העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף ו עמוד א
העמוד היומי בעברית מבית "דרשו" עם הרב אפרים סגל שליט"א
לשיעורים נוספים: - http://www.dirshu.co.il
העמוד היומי בעברית מסכת עירובין דף ו עמוד א
עירובין דף ו השיעור מתחיל בעזרת השם שורה אחרונה של הדף הקודם אומר רב חונין בר רווא אומרו מווי שנפרץ מצידו מבוי שאחד מהקירות שבצד נפרץ בהם פרצה אבל נשאר בראש זאת אומרת בחלק הקיר שקרוב לשער של המובי לחלק הפתוח של המובי נשאר שם פס של ד פוכין כמו שלמדנו בשיר הקודם ב10 כל זמן ש רצ עד 10 אמוס זה נקרא פתח ולא פרצה והמו עדיין מותר בטלטול מרושי בד' מה הכוונה אומר רשי המובי היה רחב למשל היה רחב 20 אמו למדנו במשנה הראשונה ארוך מ אמוס ימת אז הוא בנה שם קיר בנה קיר של 10 אמוס 10 אמוס נשאר פתוח ומ שפתוח הוא שם לחי אוקירו עכשיו נפרצה פירצה בקיר הזה שבר שם ברגע שפרצה רבו פוחים זה כבר פוסל את המובי שואלת הגמור מה יש מציד ב דמר פסחו זה פתח ולא פרצה מרוני מפסו ועד 10 אמוזה עדין יהיה כשר אומר וברי רב ישועה כגו שנפרץ בקרן זויס אינו נמה אם הפרצה היא בכותל עצמו גם שם דרמו זה פתח וזה לא פוסל רק זה נפרץ בזווית בפינה זאת אומרת ש יש כאן חלק מהקיר הזה וחלק מהקיר שלצידו נפרץ דפס בקרן זוס לבדי אנש לא עושים פתח בקרן זווית לכן אי אפשר לתת זה שם פתח וברגע שיש בזה דע לתפוחים זה פוסל זה אמר אבחוני ברובה בשם רב ורב הונ אומר הוא חולק איך עוד זה ואיך עוד זה בערבו ויש כאן גרסה שוא אומר זאת בשם רב כך גם משמע בהמשך ששיטת רב שבין ם הפרצה בכותל הצדדי ובין אם זה בראשי בקרן זויס תמיד בערבות פוכים זה כבר פוסל וכמ לרבו לרב חו וב טיף גילו אל תאמר אחרת ממני בשמו של רב שהרי דרב אקלה על ידי מכריה שם מקום ווב דובד קוסי שם היייתה פרצה מצידו פחות מ1 אמוס אבל יותר מדד פוחם יותר הוא פסל את המובי אז רואים ששיטת רב כמו שאני אומר לא כמו שאתה אומ משמו אומר לי רבחן רב בק מצו וגוד בוגד הוא נקת לשון מליצית אומר במקום הוא ד מכריה מכריה שם המקום המקום ההוא היו המרצ אומר רשי הו מזלזלים במצו והחמיר להם רב לעשות סיג להרחיקה מן העבירה כאדם הגודר בקעה פרוצה לשומרה אבל בעיקר הדין רב סובר כמו שאני אומר משמו שפרצה מצי אינה פוסלת כל זמן שזה עד 10 אמוס אומר רב נחמן בר יצחק סונ מסבר כמו שהוא אומר משמו של רב ולא כמו שרב חונין אומר בשמו של רב תמה כפי שהזכרנו בתחילת המסכת כל מה שלמדנו עד עכשיו מדובר במובי סוסו מובו שמצד אחד ה פתוח לשבים בצד השני הוא סתום בקיר יש לו שלוש קירות אז מספיק לכי אוקרו מה הדין של מובו שפולש משני הצדדים אז נלמד הסוגיה כמה שיטות למעשה רב עצמו פוסק כמו שנראה לאלון שמו מפולש משני הצדדים צריך לעשות בצד אחד צורס הפסח צורה של פתח זאת אומרת שני קנים וקני על גבם ובצד השני מספיק לחי אוי קוירו עכשיו מה דינו של מבוי אוקם תמה מובו אוקם מבוי שעשוי בצורת רש כמו שרשי מצייר כאן האם מחשיבים אותו כשני סתומים או לא זה מובו אחד גדול שהוא פתוח משני צדדים ורבים ויש לו דין שובו מפולש רב אומר וסו כ מפולש נחשב לפולש זאת אומרת כל מובו נחשב כ מפולש כי בסוף הוא נפגש ם רש סור משני הצדדים ולכן צריך לעשות צורס פסע מצד אחד ולך הצד השני אומר רשי עושים בקיימות שם עושים את הצור הפסח וזה מועיל לשני המב משני צדדיו עכשיו בפתח של המובל של סרבים בצד הזה פתח שבצד השני שם עושים לכי אוי קוירו ושמו ומר רוסום מביא רשי שתי פירושים פירוש ראשון זה כאילו מבוי סתום המבוי הזה סתום המבוי השני גם סתום וממילא לא צריך לעשות בקמ כלום אלא כל מבוי בפתחו צריך לשים לכי או קוירו פירוש שני מביא רשי טרוס ססום זאת אומרת שהכמויות יש לה דין של מוו סוסו כיוון שזה בכל אופן פתוח למובי שבצידו אז צריך לשים לוקרו גם בפתח של המובי כל פתח כל מוב בפתחו סרבים ם וגם בק מומית צריך גם לשים לכי עכשיו כך במה יסקין באיזה אופן נחלקו רב ושמואל איבוס מסר שמומית יש ברוחב שיותר ממוס בהלי שמואל וסוסו סביר השי לפי שתי הפירושים שהזכרנו לפי הפירוש הראשון שבאק מומית לא צריך לעשות כלום איך יכול להיות שלא צריך לעשות כלום אם זה כזה מפולש של 10 יותר מ-10 אמוס לא יכול להיות שזה יחשב סתום זה כמו מובו מפולש משני צדדיו שהוא קצת מתעקם כזה הרי כל כך רחב ביניהם לפי הפירוש השני הקושיה עוד יותר פשוטה מה אתה אומר יש לדין של מובי סוסו גם בצד איפה שזה מתעקם שם איפה שמתחברים שני המוות ושם צריך לעשות תיקון של מובי ססום מה עושים במובי ססום ים שם לכי קוירו אבל למדנו במשנה הראשונה שאם הוא יותר אחר מע אמוס לא מועיל לו לכי קוירו אז איך מועיל כאן הלכו הקרו אלו לב בהכרח באיזה אופן החלקו רב ושמואל ב שזה 10 אמוס הרוחב של הקומית או פחות ובכל אופן בקום הרב טרוסו כ מפולש נחשב כ מפולש לשו סרבים על מרצס מובו מצידו בד כרי כאן למעשה כל מובו שהוא פתוח מצד אחד מהצד השני הוא סתום ויש לו בצד פרצה שם פרוץ לרשבי ממש מה אתה אומר לפי רב חונין עד הרמוס זה עדיין פתח כאן שזה פתוח בצד הרי בצד הנגדי מול הפתח הוא סתום אלא מהי בצד בקיר הצדדי כל מובו בקיר הצדדי שלו יש לו פתח פרוץ למוב שמבזה פרוץ ים אז זה יותר גרוע מפרץ סמו שפרוץ ישירות לשוס רבים אז אם כשפרץ ישירות לשוס רבים דמוס כשר למה קמבה הקומית שזה פרוץ לרובים בצד לא ישירות אלא דרך מובו שם רב יחמיר יותר במילא מכאן יש להוכיח כשט רבונה שבאמת רב סובר שברגע שיש ד' פוחים זה כבר נחשב פרצה שפוסל את המובי ורב חונו ברוב מה הוא יענה על זה הוא טוען שסם דובבים זאת אומרת באמת מה שרב חוני ברוב אמר שפרצה מצידו פוסלת רק ביותר מ1 אמוס זה הכל שזה פרוץ לא למקום שרבים לכים שם מקום מונף מקום מקולקל שיש שמה פחים יש ש בורות אותית אין דרך רבים מצוים לעבור באותה פרצה לכן עד 10 שזה פתח אבל כאן זה הרי פתוח למוב שהמ הזה פתוח רבים זה מוק הילוך רבים זה רחו מוד שברגע שיש בזה ד פוכים זה כבר פוסל את המובי שואלת הגמור אם באופן זה דיבר אבחונים אז על האופן הזה חלק לונ מכלל דונ סו אף אגב דבק בבים בכל אופן ברגע שיש ד פוחים זה כבר פרצה ולא פתח זה פסל את המובי מישנה מדר ורבס שלמדנו בשיעור הקודם שהם אומרים שאם יש פרצה בצד ונשאר בכותל שקרוב לראש המבוי נשאר דפו פד פוכים ספיצ עד 10 לא פוסלת רבונה חולק על זה אונה הגמור רבונה טוען שמדובר שם אוסם ד גידוד רבמ ורב אסי דיברו באופן שלא כל הקוטל נפל נכון תה קם פירצה אבל נשאר יסוד הכול שלוש ארבע תפוחים נשארו אז עד עשור תפוחים נחשב לפתח אפילו שזה נפתח למקום שמעל חיבור רבים כי זה מעכב את הרבים ללכת זה לא נוח לעבור כי יש את הגידוד אוכ ד גידוד כאן מדובר שאין כאן גדודה הכותל נעקר כולו אז אפילו שזה מקו פתח למקום שהוא מקלקל לא לכים בו רבים אבל הכותל פרץ כלו זה רונ אומר שברגע שיש כן ד פ פרוצים זה כ פסל המב [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה