העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כא עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף כא עמוד א
עירון דף חוף א' השיעור מתחיל בעזרת השם סוף הדף הקודם שלוש שורות מלמטה סוף השורה אומר רב צחוק ברד טרופס ביוס להקיף איתם ב להקיף את המקום שי רשו הויד אלו לאולי רגול בלבד שהם עולים לצורך מצווה הקילו להם ואותן שואלת הגמור טר פסוס אלו לגבי בהמה משמע לכל הבהמות גם בבהמה בלבד מסבירה הגמור ב בהמס אוילי רגול אבל ו אפילו לגולים לא אותר להם לדלות ולשתות למה בהמה לא יכולה להיכנס לתוך הבור לשתות היו חייבים להקל ויל רגול שיכלו לדלות מהבור ולהוציא החוצה איך אפשר להוציא החוצה זה רשו סבים זה קבליס אז מקיפים את המקום בפס בויס אב הוא לא דום מטפס ויל מטפס וירד הוא מטפס הוא נכנס לתוך הבור ושותה אחד מטפס ויוצא מהבור מעשה טסוס בתירוץ השני נוקטים שב יש צורך לעשות פסוס לבהמות מותר כבר לאדם גם לדלות משם להוציא לטלטל בכל הפס רק לא עשים פסוס כשיש צורך רק לאדם רק כשיש צורך לבהמה ש לרגלים אז מקלים לעשות פסס שואלת הגמ אני ואמ צחק שמואל פסס א לר מים חיים בלבד מים נובעים זו למעשה שיטתו של רב יהודה בן בובה במשנה לאלון שכבר הזכרנו את זה בתחילת הפרק ושמואל פוסק כרב יוד בן בובה עכשיו כך ואלה ב מאם כל ההיתר זה לבהמות חיים מהל מכוסים אם מדובר שעושים את הפס לצורך שתיית הדם אדם שה בדרך כלל רק מב מים חיים לא מגשמים מכונסים פתוחים בדרך כלל מלוכלכים אבל אם זה לבהמה מה זה משנה אגמ אומר רשי כי מה שלו מחיצה מה פועל שהפס הברוס יהיה להם דין של מחיצה המים והנה מים חשובים צריך שיהיו מים שחשובים שרועים לשתיית הדם אבל למעשה לא מקילים לעשות פס ויס רק אם יש צורך במים לשתיית במוי סום של אוילי ריגולים למעשה כאן רואים שהעניין של ב מים חיים כדי שיהיה ראוי לאדם והראשונים מקשים על רשי שמפרש בתחילת הפרק וכן לאלון שהעני נו כיב מים חיים אין חשש שיתייבשו המים כאן משמע לא כמו רשי מקשים רשי גופ א בלבד אבל ודו מטפס ו מטפס וירד אבל מוסיפה הס ם היו רחבים אפילו לאדממה אם הם רחבים שהאדם לא יכול לטפס פנימה מותר גם לאדם לדלות מהפס אבוס ולפי מה שאמרנו מקודם אתפס מותר אפילו לצורך שתיית אדם להקל ולעשות פס אבוס ממשיכה הברי עודו מים ת לפני במ הבריה הזו הוזכרה בדף הקודם באריכות הגמור הבינה בהתחלה שהכוונה שאדם דולה מים מבאר שמוקף ברוס אסור לו להחזיק את הכלי שהבהמה תשתה מהכלי כי חוששים שהבהמה תצא והוא יצא אחריה ויצא מרשו רשו הרבי אבל ממו לפני בושו זאת אומרת שמותר רק לשפוך לפני ושותה מהכלי מזקף לו רבון אם כן אם זה הטר היחיד להשקות בהמה מהלו פס איזה רילו נו שואלת הגמורה אילו למסמן בלי הפס בס אי אפשר למלות מהבור ולהניח בצדי הבור אבל מי אומר שמותר להחזיק את הקלי לבהמה אלו מסבירה הגמור את הקושיה מה אויל רוש ורובו של פורו למדנו במשנה שצריך להרחיק את הפס הברוס כדי שרוש ובו של פורו תהיה בפנים למה כי אם רוא שובה לא יהיה בפנים חוששים שכשהוא משקה אותה כשהוא מחזיק את הכלי היא תצא והוא יצא אחריה לכן צריך שיהיה ראש בבנים אבל אם אתה אומר שאסור בכלל להשקות אותם מכלי שבידו צריך להניח את הכלי על הרצפה והיא שותה אז מה אכפת לך שרו ש בפנים אר ש בחוץ איזה כשש יש אומר הבי כמו שלמדנו ביחוד בשיעור הקודם ודאי שמותר להשקות בהמה שמחזיק את הכלי ביד ולכן צריך שהה רו שו בפנים הברייה הזו מדברת באופן מסוים אוכ מסקין בוסת בב גובו יור ורחבו ארב תפוחים זאת אומרת שהבוס הוא רוס היוד ור שוס בין הפסים וכולו הגמ כבר לא מעריכת כ את כל זה כבר ללמדנו בשיעור הקודם שחוששים שהוא יבוא עם הדלי ויעלה זאת לובוס ויצא ו יראה שמקולקל הוא ירצה לתקן הוא ישים את הדלי בצד ואז יקח שוב את הדלי והוא יעבור בצו מרשו הרב מרשו יוחד ולכן אמרו לא תמלא את האבוס כאן במקום של בין הפסים שם תשפוך לתוך האבוס אומר רבי ירמיה בראה במרב אין בורגנים בובל מה זה בורגו מביא רשי בגימור לאלון פרק כיצד מעברין הכלל הוא שאדם יש לו 2000 מאמו בשבת חוץ ל2000 מאמו אסור ללכת חוץ לתחום שבס מאיפה מודדים את ה2000 אמו מחוץ לעיר עכשיו כך אם יש מחוץ לעיר במרחק של עד שבים אמו ושירים שיריים הכוונה שני שליש אמו יש איזשהו בית אז זה מעבר את העיר זה מרחיב את העיר עד לשם וכך אפשר להרחיב עיר להרחיב עיר הרבה כי יש כל ש ושירים איזה בית אפשר להרחיב את העיר עד לשם ורק משם הבית האחרון משם מודדים את 2000 אמו בורגנים זה סוכות כאלה שהשומר העיר עושים להם זה לא דבר קבוע בכל אופן הבורגול יש להם חשיבות והם גם מרחיבים את העיר אם יש בורגוניה ושירים העיר מתרחבת עד לשם בובל לא נוהגת הכולה הזו אי אפשר להרחיב עיר על ידי בורגו עוד מעט נראה למה ולא יפסי בי רוז בחוץ לארץ בחוץ לארץ ז אומרת בשער הרצות חוץ מבוב וארץ ישראל כמובן אין את ה תר להיב בו בפסו צריך לעשות מחיצות גמורות למה בורגו בבו יתק שכיח שיהיו שמה שטפונות שהם שוטפים את הבורגנים לכן הבורגנים אין להם חשיבות פ בחוץ ס לא שכיח שם ישיבות אומר רשי ס תלמידים הולכ מעיר לעיר למות תורה פגו ם שלכם לדבר מצווה אבל בחוץ לארץ חוץ מבוב ות אז למה להק לעשות פס אירג אין בס מקדוש אין ישיבות אין סיבה להתיר אבל אנ אבל להפך זאת אומרת בורגון בחוץ ורץ אין שם שטפונות מתירים פסי ז בובל גם מתירים כי יש שמה ישיבות הולכים מעיר לעיר למו תורה צריך להקל עליהם לבותיהם שה מה לשתות אקד נוסחם אומר אין בורגוס לא בובל ו בחוץ לורץ רק ישראל יש בורג פ למה בורגו ב כמו שאמרנו בחוץ רצות דיג שגונבים את הסוכות האלו ולכן אין להם חשיבות פ בדי בכל מקום שהולכים יש מים לשתות ולכן לא צריך להקל ב ישרל צריך לכנס מקומים אין שם הרבה מים בכל מקום לכן הקלו בבו ולא צריכים להקל בכל מקום יש מים מחוץ לצנ כמו שאמרנו אומ רב חסד למורי בריד רבונה ברידר מב אמר שמעתי אומרים עליכם סיסו מנש אתם גרים בנש ואתם הולכים לבי קניש דוניאל אתם הולכים למקום שמקובל מקום בבבל שמקובל ששם דניאל היה מתפלל כמו שכתוב בפסוק בדניאל כ סי בליס מתפלל אתם הולכים לשם דלוס פרסה זה רחוק מברש שלוש פרסות כל פרסו זה ארבע מיל כל תחוש סך הכל מיל אחד 2000 ממו ואתם הולכים את כל ח הכזה בשבת כדי להתפלל במקום שצדיק התפלל המי סמיסו על מה אתם שסומכים ללכת יותר מ2000 אמו ה בורגון שיש מחוץ לרחם בורגנים משיבי ממו לשימו וזה מרחיב את ארחם ברניש אומר אבו דבו משמי דרב הרי אבא של אבא שלך סבא שלך הרבי ברבה אמר משמו של רב אין בורגו בבוב אז איך אתם מכילים בבוב הסמך בורגנים אמר לו לא זו הכולה שלנו נופ בוא תצא איתי הוא יצא איתו ואח רא לו אנו מסוס היו שמה ברניש למקום הזה של דוניאל התפלל היו עיירות חרבות ד מבלון היו מובלעות בשבב ושירים היו בתוך ש ושירים לעיר הייתה ירה חרבה עוד ברחה ששרים הייתה עוד הירה חרבה וכמו שנלמד בקיצ מעברין אפילו עיר חרבה אם נשאר קצת מהבתים מה המחיצות של הבתים זה עדיין נחשב לתחום העיר זה מרחיב את העיר עד לשם אומר רב חסדה דוריש מורי ברמה מדכ סיב דוד המלך אומר בתהילים לכל תכלו ץ לכל דבר ראיתי את הסוף שלו רב מ הוא לא פרש איזה קץ שמ כתוב שחז פ כתוב משני צידי המגילה אבל לא כתוב בפסוק באיזה גודל המגילה ס כתוב שם קינים והג והי ק סם של צדיקים בולם הזה כנו לשון פורנות והג של צק לשון של הג אומרת לשון שמחה והז צרה לל צרה תבוא רואים שוה זה לשון צרה עד שבו זכר בעו פרשו את הגודל של תור שבעל פה כסיב וירלי ומני ר מגילו ופו מגילה מקופלת כפולה לשניים אורקו בו עמו במתו של הקדוש ברוך יכל אמו זה הגודל של הזרוע אבל בגודל של הקדוש ברוך האמו שלו היד מהמרפק ועד האצבע האמצעית ורור בו 10 באמו עכשיו כך היא הייתה ר מגילה כפולה חיפשת כשאתה פותח אותה זה כשהיא כפולה היא 10 על 20 כשאתה פותח אותה אז זה נהיה אל 20 ב2 20 אמה על 20 אמה זאת אומרת עכשו מגילו 20 על 20 אמו וקס אקספו כתוב עליה משני הצדדים אז כמה הגודל של הכתב ויקפ תקלף צד אחד ותשים את זה אחד ליד השני אז כמה יהיה לך 20 על 20 אבל כפול 2 כמה 40 ב20 יש לך 40 על 20 כמה אמות מרובעות זה 40 * 20 זה 800 אמות מרובעות הסיב ממודד בשועל מים ברגלו מדד מים ושומים בזר סטיק וגוי השומים העולם זה בגודל של זרת של הקדוש ברוך הוא כו יוכל זרת זה היד של האדם מי הזרת מהאצבע הקטנה עד האגודל זה חצי עמו עכשיו כך אם כל העולם הואזה כמה זרתות יש במגילה הזו שהיא התור שבעל פה הרי אמרנו ש 800 אמו מרובם עכשיו כך זרת היא חצי אמו באמו מרובעת כמה זרתות יש זרת זה חצי אמו על האורך של העמו יש האורך המו הז זרת ועוד זרת על הרוחב יש גם זרת וזרת אז ארבע זרתות זה אמו מרוב 4 * 800 נמצ כלכול 3200 ר עולם [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה