הלכות ראש השנה תשפ"ד - ראש השנה שחל בשבת
מאת הרב ישי אחיטוב רב הישוב קידר (כל הזכויות שמורות - ניתן לעשות שימוש לא מסחרי)
ערב ראש השנה
א. ערב ראש השנה הוא היום האחרון של השנה ועל כן יש ליזהר מאד לעשות את המצוות באותו היום ביתר דקדוק והקפדה (יעויין באור לציון ח"ד פרק כ הלכה ד ובמאמר מרדכי למועדים פרק לה הלכה א) כמו כן זה יום של חשבון נפשעל השנה שעברה עלינו וכיצד להיות טובים יותר בשנה הקרובה
ב. ראוי ונכון להקדים לבקש מחילה מאנשים שאדם פגע בהם כבר בערב ראש השנה ולא להמתין לערב יום הכיפורים וכך יהיה עליו מליץ יושר ביום הדין שפייס את האנשים שפגע בהם (כה"ח סימן תקפא אות נט)
ג. נהגו הגברים לטבול בערב ראש השנה (בן איש חי נצבים ג) וניתן לטבול בבריכה שיש בבית אם יש בה 340 ליטר אפילו לכתחילה (שו"ת תורה לשמה סימן שעה וכה"ח סימן פח אות ה) וטוב לטבול החל משעה 11:35 (כה"ח שם אות פב)
ד. טוב ונכון לעבור על התפילות לפני ראש השנה ולהבין את פירוש המילים, כיוון שתפילות אלו הן יקרות מאד ומתפללים אותן פעם אחת בשנה, ועל ידי כך יתעורר ליבו של האדם ליראת שמים ולתשובה שלמה (שולחן ערוך סימן ק וכה"ח שם)
התרת נדרים
ה. נהגו לעשות התרת נדרים ושבועות וקללות וכו' בערב ראש השנה (כה"ח סימן תקפא אות יט) ואשה שלא יכולה לבוא להתרת נדרים תבקש מבעלה להיות שליח בשבילה להתיר את הנדרים שלה (אור לציון ד פרק א הלכה יא)
ו. איש או אשה שנדרו נדר מסויים או נשבעו והם זוכרים מה נדרו או נשבעו- חייבים ללכת לתלמיד חכם הבקי בהלכות התרת נדרים וישאלו אם ניתן להתיר להם את הנדר, ואינם יכולים לצאת ידי חובה בהתרת נדרים הכללית (מאמר מרדכי פרק לג הלכה ט)
הדלקת נרות
ז. מדליקים נרות בכניסת החג ומברכים "להדליק נר של שבת יום טוב", ונשים רבות נהגו לברך "שהחיינו" בהדלקת נרות ויכולות להמשיך במנהגן (בא"ח במדבר א) השנה יום טוב ראשון חל בשבת ולכן מברכים לאחר ההדלקה (בא"ח נח הלכה ח)
ח. אסור להכין מאכלים או לבשל מיום טוב הראשון של ראש השנה ליום טוב השני, ולכן גם לא מדליקים נרות של יום טוב השני של ראש השנה לפני השעה 19:25 שזה זמן צאת השבת (עיין שו"ע סימן תר סעיף א) ומותר לאחר השעה הזו להדליק רק מאש קיימת, לכן יש להכין נר נשמה של 48 שעות ולהדליק ממנו נרות ליום טוב שני (שו"ע סימן תקב סעיף א) מי שהכינה נר נשמה בערב ראש השנה והוא נכבה מכל סיבה שהיא ואין לה אפשרות לקחת מהשכנים כיון שיש רוח חזקה בחוץ, מותר לה להדליק גפרור כדי להדליק ממנו נר נשמה חדש ולהשתמש בו (כה"ח שם אות ב)
ט. גם בהדלקת הנרות של יום טוב שני מברכות הנשים שהחיינו וטוב שתלבשנה בגד חדש בהדלקה ויכוונו גם על הבגד (כה"ח סימן תר אות ו)
סעודת ליל ראש השנה
י. יש להשתדל להכין ולערוך את שולחן החג לפני כניסת החג וכאשר יחזרו האנשים מבית הכנסת הכל יהיה מוכן, וזה סימן טוב לכל השנה כולה (בן איש חי נצבים סעיף ו, כה"ח תקפג אות א)
יא. כל איש ואשה נכון שיאכלו בשתי הלילות של ראש השנה את הדברים הבאים לפי הסדר הזה: תמרים, רוביא (לוביא), כרתי, סלקא, קרא (קרע), רימון, תפוח עם סוכר (כך נכון לפי הסוד. כה"ח שם אות יז. ויש נוהגין בדבש), ראש כבש או עגל.
כאשר אוכל תמרים אומר "יהי רצון מלפניך וכו' שיתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו" ויכוון על האויבים והשונאים שיש לנו בעולם
כשאוכל כרתי אומר "יהי רצון וכו' שיכרתו אויבנו ושונאנו וכל מבקשי רעתינו" ויכוון על המלאכים הרעים שנבראו מהעוונות
כשאוכל סלקא יאמר "שיסתלקו אויבנו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו" ויכוון על המקטרגים למעלה (בן איש חי נצבים ד)
יב. מי של אוהב את אחד המאכלים הנ"ל יכול להגיד את הבקשה ללא שיאכל את המאכל (כה"ח שם אות ו)
יג. יש לעשות את הסדר הנ"ל אחרי המוציא כדי לא להיכנס לחשש ברכה שאינה צריכה (מאמר מרדכי פרק לח סעיף כה)
יד. יש דברים נוספים שיש שנהגו לאכול: שומשום, ריאה, אתרוג וכדומה והכל לסימן טוב
טו. אין לאכול בראש השנה אגוזים כי אגוז בגמטריא חטא [עם הכולל] (שו"ע תקפג סעיף ב) וכן אין לאכול ענבים שחורים (כה"ח שם אות כא) וכן טוב שלא לאכול דגים כיון שבספר עזרא כתוב דג מלא עם אל"ף וזה מלשון דאגה (כה"ח שם אות ט בשם הרבה פוסקים) כמו כן אין לאכול פירות או מאכלים חמוצים או מרים (בא"ח נצבים סעיף ה)
יום ראש השנה
טז. מנהג טוב לא לישון ביום ראש השנה, ומי שישן בראש השנה מזלו יישן כל השנה (שו"ע שם סעיף ב) ולכן מנהג טוב לקום לפני עמוד השחר [4:40] ולכל הפחות לפני הזריחה [6:15] ולא לישון עד חצות היום (עיין בא"ח נצבים סעיף יא וכה"ח שם אות לו ואות לט)
יז. לאחר תפילת שחרית וקריאת התורה יש תקיעות שופר (השנה אין ביום טוב ראשון תקיעות כי הוא חל בשבת) תקיעות השופר הן מצוות עשה מן התורה כמו שנאמר "יום תרועה יהיה לכם" וכל הגברים מגיל 13 ומעלה חייבים במצווה זו (שו"ע סימן תקפט) נשים פטורות משמיעת תקיעות שופר, ולכן אינן מברכות (שם סעיף ג,ו) ויש נשים שנוהגות לברך ויש להן על מי לסמוך (ברכי יוסף סימן תרנד אות ב וכה"ח תקפט אות כג)
יח. אשה שהלכה כל שנה לשמוע תקיעות שופר- זה נחשב שקבלה עליה בנדר לשמוע שופר ולכן אם רוצה להפסיק צריכה לעשות התרת נדרים (מאמר מרדכי פרק לט הלכה ל) אך אם זה באופן חד פעמי בגלל מקרה שקרה לא צריכה התרה(שם)
יט. אין לדבר מרגע שהתוקע מברך ועד סיום עשר התקיעות של קדיש תתקבל בתפילת מוסף (מאמר מרדכי שם הלכה לח) ולפי האר"י ז"ל יש להתוודות בפה בלחש בין תשר"ת לתש"ת ובין תש"ת לתר"ת ולא בהרהור הלב וכן נוהגין, ועל כן בעל התוקע ימתין בין הסדרים על מנת שהציבור יוכל להתוודות (כה"ח סימן תקפד אות ו) וכמו כן מותר לבכות בראש השנה בזמן התפילה והוידוי (כה"ח סימן תקפב אות ס)
כ. עושים "תשליך" ביום ראש השנה לאחר מנחה, וטוב לעשות זאת ליד מים כי יש בזה רמז שהעוונות של ישראל ימחו במים כמו שנאמר "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" (שו"ע סימן תקפג סעיף ב וכה"ח אות ל)
כא. מי ששכח ולא עשה תשליך ביום הראשון יעשה ביום הששני אחרי מוסף (בא"ח נצבים סעיף יב)
כב. נשים לא נהגו לעשות תשליך (מאמר מרדכי פרק מ הלכה כד)
כג. אוכלים ושותים ושמחים בראש השנה, ואוכלים בשר ושותים יין, אך אין ממלאים את הבטן ומקילים ראש כיון שהוא יום הדין (שו"ע סימן תקצז סעיף א וכה"ח שם אות יא)
יום טוב שני של ראש השנה
כד. אין להכין שום דבר ביום טוב ראשון לצורך יום טוב שני ובפרט השנה שיום טוב ראשון חל בשבת, גם לא לחמם אוכל על הפלטה וכדומה אלא רק לאחר צאת הכוכבים [שעה 19:25] והאשה לפני ההכנות "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" (שו"ע סימן תר סעיף א וכה"ח סימן תקצט)
כה. בתפילת ערבית מוסיפים "ותודיענו" בברכה הרביעית, תוספת זו היא ההבדלה בתפילה ובמקום "אתה חוננתנו", מי ששכח ולא אמר וכבר סיים הברכה- לא חוזר, אך יאמר מיד בסוף התפילה "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" (שו"ע וכה"ח סימן תקצט)
כו. בקידוש של ליל חג שני עושים גם קידוש וגם הבדלה, לכן יש לומר מתוך מחזור של ראש השנה את כל הסדר של ראש השנה שחל במוצאי שבת (כה"ח סימן תקצט אות ד) ברכת מאורי האש עושים על נר הנשמה שהוכן לפני שבת, ואין חיוב להצמיד אליו גפרור נוסף
כז. מברכים שהחיינו בקידוש ביום טוב שני, וטוב להביא פרי חדש ולכוון עליו (שם סעיף ב) ואפילו אם אין פרי חדש, עם כל זה מברכים שהחיינו ואין צורך לקנות במיוחד פרי חדש בשביל זה (כה"ח שם אות ז)
כח. עושים את כל הסדר ביום שני כמו ביום ראשון
שנה טובה כתיבה וחתימה טובה תזכו לשנים רבות נעימות וטובות
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה