העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יד עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יד עמוד א
עירובין דף יד השו מתחיל בעזרת השם במשנה בסוף הדף הקודם הקוו שאמרו שאיתה מתיירים את המובי צריכה להיות רחובו כדי לקבלו ריח אומר רשי שתה דומה לקביעות לבנות עליה בניין והורי ח מה גודלו חצי לבינו של שלוש פוכים לבנה מידותיה זה ג לג תפוחים והאורח הו חצי ממנה זאת אומרת אורך של ג תפוחים על תפח וחצו ממילא דו לקו שתהי רחוב ופח כדי לקבל וריח לרבו גמור מי תקשה הרוחב של וריח זה תפח אומצו אז איך מספיק הרו של תפח משיפה משנה היא צריכה להיות רכוב א כדי לקבלו ריח וברי או חזקה כדי לקבלו ריח כי אם לא שוב אן מזה הקו רבי יהודה אמר רחובו אף על פי שאינו בריאו ממילא אומר רבי יהודה אוסו של קש ושל קנים ריסו כילו כאילו היא של מתכס שיכולה לקבל וריח ממשיכה המשנה ונחלקו המפורשים האם זה גם המשך דברי רב יהודה או שמה זה לכו עלמ קומו רסו כילו הי פשוטו זאת אומרת אם היא עקומה ולכן אי אפשר להניח עלו אריח רואים כאילו היא פשוטה ואם הייתה פשוטה הייתה יכולה לקבל הריח היא כשרה אותו דבר גולו היא גו ולכן אי אפשר להניח עלו הריח וכיו מרוב אומר רשי נסלס זאת אומרת אם נפסול אותה נציע אותה נוריד את החלק העגול וזה רבע אותה אוי חלוקו שנחתך אותה באמצע לשניים אם היא תהיה באמצע ברוחב של טפח היא כשרה אפילו לפני שאני עושה זאת אפילו שהיא נשארת עגולה ומה ידות לכך כל שיש בקפ שלש פחים אם צריך חוט ארוך של שלש פחים כדי להקפה סביב בידוע שיש בו רוחב טפח כי זה הכלל כמו שהגמר באריכות אומרת הגמור מה אמרנו היא צריכה להיות רחוב ק ב ריח וממילא ד לק שתי רחב פח תפח תחג לב תח חצי טפח מלבי לו בתנ משהו יגיס ומשהו יגיס וקימה אומר רשי ברגע שיש טפח באמצע זאת אומרת לוקחים את האורי ושמים אותו במרכזו על וריח מה נשאר מכל צד רבע טפח ממרח בתית בשיפוע מלא אצבע מכאן וכנגדו מכאן ומ שוסו קוירו וזה מ משוות ה קוירו בעשייה תת בשיפוע וזה מחזיק מעמד טוב רן ממילא מספיק טפח אמ ברונ קו שאמר צריך בריו כדי לקבל הריח אבל המיד קו אינו צריך שברים כ לקב ריח אומר רשי ממיני עלג הוא לא הניח את הקורה על גבי כותלי הב אלא בכל המר הד ל המסמרים את הקורה היתדות האלו המסמרים אין צריכים שוברים לכבל וריח אלא מספיק שיש בכוחם לקבל קוו לבד למה דו לא וריח עלו הרי למעשה לא שמים הריח על הקוו ובקו אבל הקר תלוי ב מספיק שהי בריה מצידה לקבל אריח כך אומר רב ברונ ל ורב חסדו אמר איך זה זה גם הקוו וגם הסדו ריים שוברים כדי לקבל קוו וריח זאת אומרת הורה צ לבל וריח ד י להות בכזה חזק לבל את הורה ת הריח שיניח עליה אם יניחו עלי אורי בדאי ש בפועל לא צריך להניח וריח אומר רב שיש וכאן נראה את המוס ל מוסי גי הניח קוו על גבי מוב וכדי ליפות כוח הרו הפורס ולהו מחצלת שמשלשל משני צידי הקוו אבל והגביע את המחצלת מן הקרקע שלשו היא לא מגיעה עד הקרקע ויש רבח בין הסוף המחצלת לקרקע לפחות שלוש פוחים כןכן מחיץ כן ומסור בטלטול דס הן הקר הקורה מכוסה מחין כאן אתה רוצה להשתמש במצ בתור מחיצה זה מחיצה חיצ שהגדולים בקים בו יש רוח של שלוש תפוחים ממי גדים יכולים לעבור כאן וזו מחיצה פסולה אם זה פחות מג תפ אומרים לאוד אבל ש מחיצה פסולה צס זה אבל ג בוס זה הא לא מגיע ה ממול וכן שתי א מוס זה צ מוסל זה אבל נשאר רוח ביהם זו בזו אז הכלל פס משלש הרוח ביניהם או בי הכותל פחות משלש פים ך וחרס כי ברגע שיש פחות משלש אומרים לאוד אבל אם יש רוח של שלש צורך קרחר רב שג כ אמרנו בדף ת שהוא סובר שלד ארב פוכים ממילא פס מד הרווח אין צורך לחרס ארב צריך להביא כ אחרס וכן ביז סממס לשון תאומים שתי כורות שהם בניהם טפח בכ אחת ם טפח אבל שניהם ביחד יש בהם טפח לאזו ד לקבל הורח ובזו כד לקבל היח אם מקבלו שניהם ביחד היח לרוך בי תפח אין צורך קח המשמעות ברשי שמדובר ששני הקורות צמודות זו לזו יש מפרשים באופן אחר זאת אומרת שיש בכל קורה חצי טפח ביחד זה תפח או כורה אחת רבע טפח וקורה שניה שלרב טפח הקופונים בין שניהם יש כאן טפח זה כשר ומלבין ביניהם טפח צריך ק אחר גליל יש כולה נוספת אם מקבלו אורח לאורכו שלשו אין צורך לאק חרס ואם לאו צורך לאקר חרס מה הכוונה כפי שהזכרנו במשנה וריח יש בו רוחב של טפח ומרצו על אורך של שלוש פוחים אז אם הוא לקח שתי קורות דקיקות אבל חזקות ושם את שניהם והניח רבח ביניהם של פחות משלוש פוחים עכשיו אפשר לקחת את האריח ולהניח ברובו עלע קו הרוקו של שלוש פוחים הוא מניח קצה אחד על הקוו האחת קצה השני על הקוו השניה וביניהם הוא עומד באוויר אבל הם מספיק חזקות לגב את וריח זה גם כשר מוסיפה הבריה או יוחס למלו ואס לטו מה הכוונה הוא הניח שתי קורות שבין שניהם יש טפח למשל כל אחת מהמהם מחצי טפח אז הזכרנו מקודם שאם מתאימות עומדות אחת ליד השנייה זה כשר מה י כשם מצד הרוחב הם מונחות אחת ליד השניה אבל יש פער בגובה ביניהם החס למע חס למט רבב יוד אמ נו כילו למט חנו כלו למעלה זאת אומרת אומרים אחד משניהם אומרים כאילו שהתחתנה עולה כלפי מעלה ואז היא עומדת צמודה לקורה העליונה או להפך שהעונה יורדת מתי אומרים זאת או בלבד ששני הקורות מונחות במקום הראוי לקורה ש תנו למעלה מחוף זה למעלה מחוף זה פסול כמו שלמר במשנה הראשונה חתנו שלא תהיה למו מסור פוכים שגם למדנו בתחילת הפרק שבאופן זה הקורה פסולה אומר הבה סב יהוד סבב בחוד בדין אחד הוא סבר כאביו רבי יהודה הוא בחוד בדין אחר הוא חולק עליו ס בחו לממש דסר שגם קורה שהיא עשויה מקש רכ ש מתכס גם כאן אפילו שכאן אין לי רוחב של טפח ני להניח אריח אבל רון רון כאילו אחת מתרוממת או אחת מתנכל בחוד רבי יהודה סוב למר במשנה הראשונה גם כור שלמר לו 120 כשרה ורב יהוד סובר בתו חוף אין למל מחוף לא מה למדנו במשנה רבי יהודר רחובו אף על פי שאנו בריו מביאה כאן הגמור דבר דומה למה שלמדנו כפי המשנה ראשונה מסרב יהוד לחיב כמד רב רב יהודה למד אם חיה בנו של רב בנוכחותו של רב רב עמד שם אז הוא למדו את משנתנו כ הגרסה של משנתנו שרב יהודה אומר רחובו אף על פי שנו בריאו אומר לי תיקן אותו רב אסנה תלמד עם בני רחובו הבריו הגרסה במשנתנו משובשת רחוב הבריאות צריכה להיות אז מה אז הרשב מסביר תסס מביא שאין כאן מחלוקת אין כאן מחלוק מרבו לחומים אבל תוסס מקשה שלפי זה צריך למחוק גם את המשך המשני אוסו של קש ושל קנים לכן תסס מעדיפים פירושים אחרים אין שוון שואלת הגמור כך סובר רב שאין שיטה שמכשירה קורה שהיא לא בריה לקב ו ריח ואמר רבי רב רחב רבו עם הקורה רחבה הרבו פוכים אף על פי שאינו בריאו הקשרה אונה הגמור רחובו שינה אם הקורה רחבה רק תפח או יותר אבל פחות מרבע פוחים צריך שתהייה בריאו לכולל אם יש ב רוחב של ארבעות פוכים היא רחבה ויש בה הקר מיוחד וזה מקילים שאפילו שאין בריו היא כשרה כי יש בה הקר מה למדנו רבי יהודה אומר חוב אף על פי שאינו בריאו כך הגרסה שלנו במשנה וממילא אוסו של כש ושל כןר אסו כילו של מתכס שואלת הגמור מה קוש מלון דמרי רואים אנו אח הרי אמרת ש אפילו שאינו בריו אונה הגמ במינו ארנ רב יהודה אומר רחובו אף על פי שאינו בריו אבל הכל שזה עשוי מחומר שאפשר לעשות ממנו קורה בריאה עץ אז אפילו שהעץ הוא לוש כשר אבל שלא במינו אבלם הקורה עשוייה מקש מקנים שלעולם לא שייר בהם שתהיה קוו בריו לכבל וריח לא רינן רן כמש מלון שג בזה אמרינן רן כאילו של מת מספיק שיש לה רוחב שיכול לקבל וריח אילו היא התה חזקה מה למדנו אומו רנו פשוטו שואלת הגמור פשיטה אומר רשי דנמר ר ודרש אז מרשי מהשמה שגם המשך המשנה של אקומו זה רק לרב יודה לכן שואלת הגמור רב יהודה כבר אמר שלכ אותו עיקרון אבל יש מפרשים שזה הכל בקושי הגימור בתירוץ הגימור זה לכול האמת כך נפסק להלוך ההמשך הגימור מש למדב ז זח לא תם הקורה עקומה אלא הקומית של הקורה יוצאת לחוץ למוב למקום שלא כשר ה בים קר הורהו בגובהו מסו עלה למ מ0 שם זה פסול או הי ל אז בודק כ ויסו את החלק הקומית תדמיין כאילו שזה נטול מכאן זה לא נמצא כאן מה ישאר כאן הקורה בלי החלק הזה בלי החלק הזה ואם בין זה לזה בין שני חלקי הקורה שנשארו שלשות פוכים אז רואים כאילו שהחלק הקומית איננו ויש כאן וד יש כאן קורה כשרה אין צורך ללא בקרה חרס ואם לה בחלק של הקומית שיוצא מחוץ למקום שהקורה כשרה יש בו שלוש פוכים צוריך לו ק אחר זה החידוש של המשנה שלא יקומו שואלת הגמר שט למה לא אם לא צריך את חלק הקומית למה שלא יקשר אונה הגמור האופן הראשון זה עיקר החידוש אי בתוך מוב וקמו מיס חוץ למוב צטרי נכון שהקורה כשרה מצד עצמה אבל מה עודת ליחוש אם נתיר לו לטלטל במובי הזה נחשוש דיל מאוס למשוך בשרו הוא יבוא להמשך ולטלטל גם בחלק תחת לחלק הקורה הבולט החוצה ובוי בכמוית ואז הוא יציל רובים ו המלון שלא חוששים מה למדנו גוסי מרוב שואלת הגמ זה אותו עיקרון אונה הגמור סיפ צטרי כדי שתדע את המידה כל שיש בקג פוכים יש בו רח טפח כי תמיד הרוחב של העיגול הוא שליש מההיקף של העיגול שואלת הגמור מנו המילה מנן אני יודע שזה המידה אז למעשה הראשו מתקשים מה צריך להביא מקור לכך תבדוק ותראה אז עוניה התשבץ באמת שבודקים רואים שזה לא מדויק כך אכן מבררת הגמורה מנן אנחנו יודעים שבדיני התירה אני לא מתחשב באי דיוק שזה יוצא לפי החשבון אלא ברגע שיש היקף אני מחלק אותו לשלוש ואני קובע שזה הרוחב יש עוד דרכים בראשונים אומר רבי חנון המקור מהפסוק הזה או מקרו כתוב ששלמה המלך עשה מקב לקונים רביס כתוב ויום מוצק עשה את זה מיציקת מתכת במו יש רוחב של 10 אמות מסוסו עד ספוסו בפנים מספה ע פה 10 אמו אגל סוב זה היה עגול וחמש במו היה גבוה חמ וקו במו סו אוסבי תיקח כו תעשה מסביב הקף זה שלשמו וכמה היה רוחב הקוטר 10 אמו זאת אומרת ש בעיגול תמיד הקוטר הוא ליש מההיקף שואלת הגמור קספו הרי אמרנו ש בעמו מ ספוסה הפוס בפנים וסוסו פשס הכוונה מחוץ לדפנות אז יש גם את החלק של הדופן זאת אומרת שההיקף הייה 30 אמה כולל הדפנות והקוטר היה 10 אמות בפנים לא כולל הדפנות אז זה לא מתאים החשבון שאתה אומר שההיקף הוא תמיד שלוש פעמים מהרוח אומר ר פופ ספוסו ספס פרח שוי שון קסיב זה היה מאוד דק כמו שושנה כמו הלה דסי ווב טפח העובי של הדפנות למטה היו בעובי של טפח אבל למעלה ספוסו כמיס קוס פרח שושן 2000 בוכל עוד מעט נראה מה הכוונה 2000 בסי אוכל הקופונים זה היה למעלה כמו ששותים שעוד דקה ממילא אז החשבון מתאים שואלת הגמ כמהש בכל אופן הדופן כמה שתהיה דקה יש בה משהו אז החשבון לא מתאים אונה הגמור כי כחוש מגבו כחוש אינו נמה מה שהנחת הנחה שקו שש במ הכוונה מבחוץ לא יוסב ססב הכוונה מבפנים ואז החשבון מתאים בדיוק שהרוח מבפנים הכותר היה 10 אמות וההיקף מבפנים היה 30 אמות זאת אומרת שהקוטר הוא שליש מההיקף א
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה