העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יג עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יג עמוד א
רובן דף יג השיעור מתחיל בעזרת השם שורה אחרונה של הדף הקודם משום רבי ששמואל מה למדנו במשנה בשיעור הקודם נקמה אומר יש מחלוק בין בשמ לבי סיל איך מכשירים מוב בשמ אמרים צריך גם לחי וגם קוירו סיל אומרים אחד משניהם תנ כמה לא מחלק נחלקו בכל אופן לא משנה מה הגודל מה הרוחב של המובי אחר כך מביאה המשנה משום רבי שמואל לא מתלמיד אחוד כל המחלוקת היא דווקא כש מו רחב לפחות ארבעס הינו פחות מרבע לכולם מספיק אחד משניהם שוב מביאה משנה אומר רב עקיב על זה ועל זה נחלקו משום רבי שמל לא מט מדוד וכולו רבי עקיב אמר על זה ועל זה נחלקו וכולו לכאורה מקשה הגמורה רבי קיבה הינו נקמה למה צריכה משנה להביא דברי רבי קיבה אחרי שכבר הביעו שנקמה אומר סתם שמחלוקת בכל אופן אונה הגמור לא יש כאן שלוש שיטות באמת במשנה אק בניו אמר הבדל להלכה בין רבי עקיבא לתמה רב החלי ת רב כיאל ו מסימה למדנו בדף הקודם רבח ו רב יחיל אמרו שמה שצריך תיקון למוב זה דווקא אם הוא רחב לפחות ארבעות פוכים אבל אם הוא פחות מרבות פוכים לא צריך שום תיקון בזה הם נחלקו שניהם סוברים גם רבי קיבא וגם תקמה שהמחליק במש לבסי זה גם מבוי שיותר צער מארבע אמוס אבל הם נחלקו ביניהם עד איזה מבואי צריך לעשות תיקון האם כל מבוי צריך תיקון או שדווקא מבואי שלפחות רבו תפוחים ורבו עכשיו מי אמר כך מי אמר כך לא מסימה אנחנו לא יודעים וזה הזכרנו בשיעור הקודם רשי מביא שדברי רב חלי ורבי חיאל נתונים המחלו סתים זו המחלו סתתים רבי עקיבא תנ קמה של משנתנו תניה המשנה למדנו שרבי עקיבא אומר ושניהם נחלקו בברייס כתוב שהתגובה שלו היייתה אומר רבי עקיבה לא יאמר רבי שמואל דובו זה אומר רשי מורז ש חוכם ומ ימר דוו זה מה שהתלמיד אומר שבשם לא נחלקו במו שפחות מר א למדוזה מעצמו מסיים רבי עקיבא ומר למד מקשה ג גוק אמרא רבי שמואל דזה כי לא יכול להיות שהוא אמר את זה זה מופרח תלמד אונה הגמורה אומר רב יהודה אמר שמואל לא יאמרו רב קיבה את הסיום שלוס התלמיד אלא לחדד בו התלמידים אומר רשי שישימו ליבום לתרו וימרו פלפול מליבם לפי כוח שבח בפניהם הבאמת הלכה לא כמותו מה הכוונה מסביר הגני קב רבי עקיבא אומר רב שמואל אף פם לא אמר זאת היה חוכם ואני יודע כמותו שכבו בודינו שמחלק היייתה בכל אופן שהוא אבל למעשה אותו תלמיד אמר מעצמו דבר שנכון על פי סבורה על פי סבורה לומר שעד כדי כך החמירו בשמ גם במובי שיותר צער מארב אמוס הוא צודק מסמור רצה ללמד את התלמידים גם אתם פלפלו חדשו חידושים בתוי אבל למעשה הלכה לא כמו תוכ קבו בודינו לא כך ורב נחמן בריצ אמר הוא לא אמר שלכה כוסו תלמיד נרא תמה מסברה נרא ותו תלמיד למס המפורש מתקשים מה כל הדיון כאן אם הלכה כמותו או לא הלכה כמותו במילא כל הנידון בדס בי שמי ולוך ממילא כדס בסיל שבכל בכל אופן מספיק לקרו אומר רבי יושע בן ליוי כל מוקם שת מוצ כל מקום שאתה מוצא בשס משום רבי ששמואל אומר תלמיד אחד לפני רבי עקיבא אינו אלו רב מר זה התלמיד שהוא היה אצל שניהם ששימש א רבי שמואל הוא שימש הוא למד ממרו הלימוד וש רבי עקיבא וגם אש רבי עקיבא הוא למד למעשה זה מאוד מעניין כי הגמורה אומרת כל מוקם שאת מוצא למעשה זה המקום היחיד בשס שמוזכר במשנה כזה ביטוי יש עוד פעם אחת בתוספתא איפה רואים שהוא שימש את שניהם לתניה אומר רבי מאיר כ שוסי אצל רבי ש שמואל היה סופר כמו שנראה אוסי מטיל קנ קנטו זה כזה חומר שמחזק את דיו לתו חדוי ולולי דובו כשבוי רבי עקיבה כשלמדתי אצלו אסרו לי אוסר עלי לשים קנטו בתוך הדיו עוד מעט נראה למה אז רואים שלמד אצל שניהם שואלת הגמור כך היה המעשה איני ואמר רב יהודה אמר שמואל משום רבי מאיר כיסי לא ימד אצל רבי עקיבא ומר דובו וכשב אצל רבי ימואל אומר לי בני מה מלכת מה אתה עוסק אמרתי לו לבל אני סופר אומר לי בני אזר במל שמים ש אומר רשי למשל כתוב השם אלוקים אמס אם תחסיר את הא של אמס יצא כפיר ושולם או ודבר השם כתוב מאוד פעמים בתורה תכתוב תוסיף ו ודברו זה גם כפיר צריך מוד להזהר אמרתי אנל איך עוד יש לי ו עוד מעט נראה מה מה התשובה הזו אומר לי וכאן אנחנו רואים את ההסבר מה הבעיה ר כתוב בפרשה סוט סוט שהסתתרה איש עם אדם אחר וילו צריך להביא אותה לבי מקדוש ועושים להכל פרשה סויטה אחד מהתהליכים שלוקחים פרשה שכתוב עליה פרשה סויטה ושמים זאת במים הכהן הוא מוחק את הפרשה לתוך המים ונותנים לה לשתות את המים כתוב קוס ומו צריך כסו שימו כשכותבים קנטים אומר רשי רומו ניכר מאוד משמע רשי שכל ון נשאר רושם שמוחקים אותו במים אבל קנטו נשאר רושם חזק אז לא מתקיים מוחו אז פשס מה הוא התכוון לומר שפ פרשוטו אסור לכתוב אלא בדו בלי קנטו שוכל להמחות וכך יש שיטה ללון בגימור וכך רשי מסביר במסכת סו אבל מה מה שהוא אומר לו אתה סופר אתה צריך אף פעם לא להכניס קנ קנטים הטיס אומר שבאמת כאן הפירוש הוא שהוא עסר בכל התירו כולו נכתוב עם קנ קנטים למה או מדריסה כי לומדים בגזר שו ומסיתה שכמו שם צריך להות כתוב כך כך כל התרו או שזה מד רבון מדרי רק פרש סית עסור הקופונים קודם כל לפני שגמור תקש הסטירה שבזה הגימור הביאה את זה היא שואלת מה היה המסע ומתם ביניהם מקו אומר לי אומר לו אתה צריך להיזהר מס ו ווא אונ לו אני שם כ קנטו אגמ אני בקי אני לא מחסר לא מיתר אלא אפילו מחש לזבוב אולי יבוא זבוב אחרי שאני כותב נ ז וסי גדס הוא על התג על השפיץ של הד הוא ישב המ ומחוק זאת ומשר את החלק האחורי של הד הוא ימחוק יראה רש ואז גם יכול לצאת כפירה כמו למשל שמע ישרל השם קן השם אחוד הוא ימחוק את השפיץ של הד' יצא השם לקנה השם במקום מחוד יצא אח רחמון ליצלן אפילו מזה אין לי חשש למה דוב אורך עוד יש לי וקנ קנטו משמו שאני מתי לטוי חדוי וכך הזבוב לא יכול למחוק זאת כי זה תמיד משאיר רושם טס ששוני מסבירים אחרת אומר הזבובים בורחים מהריח של הקנקנים לכן אין כשש עכשיו לעניינינו יש לנו כאן סטירה בין היסה לבין הממרה של רב יודה איך רר אמר כ שימוש השימוש האם הוא שימש קודם את רב עקיבה או קודם את רבי ש שמואל כשסוס מי אסר להניח קנ קנטו בתוך הדוי לפי הבריה רב קיבה עשר זאת ולפי מה שרבי יוד עוסר רבי שמואל עשר זאת עכשיו כך ביש שימוש שקש הוא היה אצלו אחר כך אצלו ואחר כך שוב אצלו מה הכוונה מקור ד רבי עקיבה הוא בא למוד רבי עקיב ממוצ לליבי הוא לא יכל ללמוד אצלו כי הוא עדיין לא היה מספיק בקי ורב עקיבא היה מידי חריף בשבילו הוא לא יכל להבין את כל הפלפולים אז הוא עזב את רב קיבא אוס לקמי רבי ימואל וגומר גמורה הוא למד ממנו את כל המשני ס וודו קמד רבי עקיבה בסוב סבור לפלפל במשני יס להקשות ממשנה זו למשנה זו לישב חיסורי מחסר את כל הגמורה שאנחנו לומדים זה אפשר ליישב בקלות ששני הסיפורים מתאימים גם שהה קודם אצל רבי עקיב ואחר כך רבי שמואל וגם שרבי שמ ואחר כך רב כיו אל אוסר אסרו קשי הסתירה הזו קשה מי אסר להניח קנטים קש אכן קשה תני רב וד רמר ל מן ק בכל מקום בכל דבר שכותבים חוץ מפרשה סויט כשכותבים פרשה סויטה גם כשכותבים סיפת רגיל אסור להניח כ קנטים ורבי קשמ בשם רב מ לא חוץ בפר שסו שבמקדש שכותבים לסת אז אסור ניח כנט כי כתוב קוסבו מ בני במה נחלקו אומר אר מלקו מבניו הם נחלקו האם אפשר למחוק מקס מספר שכתוב לקח את הפרס ולמחוק כך רבי יוד סובר ולכן הוא סובר שכל פעם שכותבים ספת שמגיעים לפרש של סויט צריך לכתוב זאת באופן שיהיה בקוס במוחו ולא לשים כאן קנטו בדוי כולי השתמשו בזה לפי רבי עקב אסור להשתמש במגילה שלא נכתבה לשם סויטה אלא צריכים לכתוב זאת לשם סויטה ולכן רק זה אסור לכתוב בקנ קנטים אבל כשכותבים שספת תוירה אז גם פרשה סויטה אפשר לכתוב את זה עם קנקנים כמו כל התירה כולו וגמור והנ תנו כהנ תנו עוד תנו נחלקו במחלוקת הזו האם אפשר למחוק לסוטה מספר או שצריך לכתוב לשם הס תני אין מג סחר כתבו בקדוש מגילה לסוטה מסוימת לרוכל רוכל אחרי שכבר כתבו הא התחרתה אמרה אני מודה שנתתי ועצרו את התהליך לא צריכים להשקות אותה קדה עכשיו הגיעה פסת אחרת ליו אסור להשתמש במגילה הזו צריכים לכתוב את המגילה לשמו של הסתה הזו אבישי אמר לא מגילו מה הם נחלקו אות מחלוקת שנחלקו קודם האם צריך לכתוב זא לשמו או שאפשר לקחת מספ ת אומר הפופ לא זה לא אותה מחלוק יכול להיות עד כ אלו לשום כל לשום ליו כתבו רוכל אשתמש לליו אבל כשכותבים את לא כותבים לשם ס מסוימת יכו שני התוים סוברים שאפשר לקחת מספ אומר נצחק גם להפך אפשר לומר דכ חיש שאפשר להשתמש עם מגילה של זה נכתב לשמ ב בלזק שואלת הגמור מכשיר מגילה שנכתבה לשם סה אחרת לסל לרב אכ בשיו דתנן אמרנו משנס גיתן כוסף גת לג לגרש אשתו ונמלך הוא נמלח לא לגרש את אשתו יש לו עכשיו גט מיותר ביד הוא מוצא בן ירוי אדם שגר באירו ווא אמר אמר לו כך שמחו כשמי ושם אשתך כשם אשתי העיר אנחנו גרים באותה עיר מה כותבים בגט שם האישו שם הבעל שם העיר ואת הנוסח רת מגורשת תביא לי להשתמש בגט פגרש למה כי כתוב קוסב לא לשמו אז גם כאן כתוב בסו וסו לא צריך לכתוב את ה מגילה לשמו אגמור אשת אוסם וכוס לא בנן וסב לא כסיב וסב לו בען כסיב לשמו אוכ ואוס כסיב לא כתוב קוסב לו בענין הסי לשמו מה הסי של סוטה הסי דדו מחיק המחיקה צריכה באמת להיות לשמו אם מחקו לשם פשש במים לשם לי אבלם ר תבו לשם כ אפשר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה