העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יב עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יב עמוד ב
אומר רב יהודה מובו שנשטפו בו כפי שכבר הזכרנו חזל חיבו לסו שיוף מבוס חזל אסרו לטלטל מרשו הוית של רובן לרוס הוית של שימן ולכן אסור לטלטל מהבית לחצר כ החצר משותפת לכולם והבית הפרטי שלי אלא אם כן נושה ארוב חצי רוס לוקחים לחם מכל הבתים ושמים באחד הבתים והכל נהיה אחד אותו דבר מובו מובו פתוחות הרבה הרבה חצרות פתוחים פתוחות למובי המובי הוא משותף לכל החצרות אז צריך לעשות שיתוף מבוס מובו שלא נשטפו בוי הכשירו בלחי אם הוא הכשיר את המובי בלחי אז זו רקתו חייב כאז הגמור עכשיו הבינה הוא סובר שרשו סוכ מדריסה זה דווקא כשיש ארבע מיצס לכי מועיל משום מחיצת זה כאילו מחיצה ממילא המובי הזה יש לו ארבע מחיצות כי יש לו שלוש מחיצות משלוש דדים והלכי שהוא גם מחיצה אדם שזורק מרשו הרבים למהו הוא חיב טוס זרק שר ש יי בק אזק פטר למה כי קוו משום הקר זה מועיל משום הקר זה לא עושה מחיצה אז נשאר כרמליס כ יש זה רק שלוש מחיצות מנתרת צריך ארבע מחיצות אז הוא פטור ככה גמ הבי עכשיו מסף לרב שש רב יוד מתחיל ש זא אומרת שאם כן עשו שיוף מבס הדין יהיה שונה אש אפילו מחייב למה הרי למעשה אתה אומר צריך ארבע מיצס כאן יש רק שלוש מיצס כי קיקר זו שאספו אותה כדי לעשות השיתוף ארבים זה משנה את הדין ני חצר של רבים חצרות של שיש כאן כמה בתים ומב ש מפולש רק המו סגור משלוש צדדים בין רבו בין לא ירבו בין אסור חצר עשו שיו מבוז לא עשו אז החצר ומובי הם רשו יוכת בכל מקרה אז זורק ל מרשו רבי מחייב אז רואים שהשיתוף העירוב לא משנה את הדין אלו צריך לתקן את דברי רב יודית אומר רב יהוד מובו שאינו לשיוף למה כי מפולש משני צידיו ברגע שפולש משני צידו למדנו בדוב צריך צורס פסח מצד אחד צד השני לכ קרו כאן לא עשו צורס פסח הכשיר בלחי הכשירו דק כלך עדין לא מתיר אותו בלי צס הפסח אבל הוא שם ל באחד הפתחים אזח כי מנר צך שלוש מיצס והלחם משום מחיצה יש לי כאן שלוש מחיצה זה חייב בז יש כאן רק שתי מחיצות וקורה קורה רק מולה משום עקר לא משום מחיצה ולכן זה עדיין קרמז ואייה פטור על מכוסו לכי משו מחיצה מועיל וק משוקר כבל משום מחיצה וק משוק ורב הוא אמר לא אך זה ך זה גם ל גם קוירו משום הקר הם מועילים הם לא מועילים לעשות כאן מחיצה ולכן הם אדם יזרוק למוב מפולש שיש בו או לחי או קוירו בשני האופנים הוא יהיה פטור על הזריקה כי זה עדיין כרמליס ולא רשו היוד אסי ורבי ין כברא ב לרוב אזרק למבוי יש לו לכי חייב אין לו לכי פוטר אז רואים שהלחי כן עושה מחיצה אונה הגמור אוק אמר יש לו ואין לוי אין הכוונה שיש לכי או אין לכי מדברים על הדין של הובו יזה סוג מובי אינו צורך אלו לכי אם זה מובו סתום משלוש צדדיו וכדי להכשיר אותו מד רבון מספיק לכי אז בין אם עשו לכי וובין אם לא עשו לכי אז זורק לתו חיב כתר מספיק שלוש מחצ אבל אם אין לו לכי מה הכוונה אין לו לכי לא מויל לכי לחוד להתיר אותו רק צריך לכי ודחה זה מו ב מפולש שצריך צורס פסח ולכי אז בין אם הוא עשה את לכי בין אם הוא לא לחיזו פטר כי צריך שלוש מחיצת וזה יש לו עדיין רק שתי מחיצות והלחי גם לא מ לעשות לו מחיצה שלישית למדנו כבר הזכרנו זאת בדף וב יר על כ רב יוד לפני זה אומר רב יוד בדין פק וסוס נלמד בעזרת השם בסוף המסכת ו מוסיף עוד חידוש מי שיש לו שני בתים בשני צירו ורבים יש לו בית משני צידי הרחוב יש לו שני בתים רוצה לטלטל בשבת מבית לבית אויס לכי מכאן ולכי מכאן באחד הבתים עושה לכי משני שפתי הבית הוי קוירו מכאן וקרו מכאן קוירו ש מבית לבית משני הצדדים אז כל המקום הזה הרשו הרבים שבאמצע נהפכת לרוס היחיד ונוס נוסם באמצע מותר ל לטלטל מבית לבית מותר ל לטלטל זה כבר רשו היחיד כלל הריבוע הזה אומרו לחכמים אין מארן רשו הרבים בכך אז הגמור הבינה עכשיו רב יודה גם סובר שצריך שלוש מחיצות כדי שיהיה רשו יוחד אז מה ברגע שהוא עושה לכי אז יש לי כאן מחיצה שלישית מדרס זה כבר שהוא עושה וחיד צריכים לשים לכי גם בצד השני מדרבנן כמו בכל מוב צריך לשים לכי וגם חכמים לא חלקו עליו רק כי הם אומרים רשו ורבים אי אפשר לתקן כך צריך צורס פצח לא מספיק כזה אבל הם גם מודעים לו לעיקרון שלכים הו מחיצה אונה הגמור אוסם סב רב יהודה שתי מחצ ד באמת גם לכי גם ק מיל רק מישו מק משו מחיצה רק רב יהוד ס מספיק שתי מיצס השטח הזה מוב בשתי מחיצות יש בית משני הצדדים מד רבונו צריך לשים לחי בשני הצדדים אוקור בשני הצדדים אין כאן ראיה ד קרוב אז הזכרנו מקודם שיש תיקון של מובו ויש תיקון של חוצה חוצה יותר חמורה ממבוי רשב מסביר שחוצה היא עשוייה לתשמיש צנועים יותר מש המובי היא צריכה להיות יותר סתומה אז למעשה מה הגדר של מובו מה הגדר של חצר חצר זה מקום שהבתים פתוחים לתוכו אליו ומובי זה שמטה שהחצר פתוחות אל המובי אבל למעשה כאן הגמורה תבאר שגם תלוי בצורה אומר רבי יהודה מרב מובו שאורו קורבו האורך של המובי אומר המאירי זה כשנכנסים למובי הצד שמול הפתח הוא האורך הצד הנגדי הוא הרוחב אם הוא ריבוע אור קוק רובוי אינו ניטר בלחיו משהו כדי שיהיה מבוי צריך שיהיה אורקו יסר על רובוי אם הוא מרובע או כל שכן שרוך בו יסר לקוי הוא לא נחשב למובי אין ניטר בלך משהו למה כי יש לו דין של חוצה בכזה אופן מקבל דין של חוצה אפילו באמת שהוא הוא שמטה ו לח לא מספיק ל משהו אותו דבר מולה במו היא לא מלה בחוו והמו הזה מקבל דין שלחצו אומר רבי זר כונים הממ של הזקנים האלו ל מקבל חצר חצ אינו רס בלחי ק אלא בפס ארבו המילה רבו עושים אותה כי זה לא מתאים עם המשך הגמורה אומר רב זייר היקה שלי או כה שלי נכון זה מקבל דין של חוצה לכן לא מועיל בזה לא לכי לא קוירו רק מה מועיל פס מה זה פס לכי במילים אחרות לוי לכי כפס משהו מה אתה אומר לכי לא מועיל תקרא לזה פס ונשרה אומרת הגמור אשת מית נשמת מרב זירה עוד אומר הבס אמ רבי יחנון פסי חוצה צריך מ שייה בנו ארבו ולכן לכי משהו שמועיל במובי לא מועיל בחצר אומר רב נחמן נקנ איזה שנית בלחי קו קו כל שורו יר על רובוי אבל אם הוא מרובע וכ רבו יר לקוי הוא מקבל דין של חוצה אוניא הבת חצ סוכים סוחו מה הכוונה אז רשי בשאר מקומות וגם תוסס מפרשים שכדי לקבל דין מוב צריך שיהיה לפחות שתי חצרות פתוחות אליו ובכל חצר לפחות שני בתים רשי כאן מפרש אחרת כולם מתקשים ברשי ש ית בחצר הכונה שתי חצרות פתוחות לתוכו ובית אחד פתוח עלכל חצר שכן היו דירותיהם פני כל בית היה חצו על מעשה מקומות אחרים גם רשי מפרש שהכוונה בתים וחצי רוס שתי חצרות כל חצר שני בתים ואיזו הי חצר שאינו תרס בלחי וקרו אלא בפס רבו כל שמרובע שואל את הגיבור מה הכוונה מרובע הסין עגול אולא אונה הגמור חק אמר אין הכוונה בגלל הצורה הכוונה אלא בגלל הפער בין הרוחב לאורך היור כיר על רובו אבלי מובו ומובי בלחי קסג זאת אומרת כך כדי שיהיה לזה דין של חצר שלא יהיה מספיק לכי וקרו צריך שתהייה מרובעת אבל אם אורקו יסר על רובו אז זה כבר מקבל דין של מובי רק והי לא אם לא אור רב רק מרובעת א ואז היא לא תרת בלחי קוירו אלא היא צריכה פס רבו זאת אומרת יש כאן חידוש דין כמו שאמרנו שובוי מרובע מקבל דין של חצר לחומרה כך גם לכולה חצר שבצורה של מובו זאת אומרת שאור קו יסר על רבוי מקבלת דין של מובו שמספיק לה לחיו קוירו וטופס מתקשים מבארים יש מפרשים באופנים אחרים איפה נעלה מתנא הזה של מובו שריך בת עם החצר סו סו שזה בחצר לא מתקיים אבל כך כתוב כאן וכמו כמה תהיה החצר הורקה יצר על רובו כדי שתקבל דין של מובו שיהיה מספיק לוקרו סו שמואל לממר עד כפי שניים ברובו אז רשי מסביר מובי שהוא באמת מובו הו שמתה מספיק שהאורך משהו יותר מהרוכב כדי שיהיה דין של מובו שמותר בלי חוי קוירו אבל חצר שהיא באמת משמשת כחצר אז כדי שתהפך למובי אז הוא הבין שצריך פי שניים ברובו אבל כמן שלא פי שניים זה כמו מרובעת ויש לה דין של חצו אומ לי רב לא אוכי אומר חביבי כך אמר דודי מי היה דודו רבחי שהיה דוד כפול שלו גם היה אח של אבא שלו גם אח של אמא שלו כמו שהגיבור בסוכה מבארת כך אמר הבחי אפילו משהו ברגע שהחצר ורקה מו יותר ל רבה הא לא מרובעת ה כ מקבלת ן שלבי שמספיק לתקן אותה בלחי אקו לא צריך פס ד אלא לכי אפילו משהו עד כאן דף יז [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה