אמר או נוק למורס אזו מחיצה חדשה רוב אומר אנוק אין שטח בין שני המחיצות של מוקם ד ארב על ארבעות פחים לא יחושב אומרת הגמורה זה נוסח אחד במחלק בין רבה לרובה בשני האופנים האלו אבל רב שימי מסנה הוא שנה את שני המחלוקות לכולה מסביר השי כך הוא שנה שכל המחלוקת ביניהם היייתה שזה פחות משלוש פוכים זאת אומרת כך עמוד שהוא שלוות פכים לכול ממט את השטח הר שלפו מחיצה המחיצה הקיימת לכול עלמה זה נחשב מחיצה חדשה כל המחלוקת ביניהם שזה פחות משלוות פוחים עמוד פחות משלוש פוחים אז רוב אומר למוט כי זה לאבוד רב אומר לא בכל אופן יש כאן מיעוט מהשטח על ידי עמוד אפילו שפחות משלושת פוחים יש כאן שטח עכשיו עמוד לוקח מהשטח ויש כאן פחות מס אותו דבר הוא הרחיק את המחיצה מהחיה הקיימת פחות משלוש פוכים רבי סובר זה מועיל זה מחיצה חדשה לשם דירה עוד הלכה תוך בוטית אדם שהגיע ל המחיצות האלו שמוקפת לא לשם דירה והוא תח בתית ה הוסיף תית על גבי הכתלים והמקום של התית ממעט מהשטח עכשיו יש כאן פחות מבי סוסים לעניין קוטר חדש לאכול ועייל כזה סך הכל הוספה תית אבל מיוט שטח למשל התה היה כאן כל השטח ביסוסים ועוד טפח עכשיו הוא שם כאן תת בעובי של טפח אז יש כאן רק בסס אז תלוי אם ווכ לעמוד בפני עצמו אם תיטול מכאן את הקיר הכותל הראשון תיקח מכאן התית יעמוד בפני עצמו אמיט אז הוא נחשב ואמט את השטח אינו יכל לעמוד בפני עצמו התית עצמו לא יכול לעמוד רק על הקיר רבמ רמיו רוב אומר ו ימיט רב אומר רמיו אשתק זה עומד ועכשיו השטח אז הוא מט בפני עצמו כ לעמוד בפני עצמו קומו ולמעשה לא מתחשבים איתו וכאילו שהוא איננו אז יש לי כאן שטח שלס בוסים עוד הלכה מן ד ס מחי היה כאן קרף ש עכשיו כך היה כאן שלוש מחיצות משלושת צדדיו בצד הרביעי היה כאן ל הכ שהוא בגובה של עשור פוכים ומסלק עור מרב כמו שלמדנו עולים ארבע אמוס מגיעים לגובה של עשור פוכים אז זה עצמו משמש כמחיצה הוא הלך ורוצה להקיף את המקום לשם דירה הוא רוצה לעשות מחיצה חדשה אז הוא הרחיק מן הטל הקיים ד פוכים ווס מחיצה אויל אבל אם הוא הרחיק פוס מג תפוחים או שהוא בנה את המחיצה על ספס התי למעלה רב חיז ורב אמנו נחלקו חד אומר אויל וזה נהייה מוקף לשם דירה וחד אומר לאי אויל במה הם נחלקו הם נחלקו ביסוד הזה כמו עד עכשיו למדנו כל הזמן שמחיה על גבי מחיצה לא מועילה כאן רואים הוא סובר אחד מהם לא יודעים מי עדיין הוא סובר מחיצה על גבי מחיצה אפילו שמחיה קיימת יש כאן מחיצה הוא הרחיק פחות משלוש פוחם עשה עוד מחיצה זה בטל זה לאוד כמו כן כשהוא עשה מחיצה על גבי הטל הטל עצמו מחיצה ה מחיצה על גבי מחיצה הוא סובר אחד משני סובר שזה גם מועיל להפוך את ההיקף לשם דירה עכשיו אמרנו חדו חדו לא יודעים מי אמר כך מי אמר כך תסתים בוא נפשות דרב חיז דמר אויל תמה איס מחיצה על ג במחיצה קיימת יש כם מחיצה של עשור פכים בנה עליה עוד מחיצה של עש פוחים אומר רב חסדה בשבס אויל כמו שאמרנו הוא רוצה עכשיו להפוך את ההיקף להיקף לדירה זה מועיל אפילו שהחיות האלו הם סך הכל תוספת המחיצה שכבר קיימת בכס יקו שם ר חיז ד מודה אם יש גר שמת בלי יורשים אין לו בנים שער יורשים לא שייך שיהיה לגר אז כל נכסיו נהפכים לאפקו הוא הלך לאחד השדות של הגר שיש מחיצות מסביבה והוא בנה מחיצה על גבי מחיצה אז הוא לא קנה זה לא חזוק כ זה לא הועיל כלום לשדה ממילה מוקפת ורב שיס אומר אף בשבס נלא הועיל כ הוא סובר שמיצה על גבי מחיצה אין לה דין ש מחיצה להפוך את ההיקף לשם דירה טסת כן רואים שרב חסדה הוא שאמר ש אועיל אומר רב חסדה הוא מויד לרב שיש אפילו שנחלק עלי לעניין אדם שבנה מחיצה ליד הטל שמוס המחיצה על הטל שאול הוא נחלק עליי ששם המחיצה ליד הטל או על שפת הטל כדי להתיר את את ההיקף שלמטה אבל האנשים שגרים למעלה על התל התל עצמו הוא גם רוס היחיד כמו שלמדנו כי ברגע שהוא עולה בתרד דמס הוא עולה גובה של עשור פוחים אז יש לי כאן כאילו מחיצה וברגע שעומדים על הטל יש כאן מחיצה מלמטה כל מחיצה שיש לה גובה של עשור פוחים עולה עד לרקיע וכל השטח של הט הטל נחשב כמו אבל זה לא הוקף לשם דירה הוא הולך לאחד הצדדים של הטל והוא בונה שם קיר בגובה של עשור פוחים הוא עכשיו מחדש קיר לשם דירה הוא לכול העלמה הופך את השטח של התל לשטח שמוקף לדיר בטלטול אפילו שיש שם שטח שיס בסוסים מת אויל ובאוויר מיצס אונוס ודור כשהוא עושה מחיצה על גבי התל לגבי אנשים למטה קרפף הם לא גרים עכשיו במחיצות העליונות המחיצה התחתונה עדיין מקיפה אותם אבל אלה שעל הטל הם נכון שיש להם כם מחיצה הלכתית מחיצה שעול ד לרקיע אבל עכשיו יש להם מחיצה מציאותית יש להם כ מחיצה חדשה שרואים אותה בעיניים והיא נסתה לשם דירה אז היא הופכת את ההיקף למוק לדירה בואר ב בר בר חונה נבלו מיצס התחתונ אדם שבנה מחיצות על גבי מחיצות אחר כך נבלו המחיצות התחתונות ועלינו קומוס עכשיו העליונות שקודם לא הועילו עכשיו הם מועילות מהו שואלת הגמור למי לאיזה דין אתה מסתפק א לנכסי הגר אדם שהלך לנכס הגר שנהפכו במיטת הגר ובנה מחיצה על גבי מחיצה אז הוא לא הועיל כלום אחר כך המחיצה התחתונה נלאה עכשיו המחיצה החדשה היא מועילה האם עכשיו יש לו חזוק והוא קונה את השדה או לא זה לא ספק הינו דרמי בירי דומר רמי בירו אומר רב יודי אמן דדליפט אפילה דר דגר גר מת הגיע אחד לאחד מ שדותיו של הגר הוא ראה שמה חור מוכן אם ה היה צריך לחרוש אז החרישה היא חזוקה הוא קנה את השדה הוא היה צריך לחרוש היה שם חור מוכן והוא זרק לתוך החור גרעין של לפת וושה ישראל אחר הנה הגיע אדם אחר רפק בפטה הוא חרש אז אפילו שלפת שהראשון זרה צמחה עוד לפני שהיהודי השני עשה את החזקה על ידי החרישה בקונה השני קנה קקונה למה מתמה בדנ דשו כשהראשון זרק את הגרעין לתוך החור לא קווח הוא לא השביח כאן כלום את שדה כדי שנמר שהוא קונה בחזקה אחר כך כי קו שוכו כשלפתע והשדה נהית משבחת ממילא כו משפחו זה נעשה ממילה לא על ידי מעשיו לכן הוא לא יכול לקנות בחזקה כזו אז גם כאן בעניינינו כשהוא בנה את המחיצה הוא לא העיל כלום אחר כך המחיצה התחתונה נבל ועכשיו הוא מועיל אבל זה לא מעשה שלו זה נעשה מעצמו אז זה לא יכול להועיל לחזוק ואלו מה אתה מסתפק לאני שבס אדם שבנה בקרפ של וף לדיר ס בסוסים הוא בנה מחיצה עעל גבי מחיצה לשם דירה אז זה לא התיר לשיטות שהוא לא מתיר לפי רב אמנונה אחר כך המחיצה התחתונה נבלעה באמצע השבת נבל תחתה לא נפלה לנבל עכשיו המחיצה התחתונה היא מועילה והיא נעשתה לשם דירה אז ברור שההיקף נהיה מותר אפילו שזה קרה באמצע שבת למה אבל מחיצה הנסה בשבס ותניה כל מחיצה נסה בשבס בן בשוגג הוא בנה מחיץ הוא לא ידע שאסור זיד שמו מחיצה אז גם כאן ברור ששמו מחיצה שואלת הגמור ת מרלו וכיו שנינו על הבריה הזו אומר רב נחמן לאשו שינס בשבס מתירה או ז רק לחומר ולכו שדם אדם הקיף שטח במחיצות בשבת והגיע אדם אחר אותו אדם לא משנה הגיעו וזרקו מרשו רבים להיקף הזה חיוס זה נפח לרוס היכי לחומר אבל לטלטל בתוך ההיקף של מחיצות שנעשו בשבת אסור כי לכולה לא אומרים אז אך אתה אומר שגם לכול לא אומרים שהחיות שנעשו בשבת יש להם דין מחיצה או נהג אמור כמן רב נחמן המזיד תמ מה שרב נחמן אמר שמחיה שנעשתה בשבת לא מועילה להקל זה לא דין במחיצה זה דין במיס שבס אדם שעשה זאת במזיד הוא חילל שבת רחמו צלם במזי ובנה מחיצה אומרים המחיצה הזו מועילה רק לחומה ולא לקולה מס שבס כנסוו שלא יהנה ממעשיו אבל דע שעשה שעשה את המחיצה בשוגג וכל שכ בדונו שה מחיצה נעשתה מעצמה בלי שום איסור אז ודאי שהיא מועילה גם לכולה מספרת הגמור הץ הייתה אישה עובדו מחיצה על גב במחיצה בניך סגר אחר כך אוסה הוא גב גיע הדם רופ בפורטה הוא חרש חרישה קלה בשדה אוס קמד רב נחמ זה שחרש הוקמה בידי הוא אמר אתה זכית אתה זכית בשדה אתה עשית את רשון חזק בשדה הז הגיע אישה צוב חמי צח לפני רב נחמן אני התי לפני בנית פ מחיצה אבך מה אני יכול לעשות לך זקזק שלא החזקת כמו שאנשים מחזיקים בסד לאלת כלום במחיצה שעשית על גב מחיצה y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה