העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יא עמוד ב
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף יא עמוד ב
שואלת הגמורה אם זה ביור מחלוק רבי יחנון וריש לוקיש אם כך ורומה דרבי חן דרבי חנון אני אקשה לך סתירה ממרה אחת שלו לממר אחרת שני שלו ורמ דר לוקיש דר לוקיש דומ ר לוקיש משום רבי יהודי ברבי חנינה פו מרס לעניין כיים אומר רשי קלית הזמורה כמו פאה נוכרית שקולעים אותה המתוחה מקונדו כמו מה שהזכרנו מקודם זה מתיר לין כיים שא יש ב גפנים מצד זה מותר לזרוע הזרעים מצד השני כפה עושה צורס הפסח שזה כמ מחיצה אבל י לשבס לשבת זה לא נחשב למחיצה ורבי חן אומר כ מיצס לשבס ד כך מיצס לכיים דוי אז יש כאן סתירה בדברי שניהם מקודם אמרנו שרש לוקיש מכשיר גם בכיים וגם בשבס כומר בשבס לא ורבי חנון למדנו מקודם אומר שלכים זה מועיל לשבס לו כאן הוא עוסר אפילו לכיים עכשיו כך בשקי קש הוד הראשונה הוא אמר מעצמו אומ השניה אומר בשם רבני דרב הוא לא סובר כך כך רבו סבר א ר עכשיו כך אר בש כמו שרצינו לומר בהתחלה שרבי ח סובר כמו רב שצור הפסח יותר מ10 לא מלה בשבס אפשר לישב את הסר אוגבו שם מדובר ש פס באופן שמשקף הזמורה מתוחה מלמעלה על גב הקונדס ובאופן זה מדובר ביסו מסו ולקיים זה מועיל אבל לשב זה לא מועיל לפי רבי יחן כמו רב לוקיש חולק על רב אוכ מן הצד כמה שלמדנו שהפאה לא מתירה לא לשעב זה לא לכיים מדובר שמן הצד מן הצד זה לא מועיל כמו רב חיז אפילו לא לין כליים שפיר לא תהיה סטיר בדברי רבי יחנון אלמרס כמו שרציתי לומר שרבי יחנון לא סוב כמו ואם כך איד וידה בשני הממס מדובר מן הצד יק לממר תהיה סטיר בין דבר רבי חן כאן לד רבי חן שם הונהג מורה לא לא צריך לחזור לתירוץ הראשון מה שרצינו לומר הפירוש הראשון ולפי זה להוכיח שרבי יוחנן סובר כמו רב לאלום איד וידה בשני המעשים בין במעשה של ביקס בורסון ובן כאן בממ של פרס ן כיים לשב שבי ח חולק שגם לכיים זה מיל אד ד בדובר שעשה את הזמו מן הצד ולא למעלה על גבי הקונדס רק מה אוסם ב המעשה של ביקס בורסון היה רווח בין קונדס לחברו במוס או פחות אוכ המכו קסק בפ מותר כליים או לא בי מ1 ועל זה רבי חן בא ואומר שזה מן הצד זה מועיל בכיים בשב זה לא מועיל כלל כמו רב חסדה ים עד 10 מו זה מועיל יותר ממו זה לא מועיל אבל כצור הפסח עשוייה כתקנה שזה מונח מלמעלה על גבי הקנים אז אפילו ביסמ זה מועיל אפילו לעניין שבס לא כמו רב אומרת הגמור מנומר ולן בן 10 לי מ לעניין כיים כ הממרה הזו של פ מותר ן כיים שרבי יחן חלק על רבי שלוקי יש לזה המשך רבי יוחנן הוכיח כשיטת ד רבי יוחן לוקיש יקח שלך רבי יושע אצל רבי יחן בן ורי ללמ תוו אף על פי שבוקי חזקים רצה ללמוד מ רבי יחן בן ורי המצא את רבי חן שש בין הילוס ומזמר מאילון לאילון ואמ רבי ה שואל את רבי יחנון בורי הגפנים כן בצד זה מה לזרו כאן בצד השני האם זה צורס הפסח ש מועילה כמו מחיצה ויש כאן גדר או לא אומר לוי תלוי תבדוק כמה יש בין אילן לחברו שב חת זמורה ב אם הפר ביניהם הד בו מזה רבי יחנון הוכיח לריש לוקיש כשיטת עכשיו כ במה סכנ אל גבון מתח את הזמורה מאילן לאילן על גבי הלנות לא מן הצד י מסו למה לין כליים ודאי שיס מ מועיל ולכאורה דברי רב נאמרו רק ן שבס בכיים יש לנו בריסה וני אוו שום קנים הדרונים היו בשדה קנים שיש להם יש להם שפיץ אפשר לדקור אותם בקרקע והוא דקר אותם ועוס לום פה ימי למלו אפילו בס אפילו שבין קנה לחברו יש יותר ממוס מ מותר לזרוע מצד אחד גפנים מצד שני זרעים אחרים למה כי יש לי כאן צורס הפסח אז רואים שברגע שהקנה של גבון אזמור מלמעלה זה מויל אפילו בי אלולה יח מה היה מס רבי יוחן בן הורי מן הצד וכמה רבי יוחן בן הורי אמר ב מ סו שמ מנו זו באמת הייתה הוכחה ש רבי ן רש לוקיש רבי י אמר לר לוקיש במי שבק שזה עד 10 אפילו שזה מן הצד אני מודה שזה ן כיים אבל אתה אומר שפה מותר ן כיים שזה מן הצד אפילו בס מ יש לי הוכחה מהמעשה שלרבי חורי שזה לא מועיל ב מ גופ הזכרנו קודם אומר רב חסדה צורס הפסח שעשו מן הצד לא יוסו ולאי כלום מוסיפה הגמור עוד ממר ממנו ואומר רב חסדה צורס הפסח שאמרו צריכו שתהי בריו כדל מבודלת זה אפילו דלת של כשי מה העניין שצורת הפתח מועילה במקום מחיצה כי כל מחיצה יש בה פתחים גם בית יש בו פתח ולכן פתח לא מבטל שי מחיצה זה מועיל כמו מחיצה יכול להיות כל המחיצה עשוייה מצורת הפסח כמו שלמדנו עכשיו מה זה צורת הפסח ש יש דלת אז נכון שמספיק המשקוף והמזוזות לא צריך שתהיה כאן דלת צריך להיות ראוייה ללוט בדלת ולכן צריך שיהיה חוזק בקנים כדי להחזיק דלת אפילו דלת הכי קלה בעולם שעשויה מקש של תבואה אומר לוקש משום רב יניא צורס פסח צריך או עקר ציר מה עקר ציר אומר רב אבי אב כס אומר רשי בזמנם הדלת גם בזמנינו יש ש בדלת חור שציר הדלת סובב בו לכן גם פה אפילו שלא צריכה להיות דלת תלוייה על צריך שתהייה ראוייה לדלת כדי לתלות כאן דלת צריך שיהיה חור במפתן או במשקוף מחלוקת איפה מדובר כאן ממילא צריך שתהיה כאן כזה קר ציר מספרת הגמורה השחי רחי רב אבי לתלמיד דרבש אמ שאל התלמידים אר מיד בצור הפסח האם רבש אמר איזה חידוש בדין צורס הפסח אמרו לי לאומר ו כלום הוא לא חידש כלום מה הגמור באה לספר לנו בזה אז הראש מדייקים הרי והרמבם הם לא הביאו את הלוכ של רבי יניא שצור הפסח צריך וקר ציר מאיפה הם לקחו זאת אף אחד לא חול בגימור על זה אומרים הראשונים לקחו זאת מכאן הוא שאל תמיד את רבש האם הוא חידש איזהו הלכה הוא הוסיף אייזה משהו על מה שלמדנו הוא לא הוסיף זאת אומרת שרב שלא לימד אותם שצריך לעשות עקר ציר אז רבש חלק והם פוסקים כמו רבש ולכן הם פוסקים שלא צריך עקר ציר בריה היא צריכה להיות כמו שרב חסדה אמר טונה למדנו בברייס צורס הפסח שאמרו קונה מכאן וקונה מכאן וכונה על גביהם מבררת הגמור צריכים ליגה הקנים מהצד צריכים לגעת בכנ ש על גבם או הם צריכים גע זה יכול להיות יותר גבוה עם פער ביניהם עם רוח ביניהם אומר המאירי אנחנו אומרים בקנים שמהצד גוסיק הם ממשיכים ועולים עד למעלה יש בהם גובה 10 ממשיכים וכאילו הם נוגעים מביאה הגמור שזו מחליס רב נחמן אומר אין צריכים ליגע ורב שיס אומר צריכים ליגע אוזל רב נחמן דובד בש גלוס כשמת מוזכר כמה פעמים בשס רב נחמן היה חתנו של הריש גלוסה היה מנהיג בני בבל אז הוא עשה בביתו של הרש גלוס רצה להקיף איזה רחבה לטלטל בה בשבת הוא עשה בפתחים הרבה והפתחים היו יותר רחבים מ-1 אמוס אז איך מתקנים אותם אז הוא עשה צור עשה פסח הוא עשה את זה באופן כשיטת שהקנה מלמעלה לא נגע בקנים שמן הצד רב שיס הוא ראה זאת ווא הרי סבר שבאופן הזה זה פסול אומר לרב שש לשמעי רב גדה אמר לשמשו רב גדה זיל לך לביתו של רש גלוסה שלו יפ שדינו תשלוף את הצור הס הפסח שעשה טיל זאת על הרצפה כדי שלא טלטלו שם בשבת כי זה לא צורס הפסח שמועילה אבגדה שמע בכל רבו אוזל שול שדינו אחינו דש גלוסה הם ראו אותו שהוא עושה זאת הבני הבית שרש גלוס חופשו שמו אותו במעשה וזל רב שיש ושחרר אותו קומה בובה עמד על פתח רש גלוסה אומלי גד פוק טו נופ אמר לו בוא תצא והוא יצא איך הוא יצא איך שחררו אותו ל מעשה הר חנל אומר אפקו הם שמעו שרב שיש שבקו הם שמעו שרב שיש קורא לו אם הבינו שרב שיס קרא הוא שלח אותו לעשות זאת אז הם התירו לו לצאת הם כיבדו את רב שיס עכשיו כך יש לזה המשך אשכח רב שיס לרבי בר שמואל אשש פגש פעם את רבי אבר שמואל אומתו בצור הפסח האם שנית אזיס לן צורס הפסח אומן כן תנינה כיפה כיפה זאת אומרת שער שעשוי כמו כיפה שער שמעגל בראשו רב מייר מחי במזוזה וחכמים פוטר כדי שפתח יתח במזוזה צריך שיהיה בו שיעור של פתח גובה עור פוחים ורוחב של ארבעות פוחים ברגע שזה מתעגל אז הן בלמעלה רוחב שלרב פוחים פטור הזו עוד מעט נראה באיזה אופן ה מחייב למה ושון גם ר גם חומים שאם יש ברגליו זאת אומרת ברגליים רגליים זה הצדדים לפני שמתג ברגליים בין רגל לרגל יש רוחב של ארבעות פוחים אם יש ברגלו סורו שיא חייבת זאת אומרת כך שאם יש לי גובה של עשור פוכים שיש רוחב של ארבעות פוכים יש לי כאן שיור של פתח באופן כזה לכול על היא חיית במזוזה אה צריך גם משקוף והמשקוף הרי מתעגל אז איפה המשקוף המשקוף הוא מלמעלה אבנים של למעלה וזה לא נוגע במזוזות שמן הצד אז רואים מכאן ברור כמו רב נחמן שלא צריך שמשקף מלמעלה יגע בכני שמן הצד אם כך זה במזוזה כך גם זה ן שבס ן צורס הפסח אז רואים מכאן דלא ק שש אבל קודם כל אנחנו לך כמו הגרסה שלנו יש עוד גרסה שרשי מזכיר שגמור בינתיים מפרשת ברור את המחליק ממ לחמים אומר הביק מודים אם גבו יעורו יש גובה עשרה בפתח כולל החלק העגול אבל ואם ברגלו שלשו ברגליים זאת אומרת החלק שרחב הרבו תפוחים ברגל השני הם בזה גובה של שלוות פוכים זה ודאי שזה כלום אפילו רב מיר מודה למה כל פחות משלוש פוכים זה כמו ארס מיכת זה כמו לא זה כמו הקרקע זאת אומרת שאין כאן אפילו התחלה של פתח אין כאן בכלל התחלה של פתח שרוחב הבות פוחים אנ מיש ברגליו שלשו יש כאן גובה של שלוש תפוחים ורוחב ארבות תפוחים אבל ואין גבוהי אסור כולל העגול אין כאן גובה אסורה בכלל אז ודאי ולא ה כלום כן כאן התחלה של פתח כי פליג כשיש לי התחלה של פתח ביש ברגליו ג הוא גבו עסור הגובה הכללי באמצע יש כאן גובה עסור וגם יש ברגליים שיש רוחב ביניהם הרבות תפוחים גובה של שלוש תפוחים אבל ו רחוב הרבו בכל הגובה כי אחר כך זה מתעגל ועולה אבל נכון שיש לי כאן התחלה של פתח אבל או ני צריך ויש בו לא חוק להשלים או לרבו זה לא כמו הציור השני ברשי שאין איפה לחקוק כאשר אין לו בצד אבנים אלא כמו הציור הראשון ברשי יש אבנים הקיר ממשיך בצד ר מר סו חוקין לאשלים יש לי כאן התחלה של פתח גובה שלשו רוחב רבו ויש לי כאן באמצע גובה של עשור פוחים ה רק צריך לחקוק משתי הצדדים כדי להגיע כאן ל-10 ברוחב רבו אנחנו אומרים חוקק כאילו שחקוק וזה מושלם וחי במזוזה וסברה אין חוקן לאשלים וזה פטור ממזוזה עכשיו כמו שאמרנו מכאן מוח ד יק שש אז רב שיש שמעז מרבי בר שמואל אז הוא ביקש לו אומר אשכח אם אתה פוגש את בגלוס קיפו אל תספר להם את הבריה הזו כי מוכח לא כמוני אומר רבינו חנן ודאי שהוא עצמו חזר בו אבל הוא ביקש לו אל תלך לספר להם שמכאן יש ב מפורשת לא כמו שאני נהגתי שפירק ששב נו ד י [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה