העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף ח עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף ח עמוד א
עירובין דף חס השיעור מתחיל בעזרת השם באמצע השורה הראשונה של השורות הרחבות ומינות תמרי למדנו בשיעור הקודם מבוי שפתוח מצידו הנגדי מצד אחד הפתוח לרשות סרבים ומהצד הנגדי הוא נפתח לרחובה הרכובה הזו פתוחה בקיר הנגדי לרשות ורבים בכל אופן המובי לא נחשב למובי מפולש אבל זה הכל כשהמובילה רחובו אבל אם הוא פתוח לציד רחובו זה נחשב למוב מפולש רשר שיה בא והוסיף שגם אם פתוח לאמצע רחובו אם הרחוב שייכת לאדם יחיד לאדם פרטי ולא לרבים זה גם אסור כי חוששים שהוא יבנה בתים ואז יהיה מצב שהמבוטח באופן אוטומטי לצי ד רחובו ולא ישימו לב עדיין ימשיכו לטלטל במובי ולכן זה אסור מביאה הגמ תמר דשנ חב רב לרחב מאיפה אני יודע שיש להבדיל בין יוחי לרבים כי ביוי צריך לחשוש שישתנה המצב דומ רובי מרבד מרב צחוק מס במו יחוד שצדו יחוד כולל הים וצידו יחוד כולל השפה המובי הזה היה כך היה לו פתח לשו סבים כמו כל מוב בצד ימין היה ים הים זה שימש לו לקיר כים הרי הולך בעומק יש מחיצה לעומק של פוחים לפחות ואז אנחנו אומרים שמחיה עולה עד לרקיע מהצד השני גם לא היה בתים ולא היייתה מחיצה אלא היייתה השפה אשפה בגובה של לפחות עש תפוחים שגם בה אפשר להשתמש בטור מחיצה ובקיר כנגד הוא היה סתום וב היו פתחים לחצרות אז לכאורה הוא מובו סתום רגיל שמה צריך לעשות לחי אוי קוירו בפתחו רשו סרבי וזה מותר כי יש לי משלושת הצדדים יש לי קירות מצד הנגדי יש לי קיר משי ומצד ימין יש לי ים מצד שמאל יש לי השפה ובו מיסה לפני רבי האם באמת אפשר להתיר את המוב הזה או לא ול יאמר בו לא תר ולא יסר הוא לא רצה לענות איסר לא יאמר בו דוק מיצס יש כאן שלוש מחיצות התר לא יאמר בו חיישינן שמיטל השפה האשפה נטל יום אחד היא תפחת מסורות פוכים לא ישימו לב אין כאן מחיצה וימשיכו לטלטל במובי אותו דבר ויעל הים סירטון אולי הים התרחק יעלה יעלו כאן יעלה כאן עפר ואבנים ויהיה כאן במקום ים שעומק יהיה כאן קרקע חלקה והים התרחק המים התרחקו ותבטל המחיצה למובי ולא ישימו לב וימשיכו לטלטל לכן הוא לא רצה להתיר ל זה נשאלת השאלה ומי חיישין שינטל אשפה ותנן משנה לאלון אשפה ברשו ורבים גובו יעסור פוכים יש באמצ וסבים הר של אשפה בגובה ערות פוחים ויש בזה רוחב ד פורחים ואורך ד פוחים זה רשו היחד השפעה למעלה רשו היחד יש לה את מידות הרשו היחד ולכן חלוי שלג בו אם יש אדם שיש לו חלון מהבית שלו מעל האשפה שלשו רבים זוריק לו בשבס מותר לו לזרוק השפעה מהחלון להשפעה שבאמצע הרחוב למה זה מרשו היחד לרוס היחד למה אתה לא חושב שמתי לשפה והוא לא ישים לב ימשיך לזרוק אפילו שעש פה תהיה יותר נמוכה מעור פוחים ואז זה לא רשו היחיד למה אני לא חושש מעשה של רבי רבי כן חשש ל משונ בין אשפה דרבים בשפה בשו רבי מדובר באשפה של רבים לא חוששים שהיא נטל לאשפה דיחיד במעשה של רבי זה היה השפע של אדם יחיד יכול יום אחד לקחת את זה מפה אוחנ מזני לומד גם שונה בין רחובו דרבים שאין חשש שיבנו בתים ואז ימצא שע מובו פתוח לציד רחובו רחובו דיוד שכאן צריך לחשוש שיוכי יבנה בתים וימצא שמו פתוח לציד רחוב אב שימו לב שואלת עכשיו הגמורה ורבו מי המובי הזה שמצד אחד היה אשו מצד שני היה ים הלכו לשאול את רבי רבי לא רצה לענות אז מה עשו הלכו לשאול רבנים אחרים חכמים אחרים בדורו של רבי מה הם נו למעשה אומר רב יוס ברבדי תונ וחכמים נכון הם חששו באמת שם מינות לש פו שם לים סירטון והם אסרו את המוב הזה כ זמן שלא עושים להם מחיצות אומר רב נחמן לו דברי חכמים איד רב יס תונ חומים מתירים לא חוששים ששפה לא חוששים שבו יל ים סרטון ולפי הגרסה הזו אומר רב נחמן אין לח כדברי חומים כי כן חוששים אומרת הגמור מרמר פוסקו לסור באוז אומ חישי שמים סירטון מסביר רשי הים היה סמוך לסורה מאחריה וסורה מאחורי סורה היה הים וראשי המבואות בסורה מפולשים לים היה כל המבואות שבצד הזה ליד צפת הים צד אחד היו פתוחים רשו סורבי בצד השני היה את הים הים שימש למחיצה נחוצה לחורה זה מובי סתום כים משמש כמחיצה ואפשר לשים לחי אוי קוירו בפתח המבוי וזה מותר הלבל הי הרימה עושה רשתות וחמורות לכל המבואות ולא רצה לסמוך על מחיצת הים הוא עשה כמין רשת בכל המבואות בסופם כזו מחיצה מרשת לא רצו להפסיד כנראה את הנוף לים אז לא שמו שם מחיצה שמסתירה את הנוף עשו רשת מלאה בחורים אבל הרשת ביטור מחיצה היא בשד גמור ואז יש כאן מחיצה ממשית ולא רצה לסמוך על הים שמה יעלה הים סרטון הוא יתרחק ולא ישימו לב ימשיכו לטלטל במוס מספרת הגמורה ההוא מובו וקום דהב בסורה כמו שלמדנו בדוב מובו וקום הכוונה מובו שעשוי בצורת ריש ולמדנו מחלוק בין רב לשמואל רב אומר רוס מפולש וכיוון שהוא מפולש הוא צריך תיקון של מובי מפולש מה עושים עושים צורס הפסח בק מומית שלו ובשתי הפתחים לרובים עושים לכי אוקרו שמואל אומר וסוסו ונלך קודם כל עם פירושו הראשון של רשי בדוב חר כך נפרש כאן את הגמור לפי פירושו השני של רשי בדוב בשם מרו כמו שרשי כאן מציין אז מה עשו מהור בו היה כך יש כאן הר שתי מבואות המו אחד זה כמו של הריש המובי השני זה כמו הראש של הריש נניח המובי שבראש של הריש לא רצו לטלטל במובי בשבת לא עשו שום תיקון רק אלו שברגל של הריש רצו לתקן את המובי שלהם אז הם עשו בראש שפתוח ל שרבים הם שמו לכי ובק מומית הם שמו מחצלת מקופלת הושיבו בקרו בודיה הם קרחו מחצלת או השיבו בבה כמו מיסי אומר רב חסדה הו מה שהם עשו לא ר ק שמואל זה לא מעיל כא כי הם לא יצו שום שיטה לפולש צס לשים במומי ולא מחצלת לשמואל לב המחצלת הזו היא גבוהה ור פחים נכון אבל היא לא עומדת ברוח זכיון שמגיעה רוחש מפ את המחצלת קוס אם הוא קח הוא לקח מסמר וחיבר והוא חיבר את המחצלת לקיר של תיפול ברוח חיבר אז ודאי שזה מועיל אז למעשה הראשונים מתקשים לפי רשי המוב רק המוב אחד רצה לתקן את עצמו לפי הפירוש הראשון של רשי בדעת שמואל בדב הוב מה צריך לעשות כל מוב צריך לשים לכי רק בפתח שפתוח לש רבי מה קמו מית לא צריך לעשות כלום אז גם כאן המובי שרצה לעשות אלה שברגל של הריש מספיק הלכי ששמו המוב ואלי ה צריכים לשים בכלל לכי באק מומית אז מה הוא רצה אולי ה מסו כשמואל עונה ה חזוניש זה הכול שלא צריכים לעשות בכמו מית כלום ששתי מבואס עשו לכי ברושו ואז שתי מבואס מתוקנים אבל כאן שובוי אחד אלה שבראש של הריש לא עשו שום תיקון אז נמצא שאם לא יעשו בה קומית לכי המובי שרוצים לתקן אותו זה שברגל של הריש פרוץ למוב שאסור ולכן כן צריך לשים לכול העלמה לכי באק מומית לפי רב צריך לעשות צורס הפסח לפי שמואל מספיק לחי והלכי הזה שעשוי מ מחצלת שעלולה ליפול ברוח לא מועילה אבל אם ישימו שם לכי אז זה יועיל זה הכל לפי הפירוש הראשון של רשי רשי מוסיף כאן לפי פירוש מורו שהוא אמר בדף וב שלפי שמואל כזה מובו יוקום איך מתקנים אותו צריך שלוש לחיים או כוירוס כמובן לחי בכל פתח לרו ורבים ועוד לחי ב כמו מית לפי זה המעשה כאן היה שהם עשו שתי לכיים בכל ראש שפתוח לרש רבים עשו לחי ועקמומי הם שמו את המחצלת ועל זה אמר רב חסדה המחצלת לא מועילה וצריך הרב קמו מית גם לעשות לחי אז שיחברו את המחצלת במסמר או שישימו שם לכי שלא נופל ברוח גוף חוזרת הגימור למה שלמדנו בדף זומד ביז אומר ר מיבר בו הרב מובו שנפרץ במילוי לחצר שהייתה מאחוריו ופרץ וחצר כנגדו לרובים חוצ מרס בטלטול וומבו יוסו ולפי מכונס הגימור ש למדנו בשיעור הקודם עצם זה שהחצר פרוצה לשוס ורבים לא וסרת את המובי המובי נשאר דינו שמו סוסו רק מה כיוון שהמופע כולו לחצו כפי שגמור הסבירה וזה לכול העלם לבסוף שנירה מבחוץ ושוב מבפנים אי אפשר להשתמש בזה כשאני עומד במובי אני לא רואה כאן שום קירות אני רואה כאם פרצה מלאה לחצר עומד בחצר אני כן רואה שתי קירות בצד וממילא זה רק פתח ולא פרצה ולכן המובי שפרוץ כולו לחצר שהוא לא עירב רו חצירו שיט מבו המבוי אז המובי אסור בטלטלות כולו למקום שאסור לו מצד שני החצר החצר לא פרוצה למובי אלא רק פתוחה למוב יש פתח בינה לבין המובי כי יש שתי קירות בצד ממילא החוצה מותרת בטלטול כך רב אמר אומר לרבי ברולה לרב ביבי ברביה רבי לא משנס זה זה משנה מפורשת מה הרב בא לחדש לנו מה למדנו במשנה לאלון חוקנו שנפרצו גדולו גדולו מרס וקט אסור מפני שפסו של גדולו כפי שהזכרנו בשיעור הקודם הכלל הוא שתי חצרות סמוכות זו לזו שיש פתח ביניהם אז אם הם רוצים הם עושים ערוב חצ ואז מותר בשבת לטלטל מחצר לשנייה הם לא רוצים אז כל חצר נשארת לעצמה ואפילו שיש פטר ביניהם אין חצר אחת אוסרת אתחבר אותה אבל מ יש פרצה נפרץ לגמרי בין חצר אחת לשנייה כל זמן שהם לא עושים עירוב חצר אחת וסרת על השנייה ואסור לטלטל בשניהם בשבת כאן מדובר שיש חצר קטנה ליד חצר גדולה ואז החצר הגדולה רחבה יותר מהחצר הקטנה של ידה הקיר שבין החצר הקטנה לגדולה נפל כולו אז נמצא שהחצר הקטנה פרוצה כולה על החצר הגדולה אבל החצר הגדולה לא פרוצה כולה כ הרי היא יותר רחבה אז יש שתי קירות בצדדים שתי גיפופים בצדדים ישארו אז החצר הקטנה שפרצה לגמרי לגדולה היא לא עשתה עירוב היא פרוצה לחצר של צידה והיא לא עשתה עירוב עם החצר הגדולה היא אסורה אבל החצר הגדולה יש רק פתח בינה לבין החצר הקטנה כי מדובר כמו שהגמר אומרת ללון ורשי מציין את זה כאן שהכל הפתח הוא רק עד 10 אמוס שזה פתח ולא פרצה וזה לא במילוי כרי נשאר שתי קירות בשתי הצדדים ממילא החצר הגדולה מותרת בטלטול כ זה רק פתח וזה לא פרצה אז זה בדיוק מה שרב אומר שהמוסר הוא פרוץ כולו לחצר חצר מותרת כי יש רק פתח ביב ולא פרוצה כולה אז מה הוא בא לאמר לנו זה משנה מפורשת לאלון אומר לי אנ לו רבבי י אס א המשנה הזו לון אבקו שם שתי החצרות מהצד השני לא פתוחות לרש רבים אז אין כאן דריסת רבים אב רבים אבל רב הרי דיבר באופן שמב פרוץ לחצר והחצר בקיר כנגד פרוץ פרוצה לרש ורבים ואז הרבה אנשים עוברים ממו לחצר מחצר וסורב מחן להפך אז באופן שדורסים בזה רבים אמה אפילו חוצנה מהחצר נאסרת בטלטול זה מה שרב בא לחדש לנו שואלת הגמור נתנינ זו גם בריסה מפורשת מה למדנו בברייס חצר שהרבים נכנסים לו בזו ויצ לו בזו חצר שמשני הצדדים שלה יש פתח ממנה לשוס ורבים אז אנשים מקצרים את הדרך הולכים וסבים אחד נכנסים לח ועוברים לרובים שכנגד דרך החצר החצר הזו רובים לתומה ורשו יוכי לשבס הכלל הוא שיש לי ספק אם דבר נטמע או לא נטמע סוף קטומה אז אם זה ברובים סוף קובים טו סופק טומה שקרא בשו היוד טומה לומדים זאת מסוטה סויטה הרי נסתרה השסי שנסתרה עם אדם אחר ואיפה נסתרים נסתרים מקום ייחוד מקום פרטי מקום וחד תר מ אותו אז לומדים משם שסוף אקטו שיוכי טומה סוף אקטו שרבים אז החצר הזו שרבים נכנסים מקצרים את הדרך דרכה לעניין טומה אם יהיה מעשה של סוף אקטו בחצר הזו זה יהיה סוף אקטו שור במ שטו כי זה למקום שאי אפשר להסתתר בו מצד שני לענין שבס החצר הזו הי רשו היחיד כי לעניין שבס מה שקובע זה מחיצות יש לה מחיצות היא לא פרוצה לרשות ורבים יש רק פתחים רשו ורבים היא רשו יוחד אז שוב מפורש לנו מה הרב צריך לומר לנו את ההלכה הזו אונה גמורה אומינה אנמי לזה שלא יק נגד זה החצר פתוחה בקיר אחד לרשות ורבים ם הקיר הנגדי לא מול אלא בצד ימין או בצד שמאל שם היא פתוחה לרשות ורבים אבל אם זה זה כנגד זה שאנשים עוברים הולכים ישר נכנסים לחצר וממול ממש יש פתח לרשות סורים הנגדית באופן זה אבל זה כנגד זה עם אלוי ורב בא לומר שאפילו מובו שני פרץ לחצר נפרץ חצר כגד ממש ממול רשו ורבים גם באופן זה החצר נחשבת עדין לרוס היחד שואלת הגמור הרי למדנו בתחילה דף כ בשיעור הקודם ולרב דומה זה כנגד זה אוסו מוו באמת שנפרץ באופן כזה שהוא פרוץ לחצר והחצר נפרצה ממש כנגדו שובים המו נחשב למו מפולש ואסור ממי עוד רב אז המר שרב שרב אמר שהמ מותר ורק בגלל ה הוא אסור אבל עצם המבוי אם הוא עשה ירו ם החצר הוא כן מותר במה ם הוקלו בזה שלא י כנגד זה כי אם זה כנגד זה כמו שלמדנו בשיעור הקודם באופן זה המוב גם יאסר אז רב מדבר בזה שלא יכ נגד זה אז שוב אז מה החידוש של רב שאפילו שדורסים רבים בחוצה היא נשארת רשו יוחד זה מה שמה שלמדנו בברייס תרת לאמלי למה צריך גם את הברס וגם את הממרה של רב אונה הגמור תירוץ אחר אם מאסום אם היה לי רק את הבריה שחצ שנפרצו לרבי משני צדדיה נחשבת רשוי לשבס אזק אב וש מלון שלו במילים אחרות אפשר לומר זאת בקיצור הייתי אומר מת החצר הזו רשו היחד מדרבן החמירו כיון שדורסים ברבים שרשו הרבים כוש מלון שגם מדרבן הרשו היוד איך אומרים זאת במילים של הגמור מזק אדם שזרק מ ח זהב כ בוח כי בדרבן גר ל החצר ה שפצ משני צדד ון רב לא גם מדרבן מותר לטלטל בחצר הו [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה